Nekromanti Informationsmissbruk

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag brukar ge mina spelare bann när sådant sker, och jag försöker även skicka ut/be folk hålla för öronen när information ska delges till en ensam spelare.

Det jobbiga för mig då är när jag skickar ut folk ur rummet för att köra en scen ensam med en spelare, och när resten kommer tillbaka frågar alla "Vad hände?" som en första reaktion. Det är synd att folk inte låter sig själva fokusera på sin egen berättelse utan måste snoka i varandras när det inte finns någon anledning för det. Nåja.

Bara att be folk hålla käften och sluta metagame-a. :heart:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
I den nya spelgruppen jag hoppat in i kör vi på pluppknepet (eller ja, vi nynnar eller hummar) och det funkar jättebra. Men där är vi också bara tre personer som också "litar" helt på varandra (känns som ett lite väl hårt uttryck i sammanhanget, med det får duga).

I den andra gruppen där vi är många fler hade det nog funkat dåligt. Inte för att jag tror att någon skulle "fuska" men några skulle definitivt inte gilla det och några har så kort "attentionspan" att de nog skulle glömma bort att hålla för öronen efter några sekunder. Här allternerar vi istället med att skicka lappar eller att lämna rummet. Det funkar rätt bra. Jag brukar just skicka lite nonsenslappar när jag är SL ibland bara för att avdramatisera det lite. Dock har det nästan motsatt effekt och folk är på helspänn hela tiden när det kommer en lapp, men då jag finner det mycket underhållande så låter jag dem hållas så =)

Jag avskyr själv att sitta på information som min rollperson inte har. Ibland är det ju förståss oundvikligt, och jag tycker att jag kan hantera det ganska bra, men jag föredrar helt klart att bara veta det min rollperson vet!

Dock har vi ett ypperligt kodord i vår grupp för när folk använder saker deras rollpersoner defintivt inte borde känna till:

"Älgen tittar surt på dig!"

Det är från en omgång mutant för länge sedan när en av rollpersonerna (Sonny) sitter på en bar och pratar med en muterad älg, medan den andre rollpersonen (Stålhandske) springer runt på stan och tittar i affärer. Rätt som det är blandar sig Stålhandske i disskutionen med älgen varpå jag säger att älgen tittar surt på honom. Stålhandskes spelare blir upprörd och undrar vad han gjort varpå jag svarar att stålhandske uppenbarligen står och skriker åt älgen över halva stan och älgen tycker att det är lite oartigt =)

Sen dess har det hängt kvar genom flera spelgrupper: Älgen tittar surt på dig.
 
Top