Anekdot som kan vara osann (tyvärr): Vid något tillfälle var det en enorm rea på jättegamla GURPS-moduler från Steve Jackson games. En källa som ska få vara anonym för jag har glömt vem det var påstod att Steve Jackson byggt om sin vind och därför ville bli av med alla spel han lagrat där sedan företagets barndom...Det är inte så svårt att få ner exemplarkostnaden till en rimlig nivå, men då får man förbereda sig på att bo i ett hus som man byggt av osålda rollspelsböcker i framtiden eftersom man inte kommer ha råd att betala hyran.
*ser framför sig en grupp asiatiska pirater som försöker förstå sig på Call of Cthulhu-reglerna*Greg Stafford berättade fö att Chaosium en gång hade försökt trycka en grej i... Thailand eller nåt, men fartyget som den skulle skickas med kom aldrig fram till USA och de lyckades aldrig få klarhet i vart det hade tagit vägen.
Men något som borde vara minst lika intressant att diskutera är hur man ska få fram dessa pengar. Det enklaste är förstås att själv lägga ut dem (om man har dem) men nog måste det väl finnas andra kreativa sätt att lösa det på? Förhandsbokningar? Sponsring?
Jag önskar inte livet ur någon, än mindre att rollspelsproduktionen minskar. Vad jag tycker om Riotminds produkter är en annan sak som jag hade tagit upp själv om jag varit intresserad...