Nekromanti Independentspel på GothCon

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Hej!

Om du läser det här är sannolikheten att du sysslar med rollspelsmakande i någon form ganska stor. Kanske har du också ett mer eller mindre färdigt rollspel som du skrivit.
Det här vänder sig till alla som är intresserade av att få en massa publicitet till något av sina spel, utsätta det rejält för dagens ljus och prova hur det fungerar på folk. Det vänder sig även till alla konventsbesökare som är intresserade av independentrollspel och vill göra indierollspelsmakandet en stor tjänst. Kort sagt vänder det sig till allt independentrollspelsfolk.
Fortsätt läs, är du gullig. Du behöver inte vara rädd. Själv gör jag det här bara för att det är roligt, så det är inget jobbigt och segdraget jag försöker få med dig på.


IndieCon 2004

På årets GothCon anordnade Dnalor, Arvidos, Snow och jag vad vi kallade för Indiebaren på GothCon.
Målet med Indiebaren var att få träffa andra rollspelsmakare, spela några av indiespelen som man aldrig tar sig för att spela annars, diskutera rollspelsmakande, kanske dra några Fluxdueller eller spela Pookafiktum. Goda ambitioner och glatt humör.
Indiebaren blev konventets förmodligen största fiasko. Vi var inte med i GothCon-foldern, så det var knappt någon som kände till oss. Vi hade fånigt få scenarion och ännu färre spelledare. Vi var taskigt samordnade och blev knappast mer motiverade av det låga intresset.

Det var tråkigt att det blev så, men knappast förvånande. Vi var få och oorganiserade och vi var inte ens med i foldern. Skam den som ger sig; vi försöker en gång till!

Vårt syfte är förmodligen mest soft på hela konventet. Vi vill ha gemenskap. Vi vill att rollspelsmakarkulturen ska få finnas på konvent. Vi vill att det där gemytliga, vänskapliga och indie-softa ska få finnas på konvent. Vi vill att indiehobbyn ska få växa, stadga sig, bli erkänd och få lite mer plats. Vår vision av IndieCon är en god väg att uppnå allt detta.
Lite mer konkret vill vi spela och diskutera indiespel. Vi vill träffa andra rollspelsmakare och vi vill prova alla de där hella-coola spelen som aldrig blir spelade annars.

Vi har redan kontaktat alla independentmakare som har färdiga spel (om du har ett färdigt spel och känner dig förbisedd - ursäkta oss och kontakta oss genast!). Intresset och ambitionerna hittills har varit höga och trevliga. För tillfället har vi sex utlovade scenarion, och förhoppningsvis blir det än fler.

Saker ser ljusa ut, helt klart, men nu behöver vi just din hjälp.
Framförallt behöver vi scenarioförfattare. Man får skriva i stort sett vad för scenario som helst, så länge som det är till ett independentrollspel. I övrigt är ramarna helt fria. Vad det gäller scenarioförfattandet ställer det inte lika höga krav som på övriga scenarion på konventet. Det behöver inte vara lika ambitiöst som medelkonventsscenariot. På IndieCon får alla vara med, så det ska extremt mycket till för att vi inte ska godkänna dig som scenarioförfattare. Alla får vara med, och vi vill att alla ska vara med. Känn ingen jättepress och höga krav på kvalitet, utan skriv ett scenario helt utan hämningar.
Förutom scenarioförfattare behöver vi så klart spelledare till alla scenarion. Det finns i nuläget sex utlovade scenarion som förmodligen (förhoppningsvis) blir fler, så alla spelledare är välkomna. Som spelledare av IndieCon-scenarion får man alla förmåner och godsaker som vanliga GothCon-spelledare får: knappar, tröjor, GothConMeal[TM] och allt vad det är.

Scenarioförfattare och spelledare till dem är det som är mest akut. Spelleda kan vilken konventsbesökare som helst göra. Scenarioförfattandet är lite mer krävande än spelledandet, men se det även som en stor tjänst för indierollspelshobbyn i allmänhet (och rollspelet i fråga i synnerhet). Det finns nog inte mycket bättre sätt att visa upp sitt indierollspel på.

Till sist, för er som är allra mest ambitiösa, skulle vi fortfarande kunna ha användning för fler arrangörer av själva 'moderarrangemanget', IndieCon.

Är du intresserad av att få en massa publicitet till ditt spel, en massa förmåner på GothCon eller göra indiehobbyn en stor tjänst, hör av dig. Att IndieCon blev ett återkommande inslag på GothCon skulle nog vara nyttigt för indiehobbyn, och det är nu vi behöver din hjälp som mest.
Hör av dig till mig via PM här på forumet, via e-post till mig eller till vår mailinglista.
Mailinglistan, som ni når på e-postadressen gothindie@yahoogroups.com är säkraste och mest effektiva sättet att få tag på oss. Mailinglistan är för övrigt öppen för alla att skriva upp sig på, både för att bara lyssna och att delta i konversationerna.
Subscribtion-adressen är gothindie-subscribe@yahoogroups.com
Mailinglistan hittar ni på http://groups.yahoo.com/group/gothindie/


Rasmus
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Independentspel på LinCon?

Kan man hoppas på att indiebaren kommer till LinCon också? Jag kan baka pannkakor... :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Independentspel på LinCon?

Man kan hoppas på det, men jag ska inte lova något.

Du kan väl bli Lin-dieCon-ansvarig själv på LinCon?
Allvarligt talat har åtminstone inte jag några planer (än) på att köra IndieCon på LinCon, men det är en vacker tanke. Fler intresserade?

Rasmus

Annars, gällande pankakorna, kan vi ta en riktig pannkaks- och rollspelshelg någon gång, bara du och jag.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
*vevar med handen*

Om jag inte lyckas bli klart med något annat att arrangera hjälper jag gärna den som tar på sig att arrangera IndieCon på LinCon.

Och jag ska göra allt vad som står i min makt för att ta mig till GothCon nästa år, och då har ni åtminstone en spelledare till.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Independentspel på LinCon?

Jag tycker det skulle bli mycket bättre med Lincon då det är skitlångt från Norberg (bushen) till Göteborg.
Jag har inte varit på konvent nån gång men Lincon kanske blir första, vem vet...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag vet inte om jag kommer på GothCon. Jag har den dåliga ovanan att endast åka på konvent om där finns vettiga magicturneringar, och i så fall vara upptagen med magicspelande. Men om jag skulle åka på GothCon, och omjag inte skulle vara upptagen med att spela Magic hela tiden, så lovar jag att titta förbi Indiebaren. För det är ju en bra idé, verkligen, och det skulle vara trevligt om något liknande anordnades på LinCon (ett konvent jag är säker på att jag kommer att närvara vid, eftersom Linköpings universitet ligger sju minuters cykelväg härifrån. Även om det finns en viss risk att jag spelar Magic även där).

Men jag kan inte binda upp mig för spelledande eller scenarioförfattande: jag har inte spellett på väldigt länge, och scenarios är jag måttligt road av att skriva. Hellre nya spel, då. :gremsmile: (Men om någon ville skriva ett Fabeljazz-scenario skulle jag kunna stå bakom och heja på entusiastiskt, åtminstone. :gremlaugh:)


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag har redan sagt att sag ska skriva ett scenario till Millennium, så jag har inte så mycket att tillägga. Jag vill mest säga: Heja!

Heja!

/tobias
 
Top