Nekromanti Inga summons i D&D Next?!

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,871
Är det verkligen sant, har det äntligen tagit sitt förnuft till fånga och tagit bort alla jävla summon-spells i Next? Jag är förbluffad.
 
Äntligen! Summons har i sammtliga editions förutom 4ed varit en pain in the ass att ha med i spelet. I 3.0 till och med Pathfinder var de dessutom brutna like all hell om man visste vad man sysslade med. Ärligt talat gjorde 4ed nästan redan det här, man kunde bara ha en åt gången och reglerna var strömlinjeformade. Men jag är fortfarande glad att de är borta.

Det här verkar också vara ännu en del av att göra fightern bättre vilket är uppskattat :gremlaugh:
 
denstore said:
Varför så bra? Jag gillar summons! :gremsmile:
För att de är
1) Sjukt jobbiga att hantera
2) Obalanserade. Jaha, fightern får en till attack. Druiden får 1-3 helt nya varelser.
 
Meh, Summons är ju trevliga.

Om de är krångliga eller obalanserade ligger ju snarare problemet i att spelen haft dåliga regler.
 
Necross said:
denstore said:
Varför så bra? Jag gillar summons! :gremsmile:
För att de är
1) Sjukt jobbiga att hantera
2) Obalanserade. Jaha, fightern får en till attack. Druiden får 1-3 helt nya varelser.

Var de så obalanserade i 4E? Snarare så verkade det som de flesta optare alltid valde bort summons då de sällan var bättre än andra alternativ. Vissa summons, som Invokers änglar var ju kraftfulla, men de var ju Daily Power.
 
Precis.

Problemet med summons i de flesta spel är att det oftast funkar för slick.
Trollar man fram en demon, så ska det inte automatiskt betyda att den direkt rensar ur den dungeon man håller på att loota. Sånt går att fixa, t.ex. med att man kräver adekvata spells för att också kontrollera sin framsvärjda "kompis", och gärna kombinerat med risker.

Det ska helt enkelt inte räcka med att ha laddat upp sin wizard med så mycket summon-spells det bara går. Ser man till att tvinga på dem control och banish-spells i samma omfattning, och kanske t.o.m. lite extra av banish utifall att skit händer, så blir summons hur spelbart som helst.
 
Vadå, summons är ju jättebra.

Baldurs Gate hade jag aldrig klarat av en gång i tiden om det inte vore för alla wand of summon [whatever]. Slutbossen kunde inte mala sig igenom dem tillräckligt snabbt för att komma åt mina riktiga hjältar, som stod på säkert avstånd och använde vad för avståndsvapen de kunde få tag på.
 
Robban said:
Vadå, summons är ju jättebra.

Baldurs Gate hade jag aldrig klarat av en gång i tiden om det inte vore för alla wand of summon [whatever]. Slutbossen kunde inte mala sig igenom dem tillräckligt snabbt för att komma åt mina riktiga hjältar, som stod på säkert avstånd och använde vad för avståndsvapen de kunde få tag på.
Jag pratade om rollspel här. Pen and paper.

Visst Jarl, i 4E var de väl okej, men där var det så mycket annat som var fel. IMHO alltså.
 
Necross said:
denstore said:
Varför så bra? Jag gillar summons! :gremsmile:
För att de är
1) Sjukt jobbiga att hantera
2) Obalanserade. Jaha, fightern får en till attack. Druiden får 1-3 helt nya varelser.

Speciellt 2. Summons var kanske inte det värsta när det kom till att göra magiker till det enda värt att spela i 3.X men de var bra nära. Vid level 15 kan magikern trolla fram flera varelser som var och en slåss bättre än fighter, sedan boosta dem så att de var ännu bättre. Oh, och använda dem till att hela sig själv redan från runt level 7-9. Druidens oändliga dire bear svärmar var också sinnessjuka...

Plus att de saktade ner spelet något helt galet. När alla har familiars, animal companions, undead, mounts och summons ledde spelarna vad som i praktiken var en mindre arme.

Oh, och så många summons jag sett skickade för att "Desarmera" fällor...
 
Necross said:
Jag pratade om rollspel här. Pen and paper.

Visst Jarl, i 4E var de väl okej, men där var det så mycket annat som var fel. IMHO alltså.
Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.

Vi kan säga så här då: vi missbrukade användandet av Wand of Summon [whatever] i p&p-versionen också.
 
Robban said:
Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.

Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.
 
Svarte faraonen said:
Robban said:
Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.

Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.
Fast det heapar man väl inte över på sin DM eller? Har man summonat nåt så får man ta mig 17 fixa det administriva som följer med själv.

/Anders
 
Organ said:
Svarte faraonen said:
Robban said:
Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.

Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.
Fast det heapar man väl inte över på sin DM eller? Har man summonat nåt så får man ta mig 17 fixa det administriva som följer med själv.

/Anders

Då får andra alltjämt vänta på den tid det tar för dig att administrera dina monster. Det jag vill komma till är att man inte kan använda summons i datorspel som ett argument, eftersom där sköts allt som är jobbigt med dem av datorn.
 
Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.

Men det hänger förstås mycket på systemet i övrigt.

---

Den bästa summon-magin finns i Carcosa btw.
 
Eksem said:
Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.

Men det hänger förstås mycket på systemet i övrigt.

---

Den bästa summon-magin finns i Carcosa btw.


Annars tycker jag att Lamentations of the Flame Princess har en mysig summon-spell. Man får den på level 1, den blir bättre med levels och man får välja vilken risk man vill ta när man frammanar kreatur från icke-euklidiska dimensioner. Ofta slutar det i ond bråd död.
 
Eksem said:
Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.

Men det hänger förstås mycket på systemet i övrigt.

---

Den bästa summon-magin finns i Carcosa btw.

Ja, men old school är ju lösningen på alla problem. :gremwink:
 
Stövelkatten said:
Eksem said:
Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.

Men det hänger förstås mycket på systemet i övrigt.

---

Den bästa summon-magin finns i Carcosa btw.


Annars tycker jag att Lamentations of the Flame Princess har en mysig summon-spell. Man får den på level 1, den blir bättre med levels och man får välja vilken risk man vill ta när man frammanar kreatur från icke-euklidiska dimensioner. Ofta slutar det i ond bråd död.

Yay!
 
Ond bråd död said:
Stövelkatten said:
Annars tycker jag att Lamentations of the Flame Princess har en mysig summon-spell. Man får den på level 1, den blir bättre med levels och man får välja vilken risk man vill ta när man frammanar kreatur från icke-euklidiska dimensioner. Ofta slutar det i ond bråd död.

Yay!
Där ser ni vad som händer! Nu har ni åkallat (summonat) Ond bråd död! Jag tar inget ansvar för konsekvenserna!

-------
Jag skulle personligen mest störa mig på den extra tiden det tar att sköta summons* än balansen - balansen kan åtgärdas, men den extra tiden, eeh. Man blir nog tvungen att ha en del husregler för att de ska funka. Rent spontant skulle jag nog köra med en husregel med, typ, max 1 summon och att man inte fick göra något med sin RP under tiden då summonen tog all koncentration att sköta.

Men räckan husregler jag skulle bli tvungen till gör ju att banna summons är en enklare regel... Pluspoäng för Next, antar jag. :gremsmile:



*Om jag körde spel med dem.
 
Ja, någon form av upkeep (som jag har för mig det var i 4E på allt sånt här?) är ju en rimlig lösning. Dvs man måste koncentrera sig på att kontrollera det man har frammanat.
 
Back
Top