Nekromanti Inflation eller bara sjuka priser?

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag börjar fundera på huruvida jag blivit skadad av att ha läst ekonomi, men är inte priserna i DnD (ffa Faerun) väldigt skumma? Jag vet inte hur de kommit fram till dem och jag har ingen större koll på hur prisläget var under renässansen, men här kommer några exempel som jag nyligen reagerat på (jag kommer inte ihåg alla grejer jag stört mig på):

1. Ett simpelt hus med ett par rum kostar 1.000 gp. De flesta tjänar 1 gp i veckan (i Faerun). Hur i hela friden har de råd att bo? Om jag skulle bygga ett hus för 1.000 gp skulle jag anställa ett gång arbetare, säg 15 st, ge dem lite verktyg och sedan låta dem bygga hus i ett år. Det huset skulle bli bra mycket större en ett par rum.

2. Red Wizards of Thay säljer en golem för 44.000 gp som tydligen används som karavaanvakt. För 44.000 gp kan man anställa ett helt kompani med legosoldater i flera år.

3. Fortsättning på 2. Istället för att punga ut 44.000 gp på en karavanvakt låter man bygga en portal mellan handelspunkterna. Det kostar bara 100.000 gp och låter en teleportera oändligt med gods oändlig sträcka. Det här vore definitivt nåt för Red Wizards som har det magiska kunnandet och för sådana kostar det bara 50.000 gp.

4. Fortsättning igen. Portaler borde rimligtvis ersätta all handel som går via fartyg då dessa är ruskigt dyra, runt 10.000 gp för ett handelsfartyg. Jag är medveten om att antalet personer med förmågan att bygga portaler är mycket litet (ca fyra pers är beskrivna med Create Portal i FRCS och Lords of Darkness), men det finns ju många mäktiga magiker som i teorin borde kunna lära sig det.

Det finns många mer exempel på konstiga priser är jag övertygad om.
 

DonTomaso

Veteran
Joined
22 Oct 2001
Messages
22
Location
london tva veckor till
För att svara på nr 1 så måste man dels köpa mark att bygga huset på och sedan betala för byggmaterialet.

Vad gäller en golem så är det ju fruktansvärt mycket enklare att ha med sig en sådan än ett helt gäng med grisiga knektar.De är stora och skräckinjagande, behöver ingen mat eller sömn. De gör alltid precis som man säger åt dem och blir de skadade går det fort att reparera.Och sist men inte minst har jag för mig att golems har DR vilket att göra att de allra flesta rånare och rövare inte kan skada besten över huvudtaget, och om inte annat är de immuna mot crits.Det är värt ganska mycket pengar i min mening.

I min egen värld har jag tänkt dra ner på antalet portaler.Iofs finns det en gräns för hur mycket man kan ta med sig genom en portal men det är ju bara att gå flera gånger och jag tror att för många portaler lätt kan försöra stämningen. Man lirar ju inte fantasy för att få vara med om kommunikationsåldern./images/icons/hairy.gif

Jag håller dock med om motsägelserna i priserna.Vad jag har hört är det rätt många som är konfunderade över prisläget i dagen källare
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
är inte priserna i DnD (ffa Faerun) väldigt skumma?
Jo. Jo, det är de. Husen, som du nämner, är ett av de mer flagranta felen. Många vapen, t.ex. Longsword, är för billiga. Båtarna däremot tror jag faktiskt har rätt riktig prissättning, men det är förstås förutsatt att det inte dräller portalmakare i varenda gränd.
I många fall tror jag att prissättningen är sådan den är för att rimligt representera tillverkningstiden enligt Craft-färdighetens tidberäkningsmatrikel - man har t.ex. (gissar jag alltså) utgått från hur lång tid det tar för en person att bygga ett hus, reverserat matrikeln och fått ut priset på så sätt.

/Feliath
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Create Portal

... är en styggelse

Ingenting jag kommer ha med.

Portalerna i Planescape var ett stort mysterium. De fanns där de fanns, man visste aldrig var de skulle ta dig.

Ingen kunde skapa portaler, inte ens gudarna visste hur man gjorde...

och nu kan DÖDLIGA göra det?

nej tack.

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Create Portal

Dödliga har "alltid" kunnat bygga portaler i Forgotten Realms. Undermountain är fullt av dem, och (nästan) allihop är gjorda av galne Halaster. Däremot så är kunskapen om hur man gör dem ganska sällsynt.

Även utan featet så kan man göra ett slags "fattigmansportal," till en kostnad av 9000 XP men inget guld. Det enda som krävs är en dubbel dos av teleportation circle+permanency (dubbel eftersom teleportation circle bara går åt ena hållet).
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
För kontra ang. 1:an så kan 15 arbetare ganska lätt fixa eget material i skogen. Land behöver man inte betala för i Fareun - det är bara att ta den från monstren :)

En Thayan golem är medium sized och fjollar sig med en pilbåge - inte direkt skräckinjagande på samma sätt som 30 råbarkade knektar.

Min poäng angående portalerna är att de inte tänkt efter vilka konsekvenser det skulle få för en fantasyvärld innan de införde det. Min rollperson ska låta uppföra Athkatla Interplanar (airport låter fel, hmm) Portalhub - en ny och välorganiserad variant av Sigil, nu när Sigil inte längre finns för Forgotten Realms. Ta 5 gp betalt för oändliga fraktmöjligheter till valfri stad på valfritt plan.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
*host* Förlägen...

Jag ber uppriktigt om ursäkt för den där fantastiskt dumma formuleringen - för jag antar att det där svaret skulle vara till mig och inte chrull, som inte använder sådana dumma uttryck i sitt inlägg.
Jag kan förklara mig endast med att jag är asocial och lärde mig läsa vid tre års ålder. Då blir det som det blir. Försvara mig kan jag inte alls, men jag ska försöka förtydliga vad jag ville ha sagt.
Jag tror alltså att de tänkt så här:
"Hur lång tid tar det för en person att bygga ett hus, grabbar? Si-och-så många veckor? Jahapp. Ska vi säga att en vanlig husbyggare är Level 5? Okej, hur ofta lyckas han med sina slag i snitt, och hur många Gp bygger han i snitt för, när han lyckas? Hmm, så-och-si. Ja, då kostar väl ett hus *räkna* 1000gp då."
Det var det jag menade.

/Feliath - skäms
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
"1. Ett simpelt hus med ett par rum kostar 1.000 gp. De flesta tjänar 1 gp i veckan (i Faerun). Hur i hela friden har de råd att bo? Om jag skulle bygga ett hus för 1.000 gp skulle jag anställa ett gång arbetare, säg 15 st, ge dem lite verktyg och sedan låta dem bygga hus i ett år. Det huset skulle bli bra mycket större en ett par rum."

-Svaret är väl att dom inte har råd att bo i egna hus. Under medeltiden och renässansen ägde väldigt få sin hus. Arbetare bodde knappast i egna hus. I stockholm t.e.x var det under renäsansen vanligt att arbetarfamiljer bodde 6-7 stycken per etta. De flesta stadslägenheter var ettor, som utgjorde sovrum kök och badkarsrum i ett. Ute på landet så var det storbönder och adelsmän som ägde hus. Små bönder arrenderade oftast eller bodde i rum på de gods de jobbade.

Det spridda privat ägande som vi har idag har inte funnits sen vendeltiden.

-Vidare, 15 stycken som bygger ett hus i ett år för 1 gp per dygn och skalle . -hmm Rätta mig om jag har fel men blir inte det rätt mycket dyrare än 1000 gp? typ 4-5000 beroende på hur arbetsveckan ser ut. sen kommer verktyg och virke till. Skall dom skaffa eget virke och behandla det själva så ger det väldigt mycket extratid.

1000gp låter för lite för ett hus om du frågar mig

1 RIKTIGT (han skall kunna allt) kunnig modern byggare med moderna verktyg slänger ihop ett litet hus själv på ett år. Men då måste någon fixa och såga timmer. Så man kommer nog upp i ett arbetslag på minst 2 pers. Betänk då att det inte finns några motordrivna verktyg i medeltidsvärlden samt att man hade sämre metoder vilket antagligen minst fördubblar manskapsstyrkan. Skall man bygga i sten så får man nog fyrdubbla styrkan + lägga på kostnader för sten.

Ex-byggingenjören
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vidare, 15 stycken som bygger ett hus i ett år för 1 gp per dygn och skalle

per vecka.. inte dygn..

chrull
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Du som är exbyggare - hur resurskrävande skulle det vara att slänga upp ett litet timmerhus med två rum? Jag funderar på en kampanj om nybyggare "in the North" dvs okunniga bondläppar som flyttar till Silver Marches med förhoppningen om ett friare liv. Om ett hus kostar 1.000 gp förstår jag att colonisation går tröt i Fareun :)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hurra för ekonomi i rollspel!

Visserligen har jag inte någon bok att kolla upp det här i för tillfället, men jag har för mig att man kan anställa en bärare för ett par silver pieces om dagen (ska man ha med honom ner i en dungeon blir det antagligen ett fett risktillägg, men i mina kampanjer finns det väldigt få dungeons. Iofs finns det inga fackföreningar heller, så jag vet inte vilka möjligheter bärarna skulle ha att kräva risktillägg. Om det fanns dungeons alltså. Och nån ville ha ner bärarna i en. Det här är en ganska lång parentes, eller hur?).

Om jag inte minns helt fel kostar det mer än så att skaffa mat för en dag (Om man inte kör med självhushållnig, förstås. Men det kan ju inte bärarna göra om man släpar ner dem i em dungeon. Som inte finns i mina kampanjer, men ändå. Fast nu när jag tänker efter så förser man antagligen sina bärare med mat också. Då blir ju det här inlägget ganska meningslöst. Men det är väl ändå ingen som orkar läsa så här långt.)

Amongst our weaponry are such diverse elements as surprise, fear and fanatical worshipping of the pope... and fancy read clothes… damn!
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Timmerhus , hmmm.
Allt beror på tillgången på timmer. Det vet jag inte alls hur lång tid det tar.

När man väl har timmer så bygger man väggar på någon vecka(om det skall bli bra). Det går säkert att slänga upp på några dygn om man vill inte är så noga). Grunden borde inte heller ta särskilt lång tid. Stockar på backen med brädor på. Kanske med reglar och mossa och ett till brädlager på som isolering.... (brädor är mycket svåra att tillverka utan en ordentlig cirkelsåg.) Kan man inte kirra brädor så får man problem. Att ha golv direkt på backen blir KALLT! ALternativ är timmer direkt på marken som man lägger jord på (kallas för "stampat jordgolv"). Tid - ungefär två dagar vardera.

Sen skall man täta (antagligen med mossa) och spika eller timra på inneväggar -mest för att hålla tätningen på plats). Man vill egentligen ha luft mnellan mark och golv, men det är svårt att få till utan brädor. Stampat jordgolv på timmer funkar, men man lär inte gå barfota.....:)

Det stora problemet är dock taket. Att bygga ett tätt tak med lutning är svårt. Har man tillgång till en cirkelsåg så kan man ju få en plan yta, vilket nybyggare antagligen inte har. Timmer hus byggs antagligen med kallvind, vilket innebär vind vars golv har ett lager med mossa på sig. (man kan inte trampa runt där alltså). För yttertaket måste man ha någon form av timmer+ris+mossa+jord för att inte få ett tak som läcker som ett soll. Taket tar antagligen minst 2 veckor. Antagligen tre

Sen har vi spisen. hur bygger man en spis i mitt i skogen i ett trähus.... Fråga inte mig :)

Med cirkelsåg, hammare, mejslar, spik, hammare timmer och fyra amatörer. Ca 2-3 veckor. för 20 kvadrat.
Utan cirkelsåg, MINST 5 veckor, antagligen 6-8 veckor.
Skall man fixa timmer så blir det en annan femma.
Detta rör sig om grova uppskattnignar.

Jag har faktiskt varit med och timrat en hundkojja på ca 20 kvm med stampat jordgolv (för jakthundar). Det tog en vecka för tre pers (inkusive ölpauser och några nattliga fisketurer med påföljande sovmorgnar). Men vi hade moderna verktyg och en stor jävla bensindriven band-timmersåg. Dessutom så var vi en snickare med eget litet sågverk och två bygg-akademiker.

PS är det rena amatörer som inte har någon koll alls så är det svårt. då lär dom ju göre en massa misstag, fast det är väl rätt troligt att någon av nybyggarna varjefall har varit med om att timra förut.

PS3- en luftspalt i väggen gör underverk för att hindra värmeläckage i väggen. Vet dock inte om man hade koll på detta på medeltiden.

Jag är lite småfull nu (fest)- så jag har säkert missat en massa saker.. :gremsmile:
 
Top