Nekromanti [Infiltratör] Eftersnack

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Skriv av er i tråden om spelet.

Själv tyckte jag om reglerna som infördes under spel. Att andra fasen inte behövde något PM, utan att infiltratörerna kunde skicka det redan i första fasen. Jag var lite för fast vid hur det funkar IRL.

Den andra regeln såg ut att funka bra också, där det blev en autoröst om någon släpade efter. Det i kombination med att folk började haja spelet och kanske även att folk ville att spelet skulle ta slut gjorde att de sista röstningsomgångarna gick undan.

Om det blir något mer spel, så borde korten från originalreglerna vara med. Presidenten får ett kort (två om 7+ deltagare ) i början av rundan och dessa måste den skicka till andra. Bara det ger mer information till skeppet. Vad man kan göra med korten är allt möjligt, från att tvinga någon att alltid rösta öppet i fortsättningen, att automatiskt få en röstning att misslyckas eller ta över presidentrollen. När man är 7+ tillkommer rätt kraftfulla kort som att få se om någon är infiltratör eller inte.

Spelet tog lite drygt tre veckor. Det tyckte jag var ok. Spelet var i princip avgjort redan i tredje rundan eftersom infiltratörerna olyckligtvis var efter varandra. Hade omröstningen gått vidare till Recca och den röstats ned så hade infiltratörerna också vunnit.

Hela det här spelet såg jag faktiskt mest som en testomgång för någon ordentlig runda med spelkort. Möjligtvis med max-antal av inlägg också? Jag gillade den tanken.

Själv borde jag ha skrivit reglerna annorlunda. Det tänker jag ta i ett annat inlägg.

Deltagare
Skeppet: Tyr, Recca, !Paxen, Mukwa, Cassius
Infiltratörer: Vimes, Vicotnik, Konrad Konvalj

Spelomgångarna
Hur en runda går till
Runda 1
Runda 2
Runda 3
Runda 4

/Han som nu återgår till sitt sedvanliga namn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Re: Infiltratör - eftersnack

En grej jag gärna skulle vilja veta var Vimes tanke till varför han ändrade röst i tredje omgången från NEJ till JA. Det var den rösten som avgjorde hela spelet. :gremsmile:

/Han som tackar för spelet
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Intressant spel. Tog ett jävligt långt tag innan jag förstod det dock.

Vimes hade egentligen bara som misstänkt, fanns andra som jag misstänkte mer än just Vimes. KK funderade jag på ett tag om han var infiltratör eller inte. Liksom, han kändes inte tillräckligt paranoid, men jag kom fram till att han troligtvis var grön ändå. Ja, visst.

Hade förväntat mig att jag skulle få några reaktioner när jag skrev att jag skulle ändra röst till ett ja. Tyvärr så blev det inga, och jag väntade för länge med att "Ey, varför reagerar ni inte för!?", speciellt mot Vimes som jag hade sett läsa inlägget, och som jag såg inloggad väldigt länge. Kanske hade hänt något om jag hade gjort det? Vem vet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Snyggt jobbat Vimes och Konrad, ni gjorde ett riktigt bra jobb.
Jag upplevde att vi kunde få fram den information som behövdes till varandra.
Jag var medveten om att jag skulle bränmärka mig själv då vi saboterade första uppdraget. Att jag då drog mig tillbaka och inte la mig i diskutionen var delvis en taktisk reträtt från mig för att inte klanta till det för de övriga. Vi behövde trots allt bara 2 vinster till efter det att jag tog en för laget.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Whoops. Jag har inte sett den här tråden alls utan skrivit i originalspeltråden istället.

Men iaf. Bra spel.

I efterhand kändes det som att vi varit chanslösa rakt igenom. Sånt är aldrig kul att erfara. Så jag vet inte om jag vill ge spelet en ny chans innan vi ser över balansen ordentligt i det. Jag lägger ju ner ganska mycket tid på spelet, det är mitt sätt att luska ut ulvar och funkar ganska bra i vanliga ulvspel men här var det ju inget att ha. Att vara tyst i face-to-face spel förstår jag är misstänkliggörande men i ett spel där man inte ser varandra är det inte det såvida man inte skriver nåt dumt.

Så vad har vi för chans om vi bara sitter och chansar när vi röstar? 20%? Det här borde ju nån kunna räkna ut. För att spelet ska va balanserat måste det nog va först till fem eller liknande. Vilket ju är tråkigare att spela.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Recca said:
Whoops. Jag har inte sett den här tråden alls utan skrivit i originalspeltråden istället.

Men iaf. Bra spel.

I efterhand kändes det som att vi varit chanslösa rakt igenom. Sånt är aldrig kul att erfara. Så jag vet inte om jag vill ge spelet en ny chans innan vi ser över balansen ordentligt i det. Jag lägger ju ner ganska mycket tid på spelet, det är mitt sätt att luska ut ulvar och funkar ganska bra i vanliga ulvspel men här var det ju inget att ha. Att vara tyst i face-to-face spel förstår jag är misstänkliggörande men i ett spel där man inte ser varandra är det inte det såvida man inte skriver nåt dumt.

Så vad har vi för chans om vi bara sitter och chansar när vi röstar? 20%? Det här borde ju nån kunna räkna ut. För att spelet ska va balanserat måste det nog va först till fem eller liknande. Vilket ju är tråkigare att spela.
Man lär kunna få ut sådan info via typ:

http://boardgamegeek.com/forum/389152/the-resistance/play-by-forum
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Bah, jag skrev ett inlägg när jag satt på tåget, men det verkar ha försvunnit.

Nå.

Om spelet:
1. Jag har svårt att se hur byn skulle vinna det här, så länge ulvarna inte klantade sig. Nu gjorde vi inte det, och det kändes rätt tidigt som att vi skulle vinna. Eftersom byn inte har IRL-edgen att se lögnare i ögonen behöver det här spelet balanseras för att fungera helt via forum. Jag tror inte det räcker att tillföra de kort som är med IRL, alltså. Det är antingen det - regelförändringar - eller tillåta och köra med massiv aktivitet, vilket ju har visat sig vara ett sätt att knäcka ulvar på, även på forum.

2. Regeländringarna Han gjorde var för spelets bästa, och det var bra att det blev lite bättre flyt. Men det var inte så lyckat att de infördes i efterhand, då det ökade och komplicerade metadiskussionen. Eftersom spelets upplägg var klart sedan innan (inget dolt som i fluff-spelen) hade det inte ens behövt vara en metadiskussion. Både Recca och Mukwa grönades metaledes, och även till stor del !Paxen. Därtill tycker jag man som SL ska undvika att peta i spelet, och jag som ulv utnyttjade detta genom att engagera mig i regelförändringarna (speciellt den första, där jag försökte göra mig till byns talesman).

3. Och: en sådan sak som att byborna inte fått något PM måste skrivas ut någonstans! Att folk metagrönar sig via gemensam flufftext för alla bybor och sådant har varit ett problem vi behövt hantera tidigare. Nu var det bara en som kunde grönas av det här, men det är onödigt.

4. Men en stor eloge till Han som orkat hantera massvis med PM, skött rösträkning i sin signatur och producerat "hand-outs". Bra jobbat!

Spelmässigt:
1. Jag var skiträdd för att jag skulle paja för infiltratörerna genom att göra bort mig direkt :gremsmile: Och det började sjukt illa med att jag fick Recca emot mig, då fick jag verkligen jobba med att vara lagom cool (inte så arrogant som i Familjen, men jag vågade inte vara lika slö inför anklagelser som jag brukar vara som bybo). Jag vågade inte sabba första uppdraget för att det kändes som att det var givet att jag helt riktigt skulle utpekas som den skyldige.

2. Hade byn varit aktiv (1000 inlägg per runda :gremsmile: ) så tror jag att ni hade fixat det. KK var blajig, på riktigt, och jag hade mer eller mindre frågat Vico rakt ut i R2 om han tänkte sabotera uppdraget (kolla upp det :gremsmile: ). Ordentliga analyser av agerandet i tråden tror jag hade fått ping på oss. Analysen Tyr gjorde av röstningen var jättebra, men tyvärr var den ju inte ett dugg valid eftersom det inte gick att se mig och KK i röstningen.

3. Att jag ändrade min röst till ett JA i R2 (var det väl?) berodde dels på att en JA-röst låg i linje med mina tidigare resonemang som bybo. NEJ-rösten var en produkt av att jag inte ville åka på uppdrag tillsammans med Vico. Sen fick jag kalla fötter av det, att någon skulle koppla ihop oss, och bytte till ett JA ändå. Jag borde kanske fått mer skit för det, men jag hade, tycker jag, lyckats förankra alla byten med mitt bybopersona.

4. Även om min taktik var att försöka tänka som jag skulle göra som bybo hade jag lite tactics för mig:
* Jag hade bestämt mig tidigt för att attackera någon hårt. Det blev Tyr. (Här höll det på att gå över styr!)
* Jag hakade medvetet på de formuleringar som gled omkring. Jag tror man kan spela rätt diskursivt som ulv, och genom språket placera sig nära eller långt borta från olika personer. Jag placerade mig nära Recca (och tog ut avstånd från KK) genom att plocka upp hennes "tänkarkräm" (hennes inlägg om det är spelets höjdpunkt imo). Jag placerade mig nära de gröna Mukwa och Recca genom att bli associerad med dem via "de tre musketörerna" och andra formuleringar som var i rörelse. Vi tänker och kategoriserar världen med språk, och jag tror att man som ulv kan gröna sig själv diskursivt på det här sättet.
* Jag såg inte skäl att försöka bråka om metagröningarna, och tyckte nog att KK borde ha pingat när han gjorde det.
* Jag våndades över om jag skulle börja köra hårt mot KK eller inte. Mitt bybopersona sa mig att hans lite blajiga spelstil pingade så jag var på honom om det, men eftersom jag var ulv blev det inte så mycket annat än några gliringar. Det var nog egentligen en tell från min sida.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Recca i praten said:
Vico var otäckt klinisk <.<
Hu? Hur menar du?
Jag tyckte det var otäckt att du var så tyst... Jag satt och grunnade på alla röstningsresultat: "Va betyder det att Vico röstat så här nu då?"
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Åh seger!

Härligt Vimes & Vico.

Orkar inte redogöra för mitt spel eller ulvarnas, men visst är det obalanserat allt. Det var för lätt att vara ulv i det här partiet..
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
4. Även om min taktik var att försöka tänka som jag skulle göra som bybo hade jag lite tactics för mig:
* Jag hade bestämt mig tidigt för att attackera någon hårt. Det blev Tyr. (Här höll det på att gå över styr!)
* Jag hakade medvetet på de formuleringar som gled omkring. Jag tror man kan spela rätt diskursivt som ulv, och genom språket placera sig nära eller långt borta från olika personer. Jag placerade mig nära Recca (och tog ut avstånd från KK) genom att plocka upp hennes "tänkarkräm" (hennes inlägg om det är spelets höjdpunkt imo). Jag placerade mig nära de gröna Mukwa och Recca genom att bli associerad med dem via "de tre musketörerna" och andra formuleringar som var i rörelse. Vi tänker och kategoriserar världen med språk, och jag tror att man som ulv kan gröna sig själv diskursivt på det här sättet.
* Jag såg inte skäl att försöka bråka om metagröningarna, och tyckte nog att KK borde ha pingat när han gjorde det.
* Jag våndades över om jag skulle börja köra hårt mot KK eller inte. Mitt bybopersona sa mig att hans lite blajiga spelstil pingade så jag var på honom om det, men eftersom jag var ulv blev det inte så mycket annat än några gliringar. Det var nog egentligen en tell från min sida.
Ja... Du kommer ju inte gå säker i framtida ulvspel det är en sak som är säker. :gremcrazy:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Åh seger!

Härligt Vimes & Vico.

Orkar inte redogöra för mitt spel eller ulvarnas, men visst är det obalanserat allt. Det var för lätt att vara ulv i det här partiet..
Min analys då. I korthet.

Jag tror att en stor svårighet var att två aktiva bybor var ulvar; K.K och Vimsy. Det tillsammans med det faktum att vi inte hade någon hård information att arbeta med förutom röstningar (som ju går att gömma sig i om man är smart, uppenbarligen).

Så byn hade inte bara två farliga fiender utan två färre duktiga bybor. Vi hade behövt typ Sapient och xyas i bybo-gruppen. Då hade vi kanske haft en chans. Paxen och Cassius å andra sidan arbetade inte självständigt. Inga analyser producerades. Det är inte hållbart i ett sånt här spel. Det hjälpte inte heller att jag bara såg rött när det gällde Mukwa. -.-
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Åh seger!

Härligt Vimes & Vico.

Orkar inte redogöra för mitt spel eller ulvarnas, men visst är det obalanserat allt. Det var för lätt att vara ulv i det här partiet..
Min analys då. I korthet.

Jag tror att en stor svårighet var att två aktiva bybor var ulvar; K.K och Vimsy. Det tillsammans med det faktum att vi inte hade någon hård information att arbeta med förutom röstningar (som ju går att gömma sig i om man är smart, uppenbarligen).

Så byn hade inte bara två farliga fiender utan två färre duktiga bybor. Vi hade behövt typ Sapient och xyas i bybo-gruppen. Då hade vi kanske haft en chans. Paxen och Cassius å andra sidan arbetade inte självständigt. Inga analyser producerades. Det är inte hållbart i ett sånt här spel. Det hjälpte inte heller att jag bara såg rött när det gällde Mukwa. -.-
Mukwa är ju när han är på viset sjukt bra i ulv synpunkt. När han är en vass bybo är han ett helvete, men annars är det rätt lätt att använda sig av hans humör :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nä, jag tyckte lite synd om dig Recca, som fick sitta och hålla låda med två ulvar. Det är svårt att ulvmärka folk tror jag, om det bara är dom man pratar med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Recca said:
Ja... Du kommer ju inte gå säker i framtida ulvspel det är en sak som är säker. :gremcrazy:
Nä, jag förstår att jag sabbat en del av mitt bybocred genom att spela bra som ulv... :gremcrazy:

Men, det är smällar man får ta... NÄR MAN VINNER! :gremgrin:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Förresten, det som var svettigast (förutom när jag hamnade i Reccas blåsväder direkt i början) var när jag och Vico var nominerade tillsammans:

Vimes till Vico said:
Öh? Skrev du just att du skulle sabotera uppdraget?!
Vico svarade inte med ett direkt "Nej, det skrev jag inte" vilket jag tog som att han signalerade att han skulle sabotera.

Sen var jag tvungen att skriva att jag tänkte att han skulle sabotera:

Vimes i R2 said:
Är Vico däremot skurk kommer han sabotera
Det var en fröjd när R3 började och Vico också hade saboterat, och ännu mer fröjdefullt när Mukwas infiltratörsgafflande dök upp istället för mitt. :gremlaugh:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
På tal om min ändrade röst i R2 så kan man koppla den till att jag använde mig av SLs metainlägg. När Han skrev att han var nöjd med spelets tempo hade jag en utmärkt anledning att ändra min röst till ett JA, då mitt NEJ var baserat på att "det gör inget att dra ut på det" samtidigt som jag hade oggat ganska mycket om spelets låga tempo.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Har varit ett kul spel att följa. Jag kan inte säga att jag misstänkte vimes och kk så bra lirat där! Spelbalans och sånt där är klart man kan pilla med, men framför allt kul med extra variation i ulvspelandet. Nu har man hajat upplägget så blir det fler såna härna spel är jag gärna med.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Har varit ett kul spel att följa. Jag kan inte säga att jag misstänkte vimes och kk så bra lirat där! Spelbalans och sånt där är klart man kan pilla med, men framför allt kul med extra variation i ulvspelandet. Nu har man hajat upplägget så blir det fler såna härna spel är jag gärna med.
Du var saknad Brynolf! Tror du hade tillfört en hel del bra snack för de stackars byborna.
 
Top