Nekromanti Information om banningen av Caligula

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Användaren Caligula har blivit bannad från webbplatsen på livstid. Orsaken är att han begick ett allvarligt brott mot forumsreglerna i ett PM till en tidigare redaktionsmedlem, samt att efter att ha delgivits denna information uttryckt hot och personangrepp i korrenspondes med redaktionen. Detta är information vi i moderatorkåren och redaktionen tycker att alla skall få ta del av, som ett försök att ge mer insyn i vårt arbete och som en förklaring på Caligulas plötsliga försvinnande.

Vi vill understryka att banningen som sådan (innan Caligula reagerade på domslutet) föregicks av en längre diskussion inom hela moderatorkåren och redaktionen men att beslutet slutligen togs enhälligt. Vi vill också understryka att banningen inte har något att göra med Caligulas allmänna beteende på forumen - vi hanterar fallen var för sig. Caligula har bannats tidigare från webbplatsen för liknande regelbrott som denna gång.

Domslutet är inte öppet för diskussion, på grund av Caligulas beteende efter att ha delgivits beslutet. Har ni några synpunkter är det bästa att ta dem via mail eller PM.

/RipperDoc, budbärare för rollspel.nu:s redaktion och moderatorkår
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Tänker ej kommentera banningen eller något om Caligula för det är ett ämne som diskuteras på så många andra håll, och förövrigt tycker jag ej det är något att kommentera överhuvudtaget då det är ert beslut att fatta.

Däremot så säger jag öppet att jag för en stödjer er i era beslut(om ni inte någon dag försöker banna mig, för då jäklar)..

Vet ej riktigt vad jag försöker säga, men ni gör iaf ett bra jobb och ni har wrnu bakom er :gremsmile:
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Officiellt meddelande från RPG Lab

Nu riskerar jag i o f s att bli inblandad i andras personliga angelägenheter, men Troberg bad mig i a f posta följande. Kom ihåg det där om att inte skjuta budbäraren, o s v.

/Baldyr, som springer förbi fältet med en liten vit flagga i näven

Som en del kanske sett så har en debatt om detta blossat upp på RPG Lab (http://rpglab.net). Detta är inte att betrakta som en officiell ståndpunkt från RPG Labs sida och är inte ett ställningstagande mot Rollspel.nu.

RPG Labs ståndpunkt är att detta är en fråga mellan Caligula och vissa personer på Rollspel.nu, och vi kommmer att behandla det därefter. RPG Lab anser vidare att det inte gynnar någon av siterna att dras in i denna personliga konflikt. RPG Lab har därför ingen officiell ståndpunkt i Caligulas konflikt. RPG Labs inställning till Rollspel.nu är fortfarande positiv och vårt mål är att siterna ska komplettera varandra och samarbeta för det gemensamma målet att stärka rollspelshobbyn.

Caligula är en användare hos RPG Lab och han kommer att fortsätta vara det så länge som han sköter sig. Vi kan inte banna någon för sådant som skett på andra siter. Vi ser inte heller någon anledning att stoppa diskussionen då den inte bryter mot våra regler, men vi kommer att göra allt vi kan för att den ska skötas på ett seriöst och sansat sätt och vi ber alla respektera detta. Går diskussionen överstyr kommer vi att vidta åtgärder.

RPG Lab hoppas att alla är mogna nog att skilja på sak, site och person.

I hopp om att undvika onödiga konflikter, Anders Troberg, för RPG Lab.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, vad säger man? Tack som fan.

Och, eh, wooo!


/Feliath — gnolar Amazing Grace
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lovebombing

Jag förstår att särskilt Yassilus har fått utstå ganska mycket kritik av Caligula (och även Troberg verkar passa på att utdela en del tjuvnyp) på grund av det här med banningen, och blivit någon slags symbol för forumförtrycket. Är det konstigt att ingen vill vara forumredaktör eller administratörer när det är ett så pass otacksamt jobb? Låt oss vända vår blick bort ifrån Caligula en stund, varför ska vi fortsätta att ägna honom så mycket uppmärksamhet även efter det att han har blivit utkastad? Jag stöttar beslutet att stänga av honom, det fanns goda grunder och han lär inte komma tillbaka. Ämnet borde därför vara avslutat för gott. Låt oss istället tacka vår kår av administratörer och moderatorer för att sådant här inte händer oftare och för att stämningen är så pass god som den ändå är här på wrnu. Tack Sereg, Marco Behrmann, RipperDoc, Dante, Magnus Seter, Storuggla, TheK, Gardener, Krille, Snigel, GrottrolletNaug, Fenix (och Anders & Tove), Rosen, Yyy, chrull och Mekanurg! Och tack Yassilus!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Lovebombing

Tack Sereg, Marco Behrmann, RipperDoc, Dante, Magnus Seter, Storuggla, TheK, Gardener, Snigel, GrottrolletNaug, Fenix (och Anders & Tove), Rosen, Yyy, chrull och Mekanurg! Och tack Yassilus!
Jag skålar för det!
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Lovebombing

Låt oss vända vår blick bort ifrån Caligula en stund, varför ska vi fortsätta att ägna honom så mycket uppmärksamhet även efter det att han har blivit utkastad?
För egen del så ser jag vissa tveksamheter kring utkastandet som får mig att ana godtycke. Jag tänker dock inte gå in på det närmare. Jag har knåpat ihop ett mail till RipperDoc om saken, och jag låter det stanna där.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Skönt med detta klargörande. Det har gnällts en hel del på Caligula från en del forumiter. En del moderatorer har också uttryck missnöje med Caligulas inlägg, men de strikt formella signalerna har trots allt varit att ovanliga åsikter och tillyxad debatteknik i sig inte kan vara regelbrott.

Däremot är det förstås ett oskick att i ett PM hålla på med personangrepp, bråk eller olagligheter, särskilt om man tidigare varnats och bannats och därmed vet att man enligt forumets regler kommer att straffas hårdare för nästa försyndelse.

Så, från min egoistiska horisont: trist men logiskt.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Kan bara hålla med om att är man så dum så man ägnar sig åt personangrepp eller hot bör man inte få fortsätta på forumet.

De av Caligulas inlägg som jag läst här på forumet tycker jag dock inte är något fel på. Visst, de är väl lite provokativa ibland men det är också ett sätt att få igång diskussionerna. Vill man inte diskutera med Caligula så slipper man.

Vad vill jag säga med detta då? Tyvärr så faller Caligula på eget grepp om han själv klantar sig så att han blir bannad. Men tyvärr innebär detta också att forumet mister en av sina mest aktiva deltagare.

Torbjörn.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Men tyvärr innebär detta också att forumet mister en av sina mest aktiva deltagare.

Personligen tycker jag inte att det har något som helst att göra när beslutet ska fattas. Moderatorerna tyckte att han begick ett (flera) snedsteg och det räcker. Det är i deras sandlåda vi leker, alltså gäller deras regler. Jag har fullaste förtroende för deras insatser och både tror och hoppas att de inte tar annat i beaktning än hurvida regelbrott har begåtts eller inte.

/ZaiToh
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Utan att veta exakt vad som har sagts i PM måste jag säga att en permanent avstängning är hårt, men beslutet om detta hamnar så klart på moderatorerna.

I övrigt vill jag instämma i kören av lovord för moderatorerna! Ni gör ett bra jobb!
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Att tillgripa hot i PM får man naturligtvis inte göra. Jag har full förståelse för moderatorns agerande i det här fallet och passar samtidigt på att tacka moderatorkåren för ett bra jobb. Det sagt, så känner jag ändå viss saknad; en kille som påstås kunna få omkull tjejer med repliken "jag är Dungeon Master" borde förtjäna en plats i nördarnas Hall of Fame... :gremsmile:
 
Top