Nekromanti inga fotoretuscher i Neotech 3

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hatar de usla fotoretusherna. Det är kanske bättre än att ha med teckningar som ser ut som Olle 3 år har ritat, men ändå! Istället för att köpa bilder från en bildbyrå från 90 talets bilmässor, skyskrapor, affärssammanträden, modemässor och gamla militärfoton och sedan göra svartvit retush på dem för att få dem att se high tech ut (något som inte fungerat i Neotech 2), så borde de hitta duktiga illustratörer och tecknare som ritar den vision av Neotechs värld som det är tänkt att se ut, och göra det i färg! Jag kan inte nog förtydliga hur oinspirerande det är att se dessa usla fotoretuscher som inte alls lever upp till en high tech känsla. Hoppas Neotech blir helt annat.

Och en annan sak. Jag hoppas att de som skriver Neotech 3 kan göra en framtidsbeskrivning som tar intryck av det som vår tids framtidsforskare och analytiker på olika områden kommer fram till - istället för att låta sin egen vilda fantasi flöda fritt. Om världen hittas på av rollspelsnerdar som vägrar lyssna på dem som vet bättre - så får vi acceptera ytterligare en Neotechvärld där människor i mångt och mycket kategoriseras som cyniska självupptagna, våldsfixerade egoister utan känsla för radikal kärlek, förnuft, samvete eller etik. Och vi får acceptera en framtidsbeskrivning som känns främmande, overklig och ologisk.

Men det är förstå bara min egen fördomsfulla förutfattade mening. Sorry om jag trampat på några tår, men jag tänker inte linda in min kritik och frustration i bomull. Jag längtar verkligen efter ett Neotech som lever upp till mina högt ställda förväntingar.

Det är mycket lättare att kritisera än att uppmuntra och peka på vad som är bra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tänker inte kommentera bilderna - det är inte mitt område, men jag kan säga att jag gärna ser stor förändring när det gäller dessa.

Jag hoppas att de som skriver Neotech 3 kan göra en framtidsbeskrivning som tar intryck av det som vår tids framtidsforskare och analytiker på olika områden kommer fram till - istället för att låta sin egen vilda fantasi flöda fritt. Om världen hittas på av rollspelsnerdar som vägrar lyssna på dem som vet bättre - så får vi acceptera ytterligare en Neotechvärld där människor i mångt och mycket kategoriseras som cyniska självupptagna, våldsfixerade egoister utan känsla för radikal kärlek, förnuft, samvete eller etik. Och vi får acceptera en framtidsbeskrivning som känns främmande, overklig och ologisk.

Här trampar du inte på några tår, däremot har du helt missat poängen med Neotech så som skaparna tänkte den.

För det första: framtidsforskare och analytiker har sällan rätt. De tenderar att missa alla större världshändelser som ex. 9/11, IT-kraschen, tsunamis, etc (ja, givetvis är det alltid någon framtidsforskare som gissade rätt, men det säger inte så mycket). Deras "forskning" är per definition inget annat än spekulationer, och vetenskap är per definition något mer än spekulationer.

För det andra: även om framtidsforskarna hade haft rätt så hade det inte spelat någon roll för Neotech. Neotech är inte en framtidsförutsägelse. Neotech är en fiktiv värld som skapats för att vara rolig att spela i, inte för att modellera framtiden. Om du inte håller med så gör du bättre i att skriva ditt eget EagleNeotech, för Neotech kommer aldrig bli en framtidsförutsägelse.

Så Neotech ska framförallt innehålla cyniska självupptagna, våldsfixerade egoister utan känsla för radikal kärlek, förnuft, samvete eller etik, för det hör till genren. Framtidsbeskrivningen skall förhoppningsvis kännas relativt främmande. "En mörk framtid" är inte något jag tror och hoppas att vår vanliga värld går till mötes (i vår värld är allting alltid jämngrått, varken mer eller mindre), men i Neotech ska det trots allt vara det.

Detta hindrar givetvis inte att Neotech visar en bredd - Neotech har aldrig varit ett svartvitt rollspel på samma sätt som CP2020. Det hindrar inte heller spelledare att lägga in större portioner "realism", kärlek eller whatever. Men vad du önskar är att göra ett äpple till ett päron - det kommer inte att hända, så dina klagomål missar målet rejält.

Med det sagt - du behöver inte linda in kritiken i bomull, och personligen ser jag mycket hellre klagomål än att folk säger "Åh, det här var bra".

/RipperDoc
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg vil ikke klage på bildene i boka, de kunne og burde vært bedre, men de ville uansett ikke ha noen betydning for hvordan spillopplevelsen min ville ha blitt, men boka ville se bedre ut. Det jeg vil at de viderefører er alle småtekstene, og sitatene (Ryker & co), bildene kan kan bli bedre men selve layouten passer meg fint, og jeg er usikker på om farger ville gjort det bedre, faktisk så vil jeg mene at grå og litt kjedelig passer til stemningen jeg føler i Neotech, men det er kansje bare meg det.

Når det gjelder framtidsvisjoner, så er Neotech sine omtrent like gode som de fleste andre. Mye av det som har skjedd i Neotech, regner man med at vil skje. Teknologisk så har man nok kommet enda lenger, men over en 50-års periode kan vi ha kommet så langt at vi ikke klarer å gjette oss til hvordan det blir. Jeg vil si at Teknologinivået (og samfunnsutviklingen?), vil ha havnet på noe som ligner Neotech sitt, i løpet av kansje 20-30 år, kansje enda tidligere. Men Neotechs verden er en verden som er veldig åpen for alle typer spillestiler, og årstallet er mindre viktig egentlig. Det føles ekte ut, fordi det ligner på dagens samfunn (Pluss et eminent regelsystem). Likevel er det såpass fjernt, delvis pga av tidsforskjellen, at fantasien kan få nærmest fritt spillerom. Det er det som gjør at Neotech, i mine øyne er det beste rollespillet, og jeg ville motsette meg en hver større endring i Neotech slik det framstår idag.

Alt kan forbedres, selvfølgelig, men man bør ikke forandre for mye på noe som allerede er bra, risikoen er at du ødelegger det som gjør det bra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med! Fotoretuscherna är nog HUVUDANLEDNINGEN att jag aldrig spelat Neotech! Samma sak var det med retuscherna i första (?) Eon... tog lite tid att komma över... ;-)
 
G

Guest

Guest
Färre bilder totalt

tycker jag, de flesta bilderna känns bara som de är där för att rättfärdiga layoutandet, inte så att det är något fel på layouten, men bilderna och de små textrutorna gör ofta att man måste bläddra mer än nödvändigt.
 
Top