Nekromanti Info om Savage world behövs.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,434
Location
Umeå
Och nu behöver jag veta vad tycker om Savage world, vad är vad är mindre bra. Vilka världar passar det för (och inte)

/har fått höra ett grymt rykte om en framtida Savage world produkt och vill veta lite för att kunna bedöma om jag ska jubla eller rycka på axlarna.
 
Det är ett generiskt system som hävdar sig passa bra till pulpiga settings. I övrigt är det faktiskt inget speciellt, imho.


Storuggla, in before the vietnamese soup
 
Jag har inte spelet själv, men jag övervägde att skaffa det förut, och har forskat runt lite, och det här är intrycker jag fått.

Det är som jag förstått det ett väldigt action baserat spel. Fiender har bara en nivå (dör av ett slag, så länge det träffar) om det inte är en viktig fiende. Karaktärer är gjorda för att inte utvecklas så långt, och är rätt enkla att bygga ihop nya. Systemet är ett av de mest flytande strids systemen på marknaden, men get inte mycket stöd för andra spelstilar. Om du vill ha ett bra action system tycker jag du ska forska vidare på det, men brace yourself ifall du hade hoppats på lite mer High fantasy, intriger, eller utforskarkampanjer.

Game Geeks på youtube har gjort en hel del recensioner på Savage Worlds spel, kolla in den här länken för en youtube recension av Savage Worlds och Dead Lands Reloaded modulen.
 
Realms of Cthulhu till Savage Worlds är ju bra... plus att jag har lite andra böcker till spelet som var bra, till skräck och fantasy. Och det funkar till annat än action tycker jag.
 
Jag har hört oerhört mycket gott om Savage Worlds. Jag har inte spelat det själv, men har det på min att göra lista.

Jag har hört det beskrivas som "GURPS Light".
 
jag har spelat det en del, tycker att det funkar bra till fantasy och pulp vad jag har testat, och sci-fi verkar heller inte vara några större problem. Väldigt lätt att modda så att man får det till det man vill att det skall vara känns det som.
Dock så är striderna väldigt figurspelsaktiga, vilket kan vara positivt eller negativt, beroende på vad man är sugen på.
 
snorful said:
jag har spelat det en del, tycker att det funkar bra till fantasy och pulp vad jag har testat, och sci-fi verkar heller inte vara några större problem. Väldigt lätt att modda så att man får det till det man vill att det skall vara känns det som.
Dock så är striderna väldigt figurspelsaktiga, vilket kan vara positivt eller negativt, beroende på vad man är sugen på.

Mjao, det är väl vad jag hört också. Systemet är speligt på Gurps-vis, ungefär, men lättare. Och funkar i många olika miljöer.

Det är med andra ord som det är med alla "generiska" system: Stödjer en spelstil, men i flera olika miljöer. Vill man gå utanför den spelstilen får man också gå utanför systemet. Vilket såklart inte är speciellt svårt, det gör de flesta av oss massor med gånger varje spelmöte, men det man då upplever har ju inte så mycket med systemet att göra...
 
Systemet är lite knepigt på så sätt att man ibland har bättre chans att lyckas med ett lägre färdighetsvärde än med ett högre. Detta gäller mestadels chansen att få s.k. "raises" vilket kan jämföras med critical hits/perfekta slag.
Problemet löses lätt med att tillåta spelarna att slå en "mindre" tärning än färdightesvärdet visar, om de så önskar.
För övrigt är det ett system jag gärna skulle spela, men helst inte spelleda.
 
Jag är ingen regelteoretisk analytiker, men jag gillar Savage Worlds. Jag tycker att det är enkelt, snabbt och intuitivt. Det passar bra för actionfyllda och pulpiga kampanjer, men är dåligt på realismsimulering. Om jag skulle spelleda något som inte är D&D-igt så skulle Savage Worlds vara mitt förstahandsalternativ som regelmotor om jag ville ha det någorlunda fartfyllt (hade jag velat ha mer realismsimulering hade jag nog kört BRP, inte för att det är bra utan för att jag har fått det systemet i modersmjölken).
 
Jag har spelat SW ganska mycket. Främst i två settings. Den ena ett post apokalyptiskt zombie-lir och det andra i militär miljö (vietnam-kriget med mindre övernaturliga inslag). Båda finns som färdiga settings till SW IIRC.

Jag tycker systemet är riktigt bra och enkelt. Strider flyter mycket smidigt oavsett om man kör med stridsmatta eller inte (vissa Edges blir svårbedömda om man inte har stridsmatta precis som i D&D 3.X och framåt). Vår SL har lagt in några fler varianter av SLP än "en träff och han är ute" eller "wildcard NPC" vilket jag tror är ett bra drag. Han har en handfull andra husregler men det är generellt sett mindre grejor som nog har mer med hur vi spelar än att det är något fel på systemet.

Cog.
 
Back
Top