Nekromanti Inför Kickstartern #3: bonusar, grader, handlingar

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).

Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp



---

Exakt vilka bonusar som påverkar dina färdighetsgrader och vilka som inte gör det behöver förtydligas och samlas på *ett* ställe.

Det står *ingenstans* uttryckligen om exempelvis ett skadeavdrag verkligen sänker din vapensnabbhet och gör att du får färre handlingar. Jag förstår att så är fallet, och ser att exemplen visar på detta, men jag efterlyser en särskild paragraf som ger en komplett bild.

Påverkar modifikationen till Vapensnabbhet antalet handlingar?
Och hur är det med Vapenprecision - förlorar du specialiseringar om ditt värde sänks?

Grundegenskapsmodifikationer?
Skademodifikationer? Blod/FYS-förlust?
TMOD? VH (Vapenhastighet)? Hölster? Utrustningskvalitet?
Gradbonusar från specialiseringar? Vapengruppsavdrag?
Permanenta fördelsbonusar? Bonusar från ödespoäng? Nackdelspoäng? Mirakel?
Svårighetsgrader? Avdrag för samtidiga handlingar? Avstånd? Resetrötthet? Permanenta skador?
Osv.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Regeltexten är inkonsekvent i skiftet mellan att tala om svårighetsgrader (multipler av ±5) och att helt sonika skriva ut -10, +15 osv

Jag får känslan svårighetsgrader är ett begrepp som har varit centralt, men fasats ut. (Eller möjligen tvärt om)

Problemet är att ut/in-fasningen bara kommit halvvägs.

---

Kapitlet om närstrid säger ingenting alls om skador. Kapitlet om skador säger ingenting alls om närstrid. Det är som de skrivits helt separat från varandra.

Jag drar slutsatsen en knytnäve gör likadana skador som vilket annat vapen i skadegrupp 8.

Men jag ber er adressera denna fråga direkt.

Det är inte orimligt att förvänta sig läsare som utgår från att obeväpnad strid ger mildare skador av mer temporär natur. Att de orsakar FYS-förlust snarare än Blodförlust exempelvis, eller att de helar snabbare (bortsett från benbrott). Är det så, eller är det inte så: skriv det tydligt i bägge kapitel!

(Som alltid: svara inte som om jag efterfrågar svaret här och nu, eller för att säga att jag missat något. Om jag inte lyckats lista ut svaret - trots nogsam genomletning av regelböckerna inkl elektronisk ordsökning - kan andra misslyckas de med.)
 
Top