Nekromanti Information

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Vad är en superhjälte?

Mjo, det beskriver väl rätt bra vad jag har emot Kult. Ofta verkar det som de flesta av problemen kan lösas med våld och att de riktigt stora utmaningarna är de som kräver _mer_ våld än vanligt.

Den erfarenheten av spelet har inte jag, så det är väl inte mycket mer att säga här.

Inom vissa rimliga gränser tycker jag att spelets regler visar hur spelets verklighet ser ut. Om spelreglerna låter en krama en granat utan att få mer än en skråma så tycker jag inte att det är helt orimligt att inte vara överdrivet rädd för granater. Med tanke på att Kults hela premiss är att världen är en illusion så är ju inte något dyligt resultat helt orimligt i sig.

Gör reglerna att verkligheten inte blir vad den borde så ska man givetvis ändra reglerna. Har dock inte själv råkat ut för att jag känt att reglerna ändrar på uppfattning om verkligheten (annat än i den mån det är meningen i Kult förstås...). Den begränsade mängden strider är väl förklaringen här.

Och du tycker inte att kult-rollpersoner är mäktigare än snittmänniskan? Med all sin magi, specialförmågor, hjältepoäng, insikter i verklighetens sanna natur mm?

Skulle vara hjältepoängen i så fall. Å andra sidan har ju motståndarna också hjältepoäng (eller motsvarande), i varje fall är det så jag och de jag spelat med låtit det vara i diverse olika spel (I Star Wars t.ex. har de också character points och ibland t.o.m. force points). Fördelarna i Kult är inte av superhjältekaraktär och kompenseras dessutom av nackdelarna. Huruvida Nattens barn med sina specialförmågor (och begränsningar) ska tillåtas som rollpersoner lämnas öppet av spelkonstruktörerna och själv har jag aldrig haft med dem. Insikterna om verkligheten har snarast en omvänd effekt på superhjältandet; de får en att känna sig utsatt och svag, inte som en tuff hjälte. Magin har jag svårt att uttala mig om, jag har själv versionen från 93 utan magi. Har (inte alls mycket) spelat en magiker i första upplagan, och den magin var det sannerligen inte mycket med.

Bah, jag håller inte med dig. Medan Kult kanske är på gränsen till "superhjälteaction" så är det ingen tvekan om att Vampire är helt och fullt inom denna genre. Kan du med någon rimlighet i behåll påstå att Vampire-karaktärer _inte_ är mäktigare än sin omgivning (människorna)? Nej, knappast....

Har redan sagt det mesta om min uppfattning om Kult och Vampire kontra superhjältespel, så jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga. Vad som blir superhjältespel handlar mest om hur man väljer att spela. Jag har spelat ett 20-tal (några mycket, andra väldans lite) spel genom åren och jag har fått uppfattningen att av dem så kan i princip alla förvandlas till superhjältespel om man så vill (undantag kanske för Millenium’s End och ett helfestligt highschool-spel som jag inte kommer ihåg namnet på). Att kategorisera dem som superhjältespel för den sakens skull tycker jag är fel. Ett superhjältespel är för mig ett spel där hela konceptet bygger på att man är en superhjälte som flashar med sin häftiga förmågor och att man ser sig själv som en superhjälte. I Vampire uppmuntras man inte att göra detta; maskeraden gör att man smyger med sina förmågor och man har inte någon uppfattning om sig själv som en hjälte. De som man vanligtvis interagerar med, i första hand andra vampyrer, men också t.ex. varulvar och vampyrjägare, är ofta mäktigare eller starkare än en själv eller får en att känna sig pressad, jagad och underlägsen. Visst är man som vampyr ofta överlägsen människor, men eftersom de aldrig behandlar en som en superhjälte (de vet ju inte att man är en med deras mått mätt), eftersom man undviker att använda sina förmågor i deras närvaro och eftersom de sällan har någon central roll i äventyren så blir man ingen direkt någon superhjälte i det avseendet.
I Kult tycker jag konceptet ännu tydligare är att rollpersonen är ett svagt offer som möter på sådant som är utanför hans kontroll och förmåga. Ofta framstår han/hon som motsatsen till en hjälte, med sina nackdelar som gör honom/henne till slav under fobier, missbruk, sinnessjukdom, mäktiga fiender m.m.

Du förstår nog vad jag har för uppfattning angående vad som är superhjältespel vid det här laget. Med en annan definition av ordet superhjälte blir indelning i superhjältespel/icke-hjältespel givetvis annorlunda, men såhär ser jag det i alla fall.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hjälp ! Har blivit påkommen !

<I>
"Är det möjligen doften av en världsomspännande
konspiration jag känner i luften?"</I>

Du tog mig på sängen. White Wolf har rekryterat tolv
Alexander Gyhlesten:ar som sitter här och gör reklam för
deras rollspel och hugger tillbaka alla som kommer med
kass kritik.

Nej, skämt åsido så menade jag OT, fast jag ... öh ... äh,
jag skrev fel helt enkelt ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Avslutande kommentar

-Tebax efter ett lite äl långt upphåll verkar det som-

Jag vill här försvara min åsikt lite eftersom du i ett antal inlägg stämplat mig som diot för att jag ventlilerade min åsikt om ett spel som jag anser vara riktigt kass. Jag vill oxå påpeka att det inte är relger o dyl som jag klagar på eftersom jag inte kan dom tillräckligt bra utan det är stereotypiserandet jag klagar på. Alla vampirespelare jag träffat (förutom ett gäng tjejer jag spellede i blod svett och dårar på GothCon) har av nån outgrundlig anlening vart kläda i svarta rockar, haft svart hår och ångest. Dom verkar tro att dessa onda, ja vampyrer är ondskans tjänare, är det häftigaste som finns och ve den som tycker annorlunda. Man borde gå runt med ett hagelgevär och bevisa för alla "vampyrer" att dom inte är odödliga. Jag skiter högaktningsfullt i alla adras åsikter och hävdar med bestämdhet detta är ett rollspel som Piff & Puff och deras amerikanska likar kan ge sig på hur mycket dom vill och med rätta. Vampire är skadligt för allmänheten, spelarna och rollspelskulturen.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Påhopp...

Jag anser inte att det var ett påhopp på en nybörjare utan ett påhopp på alla låssasintelektuella som spelar vampire (allihop mao). Jag tänker fö inte hålla mina åsikter för mig själv, åsikter är som pengar, dom har inget värde förrän man använder/uttrycker dom!!

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Avslutande kommentar

Jag tänker inte besvara dina dumheter eftersom man ju som bekant inte ska slå på någon som redan ligger ner. Du kanske borde fundera på vad du egentligen gör på ett debattforum om du "skiter högaktningsfullt i alla andras åsikter"? Fast med tanke på att du "borde gå runt med ett hagelgevär..." så verkar du ju bry dig ganska kraftigt trots allt.

Tror förresten att du skulle bli den perfekte spelledaren för ett skräckspel, jag skulle i alla fall vara konstant livrädd med dig på andra sidan spelbordet.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Väldigt nära person angrepp

Jag vill påstå att den här diskussionen har spårat ut rätt så kraftigt. Jag kan visserligen förstå att den har det med alla dessa angrepp fram och tillbaka, men nu börjar jag känna spänning i luften. Vore det inte för att jag för tillfället inte orkar tjabbla och diskutera så hade jag fortsatt på denna "diskussion" och troligtvis själv börja angripa ett par personer... snälla, det här börjar spåra ut riktigt ordentligt

Kan ingen (läs: Krille) typ låsa tråden för att förhindra vidare angrepp? Det här har gått lite väl för långt... och det kan nog gå längre...

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Låsning [OT]

"Kan ingen (läs: Krille) typ låsa tråden för att förhindra vidare angrepp? Det här har gått lite väl för långt... och det kan nog gå längre..."

Sorry. Jag är inte moderator på det här forumet och kan därför inte låsa trådar här. Jag kan skälla på någon så att tråden låses om du vill.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
JA TACK VÄLDIGT MYCKET!

Det vore väldigt trevligt om någon låste tråden innan den spårar ut totalt... känner det på mig...

Kanske man borde fråga Azagoth eller nån...

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 
Top