Nekromanti Inca Mummy Girl

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Det är roligt när man inser hur Buffy-skadad man är. DN skriver idag att en tonårig mumie av indianskt ursprung visas upp i Argentina DN: Välbevarad indianflicka visas upp.

Det första jag tänkte på var naturligtvis Buffy-avsnittet Inca Mummy Girl, där en reanimerad mumie med rötterna i Sydamerika sätter skräck i Sunnydale (och Xander blir kär). Om jag hör något om mystiska mord i Argentina så vet i alla fall jag var misstankarna ligger...

/Sax, staked
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, men mumier bara -ber- ju om att användas i rollspel på alla upptänkliga sätt. Det finns liksom inget som är så läskigt, och suggestivt, som mumier. När någon som varit död i hundratals eller tusentals år är så mycket mer än ett skelett, blir det liksom så mycket mer påtagligt att det var en levande, tänkande människa en gång - nånstans inom oss har vi liksom svårt att acceptera att det fanns människor med tankar och känslor millennier innan vi föddes. Mumier påminner oss om vår förgänglighet, eller något. Vissa ser förstås mest beskedliga ut, typ Ramses II, men ändå, tänka sig att det där en gång var -Ramses den Store-, medan köldmumier tenderar att vara snudd på outhärdligt läskiga; typ Ötzi eller den här bäbismumien från Grönland. (Känsliga människor might wanna undvika att klicka på länkarna). WW lyckades ju faktiskt göra ett helt WoD-spel om mumier utan att det blev särskilt fånigt...jag måste spelleda det nån gång.

- Ymir, med lätt mumiefobi
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jopp, känner igen det där... :gremtongue:
Brukar alltid göra sådana refferenser när det gäller rollspel.
 
Top