Jag blev inspirerad av trådarna om konventspelledare och tillhörande gille (Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu och Konventspelledargillet | rollspel.nu) och skrev samman följande första utkast tänkt att ges till (nya) konventsarrangörer. Vas säger ni?
Del 1: Information till konventspelledare
Del 2: Information till konventsarrangörer för att locka fler spelledare
Följande text är tänkt att användas av rollspelskonventsarrangörer för att ges till konstruktörena av konventsäventyren. Texten är inspirerad av diskussionen på WRNU Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu (WRNU=Www.Rollspel.NU) men har hämtat mycket inspiration ifrån QOTD MAY 18: What are some tips you could give to adventure writers to improve the usability of their products at the table?. Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens.
Vad innebär det att vara äventyrskonstruktör för ett konvent och varför denna text?
Det egentliga syftet med den här texten är att skapa en bättre situation för spelledarna på konventen i direkt syfte att få fler att vilja spelleda och få fler att komma tillbaka som spelledare, inte ge råd om vad som gör ett bra äventyr. Äventyret och äventyrsförfattaren – du! – har en central plats i detta och den här texten är skriven för att hjälpa dig att skriva ett riktigt bra konventsäventyr – ett som du, spelledarna och spelarna är riktigt nöjda med!
Att skriva ett äventyr är en lång kreativ process som tar många månader och självklart är det viktigt att börja i god tid. Under konstruktionen är det viktigt att du låter speltesta det och göra det med andra grupper än din egen, varje grupp tänker och agerar annorlunda och det kan inte nog betonas hur viktigt det är att som konstruktör få se på äventyret ur många olika perspektiv. Det är en mycket god idé att ge det till någon annan att spelleda det, gärna med dig som spelare, när texten börjar ta form. Så länge som du får rikligt med kommentarer och uppslag till vad som behöver arbetas om, tas bort eller läggas till behöver du också speltesta den uppdaterade versionen. Det kan vara komplicerat att speltesta ett äventyr med samma grupp om och om igen, spelarna känner igen sig eller börja välja samma gamla lösning på slentrian, men det behövs. En möjlig lösning för att inte hamna i gamla hjulspår är att speltesta enskilda scener istället för att spela hela äventyret igen ifrån början till slut. Genom att enbart ta en scen kan du styra förutsättningarna mycket mer och få fram den aspekt du vill testa, men det är inte en spelarsäker metod, de är kreativa små liv. Det finns gott om aktiva forum på nätet, fråga gärna om någon där vill läsa eller speltesta ditt äventyr.
När äventyret väl är skrivet och klart är ditt jobb långt ifrån färdigt. Det är lämpligt att kontakta konventet i god tid och fråga dem om alla praktiska detaljer som du behöver förhålla dig till och bygg upp ett nätverk av kontakter. Men framförallt: försök få kontakt med de som anmält sig som spelledare. Det kommer troligen inte vara många då det är vanligt att de anmäler sig först på plats – men det här å andra sidan hela syftet med den här serien texter: att få fler att vilja spelleda och anmäla sig i god tid! Sätt gärna upp någon form av forum där de kan ställa frågor och diskutera äventyret, det ger dem en större säkerhet inför konventet och det kan ge dig värdefulla insikter om vad du behöver förfina. Var själv aktiv på forumet och ställ gärna frågor såsom ”varför tror ni att greven den kvällen inte sin vana trogen gick till biblioteket?” eller ”framgår det varför grevinnan mördar baronen med gift istället med strypsnaran som stallmästaren föreslog henne?”. Syftet är att kontrollera att de har förstått men också till att locka till diskussion.
Under konventet, tag gärna kontakt med spelledarna före spelledarsamlingen och kontrollera om de har några sista frågor eller kommentarer och se till att vara med på spelledarsamlingen. Om du har gjort ett bra förarbete kommer det sista momentet att vara rikligt belönande! Försök samla alla spelledarna efter spelpasset och prata igenom hur det har gått: Låt dem dra sina skrönor om galenskaper och mäktiga scener som utspelats! För noga anteckningar under berättandet om de kommentarer som spelledarna har – du kommer lära dig mycket på det. Om du planerar att skriva fler äventyr, behåll gärna kontakten med spelledarna, de kanske vill spelleda nästa gång också?
Att tänka på under författandet
Äventyrsförfattande är en konst och ett hantverk som ingen enskild text i världen kan sammanfatta, det krävs många år att förfina färdigheterna, men följande är några punkter som förbättrar kvalitén.
Allt handlar om att hjälpa en stressad, dåligt påläst spelledare att hitta den sökta informationen precis nu.
Del 1: Information till konventspelledare
Del 2: Information till konventsarrangörer för att locka fler spelledare
Följande text är tänkt att användas av rollspelskonventsarrangörer för att ges till konstruktörena av konventsäventyren. Texten är inspirerad av diskussionen på WRNU Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu (WRNU=Www.Rollspel.NU) men har hämtat mycket inspiration ifrån QOTD MAY 18: What are some tips you could give to adventure writers to improve the usability of their products at the table?. Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens.
Vad innebär det att vara äventyrskonstruktör för ett konvent och varför denna text?
Det egentliga syftet med den här texten är att skapa en bättre situation för spelledarna på konventen i direkt syfte att få fler att vilja spelleda och få fler att komma tillbaka som spelledare, inte ge råd om vad som gör ett bra äventyr. Äventyret och äventyrsförfattaren – du! – har en central plats i detta och den här texten är skriven för att hjälpa dig att skriva ett riktigt bra konventsäventyr – ett som du, spelledarna och spelarna är riktigt nöjda med!
Att skriva ett äventyr är en lång kreativ process som tar många månader och självklart är det viktigt att börja i god tid. Under konstruktionen är det viktigt att du låter speltesta det och göra det med andra grupper än din egen, varje grupp tänker och agerar annorlunda och det kan inte nog betonas hur viktigt det är att som konstruktör få se på äventyret ur många olika perspektiv. Det är en mycket god idé att ge det till någon annan att spelleda det, gärna med dig som spelare, när texten börjar ta form. Så länge som du får rikligt med kommentarer och uppslag till vad som behöver arbetas om, tas bort eller läggas till behöver du också speltesta den uppdaterade versionen. Det kan vara komplicerat att speltesta ett äventyr med samma grupp om och om igen, spelarna känner igen sig eller börja välja samma gamla lösning på slentrian, men det behövs. En möjlig lösning för att inte hamna i gamla hjulspår är att speltesta enskilda scener istället för att spela hela äventyret igen ifrån början till slut. Genom att enbart ta en scen kan du styra förutsättningarna mycket mer och få fram den aspekt du vill testa, men det är inte en spelarsäker metod, de är kreativa små liv. Det finns gott om aktiva forum på nätet, fråga gärna om någon där vill läsa eller speltesta ditt äventyr.
När äventyret väl är skrivet och klart är ditt jobb långt ifrån färdigt. Det är lämpligt att kontakta konventet i god tid och fråga dem om alla praktiska detaljer som du behöver förhålla dig till och bygg upp ett nätverk av kontakter. Men framförallt: försök få kontakt med de som anmält sig som spelledare. Det kommer troligen inte vara många då det är vanligt att de anmäler sig först på plats – men det här å andra sidan hela syftet med den här serien texter: att få fler att vilja spelleda och anmäla sig i god tid! Sätt gärna upp någon form av forum där de kan ställa frågor och diskutera äventyret, det ger dem en större säkerhet inför konventet och det kan ge dig värdefulla insikter om vad du behöver förfina. Var själv aktiv på forumet och ställ gärna frågor såsom ”varför tror ni att greven den kvällen inte sin vana trogen gick till biblioteket?” eller ”framgår det varför grevinnan mördar baronen med gift istället med strypsnaran som stallmästaren föreslog henne?”. Syftet är att kontrollera att de har förstått men också till att locka till diskussion.
Under konventet, tag gärna kontakt med spelledarna före spelledarsamlingen och kontrollera om de har några sista frågor eller kommentarer och se till att vara med på spelledarsamlingen. Om du har gjort ett bra förarbete kommer det sista momentet att vara rikligt belönande! Försök samla alla spelledarna efter spelpasset och prata igenom hur det har gått: Låt dem dra sina skrönor om galenskaper och mäktiga scener som utspelats! För noga anteckningar under berättandet om de kommentarer som spelledarna har – du kommer lära dig mycket på det. Om du planerar att skriva fler äventyr, behåll gärna kontakten med spelledarna, de kanske vill spelleda nästa gång också?
Att tänka på under författandet
Äventyrsförfattande är en konst och ett hantverk som ingen enskild text i världen kan sammanfatta, det krävs många år att förfina färdigheterna, men följande är några punkter som förbättrar kvalitén.
- Utgå inte ifrån att SL har ägnat flera dagar på sig att läsa in sig på det, även om denne fått det flera veckor i förväg. En viss andel av spelledarna kommer att få precis innan spelpasset (de har anmält sig på plats) och har bokstavligen bara några minuter på sig att sätta sig in idet. Texten behöver vara övertydlig med att förklara intrigen, varför olika SLP gör som de gör och var ledtrådar kan hittas.
- Ha med en beräknad tidsåtgång för de olika scenerna och momenten. Detta är särskilt viktigt om det förekommer strider (ofta tidskrävande, särskilt sent på natten eller när spelet är nytt) eller om spelarna förväntas själva leta ledtrådar och "fråga runt", hur länge är lämpligt att de gör det innan de skall ledas vidare?
- Kan spelarna fastna? Finns det alltid en möjlighet för SL att låta rollpersonerna att snubbla över en ledtråd som för dem vidare?
- Betänk att spelpasset är en starkt begränsad tid, det skall alltid finns något som kan föra gruppen vidare. Tempo är viktigt.
- När äventyret speltestas, håll noga kontroll på klockan och se till att alla grupper avslutar det inom den tänkta tiden. Om de drar över behöver du skära i äventyret. Det gör ont att skära bort scener men det behövs.
- Om äventyret innehåller många dolda agendor och relationer mellan RP, SLP och mellan RP och SLP kan detta gärna åskådliggöras grafiskt.
- Om äventyret innehåller många scener eller skeenden som interagerar, åskådliggör gärna detta grafiskt.
- Överskådligt presenterat med tydliga rubriker, (sid)hänvisningar, innehållsförteckning och index efter behov. Alla program för att skriva text har funktioner för att göra hänvisningar till andra kapitel, sidor, avsnitt, tabeller och bilder. Använd dessa funktioner flitigt.
- Ha en enkelt och stilren layout av sidorna och ha ingen "spännande" design, allting skall gå att skriva ut på svartvit skrivare i A4 med dålig bläckpatron eller toner utan förlust av tydlighet.
- Händelser skall beskrivas på ett ställe, SLP på ett, platser på ett och föremål på ett ställe. Om spelledaren under spelmötet behöver ta reda på bakgrundshistorien till en viktig SLPs magiska svärd skall spelledaren inte behöva leta i äventyrstexten, SLP-beskrivning och avsnittet om äventyrets bakgrundshistoria. Detta betyder inte att alla SLP och monster beskrivs i ett kapitel, alla föremål i ett annat och så vidare. En SLP kan mycket väl beskrivas tillsammans med den scen som denne deltar i och ett monster med det rum i grottkomplexet som denne bebor.
- Information skall ges där den behövs, en SLP som bara är med i en scen bör beskrivas tillsammans med den scenen och om denne är med i flera bör denne beskrivas tillsammans med den första scenen (såvida det inte finns ett separat SLP-kapitel med alla SLP).
- Undvik att ha långa stämningstexter för spelledaren eller information som inte kommer komma fram i spel, det tar bara plats och är i vägen under spelet. Det kan också vara förvirrande för en oerfaren SL om denne skall läsa upp dessa passager eller inte. Det är fritt fram att lägga till sådana saker senare om du distribuerar äventyret efteråt, t.ex. via ett fanzie eller en webbsida, men inte i den version som distribueras på konventet.
- Det finns idag gott om program och webbsidor för att skapa kartor och bilder på SLP – använd dem. Kontrollera dock sådana saker som licenser, upphovsrätt och så vidare och glöm för allt i världen inte punkten ovan om att det skall gå att skriva ut i svartvit med dålig toner.
Allt handlar om att hjälpa en stressad, dåligt påläst spelledare att hitta den sökta informationen precis nu.