Nekromanti Informations moduler...

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag har länge haft en idé i bakhuvudet som jag tycker är helt great! Men som tyvärr nog skulle vara ganska svår att ta tag i. Idén handlar iaf. om att man skapar iformations moduler som många olika rollspel kan ha användning av.

T ex, en "heltäckande" beskrivning av japans 1500-1800 tal skulle kunna användas till alla spelen som har en "far east" inspiration (L5R, Sengoku (ganska komplett iofs), Yojimbo, Bushido etc etc). Samma t ex om man gör en "uppsats" om t ex rommarriket. Då skulle spelarna kunna ha den informationen som bas för sina egna äventyr.

Det positiva med dessa grejjer är att man skulle ha mkt information för ett rollspel i den eventuella platesn/tiden/världen. Men samtidigt så är ju det negativa att det skulle krävs MKT arbete, att man inte skulle kunna spela det ensamt (tvunget att tillsätta ett regelsystem).

Vad tycker folk här? Borde man fortsätta tänka på detta projekt eller släppa idén? Och finns det möjligtvis ngn intresserad av att hjälpa?

I vilket fall ha det!
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Finns inte såna "moduler" redan, på biblioteket? :)

Jo jag vet att det är skillnad på en modul och en historiebok, fast inte så stor skillnad.

Snow
Dead, but still walking around
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Tänk Generic Universal Roleplaying System.... där har du redan allt detta och ännu mer. Varför göra något som redan finns ?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Informations moduler pt. 2...

för modulerna är ju inte kompletta. Av vad jag har för erfarenhet av tex GURPS så är ju inte modulerna så kompletta. Dessa skulle ju verkligen täcka allt!

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jo...

Det finns det ju. Men de är ju samtidigt inkompletta eller oerhört svåra att ha som informations bas då de ger ett förvirrat intryck. Eller så ser iaf jag det..

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: jo...

"Det finns det ju. Men de är ju samtidigt inkompletta eller oerhört svåra att ha som informations bas då de ger ett förvirrat intryck. Eller så ser iaf jag det.."

Beror ju på om man vet vilken information man söker, och vet var man skall leta efter det ;-)

Riddaren - skryter över MVG i Historia


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Informations moduler pt. 2...

Då undrar jag vad du har för erfarenhet av GURPS.... med tanke på att det trots allt är rollspel och inte detaljhistoria vi är intresserade av så fyller GURPS prylarna verkligen sinn uppgift med bravur.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Informations moduler pt. 2...

<I>Dessa skulle ju verkligen täcka allt!</I>

Allt?
är inte allt rätt mycket? jag menar, *allt*. Jag menar, ska en rommarriket-modul redogöra för varenda människa som levde under antiken, från det att hon föddes tills dess att hon dog, med varenda fotsteg, vartenda andetag katalogiserat. Du kan inte göra en modul som täcker allt. GURPS-modulerna täcker inte allt, men de är en jävligt bra start för rollspelssyfte. Behöver man mer info, så finns det alltid ett eller annat sätt att hitta det på. dessutom tror jag att det är få svenska hobbyrollspelare som kan prestera en modul på samma nivå som betalda, utbildade SJG-anställda.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Informations moduler pt. 2...

Erfarenheten jag har är ju att t ex inte informationen räcker till ibland. När man spelar historiska spel (västern t ex) så finns det ofta många wiseguys i spelsoffan pch påpekar många grejjer som man kan ha missat just pga modulerna inte täcker nog... Självklart kan jag ju ha fel...

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
precis...

Du säger ju att om informationen ej räcker till så finns det säkert andra ställen att hitta det på. Det är det det handlar om. Man ska hitta informationen som inte finns i modulerna. Och när jag sa allt så menade jag faktiskt bara "nästan" allt ... /images/icons/tongue.gif

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: jo...

Det är ju sant. Men samtidigt är det ju mer jobb att finna informationen än om man har den tillgänglig på t ex rollspel.nu på internet. Dessutom så lär ju upplägget för rollspels-grund vara annorlunda än en historieboks uipplägg... Tror iaf jag..

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
hmmm....

Känns som de flesta tyckte det var en ganska taskig idé faktiskt... Så det känns ju som projektet läggs ner. Tack för the feedback.

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: precis...

<I>Man ska hitta informationen som inte finns i modulerna. </I>

Och hur ska det gå till? Ska du ha en litteraturhänvisning längst bak i modulen?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Informations moduler pt. 2...

" med tanke på att det trots allt är rollspel och inte detaljhistoria vi är intresserade av så fyller GURPS prylarna verkligen sinn uppgift med bravur."

Själv ser jag ingen konflikt här. Om man är intresserad av rollspel utesluter väl inte det att man vill ha bra och utförliga barkgrundsbeskrivningar? GURPS är ju trots allt inte _helt_ generiska i och med att deras moduler hela tiden refererar tillbaka till GURPS grundregler. Irriterande ibland tycker jag...

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Mja,

Iden i sig var väl god, men som tidigare nämnts kanske lite onödig då dylik information kan hittas på biblioteket.
Dock är det inte alla som hittar på biblioteket (som jag) - så det skulle kunna vara av intresse att folk som hittar användbara böcker kan skicka in titel/författare/tryckår och beskrivning till oss arma stackare som saknar logiskt sinne för boksökning. (eller som inte ids leta)

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: precis...

Nu förstår jag faktiskt inte hur du menar. Det jag menade var att man sammanställer en bakgrunds-modul som har ganska komplett information (med detaljer). Så man kan hitta det i den bakgrunds-modulen istället för att leta igenom många böcker på biblioteket.

Självklart så kommer ju sammanställningen baseras på forskning i just dessa förrvirrade biblioteks böcker..

tack och hej
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo du, det vore en väldans bra ide !! Helt klart !!! Men åxå som du säger bra svårt att genomföra.
En variant skulle kanske vara att man skrev sådana moduler till samam regelsystem. För det finns ju många spel som har liknade upplägg i sina regler.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: några exempel? (nt)

För att ta några exempel:

* Eon, N2 och de som använder obt6 som system. Om man på nått sätt kan ge en övergripande modul till dem.

* DoD och några andra har ju som bekant b. la t20:an som grundsystem. Sama sak där, att man fixar nån slags modul där.

Blev du nått klokare ??

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Top