Ingångar till Glorantha

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Nu har ni sålt in Glorantha till mig. Hur börjar man med Runequest då?
Startar en ny tråd, för detta är ett ämne för minst en ny tråd, antagligen femton nya trådar.

Hur du börjar beror på vem du är, jag själv säger börja med Runequest 2 och kanske Cults of Prax och Cults of Terror och se allt i dem, se allt som någon och något öht säger om Glorantha (inklusive jag i detta inlägg) som högst opålitligt och upptäck istället själv vad Glorantha är. För mig är Glorantha inte en sak du slår upp i en uppslagsbok och följer det som står där, det är lite mer som bränsle för något annat, spriten, musiken och rökat som får dig att dansa. Intrycken som formar dina "drömmar". Så hela idéen att göra Glorantha "rätt" blir bakvänd. Läs Conan, läs Njals saga, läs lite i Cults of Prax och Terror, blanda och ta, dra bort och spela. Gör det till det du vill att det ska vara eller det du gillar av allt i den här mixen. Och framförallt, lyssna inte på mig eller någon annan.

Och helt i linje med att inte lyssna på någon annan, så denna länk är nog antagligen det bästa som skrivits kring hur en bör starta en kampanj för Runequest: https://odd74.proboards.com/thread/6748/set-runequest-campaign

Jag lämnar nya Runequest åt andra att skriva om, det är inte riktigt min kopp te, jag upplever att dess relation till källmaterialet är en annan än var gamla Runequest var och att det uppmuntrar till ett rätt annat förhållningssätt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det känns som att det skulle finnas utrymme för ett medvetet konstruerat retro-RQ-spel (för även om RQ rimligtvis var världens bästa rollspel 1978, har vi lärt oss saker sedan dess). RQG är i ett litet märkligt mellanläge mellan att försöka upprätthålla retrot (det har en uppenbar RQ2-längtan i designen) och att försöka modernisera upp till Pendragon-nivå i alla fall.

Det har resulterat i ett spel som bitvis är för tungt för sitt eget bästa (redan innan vi kommer till Sorcery…)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Äventyren som följer med GM Screen pack är en bra introduktion.
Även quickstartern har ett bra äventyr, även om man nog bör använda mer genomgångna regler än de som kommer i den.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Efter att ha spelet "vårt" Runequest bestämde jag mig för att inte köpa nya Runequest och startlådan, vilket jag tänkt göra. Det känns som väldigt olika spel, gamla och nya. Och jag gillar det gamla :) Men det är helt baserat på antaganden. Nya är väl mer att man är etablerade hjältar i en mer finputsad värld. Hur börjar man med Glorantha då?? Tjata på Christoffer att han ska spelleda ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men det är helt baserat på antaganden. Nya är väl mer att man är etablerade hjältar i en mer finputsad värld.
Så är det. I RQ2 är du 16 och har kanske 30-40% i dina färdigheter. Du försöker hitta äventyrarjobb för att ha något att leva på [1]. I RQG är du 21 och har kanske 80-90% i dina bästa färdigheter. Du jobbar redan som troubleshooter på stamnivå och får ofta din uppdrag från den lokala småkungen.

Planen för svenska är att lägga sig någonstans mellan - varken den enastående mängden whiff man upplever i RQ2 eller den avancerade kompetensen i RQG. Så för att följa mallarna ovan, kanske 18, 60%, och på klannivå i början?

[1]: I Borderlands till RQ2 finns en perfekt illustration av det här. Upplägget är att man jobbar som inhyrda vakter, trupper och blandade problemlösare för hertig Raus i månkolonierna Zola Fels dalgång, och under kampanjen kan läget uppstå att en rollperson kan ta över jobbet som vaktchef. Då pensioneras denne, och det noteras att det här är rätt mycket att vinna spelet - att man kommer ur det hårda och risiga äventyrandet för ett fast jobb med vettigt betalt. Motsvarande upplägg vore otänkbart under RQG.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
[F]ör även om RQ rimligtvis var världens bästa rollspel 1978, har vi lärt oss saker sedan dess
Nä. Vi har bara hittat på fler saker att vara oense om. (Och jag var själv inte född 1978, så många av oenigheterna har jag istället fått ärva.)

Tror jag får köpa mig ett RQ2 nästa år, när köpstoppet är slut i alla fall. Om inte annat för att få ett slut på @Christoffer s tjat.
 
Top