Nekromanti Indierummet på Gothcon!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp, vi kommer tillbaka!

För de som inte känner igen Indierummet så spelleder vi och lyfter fram indiespel, alltså små unika independentspel. För närvarande så är alla spelen förknippade med tankesmedjan The Forge, eller rollspel.nu. (Men det förändras väl så fort jag köper Panty Explosion)

Anledningen till att jag skriver här är för att vi letar spelledare. Att spelleda i indierummet är en bra idé om...<ul type="square">
[*]Om du har skrivit ett eget spel som du vill promota.
[*]Om du har ett indiespel du vill få spelleda.
[*]Om du är nyfiken på indiespel - Du kan provspela med någon av oss innan eller i anknytning till GothCon, så är du redo att vara med sen.
[*]Om du vill spelleda något med ett minimum av förberedelser, som ändå uppskattas - Vi har fått överväldigande god respons.
[/list]

Här är vår websida: http://jonas.dagar.se/indierummet.php (Inte uppdaterad än, som ni ser)
Och här är vår nuvarande spellista - Fler kommer: http://jonas.dagar.se/Rollspel/Indierummet/spelen.php
Som ni kan se så är det skruvade små koncept med luriga regler.

Och här är en fråga: Vad vill du se för spel i Indierummet? Så att jag vet innan jag börjar shoppa. :gremsmile:

Ses på GothCon!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Tjosan!

Jag har tänkt spelleda i indierummet även i år! Förra året var en riktig höjdare; vi hade en mysig lokal och det var fett med drag hela tiden — mitt roligaste GothCon hittills, iallafall, så anmäl er för sjutton gubbar, ni kommer inte att bli besvikna!

Jag kommer att spelleda diverse Forge-iga spel, som Primetime Adventures, Universalis och Dogs in the Vineyard. Jag kommer även att förvänta mig att Mogge spelleder sitt traditionsenliga ZonkPop-scenario ^_^

/Dnalor
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag kommer nog att dyka upp på Gothcon och då för att vara i Indierummet.

Jag tänker ta med mig Polaris och Shock: Social Science Fiction tror jag, och funderar på att avsätta särskild tid för pass med de spelen. Eventuellt packar jag ned ett par andra böcker för spontanspel också - antagligen In a Wicked Age och något mer.

Det är, som Arvid säger, intressant att höra vad folk är sugna på att spela, så skriv gärna här i tråden om ni har planer på att titta förbi Indierummet och lira under konventet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kan inte lova något om närvaro, pga jobbet. Men jag siktar på att komma ner. Och då lär jag hänga kring indierummet och spelleda Höstdimma och Universalis. Dessutom tar jag nog med Arrivara ner, om någon vill testa det.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
Jag är rätt sugen på att åka ner och då enbart för Indierummet. Det är dock en del som talar emot (framför allt min egen bekvämlighet).

Vilka spel jag kan tänk mig att ta med är lite osäkert – det är ju ett tag kvar och chansen finns att det dyker upp något nytt och coolt. Men i nuläget handlar det väl främst om Polaris, Dogs och ... TSoY. (Jag har några väldigt lösa idéer till något halvpreppat till det senare. Vi får se.)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag hade tänkte dyka upp, spelar gärna lite, och kan nog tänka mig spelleda något också. (Det senare är åtminstone en ursäkt att aktivera sig, jag brukar vara så dålig på det annars.)

Kandidater som finns i hyllan: Alldeles för många blandade "forge-spel". :) (Än så länge begränsad erfarenhet med de flesta av dem, men hade tänkt hinna bättra på det framöver.)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Det är dock en del som talar emot (framför allt min egen bekvämlighet).
Men GothCon är ju ett bekvämt konvent, enkelt att ta en X2000 till, bra duschar (bredvid Indierummet!) kanonfrukost på café Tintin, vettiga sovsalar... Klart du ska komma, bekvämlighet är ingen ursäkt (Claes Ohlsson har kanonbra stora självuppblåsande luftmadrasser, ett duntäcke kan knölas till ingen storlek alls, man får ibland dela rum med trevliga tidigare okända flickor (och pojkar) osv)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
En undran: är D&D (de tre små häftena från 1974 som startade allt) såpass udda nuförtiden att de platsar i indierummet?

Beskrivning av spelet:

Utgivna av en liten oberoende speltillverkare kallad Tactical Studies Rules.

Enkla regler: Snabb figurskapning, snabbt spel, snabb död.

Reglerna har ett tydligt syfte: simulera att våldsbenägna krigare, präster och trollkarlar springer ner i långa och vindlande källargångar, slår märkliga monster i huvudet, och stjäl sagda varelsers ägodelar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ho ho, vilken fråga. :gremsmile: Jag vet inte om du vill ha ett uppriktigt svar, eller om du skojar lite, eller vill väcka till debatt, så jag svarar väl så rakt jag kan...

Indierummet är ett sätt för oss att promota gratisspel och Forge-spel, alltså indiescenen. Med den något slarviga termen "Forge-spel" så menar jag den nya generationen av små, annorlunda spel med berättelsebaserade regler. De behöver inte nödvändigtvis vara representerade på Forgeforumen, men alla utländska spel vi spellett hittills har varit det.

Så om D&D hade varit antingen gratis eller litet, nyskapande, narrativt och oberoende idag så hade vi arrangerat det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag förstår hur han menar, för D&D var ju litet, nyskapande, narrativt och oberoende när det kom, iaf med den tidens mått. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
sovarrangemang

Hittills har vi indierumsarrangörer sovit i indierummet, vilket förstås gör det ännu bekvämare, eftersom man inte ens behöver gå nånstans när det blir natt.

/Dnalor
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad vill du se för spel i Indierummet?
Mig kvittar det egentilgen.. Men det skule var trevligt att testa nått Zonkpop-scenario elelr Dogs i the VineYard..
Hursomhellst så tänker jag våldgästa er mer än vad jag gjorde förra året. Tänkte väll åxå försöka ta & sepla nått mer än Höstdimma.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag kan tänka mig att jobba i Indierummet i år, faktiskt. Jag har ett par idéer som behöver arbetas ut.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Precis min poäng.

På ett sätt är forge-aktiga spel en återgång till 70-talet.

Och OD&D (anno 1974) är en rätt så annorlunda best än D&D3.5.

Därför undrar jag om inte OD&D skulle vara en passande fågel i indierummet. Om inte annat så för ett ad-fontes-experiment. Vart hamnar vi om vi går tillbaks till rötterna?

Sedan WOtC släppte d20-systemet under OGL finns det dessutom många OD&D-inkarnationer som är gratis.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Därför undrar jag om inte OD&D skulle vara en passande fågel i indierummet. Om inte annat så för ett ad-fontes-experiment. Vart hamnar vi om vi går tillbaks till rötterna?

Tja, det låter som en ganska intressant grej. Något skulle man säkert kunna göra av det, men jag överlåter det åt den som har kunskapen och intresset.

Kanske borde vi göra vårt syfte och framtoning tydligare. Jag håller på och diskuterar det här med Anders Sveen nu på vår maillista.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
Re: Fedt!

Arvidos,

Tycker ni att det är värt att ansöka om medlemskap även om det inte är 100% säkert att man ska medverka?

Om inte annat kanske man kan vara bollplank.
 
Top