Nekromanti Infekterande vapen

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Har funderat på hur ett infekterande vapen skulle kunna fungera, t.ex. en primitiv stam som doppar sina svärd i fekalier innan en strid, eller en lönnmördare som använder ett gift som ger en infektion.

Vapengift
Kostnad: 5 silver
Påverkan: Ett slag mot 12 varje timme under 3 timmar.
Effekt 1: Infektion 1/4
Effekt 2: Infektion 2/8
Effekt 3: Infektion 3/12
Lindring: Om man rengör såret grundligt behöver man inte slå fler slag för kroppsbyggnad.

Verkar detta balanserat?

Det finns ett mycket starkare infektionsgift i grundboken, men som jag förstår det intas det via mat eller dryck, och kan inte användas med vapen.

Blodgifter
Kostnad: 60 silver
Påverkan: Ett slag mot 14 varje dygn under 3 dygn.
Effekt 1: Infektion 3/8
Effekt 2: Infektion 4/12
Effekt 3: Infektion 5/20
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Vet inte om det är relevant, men ett gift och en infektion är ju inte riktigt samma sak. Det är som skillnaden mellan biologiska och kemiska stridsmedel.
Men att smeta på avföring eller stryka mot ruttnande likdelar el. dyl. lär ju ge önskad effekt. Går säkert att framställa destillat/derivat av ovan nämnda infektanter som i praktiken kan appliceras som ett gift, också.

Sedan borde det finnas olika grader av effektivitet beroende på vad det är som smetats på vapnet.
Och det behöver inte vara mindre effektivt bara för att det inte intagits via föda eller dryck - även om det så klart påverkar mängden infektant som den drabbade initialt exponeras för.

Jag håller med om att en omsorgsfull tvätt av såret borde medföra någon form av lättnad av effekt eller svårighetsgrad, i alla fall om tvätten utförs omgående, innan infektionen hunnit få fäste.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Man kan även använda liknande regler som spindeltrollet har på sida 283 vilket är:
Smutsig: Om en person skadas av trollets klor eller bett drabbas denne av en Infektion 3/4.
 
Top