Nekromanti Inför Kickstartern #4: stridsvana

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).

Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp


---

Stridsvana

Det är inte kristallklart att alla slår stridsvana *innan* striden börjar i motsats till att slå sitt Stridsvana när det blir din tur.

I exemplet framgår det att det är det förstnämnda som gäller - alltså att om du lyckas, får du använda Försvar även långt innan du själv får agera.

Antagligen självklarheter för er som arbetat med Western i årtionden; mindre självklart för en nykomling. Särskilt som beskrivningen av ett misslyckat slag påminner starkt om att inte få agera, något som gäller den långsamme med.

---

Skriv i närstridskapitlet uttryckligen att Försvar inte används, och gör det klart att när du misslyckas med din Stridsvana förlorar du förvisso ditt "Försvar", men inte "Defensiva Värde".

Påverkas ditt Defensiva Värde av ett misslyckat Stridsvana eller Chockslag? Alltså den gradbonus som ingår i värdet, är den kvar även när du inte får använda Försvar?
 
Top