Nekromanti IndieCon

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Right on:

Jag och Snigel har lurat på att försöka oss på att arrangera IndieCon nästa år på GothCon. Jag har själv varit med både 2003 och 2004. 2003 var det inte så mycket med IndieCon, men året därpå blev det ett riktigt arrangemang. Båda gångerna får man nog se som ett misslyckande, men vi har nog lärt oss vad vi behöver för att göra någonting riktigt bra den här gången.

2003 var det en Indie-bar dit man skulle kunna gå och spela indiespel typ. Men vi var sent ute, hamnade inte i foldern, hade få scenarion, få spelledare och jättefå spelare. (Har dock helt godkända minnen av att ha spelat Terra Draconis och något av Dnalors gamla lir.)

2004 var vi fler och bättre planerade. Vi var ute och raggade scenarier hos typ alla svenska indiemakare. Flera stycken bidrog med mer eller mindre vettiga scenarier. (Gurgeh skrev ett bra till sitt Millennium. Mogge spelledde Zonkpop. Arvid - tror jag - spelledde Staden.) Vi fick ett eget rum där vi satte upp dogmaspel på tvättlinor i taket och lade ut papperskopior av en bunt respektabla independentspel. Där satt vi och gjorde vad vi kunde för att locka folk. Betyget blev godkänt, men egentligen funkade det inte så bra.

De saker jag har verkligen har fattat nu:

* Vi tyckte 2004 att "vafan, man kan ju inte ta betalt för independentrollspel". Vi försökte först att få rollspelen som "riktiga" arrangemang mer, men det gick inte för sig om vi inte tog betalt. Det (har jag för mig) var vad som fick oss att besluta oss för att köra bara på drop in. Men det sög ju rätt hårt när folk hade gjort riktiga scenarier till fullvärdiga spel och det slutade med ett oplanerat spelmöte med flummiga drop in-spelare. Det blev mest ett hån mot spelen och spelmakarna.

* För enklare grejer typ testa Dogmaspel, bli slaktade i Dungeon of Doom eller We're So Screwed etc funkar det, men om man verkligen vill spela rollspel blir det inget bra.

* Vi hade någonstans en tanke om att man skulle kunna ha spelmakarhörna med regelmekanisk workshop, spelklur och förhandstittar på halvfärdiga spel typ. Det blev det INGET av. Det vore fortfarande skoj, men ärligt talat tror jag att det är svårt att få till någon slags drop in-hörna med makarsnack.


Jag har rätt enkla idéer om hur man kan göra ett bättre fungerande IndieCon, som jag har diskuterat lite löst med Snigel:

* Arrangemanget IndieCon ska mest vara en hörna där det står IndieCon (eller motsvarande) på en skylt och man kan fingra på utskrifter av indiespel, snacka spel med forumiter, bläddra i dogmalir, kanske spela dogmalir på drop in, läsa en snabbguide i spelmakande etc. Lite monter-artat, som på en mässa.

* Därtill vill jag att det på något sätt under IndieCons namn och omhuldning arrangeras flera reguljära rollspelsscenarier. De arrangemangen skulle funka administrativt precis som andra rollspelsarrangemang (dvs att spelarna betalar sina pengar och får en riktig sal och en riktig spelledare). Men det handlar ju fortfarande om att skapa ett namn åt makarhobbyn och alla läckra spel som finns, så arrangemangen får helst innebära att spelarna får fingra lite på själva spelet, titta närmare på spelsystemet och spelvärlden etc. (Kanske ska spelarna efter spelmötet kunna köpa spelet till självkostnadspris också?)


Att lägga upp det såhär ger ju flera fördelar. Riktiga salar, lika hög status som andra arrangemang (de senaste gångerna har vi fått B-stämpel), ordentligt med GothCon-meals till spelledare utan knussel och så vidare.

Öh. Det här låter ju kanske inte så knepigt, och jag tror inte att det är heller. Det handlar bara om att vi måste ta tag i det och faktiskt göra det. Det känns som att jag och Snigel har sett ut oss till arrangörer (och alltså ansvariga för montern, att ragga scenarier och spelledare osv), men egentligen är väl alla välkomna att sitta och representera rollspelsmakarsverige. Det är väl vad vi är ute efter?

Ja, också det självklara: om det nu blir någon slags wrnu-sal med dungeon of doom, we're so screwed och så vidare, då är det ju helt naturligt att indiecon-montern är inkvarterad i den salen.

Nu undrar jag:
1) Vilka är intresserade av att se IndieCon i denna form på GC 2006?
2) Vilka är intresserade av att arrangera/spelleda sitt eller någon annans independentspel?
3) Vilka idéer har ni?

Rasmus
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
1) Vilka är intresserade av att se IndieCon i denna form på GC 2006?
2) Vilka är intresserade av att arrangera/spelleda sitt eller någon annans independentspel?
3) Vilka idéer har ni
1) Jag.
2) Jag.
3) Jag? :gremlaugh: Näe, allvarligt talat, jag har nog sagt det mesta. Här kommer dock lite till innan jag äter frukost.

Jag tror att poängen med att göra ett stort arrangemang som det här är att man skapar ett till ställe dit förhoppningsvis många rollspelare drar sig. Det talas om om B-stämpel, vilket bland annat innebär dåliga lokaler. Detta är ett försök att skapa en A-lokal. Genom att samla många populära saker på samma ställe och samtidigt få in nytt (Indie), skapar vi bra möjligheter för oss själva. Samtidigt som vi äntligen kan vara lite mer samlade från WRNU. Yeah!
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag tänker inte gå in och diskutera historiken kring IndieCon men det kan förbättras avsevärt. Det är väl vad som kan sägas om det.

Nu till huvudfrågan, om ett IndieCon skulle passa bra in i ett större arrangemang med huvudägare av WRNU. Kort svar är ja med viss modifikation.

Det längre svaret är att bitar av det som du skissar upp är sådant som jag, och jag tror de andra från redaktionen, vill ha under WRNU's vingar. Själva försäljningen av rollspel via medhavd laptop med ansluten laserskrivare är en punkt som jag ser under WRNU's bit och inte under IndieCon.

Idén om monter är i likhet med det som jag skissat upp och tänkt mig sedan tidigare också, där montern är själva samlingsplatsen för just IndieCons kakbit av WRNU-arrangemanget. Hur sedan IndieCon sköter sitt arrangemang är av mindre intresse, då det förhoppningsvis har en egen arrangör. Detaljstyrning är inte riktigt vad jag har tänkt mig det hela som :gremsmile:.

Så hur skulle det då kunna se ut?

Ett samlingsrum kallat WRNU's spelhåla eller liknande, där IndieCon är en självstyrande del. De scenarion som IndieCon arrangerar är utmärkta i foldern som alla andra förutom den lilla brasklappen där det klart framgår att det är en del av IndieCon och WRNU's spelhåla. Som du skriver är det en bra modell att lista dem som vanliga scenarion med föranmälan, där samlingsplatsen alltid är densamma och där spellokalerna varierar.

Den hårdvaluta som ett konvent har är bra salar att dela ut till arrangemang. Det är salarna som kostar absolut mest och det övriga såsom t-shirt, mat och fri entré är en sekundär utgift och inte lika stor. Därav är det ett nödvändigt måste att samla ihop sig till en sal där man har ett större antal saker som har sin bas, med ett antal spelsalar man kan gå till då man har besökare som vill spela det som erbjuds.

Därav att man normaliserar indie-scenarion och får vanliga spelledare och vanliga pass till det, vilket jag starkt tror på. Drop-in har visat sig vara tämligen svårt, inte bara för rollspel, att nå ut till besökarna av ett konvent.

Med en dylik lösning gör sig IndieCon ett eget namn, samtidigt som WRNU gör det. De båda kan hjälpa varandra att bli mer kända och erkända inom konventssverige. Trots allt vill vi sprida vårt rollspelsevangelium till så stor skara som möjligt.

Den kakbit som berör föreläsningar, seminarium och diskussioner kring spelskapande är också en bit som jag ser kan trilla in under WRNU. Distinktionen jag ser är vart den som arrangerar kommer ifrån, så som det är nu är alla tillfrågade bosatta på WRNU samt eventuellt i ett eget namn annorstädes (inte just på internet).

Förhoppningen jag hyser är också att föreningen skall komma till stånd någon gång och då ha en del kapital att använda till just arrangemang på konvent. Att då knyta seminarieverksamhet till IndieCon istället för WRNU ser jag som ett förhastat beslut i detta nu. Däremot inte sagt att IndieCon kan få ära och beröm om det är folk som håller i det som också håller i föredrag. Därtill tillkommer ett delikat problem, i det att vissa konvent redan nu har egna föredrag och seminarium. Det jag vet om i nuläget är GothCon och SydCon av de större. I takt med att rollspelen sprids mer över landet kommer det också andra konvent upp i samma nivå som de fyra största, där det främsta är NärCon i Örebro som lockar närmare 500 betalande besökare i år. Fullt i paritet med BSK och SydCon.

För att slutligen svara på dina avslutande frågor:
1) Nej, men med de föreslagna ändringarna här ovan.
2) Nej, jag har fullt upp med annat ^^.
3) Ja, se ovan.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Much ado

Du är alltså på om eventuell spelförsäljning inte sker under IndieCons namn?

Mycket annat till "förändring" kunde jag ärligt talat inte se. Jag har inte pratat om något seminarium, utan kanske någon slags spelmakarhörna. Det är något annat, och som jag (förhoppningsvis) klargjorde är det inget särskilt prioriterat mål.

Sen varför spelförsäljningskulle stå under WRNUs namn förstår jag inte alls, men om det är någon som är rabiat kan jag gärna ge mig. Min enda poäng var att IndieCon är till för att visa upp och skapa ett namn åt indiespel, och därför kände jag att det är logiskt om vi kan sprida spelen genom att skriva ut dem och ta betalt för papper+skrivarkostnader.

Rasmus
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Much ado

"Du är alltså på om eventuell spelförsäljning inte sker under IndieCons namn?"

Fast egentligen kvittar ju det.
Vi kommer inte komma ifrån att folk blandar ihop arrangemangen i rummet om vi nu får ihop ett såntdär rum.
Det enda det handlar om är alltså vem som ska ta med laptop och skrivare, för ingen kommer ju tjäna några grova pengar på det heller.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Indiecon tycker jag är en av de ballare idéerna till konventsarrangemang. 2003 såg jag det inte, men 2004 såg jag det och det var väl inte riktigt som jag tänkte mig det. Det går att göra mycket mer och mycket bättre, både från ert och från konventets håll.

Att ha en Indiebar med spelutlåning, drop-in och workshop känns som en bra idé. Vem som håller i det spelar egentligen inte så stor roll. Vi kommer behöva hjälpa varandra och uppgifterna i rummet tror jag kommer vara väldigt flytande, även om det är en viss person som står som kontaktperson för ett visst arrangemang. Därför känns "ett hörn för spelmakande" inte så jävla tokigt. Om man då kan få Gardener och Stoffe (som skulle arrangerat workshop av brädspel) att sitta på "ungefär samma ställe" så vore det ultimat. "Här har vi den kreativa hörnan", liksom. Det går säkert att klämma in fler saker "i närheten".
Jag förstår visserligen om Indiecon i sig vill synas och göra saker "för Indiecon", men gränserna kommer vara suddiga, för besökarna och för konventsledningen åtminstone.

Att arrangera scenarion för olika spel känns också riktigt bra. B-stämpeln som du pratade om kommer nog försvinna och det tas på allvar på ett annat sätt. Det är svårt med drop-in som tar tid (därför fungerar WsS och DofD så bra).

"1) Vilka är intresserade av att se IndieCon i denna form på GC 2006?"

Jag vill alltid se Indiecon om det görs på ett genomtänkt sätt (oavsett hur genomtänkt det var 2004 så såg det lite konstigt ut när Indieconnarna lirade Västmark inne i ett rum bredvid :gremsmile: ).

"2) Vilka är intresserade av att arrangera/spelleda sitt eller någon annans independentspel?"

Det beror egentligen på två saker. Dels hur det går med mitt eget hyschhyschspel (jag har inte pratat eller skrivit så mycket om det, alltså) och dels hur det går med mitt intresse. Det har som bekant farit både upp och ner den senaste tiden och ligger på ett minimum, vilket gör att Gothcon är osäkert om jag kommer till. Eller ens om jag någonsin kommer lira rollspel mer. Det är sådant som märks, men kommer jag till Gothcon och har mitt spel "färdigt" så ställer jag gärna upp med det. I och för sig tror jag att jag kan få andra uppgifter i ett wrnu-arrangemang. Vi får se.

"3) Vilka idéer har ni?"

Borde inte den frågan varit först? :gremwink:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Dude. Du skrev vad jag glömde poängtera, och har med spelförsäljning etc att göra: om vi nu hamnar i en gemensam lokal kommer gränserna att vara flytande ändå. Både för oss och besökare.

Hur som helst känns det mer logiskt att det är IndieCon-folket som fixar spelutskrifter och försäljning, men om någon annan tar det besväret är jag nöjd. Det viktiga är ATT det finns indiespel i rummet, och inte vem som har skrivaren.

Raz
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ajust... Om försäljning

Om vi/ni/någon nu ska sälja spel så har jag för mig att konventet kommer roffa åt sig lite pengar, vilket gör att vi måste fundera på om det är värt att punga ut för möjligheten att sälja spel till självkostnadspris (vilket jag kallt tog för givet att det handlade om).

Är det bara provision är det lugnt, då lägger man bara på ett par kronor per utskrift så klarar man sig, men tänker de ta hutlösa summor i "startavgift" som jag vet Krille snackat om, tja... Som sagt, är det värt det? Och vem betalar?
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Ajust... Om försäljning

True that. Något att kolla upp. Jag sätter det på min todo-list. Möjligen har de andra regler för om man säljer utan vinstsyfte.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ado ado

Du är alltså på om eventuell spelförsäljning inte sker under IndieCons namn?

Mycket annat till "förändring" kunde jag ärligt talat inte se. Jag har inte pratat om något seminarium, utan kanske någon slags spelmakarhörna. Det är något annat, och som jag (förhoppningsvis) klargjorde är det inget särskilt prioriterat mål.
Jag redogjorde för vad jag tycker om det hela. Problemet var att det du skissade upp delvis matchade det som skissats upp för arrangemanget från WRNU's sida. Att då låta IndieCon sköta det istället för WRNU måhända inte är en stor sak om det händer en eller två gånger. Dock är det en stor sak om det händer fler gånger och de tankar och planer som finns för ett dylikt arrangemang från WRNU's sida är större än ett eller två konvent per år. Därav att jag hellre ser det hamna hos WRNU än hos IndieCon, för att skapa homogenitet och kontinuitet.

Sen varför spelförsäljningskulle stå under WRNUs namn förstår jag inte alls, men om det är någon som är rabiat kan jag gärna ge mig. Min enda poäng var att IndieCon är till för att visa upp och skapa ett namn åt indiespel, och därför kände jag att det är logiskt om vi kan sprida spelen genom att skriva ut dem och ta betalt för papper+skrivarkostnader.
Se ovan. Dessutom är väl de flesta spelen redan dryftade och/eller postade på webbplatsen redan? Och vem är det som är rabiat här? Sådana ord och tillmälen tycker jag är ledsamt och tråkigt att se i trådar på ett forum som detta.

IndieCon skall göra det de vill göra, skapa ett namn åt indiespel, promota indiespel, ha någon form av spelmakarhörna, erbjuda indiespel till hugade besökare (är väl vad du presenterat hittils). Då återkommer vi till frågan kring vem som skall erbjuda tjänsten att för självkostnadspris skriva ut spel som publicerats på eller i samarbete med WRNU till besökare. En tjänst som kostar mer än vad den ger på kort sikt, på lång sikt kan den innebära att mer indiespel kan tryckas upp och säljas i butik. Återigen önskar jag se homogenitet och kontinuitet.

Jag ser naturligtvis att alla samarbetar och att den/de från WRNU som ansvarar för arrangemanget skall göra vad de kan för att underlätta för alla arrangemang som är delaktiga i det. Det vill säga att det här med spel till självkostnadspris snarare är en tjänst som erbjuds, oavsett vart arrangemanget är någonstans. Om du eller någon annan själva vill ha hand om den tjänsten så kan ni ju det, men ju mer sådant som faller bort från WRNU's bord desto mindre anledning har ju WRNU att överhuvudtaget anordna någonting (det blir avsevärt svårare få arrangörsstatus och människor som glatt åker och arbetar för egna pengar är svårt hitta).

Jag har en liten fråga, hur ofta tänker du/ni arrangera IndieCon? När det här sjösätts är min tanke att det skall ambulera på de större konventen i Sverige till en början, för att sedan utökas till även andra arrangemang.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Ado ado

"Och vem är det som är rabiat här? Sådana ord och tillmälen tycker jag är ledsamt och tråkigt att se i trådar på ett forum som detta."

Ojojoj! Man får vara noga med hur man formulerar sig. Det var ett ord jag använde, och jag menade alltså inte att någon har varit rabiat.

Vad jag menade (men ack så slarvigt formulerade :) ) var att jag spontant tyckte att spelförsäljning/-spridning är en del av IndieCon, men att om någon bryr sig mer om saken lämnar jag gärna ifrån mig det jobbet.

Ursäktar om någon kände sig påhoppad.


"Dessutom är väl de flesta spelen redan dryftade och/eller postade på webbplatsen redan?"

Japp. Men ett rollspel behöver inte ha något att göra med www.rollspel.nu för att vi ska gilla det, och det är därför jag spontant kände att indiespelen skulle spridas under namnet IndieCon snarare än namnet WRNU.

Men hur som helst tycker jag att vi inte behöver peta för noga med om det är WRNU, IndieCon eller någon annan som står för att det skrivs ut spel etc, i och med att vi är alla samma gäng. Även om vi själva inte tycker det, kommer vi att bli det i besökares (och kanske konventarrangörers) ögon.

Därför är det viktigaste att vi samordnar oss, lurar ut vad vi vill åstadkomma rent praktiskt och ser till att genomföra det. Att det sedan är vid IndieCon-bordet man lånar dogmaspel, vid WRNU-bordet man gör en WRNU-knapp och vid ett tredje bord man gör någonting annat, det är mest formuleringar.

För att svara på din fråga gällande kontinuitet:
Ett generellt WRNU-arrangemang kommer självklart att ha större bärighet och stabilitet än IndieCon. Det finns ju alltid några glada forumiter på konvent som kan bära vår fana.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Ajust... Om försäljning

De flesta konvent brukar ta ca 10% av försäljningen för dylika arrangemang. Har man en hel butik som tar upp lokalyta brukar det kosta en viss summa pengar, men är det en del av ett större arrangemang och inte en regelrätt butik så brukar de flesta konventen inte ta betalt. Men det är något man måste kolla upp inför varje konvent, då alla har lite olika regler och de kan ändras från år till år.
 
Top