Nekromanti Indiana Jones

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ville bara påminna om den härliga trilogin om Indiana Jones som går på TV3 nu. En film har förvisso redan gått (i söndags) men två söndagar till kl. 21.00 så kan man njuta av äventyren.

Kanske kan ge några idéer till äventyr eller en och anann nostalgitripp.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ville bara påminna om den härliga trilogin

<hr></blockquote>



Trilogi? Finns det inte fyra filmer? Hmm.. få se... I.J Raiders of the lost ark. I.J Temple of the damned. I.J The last crusade. hmm.. minns en fjärde film, nån där Indy ramlar ner i nån grav, där det finns en massa ormar. Och så minns jag också nåt om en flykt i nåt plan precis utanför graven... Fast det kanske är i "Raiders of the lost ark" som detta händer... var ett tag sen jag såg den-.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Finns det inte fyra filmer?

Näe. Inte än i alla fall...
Den enda andra gång som Harrison Ford har spelat Indy är i introt till ett avsnitt av TV-serien (1:a avsnittet i andra säsongen, om jag minns rätt). Han gjorde visst en femsekunders cameo i nån komediserie också, men det räknas inte.

I.J Raiders of the lost ark. I.J Temple of the damned

Inget I.J i ettan, bara "Raiders of the Lost Ark", kortågott. Tvåan heter "Indiana Jones and the Temple of Doom".

hmm.. minns en fjärde film, nån där Indy ramlar ner i nån grav, där det finns en massa ormar. Och så minns jag också nåt om en flykt i nåt plan precis utanför graven...

Det är i Raiders - i kammaren där Förbundsarken är gömd.

Indy: "Snakes... Why does it have to be snakes?"
Sallah: "Egyptian asps, very dangerous. You go first!"

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den andra filmen är så rutten att man kräks, men den första och tredje har jag för mig båda är riktigt riktigt suveräna.

Nu har den första redan gått, men lade ni märke till den snygga planteringen? I anslaget visas hur Indy är världens coolaste snubbe, han flyr från de galna indianerna utan att tappa ansiktet, men så fort han kommer in i flygplanet håller han på att skita på sig; han visar sig nämligen vara livrädd för ormar. Och vad är det som förbundsarken vaktas av? Jo, ormar i tusental. Det är så djefla braaaa! Och det GÅR att få in planteringar i rollspel också. Man kan behöva fiffla lite som spelledare, men det är helt klart värt det. Ta Jurassic park, till exempel: Grant hatar ungar, vi får se det i anslaget. Han skrämmer upp en skitunge med en velociraptorklo. I slutet av filmen sitter han med dinosauriebratsen vid varsin sida i helikoptern, blickar mot sin älskling och jorå, vi fattar att han gillar barn nuförtiden.

Vet inte varför jag skriver det här. Förmodligen för att jag älskar de här rullarna. Tänk vad sajkade framtidens ungar måste vara. De har inte vuxit upp med sådana här kvalitetsmatinérullar, utan har fördummats av Mumien och annat skit. Förhoppningsvis tittar ett par av dem på teve när de här klassikerna visas.

/Rising
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
KÄTTERI!!

Det är INGET fel på Temple of the Damned, förutom kanske att den ÄR den sämre av de 3 filmerna. Men fortfarande topklass.

Bäst är helt klart Last Crusade.
Den har allt, Riddare, onda nazis, intrång i hårt bevakade slott, höghastighets jakter, öknen äventyr, urgamla tempel sprängfyllda med pussel-fällor, uppgörelser, pansarvagnar och annat smått och gott.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dä va bättre förr!

"De har inte vuxit upp med sådana här kvalitetsmatinérullar, utan har fördummats av Mumien och annat skit."

Tja, vad ska man säga? Personligen tycker jag att Mumien är samma sak som Indiana Jones, fast med datoreffekter istället för rotoscoping och modeller. Helt enkelt en schysst matinérulle som passar för ungefär alla sorter.

Fast jag kanske inte ska uttala mig - jag är ju en sån där kättare som hävdar att enda skillnaden på Phantom Menace och de tidigare tre Star Wars-rullarna är att publiken är tjugo år äldre, tjugo år kräsnare och har haft tjugo år på sig att bygga upp en satans nostalgi. I övrigt är det samma smörja.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Dä va bättre förr!

Har faktiskt inte sett mumien ännu, varken ettan eller tvåan /images/icons/blush.gif.
Men däremot kan jag inte helt hålla med om SW, bara lite. Visst är den ganska fräck och cool, och vi är som du säger äldre, visare? och svårare att blända och charma, då när SW kom fanns det helt enkelt inte dylika filmer ens i närheten. Men det finns skillnader som gör de tre första lite bättre. (Eller så tycker <big>jag</big>). Det är att Stormtroopers är mycket häftigare att titta på än droider, och att Tiefighters är coolare att se på och en mer påtaglig "ondska" i de tre första än i The Phanotom Menance. Men å andra sidan kanske den senaste är mer ägnade åt barn. (Ta bort Jar-jar och den blir bättre - i alla fall för mig.). Men att kalla den dålig eller kass - det är helt fel...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Dä va bättre förr!

jag var inte med när star wars sändes för första gången
personligen tycker jag ändå att de tre "första" är bäst men att Phantom Menace skulle kunna varit bättre... vi snackar inte bara jar-jar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dä va bättre förr!

"Det är att Stormtroopers är mycket häftigare att titta på än droider, och att Tiefighters är coolare att se på och en mer påtaglig "ondska" i de tre första än i The Phanotom Menance."

Det är liksom därför den heter "Phantom Menace" - ondskan har inte börjat visa sig öppet än, utan är än så länge mest ett bakgrundshot.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dä va bättre förr!

Det måste finnas vissa problem med att göra prequels (jag hatar det ordet, men det får stå den här gången) - det går ju till exempel inte an att göra battledroids coolare än stormtroopers, för då blir det ju lite svårt att förklara varför folk slutade använda droids och började använda folk i plastrustning i stället.

Redan som det är är det ju lite svårt att förklara varför teknologin verkar vara på en mycket högre nivå i The Phantom Menace än i de tidigare filmerna, som väl utspelar sig en 30-40 år längre fram i tiden.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Förklaring

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Redan som det är är det ju lite svårt att förklara varför teknologin verkar vara på en mycket högre nivå i The Phantom Menace än i de tidigare filmerna, som väl utspelar sig en 30-40 år längre fram i tiden.

<hr></blockquote>



Jag har en teori angående det:
Någon gång medan Senator Palpatine försökte bli kejsare, så gick någon omkring med en stor planka och slog folk i huvudet. Och då blev de lite dummare. Därav plastrustningar och de mindre strömlinjeformade grejjorna.
Enkelt va? /images/icons/laugh.gif


Storuggla, förklarar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dä va bättre förr!

"det går ju till exempel inte an att göra battledroids coolare än stormtroopers, för då blir det ju lite svårt att förklara varför folk slutade använda droids och började använda folk i plastrustning i stället."

Den förklaringen är rätt enkel. Kejsaren lärde sig av händelserna på Naboo att battle droids är sårbara. Tar man bort deras centrala kraftkälla så slutar droiden att fungera. Stormsoldater är mer fältmässiga - de slutar liksom inte att fungera bara för att man sabbar rätt skepp.

"Redan som det är är det ju lite svårt att förklara varför teknologin verkar vara på en mycket högre nivå i The Phantom Menace än i de tidigare filmerna, som väl utspelar sig en 30-40 år längre fram i tiden."

Nja. Teknologin i de senare filmerna (framförallt rebellteknologin) är sliten, inte sämre. Ta och jämför ett av Handelsfederationens slagskepp med Imperiets Star Destroyers - handelsfederationens skepp är tröga kolosser som inte gör annat än sitter still. En Imperial Star Destroyer kör ikapp och bordar en korvett i A New Hopes första scen, trots att ISDn både är större och massivare. X-vingarnas kanoner verkar kunna spränga bra mycket mer än de kanoner som finns tillgängliga i slaget om Naboo.

Sen kan vi ju bara nämna Dödsstjärnan - ett vapen med kraft nog att förinta en planet...

Också att tillägga: de gamla filmerna utspelade sig ute i galaxens minst civiliserade rövhål: Tatooine, Hoth, Dagobah, Endor. Det mest civiliserade ställe vi hittade var Bespin/Molnstaden, och det var bara en liten gruvkoloni. Jämför det med Coruscant, Republikens huvudstad och civilisationens vagga. Att det föreligger en viss skillnad mellan Tatooine och Coruscant är liksom mer än uppenbart...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Dä va bättre förr!

Jo. Det förstås /images/icons/blush.gif. Men det är bara en av anledningarna till att jag tycker de första är något bättre. Och att den senaste kanske är riktad mer som en familjefilm... Eller, ja, ni fattar va?/images/icons/wink.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Dä va bättre förr!

Det mesta stämmer nog ganska bra. Tycker det med att de åker genom halva galaxen är lite konstigt bara. I Fantommajonäsen så är de på Naboo (som jag antar ligger närmare Coruscant än Tatooine) flyger mot Coruscant men mellanlandar på Tatooine. För det första är deras rutt ganska konstig och för det andra så tycker man att "fienden" borde hinna med mer under den tiden det tar att resa genom galaxen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dä va bättre förr!

Jamen måste du... måste du ha så vettiga åsikter hela tiden? Jag som så gärna hade velat säga emot lite grann och så går du och har helt rätt som vanligt /images/icons/frown.gif

-JPS-
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Dä va bättre förr!

Dessutom. Massproduktion.

Det går ganska mycket snabbare att göra en X-wing eller en Tie fighter än en Naboo starfighter.

Den typiska skillnaden mellan stridtrupper och paradtrupper. Som en civiliserad och mäktig planet i Republiken så kan ju inte naboo flyga omkring med de trubbnosade, fula-som-stryk, mördarmonster som X-vingarna är.

Dessutom. Republiken är en typisk stormakt på nedgång. Dekadent, med giriga guvenörer, inbordes strider och där de rikare provinserna är extremt svaga för prål.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Astrogera mera

"I Fantommajonäsen så är de på Naboo (som jag antar ligger närmare Coruscant än Tatooine) flyger mot Coruscant men mellanlandar på Tatooine."

Kom ihåg att deras hyperrymdsmotor var skadad och läckte. Orsaken till att de stack till Tatooine är att det är den närmaste värld inom deras räckvidd som inte står under Handelsfederationens kontroll eller insyn, iom att den kontrolleras av hutterna.

Det ovan är för övrigt canon, dvs "Evangelium enligt Lucas". Det härefter är endorsed, dvs enbart godkänt av Lucasfilm, så det behöver inte vara sant och är inte sant om det någon gång motsäger filmerna, böckerna baserade på filmerna eller radioteatern. Enligt kartan i (det nya) rollspelet är det ca 2,5 cm (eh, kartcentimeter då) mellan Naboo och Tatooine, men hela 6,5 cm mellan Tatooine och Coruscant och 6 cm mellan Naboo och Coruscant. Förmodligen blir resan till Coruscant dessutom längre, eftersom Coruscant ligger på andra sidan galaxens kärna, och Tatooine ligger i så fall faktiskt på vägen. Så så mycket tid förlorar man inte.

Slutligen finns det enligt samma karta en kasse välkända hyperrymdsleder där man kan få färsk astrogationsdata och snabba rutter i galaxen. Tatooine ligger nära en sådan som går till Coruscant via Corellia, medan Naboo ligger en bra bit ifrån en sådan rutt. Den ena, The Hydian Way, går faktiskt inte ens i närheten av Coruscant, utan sticker ut mot Corporate Sector. Den andra, Corellian Run, är den som går tämligen nära Tatooine, och ansluter till Corellian Trade Spine som går rätt till Coruscant. Så det är fullt möjligt att man faktiskt tjänar på omvägen över Tatooine.
 
Top