Nekromanti Infekterad diskussion

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Var inne här för första gången på länge häromdagen och började läsa lite av era inlägg. Var peppad till en början men snart blev man bara så trött.

Ständigt detta WoD vs. Allt annat i skräckväg, som överskuggar allt. Också små saker verkar ta fart rejält, som när någon bad om råd för att köpa sitt första skräckspel och förelog ett par WoD-spel. Det blev ju fan hysteri när det förslogs annat än WoD spel (visst, det hände ju också att det var plumpt skrivet, typ "WoD suger - köp *valfritt*, så det är väll till viss del förståeligt).

Pajkastning i båda riktningar. Eller, inte riktigt, det känns snarare som att då moderatorerna håller borta mkt av själva kastningen så nöjer sig folk med att sura och skjuta ärtor på varandra över bordet.

Skärpning för fan! Visst, klart man ska få klaga på resp. spel, och visst kan man få föreslå spel som inte omnämts i inlägget om vad nån är sugen på att köpa, men det här börjar ju bli överdrivet.

/Bosse

Ps. Ang. mig själv så gillar jag de flesta skräckspel. Kult är favoriten, men även CoC och Vampire uppskattas mkt. Chock, Gurps Horror och Werewolf: Wild West är dock spel som gör mig ngt illamående i sin uselhet. Ds.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Du vet om du varit på andra forum att där mer än en människa möts uppstår det till slut konflikter. Det är en del av människans natur att söka tillhörighet genom att stöta bort andra saker. Man håller inte på all lag i elitserien, man har en favorit, man gillar inte all musik utan en genre, eller ett par, och sällan alla banden i genren. Och när man har en viss ålder inne så söker man sin identifikation genom att vissa vart man står och då inte alltid med bra formulerade meningar.

På publika forum som detta samlas således massvis med personer med åsikter och ett behov, uppenbarligen att delge alla andra om åsikterna. Det får man leva med, eller så skapar man ett eget forum med intagningskrav och strikt polisarbete.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Oh, ja, jag har aldrig varit på andra forum förut. Nej, nej.

Poängen, som du visst missade helt, var att jag tycker att stämningen har blivit lite väl hätsk... i alla fall om man jämför med andra rollspelsforum, eller ens det här forumet tidigare.

Jag vet inte hur du vill ha det, men jag skulle föredra om det inte urartade till stämningen som finns på fotbollsforum eller amerikanska filmsiter. Men, det kanske bara är jag...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tror att den hätska stämningen kommer sig av att skräckforumet med nödvändighet blandar folk med väldigt olika intressen. Om det fanns endast ett forum för alla fantasyspel så skulle det nog fyllas med debatter om DoD vs Eon dag ut och dag in. Att debattera olika versioner av DoD känns liksom lite mindre naturligt i längden än den eviga CoC/WoD-debatten. Men visst, en viss attitydförändring kanske vore på sin plats.


/Dimfrost
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja jag missar nog poängeRe: Infekterad diskussion

Tja, om jag missade poängen är det nog för att jag inte upplevt någon hätsk stämning här. Jag är mer på tv- och dataspelsforum så min tolerans kanske är högre. (För där har vi massvis av konflikter som oftast bara är pajkastning fram och tillbaks och med färre och fulare ord än här. PC mot TV-spel, Nintendo mot Sony mot Microsoft, Final Fantasy VII mot VI mot X och så vidare ad infinitum.)

Poängen jag försöker få fram är att det varken är farligt eller speciellt illa här och att det är något att förvänta sig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Varför? Hur?

Om folk har behov av att ventilera vissa åsikter så kan de väl få göra det? Mer än så tycker jag inte man behöver fundera.

Sedan om det dyker upp ett eller två korkade inlägg på endera sida av någon debatt så gör väl det detsamma. Det gör det på alla forum. Likadant meningslösa tvistemål. Men eftersom folk fortsätter att slänga bränsle på elden så kommer det heller inte sluta brinna.

Och om det gjorde det så hade nog folk tröttnat och försvunnit.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst så är det ju tråkigt med pajkastning & sådana saker. Vi får väll helt enkelt försöka hålla en konstruktiv debatt istället & påminna varandra när det börjar närma sig pajkastnings-stadiet & säga ifrån när det börjar bli för OT
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
"In his house at rollspel.nu..

... dead skräckforumet waits dreaming."

För att parafrasera Lovecraft.

Skräckforumet har förvandlats till ett forum som det inte diskuteras så mycket på. Antalet inlägg som dyker upp är lågt, tills det blir ett eldskrig, då det postas ett tjugotal "Vampire suger"-"Nej det gör det inte"-inlägg.

Alltså har folk redan tröttnat och försvunnit.

Jag har i alla fall det. Jag är trött på skräckrollspelsforumet. Ergo, så postar jag inte här. Förutom vid enstaka tillfällen.

Jag tror inte att jag är ensam om det.

Så när stjärnorna står rätt, så kanske skräckforumet kommer tillbaka... vi får hoppas att den gamla texten är sann...

That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons, even death may die

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vad är problemet?

Alla vet ju att vampyrer suger (annars svälter de ju ihjäl!). :gremgrin:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det var det lamaste skämtet jag hört... :) NT

NT = Nullifying Trocadero (Ingen text)
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: "In his house at rollspel.nu..

Tack. Det var det som var min poäng.

Alltså, nog med gnällandet och fram för mera vettiga diskussioner.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nej.

En uppdelning av forumet är ingen bra lösning.

dels är det för få inlägg för att det ska vara vettigt, dels så är det mycket som inte är spelspecifikt och då tappar man flera användare.

3000 olika forum är inte en bra variant...

chrull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Folk KÄNNER för WoD. De är de mest populära spelen näst D&D.

Alltså är det inte konstigt att det uppstår diskussioner om saken.

Skall vi gå till det partikulära är det dessutom så att några av forumets deltagare som är mest envetna och mest duktiga på att gräva djupa skyttegravar så fort de grälar (fast de kallar det 'diskussion'...) också råkar ha benhårt fasta åsikter om WoD. Det ökar chansen för dessa poänglösa gräl (förlåt, 'diskussioner'...).

Slutligen pratar vi om smak här. Diskussioner (gräl?) om smak har osedvanligt få lösningar, så vida inte alla närvarande slaviskt beundrar någon auktoritet de kan hänvisa till.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ständigt detta WoD vs. Allt annat i skräckväg, som överskuggar allt."

Ett stort problem på den punkten är att det är ett av de få ämnen som inte tjôtats sönder. Tittar man tillbaka genom skräckforumets historia så kan man hitta en del olika favoriter:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Är Vampire skräck?[*]Vilket är bäst (alternativt vilket ska jag köpa)?[*]Mitt sätt att skrämmas är bättre än ditt![*]Varför skräck är mycket finare än alla andra genrer.[*]Hur dela in i genrer?
Samt förstås, favoriten[*]WoD mot allt annat.[/list]

Och av dessa så är det väl bara WoD mot allt annat som inte är söndertjatat än. Eller snarare, det är ett av de få ämnen där folk fortfarande bryr sig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Du glömde ju OT

nu skall vi inte svärta ner segas fina namn, MEgadriven var ju guld :gremwink:

<font size="1"> men vi skall dock inte nämna deras sonic spel till nitendo... </font size>
 
Top