Nekromanti Inga obligatoriska egenskaper

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Det här är en sak jag har klurat på ett ganska långt tag, men inte lyckats lösa. Mina tankar går såhär:

Vad finns det för spel förutom Västmark som inte har några obligatoriska egenskaper? Såna egenskaper har ibland kallats "fria" egenskaper även om alla kanske inte varit helt överens, vad som menas med fria egenskaper.

Med obligatoriska egenskaper menar jag helt vanliga grundegenskaper som används i spelregler med grundegenskaper och färdigheter.

Jag har för mig att även Castle Falkenstine har ett sånt här system (utan obligatiriska egenskaper). Har jag rätt?

Finns det dessutom andra spel som har såna här system för att mäta hur bra en roll är?

Den stora fördelen med ett sådant system är att roller inte behöver beskrivas med alla sina egenskaper för att den underförstått antas ha 0 i alla. Det går i teorin att ha en roll utan några nedskrivna regelvärden alls, eftersom den egentligen har 0 i allt, om inget annat sägs.

Nu funderar jag på att använda ett sådant system i mitt spel, men jag vill inte verka som en tjuv :gremsmirk: så jag kollar om det redan är stulet mellan olika spel (för då kan man säga "men dom gjårde ju ochså så!" :gremcrazy:). Jag får låta mitt spel vara inovativt på andra plan.

Mina två frågor är alltså: Vad är det för spel som har sådana system och är det OK att låna det från andra spel? (ok det här står nästan i FAQ:en men jag vill höra vad ni säger i de här fallet)

Liknande frågor har ju varit uppe genom Neo-games Ob-tärningar som sedan visade sig finnas även i Rolemaster (och kanske i något mer system, som jag inte kommer ihåg).

Den mest kopierade regeln i rollspel är ju annars systemet med grundegenskaper och färdigheter (av samma typ som: DoD, D&D och Eon).

CGH - stjäl det som är bra :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har för mig att även Castle Falkenstine har ett sånt här system (utan obligatiriska egenskaper)."

Castle Falkenstein saknar mycket riktigt fasta grundegenskaper. Det finns egenskaper som är en slags blandning av grundegenskaper, färdigheter och för- och nackdelar, och man har bara de egenskaper som är anmärkningsvärda (allt annat är Normalt).

Annars är det rätt ont om sådana spel. Playelf saknar också obligatoriska egenskaper, men annars är det ont om dem.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Annars är det rätt ont om sådana spel. Playelf saknar också obligatoriska egenskaper, men annars är det ont om dem.
Då får jag väl göra ett till då. :gremwink: Men jag känner mig lite billig som tar anndras idéer sådär.

CGH - tvekar
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Äh, inte behöver du skämmas ...

Även jag har funderat på att knycka Västmarks system.

Tyvärr tycks min drift att göra »något eget« vara större än min drift att få ett fungerande system »direkt ur kartongen«.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skämmas bör vi allihopa

Själv borde jag skämmas ordentligt, eftersom idén med bakgrundsgenereringen och utplockandet av skickligheter och egenskaper allt eftersom bakgrunden genereras knycktes från Babylon Project.

Ska vi se, vad har vi mer knyckt? Träffmallssystemet från Babylon Project hamnade i Ereb'98, snuskigt oförvanskat, dessutom. Sympatier och antipatier i Skymningshem och Andra Imperiet inspirerades från Albedo RPG. Taktikkorten i dessa båda inspirerades från Usagi Yojimbo RPG.

... jag kan inte komma på något mer, men man vet aldrig. :gremwink:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ett tjyveri till [Jocular]

Du har väl snott hela jämra Västmark-världen från Jack Vances Lyonesse-böcker? :gremgrin:


/Feliath - men ändrade namnen gjorde han den boven, och trodde han skulle slippa undan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett tjyveri till [Jocular]

"Du har väl snott hela jämra Västmark-världen från Jack Vances Lyonesse-böcker?"

Faktiskt inte. Jag har inte ens läst dem. Jag har även blivit anklagad för att ha snott Garys Dangerous Journeys, men nä, det har jag inte heller läst.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Om man ser på det possitivt

Ett sätt att se det är ju att jag hedrar ju den ursprungliga idén genom att plocka in den i mitt eget spel. :gremsmile:

Och världen skulle må bra utav fler spel med utan obligatoriska egenskaper.

Det blir nog ett system enligt Castle Falkenstein och Västmark, men jag ska försöka maskera det så mycket jag kan! :gremgrin: Det är inte tal om något plagiat här! Frågan är om det blir kvalitativt, men det är en annan sak. Ni får se om det kommer något PDF:rollspel snart, eller om ett år, eller aldrig...

CGH - Tackar för stödet från Dante (och Krille)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag skulle vilja se det som att CF har obligatoriska egenskaper (de är inte så många, ett tjugotal jämfört med Västmark som har över hundra), bara det att de är centrerade kring 0. I så fall måste man räkna med Tribe 8 också: där har man tio egenskaper där 0 är normalt, och man anger bara de som skiljer sig från noll. Sedan finns det i och för sig färdigheter också.

Jag tycker att det är en såpass vag idé ("att centrera egenskaper kring 0 och inte skriva ut egenskaper med normalt värde") att du kan sno den med gott samvete. Jag har själv lånat betydligt mer. Det handlar om att dölja det snyggt. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Äh, inte behöver du skämmas ...

Just Västmark knycker man ju gärna av eftersom det är så... ja, bra, helt enkelt. Att vilja ha med ett system i sitt eget spel är väl det bästa betyg man kan ge ett system.


/Dimfrost
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag tycker att det är en såpass vag idé ("att centrera egenskaper kring 0 och inte skriva ut egenskaper med normalt värde") att du kan sno den med gott samvete. Jag har själv lånat betydligt mer. Det handlar om att dölja det snyggt.
JA! Det där har jag väntat på att någon ska säga länge. :gremsmile:

Det där Tribe 8 har jag hört är bra utav andra ochså. Jag ska nog ta en titt på det.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Ett tjyveri till [Jocular]

Jag har även blivit anklagad för att ha snott Garys Dangerous Journeys, men nä, det har jag inte heller läst.
Uh, fast alla som gör rollspel blir väl anklagade av Gary Gygax för att ha stulit hans idéer? Eller har de ändrat på det utan att jag märkt något? :gremsmirk:


Annars är det nog mest själva idén med ön utanför Frankrike som är den samma, gissar jag, och det var ju inte Vance först med heller, han bara rippade myter. (Jag har läst Suldrun's Garden men inte Västmark, även om man - tack vare någon *harkel* :gremwink: - plockar upp en hel del om det senare här i krokarna...)
Av ren nyfikenhet, refererar du till Avalon som en plats i Lyonia?


/Feliath - fast trollkarlarna är likadana; det är de jämt i Vances böcker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett tjyveri till [Jocular]

"Av ren nyfikenhet, refererar du till Avalon som en plats i Lyonia?"

Nä. Det Avalon som jag använde visade sig ligga vid Glastonbury i England.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Konservativa tankar

Vad är det som är så fel med grundegenskaper och färdigheter? Jag tycker att det systemet fungerar utmärkt. Jag stör mig ofantligt mycket på rollspel där dessa två värdemätare inte finns, t.ex. Västmark.

/Skuggvarg
 
Top