Nekromanti Infiltratör - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tyr said:
Jag röstade förövrigt redan vid 0:21. Vad jag röstade och en motivering får ni nästa runda.
Röstar även Presidenten alltså? Du har ju satt upp ett team så att du skulle rösta emot dig själv låter ju rätt långsökt. Förklara gärna för mig så att jag inte missar nått av vikt.

Alltså: Röstning 1.1 JA typ.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Fast, jag förstår ärligt talat inte Recca. Vadå börjar med att köra min röst? Jag börjar med att berätta hur jag resonerar, att jag kommer stödja presidentens förslag p.g.a att jag själv är nominerad i det. Det är så jag resonerar, och jag tror helt ärligt inte att jag kommer resonera på något annat sätt under första rundan. Skulle det komma fram något fantastiskt här, som visar på att Mukwa eller Tyr är infiltratörer (vilket jag inte tror kommer hända under första rundan), så kommer jag förstås inte stödja förslaget, men min grundinställning är att stödja ett förslag där jag själv är med. Det är väl inte så märkligt?
Eh... Jag tänkte fel. Jag ber om ursäkt. Förlåt. :gremblush:

Du gör helt rätt som motiverar din röst...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Personligen tänker jag inte rösta förrän iaf alla har yttrat sig i tråden.
Vad väntar du på då Recca? Är intresserad av din strategi.

Du tar ju ställning till både JA och NEJ i dina tidigare inlägg, men mot slutet så lutar det åt NEJ (som jag tolkar det). Vi vet ju ungefär vad du vill så jag greppar inte riktigt varför du måste ha in alla i spel?

Mukwa är med nu men hans startinlägg var lite mjöligt så vi får väl vänta ett tag till
!Paxen har inte dykt upp än, men resten är väl i full vigör?

Väntar du utifall någon kommer med en jättebra invändning på att behålla de utvalda eller en jättebra anledning att byta? Eller har du någon annan anledning till att vänta med att skicka in ditt JA eller NEJ?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tyr said:
Välkomna ärade rådsmedlemmar till detta extrainsatta möte. Som ni säkert har hört vid det här laget så har Data gett oss minst sagt bekymrande uppgifter. Inte nog med att våra förråd sinar men det finns imperiesympatisörer i självaste rådet. I normala fall så skulle jag beordrat en extern utredning för att rensa ut avskummen, men som ni vet så är förråden det mest pressande problemet just nu. Folket behöver oss mer än någonsin och vi har inte tid med en formell utredning i nuläget. För att ta oss förbi detta hindret så måste vi göra det bästa av situationen. Vi måste på egen hand komma fram till vilka som går att lita på och vilka vi inte kan lita på medan vi planerar våra rutter. När vi skakat av oss imperieskeppen så kan vi fokusera oss på att eliminera infiltratörerna.

Jag nominerar följande personer till att leda det första uppdraget:


Nominering: Tyr, Mukwa, Vimes

Jag nominerar mig själv eftersom jag är den enda jag kan lita på för tillfället. Ledare Mukwa nominerar jag eftersom han är en hal en. Vi behöver sätta press på honom. Ledare Vimes nominerar jag eftersom jag tror hans spel kan må bra av att vara med i hetluften samt att han kommer bli ny president relativt snart.

Tack, och med det lämnar jag ordet fritt.
Ärligt talat... är inte det här en kass motivering? Varför väljer du, el Presidento, att skicka iväg Vimes och inte Recca? Recca blir ju president tidigare än Vimes. Undviker Los Presidentos-Presentpapper henne för att få in Vimes?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Personligen tänker jag inte rösta förrän iaf alla har yttrat sig i tråden.
Vad väntar du på då Recca? Är intresserad av din strategi.

Du tar ju ställning till både JA och NEJ i dina tidigare inlägg, men mot slutet så lutar det åt NEJ (som jag tolkar det). Vi vet ju ungefär vad du vill så jag greppar inte riktigt varför du måste ha in alla i spel?

Mukwa är med nu men hans startinlägg var lite mjöligt så vi får väl vänta ett tag till
!Paxen har inte dykt upp än, men resten är väl i full vigör?

Väntar du utifall någon kommer med en jättebra invändning på att behålla de utvalda eller en jättebra anledning att byta? Eller har du någon annan anledning till att vänta med att skicka in ditt JA eller NEJ?
Det var en bra sammanfattning av hur mina tankar går men den främsta anledningen till att jag avstått är för att när alla har röstat så slutar ju den här "rundan" eller vad man ska kalla det... Att jag vill vänta in folk beror helt enkelt på att jag tycker att det vore dumt om inte alla hann yttra sig i tråden först. Dessutom tycker jag personligen att det vore dumt att rösta vidare den här nomineringen som det ser ut just nu och om jag då har röstat nej så har jag i princip sagt: "Ni andra kan avsluta rundan precis när ni vill." Men om jag inte lägger rösten så har jag full kontroll på när den här "rundan" tar slut.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Ärligt talat... är inte det här en kass motivering? Varför väljer du, el Presidento, att skicka iväg Vimes och inte Recca? Recca blir ju president tidigare än Vimes. Undviker Los Presidentos-Presentpapper henne för att få in Vimes?
Kass motivering? Jag har berättat varför jag vill ha med dig och ledare Vimes. Jag har berättat varför jag inte tog med ledare Recca. Du har lite väl höga förväntningar på en nominering som jag inte kan bygga på scum tells alls. Om du nu tycker det är så viktigt att jag ska nominera folk som snart är president så är ju du betydligt längre bort i tiden än Vimes. Är det så att jag lyckats pricka in två infiltratörer i dig och ledare Vimes och att du är obekväm i den sitsen?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tyr said:
Vimes said:
Hmm, har jag fattat det rätt som att vi antingen tar Presidentens föreslagna namn (Tyr, Vimes, Mukwa), eller byter president? Mitt ovanstående inlägg är ju lite off, jag säger mig rösta för, men tycker byte av Mukwa till Recca är vettigt. Hur är det egentligen? Har presidenten redan lagt ett förslag?
Stämmer det. Vi ska alla ta ställning, men inte nödvändigt öppet, till om det är bäst att rösta för eller emot mitt förslag. Det viktiga är att alltid ha en motivering till varför vi röstar som vi gör. Skulle min nominering röstas ner så blir Recca president och får nominera ett team.
Nä... alltså. Vi ska alltid motivera oss vad vi kommer att rösta på öppet i tråden. Det är ju en astronomiskt stor fördel som infiltratörerna har annars. De kan ju hävda att de minsann röstade för ett förslag när de inte gjorde det egentligen. Eller kommer vi få rösterna redovisade så jag kommer få veta från Data vad Ledare Vimes röstade på? För då spelar det ju ingen roll i så fall.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Tyr said:
Vimes said:
Hmm, har jag fattat det rätt som att vi antingen tar Presidentens föreslagna namn (Tyr, Vimes, Mukwa), eller byter president? Mitt ovanstående inlägg är ju lite off, jag säger mig rösta för, men tycker byte av Mukwa till Recca är vettigt. Hur är det egentligen? Har presidenten redan lagt ett förslag?
Stämmer det. Vi ska alla ta ställning, men inte nödvändigt öppet, till om det är bäst att rösta för eller emot mitt förslag. Det viktiga är att alltid ha en motivering till varför vi röstar som vi gör. Skulle min nominering röstas ner så blir Recca president och får nominera ett team.
Nä... alltså. Vi ska alltid motivera oss vad vi kommer att rösta på öppet i tråden. Det är ju en astronomiskt stor fördel som infiltratörerna har annars. De kan ju hävda att de minsann röstade för ett förslag när de inte gjorde det egentligen. Eller kommer vi få rösterna redovisade så jag kommer få veta från Data vad Ledare Vimes röstade på? För då spelar det ju ingen roll i så fall.
Data kommer skriva ut en detaljerad lista där du kan se exakt vad varje person röstade.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Åh andra sidan har du erfarenhet av det här spelet och det måste ju vara bättre att åka med som infiltratör runda 2 då det är 4 pers på båten? Alltså, det är en fördel att sitta bland 4 om vi räknar % jämfört med 3.
Fetmarkerat är en ulvgroda signerat KK.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwa said:
Åh andra sidan har du erfarenhet av det här spelet och det måste ju vara bättre att åka med som infiltratör runda 2 då det är 4 pers på båten? Alltså, det är en fördel att sitta bland 4 om vi räknar % jämfört med 3.
Fetmarkerat är en ulvgroda signerat KK.
eller nä... han resonerade vad som var bäst för infiltratörerna, och det stämmer ju. Sorry.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Runda 4 kommer byn vinna med andra ord, eftersom det är för riskfyllt att sabotera den rundan.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Vimes said:
Men, eftersom vi i första rundan (och fram till första sabotaget) inte har något att gå på kommer jag stödja förslag där jag själv är nominerad. Dessutom tycker jag inte nödvändigtvis att vi vinner något på att per default rösta ner allt fram till fjärde förslaget, för den fjärde nomineringen kommer vi bli tvugna att acceptera oavsett vilka som ska skickas. Ergo: tills det finns hård fakta att gå på stödjer jag förslag där jag själv är med.
Nu snackar du om att "per default göra saker" och kritiserar detta förfarande. Samtidigt som du i samma stycke skriver att du kommer att per default rösta ja till alla förslag där du är nominerad. Det är väldigt märkligt, Vimes.
Nä, Ledare Vimes skrev att han kommer rösta för det här förslaget per default eftersom han är nominerad. Han skrev inte att han skulle rösta för alla nomineringar med hans namn i.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Dear Mr President

Tyr said:
Mukwa said:
Ärligt talat... är inte det här en kass motivering? Varför väljer du, el Presidento, att skicka iväg Vimes och inte Recca? Recca blir ju president tidigare än Vimes. Undviker Los Presidentos-Presentpapper henne för att få in Vimes?
Kass motivering? Jag har berättat varför jag vill ha med dig och ledare Vimes. Jag har berättat varför jag inte tog med ledare Recca. Du har lite väl höga förväntningar på en nominering som jag inte kan bygga på scum tells alls. Om du nu tycker det är så viktigt att jag ska nominera folk som snart är president så är ju du betydligt längre bort i tiden än Vimes. Är det så att jag lyckats pricka in två infiltratörer i dig och ledare Vimes och att du är obekväm i den sitsen?
Så här, Mr Pepsodent: Du har en motivering för att ta med Vimes, och den lyder att han snart blir president. Den motiveringen passar mycket bättre in på Recca, don't ya think? Och med ett sådant tänk hade det ju varit läge att nominera el President himself samt Ledare Recca och Vimes.

Men nu var inte det presidentens nomineringsmotiv. Alltså - varför applicerar Mr Pestoligament bara den här taktiken på Ledare Vimes och inte på någon annan? Svar: Därför att herr P antingen väldigt gärna vill ha med ledare Vimes på uppdraget, eller för att herr P väldigt gärna vill undvika ledare Recca.

Att nominera mig är bra, för då är det åtminstone en person som kommer göra jobbet rätt och riktigt, men med tidigare taktik i åtanke så ligger jag superlångt bort till att bli Predikant och är således nominerad av andra skäl: att jag kan vara en skummis, jahopp? Dessutom tar det väldigt lång tid tills jag får slänga ur mig en egen nominering som ni andra kan bedöma, så det kommer ta längre tid för mig än de flesta andra att gröna mig om det ens går.

Jag kommer lägga min röst när alla har tyckt till om nomineringen.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Dear Mr President

Mukwa said:
Så här, Mr Pepsodent: Du har en motivering för att ta med Vimes, och den lyder att han snart blir president. Den motiveringen passar mycket bättre in på Recca, don't ya think? Och med ett sådant tänk hade det ju varit läge att nominera el President himself samt Ledare Recca och Vimes.

Men nu var inte det presidentens nomineringsmotiv. Alltså - varför applicerar Mr Pestoligament bara den här taktiken på Ledare Vimes och inte på någon annan? Svar: Därför att herr P antingen väldigt gärna vill ha med ledare Vimes på uppdraget, eller för att herr P väldigt gärna vill undvika ledare Recca.
Att ledare Vimes tur att vara president ligger nära i tiden är bara en del av motiveringen. Det är ett plus. Som jag redan skrivit så visade ledare Recca i Klassikern att hon kunde spela bra med minimal information. Ledare Vimes å andra sidan kom aldrig riktigt in i spelet. Därför tyckte jag att det var bättre att ta med ledare Vimes än ledare Recca. Just på grund av att de som kommer med har bättre information att jobba med.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tankar om spelet

Här kommer mina fem cent om spelet. Jag är ganska lost, men vad jag kommer göra är att skapa ett exceldokument för att hålla reda på nomineringar och utfall av uppdrag. Jag tror att jag kommer behöva det i det här spelet.

First things first
* 8 spelare varav 5 bybor och 3 ulvar
* Presidentens förslag röstas för om en majoritet håller med om beslutet. Detta innebär att 5 pers måste godkänna det.
Slutsats: Ulvarna kommer ha massor att säga till om vad gäller nomineringarna. Om byn är ense så kan de inte göra någonting. Om byn är oense så kommer ulvarna alltid bestämma så länge det är två röster på förslaget. Det här kommer också innebära att de första rundorna förmodligen kommer gå till ulvarna om de väljer att sabotera, för de kommer styra byn till att bara ha med en infiltratör i gruppen.

Vad vill vi helst ha nu då? Allra helst vill vi förstås ha 3 infiltratörer med på samma utflykt och att de alla tre väljer att sabotera, för då har vi vunnit spelet. Den chansen är dock minimal. Två stycken sabotage kommer vi förmodligen inte heller få med, även om det också hade gjort mig väldigt glad för första rundan. Det mesta pekar som sagt på att det är ulvarna som får välja vilka som ska vara med på utflykterna, eftersom de vet hur de vill ha det och är 3 stycken, dvs mer än hälften av det som krävs för att få igenom ett förslag.

Fun fact
Infiltratörerna får inte kommunicera... annat än i den här tråden, öppet för oss alla att se. Därför vill jag inte se några resonemang som utgår från vad som vore bäst för infiltratörerna, dvs "om jag hade varit infiltratör så skulle jag...". För det är ett effektivt sätt att berätta hur man tänker. Faktum är att jag tror att vi mår allra bäst av att strypa så mycket kommunikation dem emellan som går, vilket skulle innebära att vi inte heller kan kommunicera särskilt mycket... Om ulvarna inte kan avläsa varandra kommer de tvingas att välja sabotage när de är på uppdrag, och då ökar möjligheten att vi får flera sabotage samtidigt, vilket vi givetvis vill ha. Hur mycket kan vi strypa utan att förlora på det själva?

Om vi diskuterar nomineringarna och motiven så borde statistiken sköta resten, eller? Eller ska vi leta scum tells? Kommer det ens finnas något att gå på? Om inte Tyr gör bort sig, Elmrig blir Sappad och OBD blir uttråkad så kommer det väl inte finnas så många scum tells att basera sitt ulvletande på, eller?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Dear Mr President

Tyr said:
Mukwa said:
Så här, Mr Pepsodent: Du har en motivering för att ta med Vimes, och den lyder att han snart blir president. Den motiveringen passar mycket bättre in på Recca, don't ya think? Och med ett sådant tänk hade det ju varit läge att nominera el President himself samt Ledare Recca och Vimes.

Men nu var inte det presidentens nomineringsmotiv. Alltså - varför applicerar Mr Pestoligament bara den här taktiken på Ledare Vimes och inte på någon annan? Svar: Därför att herr P antingen väldigt gärna vill ha med ledare Vimes på uppdraget, eller för att herr P väldigt gärna vill undvika ledare Recca.
Att ledare Vimes tur att vara president ligger nära i tiden är bara en del av motiveringen. Det är ett plus. Som jag redan skrivit så visade ledare Recca i Klassikern att hon kunde spela bra med minimal information. Ledare Vimes å andra sidan kom aldrig riktigt in i spelet. Därför tyckte jag att det var bättre att ta med ledare Vimes än ledare Recca. Just på grund av att de som kommer med har bättre information att jobba med.
Ait, Mr P! Då hänger jag med. Och jag kan följa ditt resonemang till din startmotivering. Då är jag med på banan igen!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Runda 4 kommer byn vinna med andra ord, eftersom det är för riskfyllt att sabotera den rundan.
Mja... Beror ju på. Har infiltratörerna två poäng då så vinner de ju om de skulle lyckas ha två pers med på runda 4's uppdrag.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Mukwa said:
Runda 4 kommer byn vinna med andra ord, eftersom det är för riskfyllt att sabotera den rundan.
Mja... Beror ju på. Har infiltratörerna två poäng då så vinner de ju om de skulle lyckas ha två pers med på runda 4's uppdrag.
Ja, det är klart! Men det tänkte jag nog gällde alla rundor/hängningar liksom. De kan ju avslöja sig när de vinner, men annars är det en byborunda förmodligen.

Ser en katt med fånigt leende framför mig nu :gremcool:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Recca said:
Vimes said:
Men, eftersom vi i första rundan (och fram till första sabotaget) inte har något att gå på kommer jag stödja förslag där jag själv är nominerad. Dessutom tycker jag inte nödvändigtvis att vi vinner något på att per default rösta ner allt fram till fjärde förslaget, för den fjärde nomineringen kommer vi bli tvugna att acceptera oavsett vilka som ska skickas. Ergo: tills det finns hård fakta att gå på stödjer jag förslag där jag själv är med.
Nu snackar du om att "per default göra saker" och kritiserar detta förfarande. Samtidigt som du i samma stycke skriver att du kommer att per default rösta ja till alla förslag där du är nominerad. Det är väldigt märkligt, Vimes.
Nä, Ledare Vimes skrev att han kommer rösta för det här förslaget per default eftersom han är nominerad. Han skrev inte att han skulle rösta för alla nomineringar med hans namn i.
Jo det gjorde han visst det. Han skriver uttryckligen att han kommer rösta för alla förslag som han är nominerad.

Här:
Men, eftersom vi i första rundan (och fram till första sabotaget) inte har något att gå på kommer jag stödja förslag där jag själv är nominerad.
Han skriver också att vi inte har något att gå på fram tills första sabotaget. Så du kan sluta skriva nu Mukwa, det är ingen idé att vi kriver något i tråden för Vimes tycker inte att det ger något. :gremtongue:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ja, jag är faktiskt också lite kluven till hur vi ska spela det här spelet. Att jaga scum tells är ju lite förbjudet i Hans spelupplägg, eftersom han inte ville att vi skulle gå in med föreställningen att vi behöver mycket tid... annars är det ju bara att vi kör en klassiker liksom... en ulv ryker ju typ alltid i första rundan, men då behöver vi tid på oss :gremsmile:
 
Top