Nekromanti Inbundet utländskt

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Alltså, nästan alltid när jag försöker få tag på några böcker som inte är distruberade av svenska förlag brukar jag störta på problemet att de är pocket (jag ser det sommett problem). Har förvisso inte beställt allt för mycket och gjort det via min lokala bokhandel, men är det så att det är ovanlit med inbundet i exempelvis Amerika eller England?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nejdå, inte alls

Det är bara just det att distributörer rätt sällan tar in inbundna böcker från utlandet, gud vet varför (eller, ja, antagligen vet någon forumit det också, men du förstår).
Man brukar dock kunna beställa hem inbundet, om man ber sin lokale bokhandlare snällt och står ut med att vänta ett tag; det brukar dröja ett par tre veckor.

Vissa saker, som Fantasy Masterworks, ges dock bara ut i pocketform, så där går man givetvis bet. Men det är ju inte okänt i Sverige heller.


/Feliath - läser alldeles för många böcker samtidigt
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Nejdå, inte alls

Har för mig att de beställde in dem, men det kanske bara var att de skulle skicka det från deras lager, för det tar knappt en vecka för mig att få mina böcker.
Kostar det mer om men ber dem om det tror du?
Förutom att den inbundna boken i sig givetvis är dyrare
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Alltså det är säkert lika vanligt med inbundet i sverige som någon annan stans i världen, så det är inte det som är problemet.

Jag tror att om du går in på en Brittisk elller nordamerikansk internet- bokhandel så hittar du säkert en hel del inbundet. På SF-bokhandeln har de rätt mycket inbundna böcker också, de har inbundna titlar av de flesta författare jag har kikat på i alla fall.

Men de svenska bokhandlarna har förmodligen mest pocket från england och USA...

/Balderk, har problem med sitt ICQ
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Alltså, nästan alltid när jag försöker få tag på några böcker som inte är distruberade av svenska förlag brukar jag störta på problemet att de är pocket (jag ser det sommett problem). Har förvisso inte beställt allt för mycket och gjort det via min lokala bokhandel, men är det så att det är ovanlit med inbundet i exempelvis Amerika eller England?
Är det inte så enkelt att den inbundna upplagan inte finns i tryck längre och därför inte går att beställa? Det är annars precis lika vanligt med inbundna böcker där som här.

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
det beror helt och hållet på vilken serie/författare/förlag vi pratar om
vill man ha tag på jordan eller pratchett tex går det hur lätt som helst
vild du istället ha tag på säg Tad Williams Memmory, Sorrow and Thorne(bra serie, bra serie) så kommer det inte gå

sedan så är det en större tradition i sverige att ha böcker i inbundet och inte i pocket så som det är i the states tex

det går oftast att få tag i en bok inbunden i ett halvår, sedan är det kört

//Netfeed, som gillar pocket
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Nejdå, inte alls

Pocketböcker är väl trevliga :gremsmile:
Men det är nog dyrare att ha den inbundna och Pocketböcker är mera komrimerad och flexibare så att man kan lägga den överallt.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
attans... det verkar som om Anne Rice skulle tillhöra den senare kategorin av de två då, de som är svåra att få tag på som inbundet...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Nejdå, inte alls

Tar det som att du gillar pocket då...
Är inte så förtjust i dem, de går sönder för lett och ser inte lika bra ut i hyllan.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
du får helt enkelt var mer på hugget, eller högget som man skulle sagt i sveriges huvudstad göteborg :gremwink:

//Netfeed, försöker provocera men tror inte det går bra
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Nejdå, inte alls

har fortfarande inte lyckats förstå hur ni på forumet läser era böcker
min ser nästan inte äns använda ut efter jag har läst min pocketar

//Netfeed, som förespåker försiktig läsning
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nejdå, inte alls

har fortfarande inte lyckats förstå hur ni på forumet läser era böcker
min ser nästan inte äns använda ut efter jag har läst min pocketa
1. Vik båda pärmarna bakåt

2. Ta ett stadigt tag om pärmarna med ena handen, och bokinlagan med andra

3. Gör ett kraftigt ryck och skratta när limbindningen lossnar och sidorna flyger runt i rummet.

4. Upprepa samma procedur med nästa bok

JPS – bibliotekets bästa vän
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Nejdå, inte alls

Mina ser tämligen oskadda ut...
nästan olästa. Men jag måste ju vara något så när försiktig då jag läser då. Det vill jag inte behöva vara, en inbunden bok tål mer, därför gillar jag den bättre.
Sen så tycker jag de är snyggare med. Smaksak.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Men de svenska bokhandlarna har förmodligen mest pocket från england och USA...
Har rätt mycket med att inbundet kostar mer än pocket att ta hem...och säljs mindre. Så om en svensk bokhandel skall ta hem utländsk litteratur, så blir det ofta pocket. Inbundet tar man hem på förfrågan...

Sen slits de ungefär lika fort med, och folk som köper inbundet har generellt sett högre krav. (den kostar ju mer ex.)

/Lars
 
Top