Nekromanti ingång till Western-äventyr; rekommendationer?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,001
Jag undrar om ni kan ge några tips och vägvisningar för någon som är i princip helt ny på Western-spelet och som främst är intresserad av färdigskrivna scenarier?

Jag har spelat rollspel länge, men det känns nästan konstigt att erkänna att jag vet i princip noll om Western (spelet inte genren). Har nosat på det typ ett konventscenario här en karaktärsgenerering där, allt för årtionden sedan.

Därför undrar jag om ni kan rekommendera några bra äventyr till spelet? :)

(Jag har ingen åsikt om vilken edition som man ska använda, bortsett från om det finns falluckor för att köra ett äventyr för upplaga B med reglerna från upplaga A)

Jag vet inte ens om Western främst är känt för tryckta scenarier från Åskfågeln eller PDFer och Wordfiler från fansen...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
jag gillar De oskyldiga: http://www.rollspel.com/pdf/western/innocent.pdf

Modulen Laglöst Land är skön, och scenariot som är med är bra.
Vi spelade Dollartrilogin för länge sedan, och jag minns den som väldigt kul: http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.html
Men mest gillar jag äventyret som kom med spelledarskärmen (förra varianten alltså) som handlar om ett sheriffval och med en tidning som handout. Den var riktigt kul att spela.

Men faktum är att nästan alla äventyr till Western är riktigt bra. Finsn ju dessutom massor i Fenix som jag inte har koll på.

Tyvärr gillar jag inte systemet så mycket, men har inte kollat in v4 än.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Måns;n150468 said:
Men faktum är att nästan alla äventyr till Western är riktigt bra.
Konstigt nog funkade inte din länk. Så jag postar den igen.

http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.htm

Här hittar den hugade mängder med äventyr, bland annat The Mexican Connection-kampanjen som är superepisk och supercool och som jag skrev för länge, länge sen. :grin:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Måns;n150468 said:
Men faktum är att nästan alla äventyr till Western är riktigt bra. Finsn ju dessutom massor i Fenix som jag inte har koll på.

Tyvärr gillar jag inte systemet så mycket, men har inte kollat in v3 än.
Jag har inte hängt med på Western IV-tåget men jag tror att alla äventyr jag spelat från Western I till III har varit bra till riktigt bra. Det som utmärker äventyren är överlag 1) bra, intressant miljöer som känns historiskt rimlig, 2) begripliga spelledarpersoner och 3) kluriga intriger som ofta har bra vändningar.

Nu var det många år sedan och jag minns inte allt, men Rayton Pass och Ritningens irrfärder vet jag att jag har haft roligt med, och Lewisons testamente är otroligt bra.

Och jag har spelat Western snarare trots systemet än på grund av det.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
CapnZapp;n150459 said:
Jag undrar om ni kan ge några tips och vägvisningar för någon som är i princip helt ny på Western-spelet och som främst är intresserad av färdigskrivna scenarier?

Jag har spelat rollspel länge, men det känns nästan konstigt att erkänna att jag vet i princip noll om Western (spelet inte genren). Har nosat på det typ ett konventscenario här en karaktärsgenerering där, allt för årtionden sedan.

Därför undrar jag om ni kan rekommendera några bra äventyr till spelet? :)

(Jag har ingen åsikt om vilken edition som man ska använda, bortsett från om det finns falluckor för att köra ett äventyr för upplaga B med reglerna från upplaga A)

Jag vet inte ens om Western främst är känt för tryckta scenarier från Åskfågeln eller PDFer och Wordfiler från fansen...
Det är en del regeländringar mellan gamla versionen och det nya Western IV, så viss konvertering av SLP's blir nödvändig om du vill köra med nya reglerna. Jag rekommenderar dock att köra med nya reglerna iaf eftersom de är så mycket bättre!

Western IV kommer dessutom med ett gediget uppslag av generiska SLP's som kan användas istället för att konvertera siffra-för-siffra i de gamla äventyren (Exempelvis: Stadsheriff, Bandit, Spelare, osv..)

Jag kan även rekommendera de tryckta konventsscenariona som släppts till Western IV. Jag har inte hunnit spela dem, men läst! Kommer med snygga persongallerier, handouts, och det är väldigt stor variation i handling i jämförelse mellan dem!
Sanningens pris
Mannen i svart
Det gyllene ögat
Slutstation White Haven




Utöver detta kommer det en "scenario-slumpgenerator" med nya Western, samt ett scenario/introäventyr (eller två? Men tror det ena kräver förbokning)
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Måns;n150468 said:
jag gillar De oskyldiga: http://www.rollspel.com/pdf/western/innocent.pdf

Modulen Laglöst Land är skön, och scenariot som är med är bra.
Vi spelade Dollartrilogin för länge sedan, och jag minns den som väldigt kul: http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.html
Men mest gillar jag äventyret som kom med spelledarskärmen (förra varianten alltså) som handlar om ett sheriffval och med en tidning som handout. Den var riktigt kul att spela.

Men faktum är att nästan alla äventyr till Western är riktigt bra. Finsn ju dessutom massor i Fenix som jag inte har koll på.

Tyvärr gillar jag inte systemet så mycket, men har inte kollat in v4 än.
Förhoppningsvis får jag möjlighet att spela dollartrilogin en dag. Det verkar vara en riktigt kul kampanj.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,001
Tack!

Nu blir min fråga: jag har försökt förstå vad som händer med senaste versionen av spelet (Western 4), som verkar ha varit på tapeten ett bra slag. Men ändå fortfarande är under utveckling? Man kan köpa en "beta pdf" - innebär det att man kan spela spelet, eller är det bara något slags test? Behöver man både "rollpersonen" och "regelboken" och finns bägge att få tag på? Alltså idag här och nu, utan att vara någon slags prenumerant eller förköpare? 750 kr är mycket pengar om man bara får en pdf...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Man behöver båda böckerna för att spela. Det blir en slant, men det är väldigt tjocka och välgenomarbetade (livsverksnivå) böcker med rekordmycket mästerliga illustrationer (av Lukas Thelin, herrn som bland annat tecknar Fenix speltidningen). Allt i fullfärg!
"Beta-pdf:erna" som du får är så gott som fullständiga. Bok: Rollpersonen är färdig, medan Bok: Regler saknar lite smått. Bland annat introäventyret.
Med facit i hand skulle jag nog faktiskt lägga 750kr för bara pdf:erna! :)
Nu är väl det inget att skoja om då vi är många som väntat på boktryck länge och lever i lite halv oro för om det alls blir av.. Böckerna skulle gått på tryck i januari (och många gånger dessförinnan..)

Så det är ett litet dilemma: Å ena sidan vet du inte när böckerna levereras (kan vara veckor eller månader du får ligga ute med slantarna), men å andra sidan så får du enligt min subjektiva smak ett av de bästa rollspel som skrivits, om än bara i elektronisk form tillsvidare!
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Testade länkarna till äventyren men fick inget att fungera. Någon länk till gratis pdf-er?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Knight_Schmidt;n329190 said:
Testade länkarna till äventyren men fick inget att fungera. Någon länk till gratis pdf-er?
Ja, äventyr till tidigare versionen av Western (3) som tidigare var tillgängliga för fri nedladdning på Åskfågelns sida rollspel.com.
Sidan ligger nere sedan en tid tillbaks, men allt Western material finns sparat här:

https://drive.google.com/drive/folders/0Bz4T28LBWXlqQ1BoUFBHUDF3NWM
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n152610 said:
Tack!

Nu blir min fråga: jag har försökt förstå vad som händer med senaste versionen av spelet (Western 4), som verkar ha varit på tapeten ett bra slag. Men ändå fortfarande är under utveckling? Man kan köpa en "beta pdf" - innebär det att man kan spela spelet, eller är det bara något slags test? Behöver man både "rollpersonen" och "regelboken" och finns bägge att få tag på? Alltså idag här och nu, utan att vara någon slags prenumerant eller förköpare? 750 kr är mycket pengar om man bara får en pdf...
https://www.drivethrurpg.com/browse/...32/Western-RPG

Båda grundböckerna som PDF för totalt 377kr :)

Men såg att jag svarade på en uråldrig fråga... Nåja, nu vet i alla fall de som är intresserade att man kan få båda grundböckerna för ett överkomligt pris.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Om man vill spela ett riktigt bra Western-scenario, med annat regelsystem, Frontier Scum eller Blood Gulch, och vill åt spaghettiwesternkãnslan/acid western, vilket gäller då?
 
Last edited:
Top