InDesign hjälp: Transparant fill i celler i tables

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
112
Location
Göteborg
Hej, sitter och gör utrustningslistor i tabeller kopplade till excelark. Tänkte först göra en klassisk version med lite bakgrund och varannan rad lite tonad mörkare och genomskinlig.
Celler i tabeller kan ju tintas men det blir inte genomskinligt och visar bakgrund.
Jag verkar bara kunna ändra hela tabellens opacity via Effects -> Text, även om jag pillar på de olika subvalen under objektet (Stroke och Fill har ingen effekt ens)
Sagt och gjort dags att söka på internet...30min senare så visar sig det att detta har klagats på i InDesign typ för alltid?
Den vedertagna lösningen verkar vara att lägga en kopia av tabellen under utan innehåll som man då drar ned opacity på via effects.
Alltså...att göra EN kopia är enkelt, men det handlar snarare om 16 olika tabeller som jag vill kunna hålla uppdaterade och öka på via excel. Man förlorar det smidiga med uppdateringar och det blir handjobb vid varje ändring.
Mest irriterad över att något sådant inte verkar vara fixat.
Finns det en annan vettig lösning?
Mvh / M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag lägger tabellen i en egen textruta och multiplicerar hela rutan över bakgrunden.

Om text och linjer har annan färg än svart skapar jag nya tabellversioner av dessa färger, där jag drar bort bakgrundsfärgens värden.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Om tabellcellens färg består av enbart svart funkar det f.ö. att sätta fyllningen till ”övertryck”.
 
Top