Nekromanti Infektioner av alla skador?

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Alla öppna sår innebär en infektionsrisk. Risken ökas naturligtvis om man inte sköter om såret (byter badage, tvättar etc) eller om vapnet som åsamkade skadan är rostigt och/eller smutsigt (ett vapen som inte är smutsigt, finns det?).

Magiskt åsamkad skada borde ju vara "kliniskt ren" eller steril eller hur man nu vill uttrycka det. Dock så kan ju såret självt bli infekterat om det inte sköts om.

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jag vill gärna instämma...

För att så går det till i våran värld. Emellertid så finns inte mikroorganismer i EON vad jag har förstått. Sjukdomar verkar bero på gudarnas lekar och/eller magi så som nekrotropi och så vidare... Således skulle en krosskada kunna leda till mycket allvarliga infektioner precis som också magisk skada skulle kunna åsamka. De exkakta reglerna för detta vet jag inte, och jag har egentligen inget produktivt att svara på frågan. Jag har själv ganska svårt att förstå hur mundana fungerar utan sådana element som mikroorganismer, gener samt fysik (läs: atomer och molekyler). Men fungerar utan dem gör den ju bevisligen.

Kanske Krille, Marco eller någon annan konstruktör skulle kunna svara på frågan?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Jag vill gärna instämma...

"Emellertid så finns inte mikroorganismer i EON vad jag har förstått"

Tja, jag hävdar ju naturligtvis att det är bekterier som orsakar infektioner. I och med detta hävdande så finns det ju tydligen bakterier, åtminstonde i mitt Eon. Men har nån annan en annan förklaring så funkar den väl också.

"Jag har själv ganska svårt att förstå hur mundana fungerar utan sådana element som mikroorganismer, gener samt fysik (läs: atomer och molekyler)"

Jag har helt enkelt svalt att istället för byggetenarna atomer så finns det magi. Nån närmare förklaring är inte nödvädin, imho.

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Andra förklaringar

"Tja, jag hävdar ju naturligtvis att det är bekterier som orsakar infektioner. I och med detta hävdande så finns det ju tydligen bakterier, åtminstonde i mitt Eon. Men har nån annan en annan förklaring så funkar den väl också."

Självklart har vi andra förklaringar:

* Daaks förbannelse och straff
* Malgoarhs härjningar
* Ondsint sjukdomsande
* Flödet i kroppen blockeras på fel ställe
* Lokalt nekrotropiskt dominant fält

...med flera.

Teorin om att det är något slags flöde som blockeras på fel ställe är den som är den mest accepterade bland vetenskapsmän. Det lokala nektrotropiska fältet anser de flesta är en möjlig effekt av det stoppade flödet, men inte så ofta orsaken till det. Välbeprövade metoder som till exempel blodkoppar och åderlåtning gör då att man sänker trycket i flödet på vissa ställen och förhoppningsvis även suger ut det som orsakade blockeringen i flödet. Teorin stärks av vissa berättelser från Ebhron som säger att man där med nålar försöker rikta om flödet, bryta blockeringar eller till och med skapa tillfälliga blockeringar om flödet är för starkt. Det finns en kopia av en ebhronitisk karta över kroppen och dess flödeslinjer i akademien i Calnia som studeras för fullt, trots kyrkans protester.

Det intressanta är att om man får tro andra reseskildringar från Takalorr så fungerar tydligen shamaniska ritualer alldeles ypperligt, så någon form av sjukdomsandar finns det belägg för. En del avfärdar detta som att shamanistiska ritualer egentligen styr flödet i kroppen med primitiva metoder, medan andra hävdar att sjukdomsandar skulle kunna orsaka blockeringar och att ändringar av flödet i så fall skulle bryta deras blockeringar. Detta skulle i så fall hjälpa symptomen men egentligen inte bota sjukdomen. Dessa virrhjärnor brukar trakasseras å det starkaste av Daaks kyrka.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Håller för öronen och sjunger "la, la, la, la..."

Jag gillar bakterier! Roliga små djur. Kan ni inte för en enda gångs skull lägga de där jäkla andarna, spökena och magikerna på hyllan?

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är en bakterie?

Jag menar, vilken person på Mundana har någonsin sett en bakterie? Ur vårt perspektiv är en bakterie precis lika godtagbar som förklaring som andar, bioflöden och Daak, men ur Mundana-bons perspektiv, då?

Om slutresultatet är detsamma (man blir sjuk och en viss behandling funkar), men förklaringen är annorlunda, spelar det någon som helst jota om vad förklaringen är? Och varför ska det vara så ämlans svårt att spela Eon ur Mundanas perspektiv? Är det inte det som rollspel går ut på?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Hej, jag är en tönt...

Och det får jag väl vara då. Men det är just det som jag tycker är intressant. Jag försöker hela tiden förklara allting utifrån vad JAG vet, och jag lever inte på mundana. Således förklarar jag allting med de regler och processer som driver våran värld. Och det är just det som gör mig så handfallen när det gäller att förklara mundana för exempelvis spelare (men mest för mitt eget inre) eftersom våran världs regler är helt uppåt väggarna fel i just mundana. Vad jag menar är att visserligen har ingen sett en bakterie, men å andra sidan känner man till filamentens otroligt halvexisterande minimala storlek... Den har bevisats med hjälp av matematik, jag vet... Och det verkar som om det ändå finns ganska gott om just forskare på mundana. Sjukdomar är jämt en nagel i ögat på alla härskare, och belöningen för att lyckas skapa ett vaccin borde ju vara enorm, och därmed attraktiv... Och jag tycker att det på mundana (liksom på jorden) skulle vara rimligt att försöka inse vad sjukdomar egentligen är. Att det orsakas av små djur som bakterier är ändå ganska lätt att upptäcka eftersom i stort sett alla bakterier går att odla i en petriskål, och en halvkraftig lupp gör att man förmodligen kan se de flesta av de också. En del bakterier går ju till och med att skönja med blotta ögat även om dessa är sällsynta.

Vart jag vill komma med det här är att det känns i bland som om mundanas befolkning vet en hel massa om fel saker. Det känns lite som om om mundanas forskare inte inriktar sig på problem som är tillräckligt jordnära.

De vetenskapliga genombrotten är ju trots allt viktiga för mundana, kanske gudarna i sig själva försöker hindra vetenskapsmän från att inse vissa saker? Till exempel, tänk om någon jeppe uppfinner ett ordentligt teleskop. Vad händer då? De ser en hel armé med himlakroppar på himlen, som rör sig och håller sig till regler, eller gör de det? Kommer stjärnor fortfarande att vara blinkade små ljuspunkter, trots teleskopets räckvidd, eller kommer de kanske vara planeter? En annan forskare vill veta vad varet i pestens bölder består av, så han börjar försöka få det att reagera med olika ämnen, han kanske till och med vill se precis hur reaktionerna ter sig. Tänk om han uppfinner just en lupp, vad kommer han att se? Bakterier? Magiska fenomen? Hur är det med läkeprocesser? Kommer han att med hjälp av magi kunna mäta hur de biotropiska fälten fungerar? Eller kommer han med sin lupp att kunna se fibrinet bilda trådar på vilka bodplättar fastnar och därmed kläggar igen såret?

Vad jag menar med allt detta babblande (för jag är inte vid mina sinnens fulla bruk just nu) är att det finns en hel del forskare på mundana. Men det verkar inte som om någon av de inriktar sig på verkliga problem.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En dåres försvarstal

"Jag försöker hela tiden förklara allting utifrån vad JAG vet, och jag lever inte på mundana. Således förklarar jag allting med de regler och processer som driver våran värld."

Jaha? Till att börja med, vad hjälper det dig i ditt rollspelande? Finns det inte tvärtom en viss risk att du tänker som en tvåtusentalssvensk istället för en femtonhundratalsmundanit?

Vidare, är du säker på att samma regler och processer ens gäller på Mundana? Uppenbarligen gör de inte det. De kan ge samma resultat i en hel del fall (typ vardagsfysik), men de kan också ge resultat som är totalt uppåt väggarna (typ magi).

Om du är villig att kasta en del av Jordens regler överbord för att åstadkomma magi, varför inte kasta resten överbord?

"Och jag tycker att det på mundana (liksom på jorden) skulle vara rimligt att försöka inse vad sjukdomar egentligen är. Att det orsakas av små djur som bakterier är ändå ganska lätt att upptäcka eftersom i stort sett alla bakterier går att odla i en petriskål, och en halvkraftig lupp gör att man förmodligen kan se de flesta av de också."

Faktum är att odlandet av bakterier och betraktandet av dem i en lupp är något som kräver att man vet att det finns bakterier i första rummet, hur de uppför sig och hur man ska göra för att se dem. Det är ingenting som man gör av misstag. Mikroskopet uppfanns till exempel för att detaljstudera tyg, inte leta efter bakterier. Upptäckten av de små krypen kom som en mycket oväntad bonus.

Fundera dessutom på i vilket kulturellt klimat som man på Jorden började vetenskapligt undersöka sjukdomar. Vi talar upplysningstiden, renässansen och tidig industrialism. Det var inte förrän under 1850-talet som friskvård i form av god hygien och sund kost ens var att tänka på. Nånstans i den vevan kom man också på att läkarna borde desinfecera sig innan de gick från obduktionsbordet till förlossningssalen. Mikroskopet är en 1700-talsuppfinning, och Royal English Society ansåg att det man kan se genom mikroskopet helt enkelt var hallucinationer. "Små djur som man inte kan se! Sånt löjl!"

Kort sagt, är man villig att ta en vetenskaplig approach till sjukdomar så har man också ett så sekulariserat och modernt samhälle att krutvapen, ånglok, flygmaskiner, Martin Luther, demokrati, allmän skola et cetera är tänkbart.

"Vad jag menar med allt detta babblande (för jag är inte vid mina sinnens fulla bruk just nu) är att det finns en hel del forskare på mundana. Men det verkar inte som om någon av de inriktar sig på verkliga problem."

Tja, de är inte ensamma. Får jag påminna om den gode Pytagoras? Trots att han levde i en värld där hans snille säkerligen skulle användas praktiskt så var han och hans anhängare fanatiska anhängare till matematiken, i synnerhet numerologi (en gren av matematik som sysslar med talens natur). Det enda praktiska som resten av världen hade nytta av var Pytagoras sats (ni vet, "i en rätvinklig triangel gäller att kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på dess båda kateter").

Det finns ett antal personer i vår värld, från Pytagoras till Stephen Hawking, som är mer intresserade av världens grundläggande natur än av världen. För dem är sjukdomar visserligen ett gissel, men det är för dem långt underordnat uiversums natur. Att i tal och siffror finna svaret på gåtan om alltings ursprung och uppträdande är för dem viktigare än att finna ett nytt vaccin eller ett nytt antibiotikum, eftersom det för dem närmare skapelsen och därmed närmare Gud.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top