Nekromanti Inga magiregler i grundboken?

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Såg att någon skrev detta någonstans. Det kan väl inte stämma? Grundboken ska väl ha en basic beskrivning av allt så att man kan spela spelet? Magi är ju en stor del av Eon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Såvitt som jag vet av det jag tidigare hört ifrån Helmgasts representanter så kommer inga magiregler i grundboken, förmodligen mycket utav anledningen att fokuset på EonIV ligger i det Jargiska kejsardömet där magi är förbjudet.

Även om jag också tycker att det är fel utav Helmgast att inte publicera magiregler så kan jag också förstå deras anledning och personligen även tycka att det är gott att de håller sig till fokuset på spelet. Dessutom i nya spelgrupper i EonIV där fokuset hamnar på just Jargien så kommer ju alla vilja spela unika snöflingor om magireglerna finns med.

Personligen hoppas jag på att nya magireglerna kommer ganska snart och om inte, att det blir ganska lätt att modda om nuvarande magiregler till fyran.


/Poseur
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Vet man om det kommer komma någon kort beskrivning av magisystemet i Eon 4? Så att man kan använda det systemet iaf men sedan utgå från spellsen i Eon 3 och dylikt?
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Det kommer inte finnas någon magi alls i grundboken dom ska skriva om magisystemt från grunden och det ska bli en egen bokserie om 3 böcker om jag inte missminner mig. något i stil med "magier och besvärjelser" "artifakter" och "ritualer"(tror jag såg dom namnen någonstans. det som där emot kommer finns är bön, i synerhet för daak präster.

Sen kan man alltid house rulea in magi reglerna från 3an
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
dock sa kommer ju Mystik och Magi att vara med i spelpaketet (eller nat) sa jag antar att det gar att modda de gamla reglerna till det nya systemet tills de ny magibockerna kommer :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
WhiteWolf;n24091 said:
Grundboken ska väl ha en basic beskrivning av allt så att man kan spela spelet?
Det går alldeles utmärkt att spela Eon I-III utan magi, så jag ser inte varför det inte skulle gå att spela Eon IV utan magi.

Att skicka med en kort beskrivning känns inte som en helt lysande idé heller. Den skulle inte funka utan en senare bok som fyller i detaljerna som behövs, så man får ett antal sidor regler som inte fungerar i sin nuvarande form. Då är det vettigare i mina ögon att helt lyfta ut ALL magi och ta upp allt som behövs i en separat senare bok. Då slipper man alla kompatibilitetsproblem senare och får antingen en billigare bok (eftersom man inte behöver trycka oanvändbara sidor) eller en matigare bok (eftersom man kan använda de oanvändbara sidorna till något annat).
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
WhiteWolf;n24091 said:
Såg att någon skrev detta någonstans. Det kan väl inte stämma? Grundboken ska väl ha en basic beskrivning av allt så att man kan spela spelet? Magi är ju en stor del av Eon.
Är väl i stort ganska samma regler: en grej som kommer att vara med - om som ni/vi kan tillämpa direkt är att det kommer att vara med fler aspekter - sådana för bl.a. kosmos/rumtiden. Vilket också innebär att effekterna inte längre är bundna till en specifik aspekt utan kan användas av flera: Effekten[Ljus] kommer att vara färgat av aspekten - rent vitt ljust om det är från fototropi och fladdrande som ljuset från en stor tänd brasa om det är från pyrotropi = Lätta delen.

Avancerade delen: T.ex. effekten[teleportera] fungerar som vanligt med den nya aspekten(?), dvs 3 filament: förflytta sig 100 meter i önskad riktning. Använder man ex. den gamla aspekten - ataxatropi(kaos) kommer man istället att slumpvis bli förflyttade 100 meter i ospecifik riktning.

Sedan är det lite annat som att transformering skulle vara lite annorlunda, tillsammans med andra små ändringar, tabeller tillkommer för ex. brännskador(från eld och pyrotropi), Liknande besvärjelser från D&D som cantrips/level '0' spells tillkommer också - enkla stämmningshöjande/effektfulla besvärjelser som nämns i böckerna - trolla bort mynt/smälla igen dörren/eldsflamma i handen. Sedan kommer man att kunna göra "enklare" besvärjelser lättare/automatiskt beroende på hur mäktig/skicklig man är - dvs inget slag behöver göras.
Poseur said:
Kan väl också påpeka att färdigheten Transformering kommer tydligen bakas in i Besvärjelse-slag (eller motsvarande)
Kärlekscraft said:
Låter perfett!!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hej WhiteWolf.
Det stämmer det som sagts ovan.
Vi beslutade i skapandet av Eon IV att lyfta ur magireglerna ur grundboken av tre anledningar:

1. Vi villa fokusera på ceremonier och riter för Daakkyrkan då det trots allt är ett Jargienfokus. Dessa är ju nästan icke-existerande i tidigare versioner av Eon. Men nu ville vi verkligen bygga ut det tillsammans med mythosen kring Daak.

2. Då magireglerna svällde och vi ville att Eon IV faktiskt skulle bli en kortare bok än Eon III så valde vi att lyfta ut dessa och skapa en helt egen bok av dem.

3. Magi är förbjudet i Jargien så det kändes tematiskt riktigt att lämna dem ute.

Jag tror nog att en driftig spelledare utan problem kan modda magireglerna till Eon IV för de flesta effekter eller så får man hålla sig till tåls tills magiboken kommer.
Kärlekscraft said:
Och det var ett gott initiativ, för vi fick ju knappt veta någonting tidigare om ett av Mundanas största och mäktigaste riken - tillsammans med den största religionen!
Anaraky said:
Att ni valde att lyfta ur Magi-reglerna ur boken känns väldigt tråkigt (då det ofta är bland de mer intressanta delarna att läsa igenom, i mitt tycke), men förståeligt. Det man ställer sig frågande till dock är hur det funkar med övriga delar av regelsystemet som har koppling till Magi. Specifikt bakgrundstabellen tänker jag på nu, då det i Eon III fanns en hel del mycket intressanta slag som hade kopplingar till Magi. Är dessa helt borttagna ur Eon IV, eller omskrivna på ett sådant sätt att de fungerar stand-alone? För även om det är sällsynt så är det ändå väldigt charmigt att rulla fram en karaktär med vissa speciella förmågor (även om de inte alltid var jätterelevanta eller användbara) och det vore väldigt synd att gå miste om detta.

Får väl dock svar på dessa frågor snart i vilket fall antar jag, taggad att få händerna på PDF'n!
Blasphemy said:
Kärlekscraft: Jo det kändes som att det var på tiden att detta lyftes fram. Både Jargien och Daakkyrkan.

Anaraky: Händelsetabellerna i Eon IV innehåller resultat som har en "övernaturlig" karaktär. De flesta av dessa finns på tabellen Kunskap & Mysterier så även om man inte kan spela magiker så kan man få allehanda övernaturliga förmågor och liknande. Magiboken till Eon IV kommer innehålla en Händelsetabell som är anpassad för just när man gör en magiker.
Anaraky said:
Fantastiskt! Var det största orosmomentet för mig personligen angående en helt separat magibok. Tack för att du tar dig tid att förklara vad ni har gjort och varför, hjälper väldigt mycket att få kontext på besluten.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Blasphemy;n24194 said:
1. Vi villa fokusera på ceremonier och riter för Daakkyrkan då det trots allt är ett Jargienfokus. Dessa är ju nästan icke-existerande i tidigare versioner av Eon. Men nu ville vi verkligen bygga ut det tillsammans med mythosen kring Daak.

2. Då magireglerna svällde och vi ville att Eon IV faktiskt skulle bli en kortare bok än Eon III så valde vi att lyfta ut dessa och skapa en helt egen bok av dem.
Det var tråkigt att höra, känns inte som att ceremonier och riter borde utesluta magi. Att sikta på att göra en kortare bok bara för den sakens skull känns också lite tråkigt. Jag tror inte det finns många som skulle klaga om eon4 skulle vara dubbelt så tjock som trean.
Blasphemy;n24194 said:
3. Magi är förbjudet i Jargien så det kändes tematiskt riktigt att lämna dem ute.
Men precis som tidigare har vi kunnat spela vart vi vill, att en grundbok begränsas så upplever jag är tråkigt. Modulerna får gärna begränsas, men grundboken borde ge lite av varje.

Självklart kan man använda de gamla reglerna eller göra någon egen fix men de nya magireglerna, som ändå verkar ha haft en grundstomme sedan tidigt 2012, skulle vara väldigt mycket mer intressant och i linje med att de reglerna uppdateras.
Blasphemy said:
Oj... dubbelt så tjock som Eon III :O

Det blir väldigt många sidor det :)

Jag var ju en av de som ledde arbetet med Eon III och utformningen hur det skulle se ut och fungera och där satsade vi verkligen på att göra en bred grundbok. Jag är personligen väldigt nöjd med Eon III. Vi fyllde ut med information om folkslag, spelledarkapitel, uppdaterade händelsetabeller, slimmade till reglerna och mycket, mycket mer.

Men inför Eon IV kände vi att vi skulle ta ett annat grepp. Istället för övergripande beskrivningar av väldigt mycket så ville vi ge mer fokuserade beskrivningar på vissa saker. Exempelvis att vi lät varje folkslag få en sida var och gjorde dem mer unika med egenskaper och förmågor. Vi har med ett 20-sidigt kapitel om Jargiska Kejsardömet, 17 sidor om Daakkyrkan och dess mysterier och liknande. Vi vill ge spelare (och i synnerhet nybörjare) en tydlig ingång och "setting" att börja spela i. Etablerade eoniter känner ju redan Mundana så pass bra så de kommer nog troligtvis fortsätta med sina äventyr. Vissa kanske till och med väljer att spela Eon III. Det är ju ett fungerande spel som så :)

Hoppas du förstår lite våra tankar kring grundboken och varför den ser ut som den gör. Det blir säkert delade åsikter där vissa gillar Eon III mer och andra Eon IV mer. Men jag hoppas såklart att du ger Eon IV en chans.
Berfa said:
Självklart kommer jag spela eon4, har beställt en egen bok med spelpaketet plus en helgonutgåva till rollspelgruppen med tryckt spelpaket. Ångrar bara att jag inte hann med i början på de andra specialutgåvorna. Har spelat eon i ca 13 års tid och det är väl kanske det som färgar min åsikt i frågan.
Utifrån min bakgrund upplever jag att det känns lite konstigt med en grundbok som inte har med grunderna för att spela hur som helst. Jag tror absolut att eon4 kommer att bli en mycket bra bok och tvivlar inte en sekund på att jag kommer att sträckläsa den några gånger precis som jag gjort med alla andra moduler. Men magireglerna var något jag personligen sett fram emot sedan det började talas om nya regler för magistrider m.m. 2011-2012.

Men missförstå mig inte, jag är inte opepp på eon IV. Jag bara har en förkärlek för att spela magiker. =)
Ymir said:
till saken hör även att spelet behövde ges ut förr eller senare, och så mycket som jag personligen hatar splatboksyndrom with a passion så var magireglerna något som prioriterades ned i syfte att faktiskt kunna påskynda utgivningen av Eon IV. Om fungerande och speltestade magiregler var ett krav för att ge ut grundboken hade den nog inte kunnat ges ut förrän 2015.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Det egentliga problemet som jag ser det med att inte inkludera magiregler är för grupper som redan är inkörda (min grupp har jag så klart i åtanken) som har magiker (japp, det har vi) och vill gå över till fyran så snart som möjligt (verkligen). Om man inte alls kan använda magi då blir man ju så klart stympad. Är bara Eon3 magireglerna hyfsat lättkonverterade så är det inget problem, alls. Det är det som allt hänger på. Jag ser mycket hellre att de jobbar ett tag på magireglerna och släpper det i en enhetlig regelsamling. Jag menar, titta på hur det blev med schamanism eller stridskonster (för dessa omnämns väl i en liten kort paragraf?) i Eon 3! Några sidor helt onödig regler där som ingen har någon glädje alls av tror jag. Alternativet är då att slänga med lite magiregler som för konsekvensens skull bör upprepas i magisamlingen vilket ger högra tryckkostnader och fler sidor som man inte riktigt har nytta av...Nä, kommer boken verkligen hyfsat snart och vi kan hjälpligt använda gamla regler så är det här den bästa lösningen!
Blasphemy said:
Det arbetas för fulla muggar på magiboken till Eon IV. Förhoppningsvis kommer den ut nån gång i Januari/februari 2015. Den kommer bli rätt så massiv för vi ville göra den väldigt matnyttig så därav att vi inte stressar ut den tidigare än så.
Enshadi said:
Skulle vara kul om viss magi görs mer exklusiv för olika magiskolor. Typ att Golems är Drezin-dvärgars grej och biotropi är alvernas grej (o en o annan klok gumma).
Luna Lovegood said:
Jag tycker väl att alltid det står att någonting nästan aldrig finns hos övriga folk så blir jag lite bitter, hade det varit ett vapen eller kanske två per folk hade det väl kunnat vara ok, att en del är främre än andra på magi är väl inte heller fel men att göra det exklusivt känns så fel.
 
Top