Nekromanti Inför Kickstartern #5: handlingar, förflyttning

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).

Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp



---

Byte av vapendisciplin under en och samma stridsrunda. (Något ni besvarat här på WRNU)

Säger inte detta är omöjligt att lista ut. Det är däremot konstigt att reglerna inte alls tar upp frågan.

---

Handlingar.

Tro det eller ej, men det är långt ifrån uppenbart att förflyttning är något du gör medan du gör något annat. I många spel är att röra på sig sin egen handling ("Move Action"). För dem som kommer från exempelvis Dungeons & Dragons, dvs 90% av er tilltänkta Kickstarterpublik, behöver detta sägas klart och tydligt: du kan röra dig medan du skjuter och gör olika saker, och det kostar bara avdraget för samtidiga handlingar (-5).

Ett exempel där du skjuter, börjar springa och skjuter igen, dyker in genom ett fönster (medan du skjuter två gånger), varefter du reser dig upp, och avslutningsvis skjuter igen inklusive alla detaljer om handlingar och modifikationer hade varit väldigt värdefullt. (I detta exempel räknar jag till sex spenderade handlingar, så det är något du kan göra i en och samma runda om du är legendariskt snabb).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
"Byte av vapendisciplin" - frågan gäller när Åke först skjuter med sitt gevär, exempelvis, för att i samma runda dra revolver och avlossa även den.

Reglerna missar helt att diskutera frågeställningen.

När börjar man räkna vapensnabbhet utifrån den nya disciplinen? När kan man tillgodogöra sig sin snabbaste disciplin?

Om man har olika antal handlingar med sina discipliner, hur hanteras detta? Bestäms hans antal handlingar i början på stridsrundan (baserat på hans då "aktiva" disciplin) eller ändras detta allteftersom - i en och samma runda?

Exempel: Åke har tre handlingar med gevär men bara två med revolver? Han har olika Vapensnabbhet.

Agerar han på exempelvis steg 15, 10, 5 oavsett vapen, eller kan det bli 15, 10... och 1 (för att revolvern var långsammare) eller blir det rentav 15, 10 och... ingenting (för att revolvern är såpass långsam att den bara ger två handlingar, inte tre).

Reglerna tar inte ens upp saken. Detta kommer garanterat den internationella publiken hitta.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tycker du att du är säker på hur Western IV reglerna fungerar, hjälp gärna till genom att ge din syn på hur förflyttning fungerar, exempelvis genom att redogöra för mitt exempel ovan (alltså skjuta, springa och kasta sig genom fönster) :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Trodde i mitt trötta sinne att jag var en lösning på spåret men får nog suga lite på det när jag är vaknare. (En idé om att se handlingarna som kostnader och VS som din prisgrupp, typ. Första utkastet gjorde dock sönder logiken bakom vem som handlar först i en handlingsomgång..)

Kan bara instämma att detta är ett litet frågetecken i reglerna, som trots klargörandet med att högsta VS används till "allmäna handlingar" inte fullt ut besvarar problematiken.
I ditt exempel skulle Åke vinna på att byta till revolvern i sista handlingsomgången eftersom han ändå inte får använda den förrän dess. Skjuta gevär och kasta sig genom fönster an han dock utföra i handling 3 och 2...
 
Top