Nekromanti Indierummet på Lincon 2013

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Varför i hela friden ska indierummet byta till ett namn på engelska? Ska det namnbytas torde väl "Spel på begäran" vara ett vettigare namn är "Games on Demand". Jag är allergisk mot onödig anglofili och kommer att få utslag om jag ska sitta i flera dagar på "Games on Demand".

/Genesis är sur för att han ska gå på bio och se den franska filmen De rouille et d'os, med svensk titel Rust and Bone.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Pilzeman said:
Om Elmrig vill så får han gärna göra det för mig.
Jag röstar för Pilze om han inte har något emot det, de två gånger jag hängt på dig har allt skötts exemplariskt!
Jag dock inte hur mycket jobb posten innebär och jag vill inte skyffla över en massa på dig om du har mycket att göra, känns det som en belastning så kan jag ordna!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Genesis said:
Varför i hela friden ska indierummet byta till ett namn på engelska? Ska det namnbytas torde väl "Spel på begäran" vara ett vettigare namn är "Games on Demand". Jag är allergisk mot onödig anglofili och kommer att få utslag om jag ska sitta i flera dagar på "Games on Demand".

/Genesis är sur för att han ska gå på bio och se den franska filmen De rouille et d'os, med svensk titel Rust and Bone.
Det är en poäng även om "Spel på Begäran" IMO inte ligger lika bra på tungan.

"Indierummet" är ju ett nonsensord med tvetydig betydelse och som framför allt inte ger ens en vag aning om vad rummet innehåller om man inte är insnöad rollspelare (i vilket fall det kan ha två betydelser som båda är värdelösa).

"Rollspel på Begäran" kanske inte är helt dumt, eller? "Story Games på Begäran"? Finns det en bra term för "Story Games" på svenska (en annan nonsensterm men som i alla fall inte är behängd med så många värdelösa betydelser) som inte blandar in "impro", "drama" eller liknande laddade termer som blir avskräckande och exkluderande?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Elmrig said:
Genesis said:
Varför i hela friden ska indierummet byta till ett namn på engelska? Ska det namnbytas torde väl "Spel på begäran" vara ett vettigare namn är "Games on Demand". Jag är allergisk mot onödig anglofili och kommer att få utslag om jag ska sitta i flera dagar på "Games on Demand".

/Genesis är sur för att han ska gå på bio och se den franska filmen De rouille et d'os, med svensk titel Rust and Bone.
Det är en poäng även om "Spel på Begäran" IMO inte ligger lika bra på tungan.

"Indierummet" är ju ett nonsensord med tvetydig betydelse och som framför allt inte ger ens en vag aning om vad rummet innehåller om man inte är insnöad rollspelare (i vilket fall det kan ha två betydelser som båda är värdelösa).

"Rollspel på Begäran" kanske inte är helt dumt, eller? "Story Games på Begäran"? Finns det en bra term för "Story Games" på svenska (en annan nonsensterm men som i alla fall inte är behängd med så många värdelösa betydelser) som inte blandar in "impro", "drama" eller liknande laddade termer som blir avskräckande och exkluderande?
Mitt förslag är att vi tar den här diskutionen då vi ses antingen hemma hos Elmrig eller hos Cissi. För den här diskutionen har och kommer nog aldrig att kunna "lösas" via forumet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ja, det är nog en bra idé, men om någon vill lämna förslag kan det ju göras här och exempelvis Pilze som jag antar inte dyker upp hos Cissi vill vara med i diskussionen där så kan jag styra en dator med Skype och då är givetvis alla som vill välkomna!

Så, förslag? Någon som är intresserad av att vara med via Skype? (Jag tror alla som sagt sig vara intresserade kommer vara där förutom du Pilze så om du vill logga in och bonda lite en halvtimme kan det ju vara trevligt hur som helst :gremsmile: )
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
wilper said:
"Samberättarspel"
Ja... Termen har dock en del associationer som kanske skrämmer bort en viss typ av spelare och riskerar att blandas ihop med "spelledarlöst/spelledarfullt", eller? Jag vet att när vi var i Linköping och provpitchade GoD-spelen fick vi feedbacken att "de" (en stor grupp av deltagarna) knappt kunde tänka sig att ens prova ett spel utan spelledare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Elmrig said:
Finns det en bra term för "Story Games" på svenska (en annan nonsensterm men som i alla fall inte är behängd med så många värdelösa betydelser) som inte blandar in "impro", "drama" eller liknande laddade termer som blir avskräckande och exkluderande?
Om ”story games” vore en term skullde väl bli ”berättelsespel” på svenska då. Uppenbarligen en term hierarkiskt överordnad sådana som ”samberättarspel”, ”rollspel” och dylikt. Allt från Once Upon a Time till Dungeons & Dragons alltså.

Nu är väl Story Games inte främst någon term utan ett forum för att snacka om spel på, så jag vet inte om det blir ett dugg bättre att svänga sig med den och mena nån särskild typ av rollpsel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Elmrig said:
Finns det en bra term för "Story Games" på svenska (en annan nonsensterm men som i alla fall inte är behängd med så många värdelösa betydelser) som inte blandar in "impro", "drama" eller liknande laddade termer som blir avskräckande och exkluderande?
Jag brukar kalla mina spel "berättarspel".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
wilper said:
"Samberättarspel"
Fast tanken är inte att beskriva vad vi ska spela utan hur det går till.

Rollspel on Demand säger någonting om den service som vi erbjuder. Jag håller med Genesis om att anglofieringen är dålig.

Vi har:
× Spelledare som finns där.
× Rollspelstillfällen under hela dygnet.
× Ett stort utbud av rollspel.
× Nybörjarvänliga rollspel.
× Rollspel för alla åldrar.
× Rollspel som tar olika lång tid att spela.

Så något i stil med "Rollspel 24/7" säger något om det vi erbjuder, även om det är en mindre anglofiering. Jag tycker det viktigaste är att poängtera - vilket jag för fram i foldern - att det bara är komma när som helst och få ett spel serverat.

/Han som tycker att det borde vara ett konvent 24:e juli
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Han said:
4) Spelar det någon roll att det är storygames-spel? För mig kan vi lika gärna servera vanilla-kult som AW-kult, så länge det finns en tillgänglig spelledare som kan hoppa in när som helst.
Det här är en fråga som jag gärna spinner vidare lite på.

Lincon i fjol är det enda konvent jag varit på, på den här sidan millennieskiftet. Samt att jag bara var där några timmar under första dagen. Men något jag tyckte var väldigt trevligt var hur Indierummet utsågs till en slags halvofficiell samlingsplats för övriga rollspel. Så folk slussades ditåt. Jag vet inte om det fortgick, eller hur det fungerade övrig tid.

Som mer eller mindre utomstående känns det som om Indierummets huvudfokus gärna kan ligga på de två huvudtolkningarna av "indie". Både på den sorts spel som fanns framme senast ("spelstilen" indie), samt småproducenterna (indie producenter) även om de är trad eller old-school (t.ex. Fantasy!).

Då jag själv varken är intresserad av "Forgeiga storyspel" av den typen som jag såg i fjol, eller av förpreparerade rollspelsäventyr som verkar arrangeras på konventen i övrigt, känns det som om det jag kanske skulle kunna vara intresserad av oftast faller mellan stolarna. Även om man blir hänvisad till annan plats att spela, beroende på tillgängligt utrymme, så en möjlighet för spelledare och spelare att mötas oavsett system och spelstil vore trevligt.

Genom att ha den funktionen lockar man in fler personer, och det finns möjlighet att pitcha stilar och varianter som de inte känner till sedan tidigare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ska nämna att jag mailat och frågat ifall "Indierummet" kunde vara den officelamötes platsen för rollspel på lincon.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Elmrig said:
Pilzeman said:
Om Elmrig vill så får han gärna göra det för mig.
Jag röstar för Pilze om han inte har något emot det, de två gånger jag hängt på dig har allt skötts exemplariskt!
Jag dock inte hur mycket jobb posten innebär och jag vill inte skyffla över en massa på dig om du har mycket att göra, känns det som en belastning så kan jag ordna!
Då tar jag det, så blir det jag och Vico som sist eller?

Jag skulle jättegärna åka till Linköping nu när ni säger det. Jag är inte helt säker på om jag kan fara iväg bara så där… Hur dags kan man komma dit på fredagen, och när åker man hem på söndagen? Jag kollar på Sj och swebus nu och kan klara resan på under 500 i alla fall.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Cissi said:
Okej, forumsträff i Linköping var missvisande :gremwink:

Såhär:

VAR: Hemma hos Cissi, i MANTORP

HUR: Det går penden från Mjölby och Linköping/Norrköping men jag kan hämta i Linköping med bil.

NÄR: Lördagen den 26 januari från ca 12 till söndagen den 27 januari.

MAT: Hade jag tänkt fixa så skramlar ni ihop en tjuga var så får ni mat både lördagkväll, söndag frukost och söndag lunch.

SOVA: Alla som vill kan sova över. Jag har två dubelsängar, en bäddsoffa som tar minst två personer, div lyftmadrasser och liggunderlag så det är inte ett problem.

SPEL: Ja
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Pilzeman said:
Elmrig said:
Pilzeman said:
Om Elmrig vill så får han gärna göra det för mig.
Jag röstar för Pilze om han inte har något emot det, de två gånger jag hängt på dig har allt skötts exemplariskt!
Jag dock inte hur mycket jobb posten innebär och jag vill inte skyffla över en massa på dig om du har mycket att göra, känns det som en belastning så kan jag ordna!
Då tar jag det, så blir det jag och Vico som sist eller?

Jag skulle jättegärna åka till Linköping nu när ni säger det. Jag är inte helt säker på om jag kan fara iväg bara så där… Hur dags kan man komma dit på fredagen, och när åker man hem på söndagen? Jag kollar på Sj och swebus nu och kan klara resan på under 500 i alla fall.
Jag tar examen typ nu och är arbetslös så ahr lediga dagar, kom när det passar dig bäst :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Äsch, falskt larm, jag har en sittning som antagligen kommer bli av lördag kväll. Den har velat lite fram och tillbaka, så jag säger till om den flyttar på sig, men tills vidare kommer jag inte dyka upp.

:gremfrown:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Pilzeman said:
Äsch, falskt larm, jag har en sittning som antagligen kommer bli av lördag kväll. Den har velat lite fram och tillbaka, så jag säger till om den flyttar på sig, men tills vidare kommer jag inte dyka upp.

:gremfrown:
Råttor! Nåväl, vi får hoppas på att de velar vidare :gremsmile:
 
Top