Nekromanti Inblick i Kopparhavets hjältar: Lamassu

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lamassu

En lamassu är en väldig, bevingad tjurvarelse med en människas huvud och axlar, och ibland ett lejons bakdel. Lamassu är både mäktiga, trollkunniga och lite fåfänga, och männen lägger sig gärna till med långa, flätade skägg som drar full nytta av deras rikliga hårväxt. Även pråliga huvudbonader och halssmycken är populära. Lamassuer är ofta på gudomliga uppdrag, och sätts som väktare och skyddsvarelser för tempel och andra heliga platser.
Gard: 35
Hälsa: 55
Egenskaper: Flygande, Beskyddare, Stor, 2 valfria besvärjelser
Turordning: 2 högsta av 3T6
Anfall:
  • Trampattack: 75%, 5T6
  • Horn: 60%, 6T6
Försvar: 50%
Skydd: 2T6
Språk: Alla
Färdigheter: Grund 60%, Flyga 90%, Trolldom 65%, Insikt 65% [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/ksr-ugc.imgix.net\/assets\/025\/250\/606\/07af0453af777a87f3ef797e489a1cfd_original.jpg?ixlib=rb-2.0.0&w=700&fit=max&v=1558680118&auto=format&gif-q=50&q=92&s=1499174d9d04e001e9bb36557dfbe9e1"}[/IMG2]Nangishlisna i all sin prakt och ståt


"Anzaze hade tagit sig hela vägen genom Golwyndaravinens sand och grus till den ödsliga tempelruin som var Kung Nangishlisnas hov. Hon hade färdats genom djupa träsk och längs uttorkade flodbäddar, skjutit jagande rovgamar och utkämpat hårda duster med traktens svartalfer. Många gånger hade hon tvekat, men hennes ed och hennes riddarheder hade drivit henne vidare. Nu var resan slut. Templets brutna pelare avtecknade sig mot himmelen. Hon kunde känna marken vibrera genom de slitna stövelsulorna. En onaturlig vind slog henne i ansiktet. Hon hörde vingslag och hånfulla kraxanden. Något var i annalkande.

Så plötsligt tornade den upp sig över henne. Orimligt stor. Med bred bog och väldiga horn. Klövar som stenblock. Lamassun. Världen dånade och skakade. Skränet och flaxandet växte sig starkare, och smutsiga harpyor yrde i flock runt den väldiga varelsen. Lamassukungens tal var som en jordbävning, så dovt och mäktigt att det kändes i benen "Vem är du som kommer objuden till mitt hov?" Harpyorna kraxade "Vem? Objuden! Lilla fula människa!". Anzaze visste att hennes sista stund var kommen. Aldrig skulle hon kunna nedlägga en sådan best själv. Men hon tänkte på eken, stenen och fröet, och svarade lungt. "God dag. Mitt namn är Anzaze av Bandar. Ers Majestät utplånade min by. Förbered Er på att dö för min hand.”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kuriosa: När vi speltestade introäventyret så besegrade minotauren Molok lamassun Nangishlisna i en rafflande strid i ett underjordiskt tempel. Pelare krossades, tak rasade in, väggar revs och vansinniga harpyor flydde för sitt liv. Det var en fullständigt episk strid där Molok visade upp både styrka, mod och uppfinningsrikedom, och regelsystemet visade hur väl det hanterar strider på ett spännande och utmanande vis.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag får säga att det här verkligen fångar en viktig sida av vad vi gör med Kopparhavets hjältar. Vi har mesopotamska och feniciska förlagor till våra gudar, väldiga ziggurater, glömda tempel och dammiga raviner. Det är lite Indiana Jones möter Gilgamesh.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag tycker det är jättebra när man får perspektiv på hur stor en varelse är jämfört med en vanlig människa. Men om den där varelsen bara är Stor, vad har då t ex en vanlig björn eller tjur för storleksklass/egenskap? Jag tycker lamassun ser Jättestor ut eller Väldig som anges i texten.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
"Stor" i Hjältarnas Tid (och jag antar även i Kopparhavets Hjältar) betyder att varelsen är så stor att du inte kommer åt att skada den utan att tricksa runt på något sätt och låsa fast den. Det kräver i sin tur en "utmaning" - totalt minst tre handlingar över gruppen där man kommer på någon plan för hur man ska gå tillväga och sedan slår mot lämplig färdighet hos monstret, och beroende på hur många man lyckas med så är monstret fastlåst och sårbart i olika många rundor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ape of Wrath;n322521 said:
Detta gjorde mig plötsligt lite sugen!
Dessutom en ganka träffsäker beskrivning! Konstigt att vi inte tänkt på det tidigare :) Eller, jag har inte iaf.

Men nu ser jag plötsligt filmen i mitt huvud!
 
Top