Nekromanti In Nomine: Reaktioner och husregler

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
In Nomine är ett konstigt spel. Och med konstigt menar jag att det kombinerar en massa asbra roliga saker med en massa asdålig och trasig skit.

Så jag tänkte dela med mig av de erfarenheter jag och min nybildade In Nominegrupp gjort, och de konstruktiva lösningar vi funderat på.

1. Det saknas information om vad för slags kroppar, om några, Shedim och Kyriotates får från början, om några. Alla andra köper vessels. Och de här måste ta över folk om de inte ska sugas tillbaks till himlen/helvetet. Alltså är enda möjligheten för dem att börja utan kroppar att de antingen är nykomlingar på jordeplanet eller att de nyss blivit av med sin senaste eller sina senaste personer. Vilket är weird, för inga andra tvingas börja spela riktigt så abrupt. Kan bli coolt; "förklara hur du blev av med din senaste värdkropp".

Vår lösning: SL hittar på en ganska dålig människokropp eller motsvarande. I vårt fall fick vår Shedim en medelålders hemmafru med kroppsnivå och corporeal forces 1.

Alternativ lösning: Shedimen får köpa sin "värd" enligt samma kostnader som andra köper sina vessels, och får uppgradera senare. Problemet med denna lösning är att den bara ger skillnad på 3p, eftersom spelaren ändå bara går ut och byter kropp efter att ha köpt en lvl1-människa.

2. Skadereglerna suger. Det finns inte en chans att döda någon någonsin. Skadan för en M16 (spelets fetaste bössa) är 1t6+8 om man skjuter automateld. En normal människa med 2 corporeal forces och styrka 4 har 16 i kroppspoäng. Så maxskada med en M16-salva dödar inte en människa. Och vår "tank" i gruppen hade 72 kroppspoäng.

Plus att man drar av både rustning och 1t6 från lyckade dodge-slag.

Skissad lösning: Ge alla vapen +3 i Power, rensa lite bland pistolerna, och ändra formeln från "(corp. forces + vessel lvl)*Strength" till "corp. forces + vessel lvl + strength". Med nya formeln är en maximalt uppfräsad celestial uppe i 24 kroppspoäng.

Problem med lösningen: Det blir nästan för illa. En M16 blir 1t6+11, vilket med minimal skada (12) bara kräver två skott för att ta ner en totalt übermaxad celestial. Känns fel på nåt sätt. Man kanske kunde dubblera någon av de inblandade faktorerna. Eller dubblera både corporeal forces och vessel lvl, så att man som mest får 12+12+12 = 36. Då väger dessutom alla tre faktorerna lika tungt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
3. Skills suger. Det finns för många att hålla reda på, och defaults gör allting väldigt trist.

Skissad lösning: Bort med defaults, klumpa ihop skillsen mer. Återkommer med förslag.

...

Kan en shedim eller kyriotat använda sina värdkroppars roller för att täcka upp sin disturbance? Borde de väl, eller?
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Vi spelade en del In Nomine ett tag när det var hyffsat nytt, men systemet är väääldigt buggigt. Och att försöka räkna ut om man upptäcker en störning i kraften (dissonans eller vad de nu kallar det) var fasen hopplöst.

Men där finns ju som sagt mycket bra skit också. Skulle jag spela det nu skulle jag nog antingen porta det till Cortex+ eller försöka mig på ett AW-hack för att kunna knöla in så mycket som möjligt av världen utan att behöva slåss mot systemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
AndersG said:
Vi spelade en del In Nomine ett tag när det var hyffsat nytt, men systemet är väääldigt buggigt. Och att försöka räkna ut om man upptäcker en störning i kraften (dissonans eller vad de nu kallar det) var fasen hopplöst.

Men där finns ju som sagt mycket bra skit också. Skulle jag spela det nu skulle jag nog antingen porta det till Cortex+ eller försöka mig på ett AW-hack för att kunna knöla in så mycket som möjligt av världen utan att behöva slåss mot systemet.

Jag gillar en hel del i systemet, annars. Känns som ett jäkla jobb om man ska få över alla attunements och grejer till ett annat system. Jag gillar ju t.ex. som fan att demonernas attunements och dissonancegrejer konstant driver spelarna att aktivt hitta på roliga saker. Och på en massa olika roliga sätt.

Det finns en del buggar, men jag tänkte göra ett försöka tt skala ner och bygga om om jag kan. I värsta fall får jag väl bygga om till nåt annat system (white wolf, kanske...) men helst inte.

Jag gillar ändå delar av regelkärnan, det finns en ansats till en enkelhet kombinerat med roligt pill i form av attunements och sånger jag uppskattar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Crazy bananasidé jag just kom på: Tänk om man skulle addera alla tre tärningarna för att få effekten, istället för att bara använda de första två? Ger mer spann, men plötsligt kan ens färdighetsvärde faktiskt inverka på t.ex. hur mycket skada man gör.

Men det finns säkert massa grejer som går sönder om man gör så.

Öht känns den här 2t6-skalan lite konstig. Undrar om man kan göra om 3t6 till nån form av success/pölbaserat system... Eller näh, tre tärningar blir för lite...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Hittade den här:

http://www.cs.jhu.edu/~rsean/gaming/fast.html

Är inte riktigt säker på det här med "total forces", känns som att det borde vara celestial/ethereal/corporeal forces istället, för att differentiera en smula. Men absolut något att överväga. Kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Första skiss vad gäller skills:

Ny lista:
Science (Chemistry)
Ranged combat (Ranged weapons, Dodge)
Close combat (Small/large weapons, Fighting, Dodge)
Acrobatics (+Climbing, throwing, swimming, running, sneaking)
Detect lies
Technology (Electronics, computer operation, engineering)
Presence (Seduction, fast-talk, Emote, Lying)
Persuation (Fast-talk)
Languages
Medicine
Expression (Artistry, singing)
Survival (tracking)
Knowledge

Gammal lista:
Acrobatics
Artistry
Chemistry
Climbing
Computer op
Detect lies
Dodge
Driving
Electronics
Emote
Engineering
Escape
Fast-talk
Fighting
Knowledge
Languages
Large wpn
Lockpicking
Lying
Medicine
Move silently
Ranged wpn
Running
Savoir-faire
Seduction
Singing
Small wpn
Survival
Swimming
Tactics
Throwing
Tracking
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
krank said:
Eller dubblera både corporeal forces och vessel lvl, så att man som mest får 12+12+12 = 36. Då väger dessutom alla tre faktorerna lika tungt.
Har räknat lite:
Original: (Forces + level) * Strength

Förslag 1: Forces + level + Strength

Förslag 2: (Forces + level) *2 + Strength

Normal människa
Corporeal Forces 2, Vessel level 2, Strength 4
Original: 16
Förslag 1: 8
Förslag 2: 12
Normal celestial
Corporeal forces 3, Vessel level 3, Strength 6
Original: 36
Förslag 1: 12
Förslag 2: 18
Maxad celestial
Corporeal forces 6, Vessel level 6, Strength 12
Original: 144
Förslag 1: 24
Förslag 2: 36

En maxad celestial kan med andra ord, med förslag 2, ta 2-3 M16-salvor utan att ha rustning eller försöka undvika anfallet. Det känns inte som särdeles dåligt. Och en normal människa dör om den inte undviker eller har skydd på sig, om anfallaren träffar. Känns också rätt OK.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
En till sak jag funderade på, som inte alls är lika viktig:

En del demonprinsar och band ger mer roligt att hitta på för spelarna. Alltså; man får ju dissonans för olika saker.

Andrealphus: Känna eller visa sympati
Asmodeus: Ordervägran, eller hjälpa renegade
Baal: reträttera från knonflikt utan att få order (från överordnad)
Beleth: Ta celestial form på jorden
Belial: Brännas av en eld man skapat
Haagenti: Inte tvinga en människa att Consuma
Kobal: Inte förvärra någons olycka genom att skratta, eller få andra att skratta
Kronos: Hjälpa människa nå sitt destiny. Hindra nån från att nå sitt fate. Bara om man använt fated future
Malphas: Inte skapa konflikt mellan två personer
Nybbas: Inte spendera minst en timme per dag åt att utöka medias makt.
Saminga: Underlätta eller stödja livet
Valefor: Inte byta stad minst var tredje dag. Att bry sig om ägandeskap och personligt utrymme.
Vapula: Tappar bort sin pryl.

Balseraph: Säga emot sig själv.
Djinn: Skada pattern, misslyckas med att bryta länk
Calabim: Misslyckas med att förstöra något (och inte förstöra nåt annat)
Habballah: resonansen misslyckas
Lilim: Offer lyckas motstå att betala för tjänst
Shedim: Inte tvinga offer att göra något ont
Impudites: Personligen döda en människa

Som synes finns det två sorter:
- De som har "inte göra X".
- De som har "gör X".

De som har "gör X så får du dissonans" behöver egentligen bara köra slalom mellan spelledarens alltmer desperata försök att ge dem dissonans. Hela den kreativa bördan läggs på spelledaren, som måste väva in de här krokarna.

De som har "om du inte gör X får du dissonans" gör att rollpersonen, alltså spelaren, måste bli mer proaktiv och hålla sig alert och vaken och själv söka upp situationer.

Det märkte vi när vi hade en Haagenti-Shedim, den spelaren fick TVÅ roliga saker den själv var tvungen att lösa kontinuerligt. Det blev enormt uppskattat och roligt. Övriga spelare hade inte alls samma anledning att ställa till det för sig.

Så... Jag funderar på att hitta på nya eller modifiera existerande dissonansskapande grejer för de ovanstående, med målet att alla ska ha något de liksom måste lösa kontinuerligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Arfert said:
Vad förväntar du dig av ett franskt spel? Logik? :gremwink: :gremwink:
Amerikanskt - Steve Jackson Games gjorde om spelet en del, vad jag vet. Fast jag kan ha fel, har inte läst originalet...
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
krank said:
2. Skadereglerna suger. Det finns inte en chans att döda någon någonsin. Skadan för en M16 (spelets fetaste bössa) är 1t6+8 om man skjuter automateld. En normal människa med 2 corporeal forces och styrka 4 har 16 i kroppspoäng. Så maxskada med en M16-salva dödar inte en människa. Och vår "tank" i gruppen hade 72 kroppspoäng.
Tja...hur tänker du, 16? Människor har inte vessels, så ekvationen (vessel+corp)*str blir corp*str. En människa med 2corp/4str har alltså 2*4 = 8 kroppspoäng, inte 16. 1t6+8 är "rätt illa" då. Bär han inte kevlar så är han troligtvis död, även om han dodge:ar.

En uppmaxad människa (icke-SoG) har 3/10, alltså 30, och kan förvisso ta ett par salvor innan han stupar. Men då har han också mer än tre gånger så mycket kroppspoäng som en snittmänniska, i ett system designat att skala uppåt för änglar och demoner. Som kan ha upp till 144 i rätt vessel.

Värt att nämna är att uppmaxade killen ovan då har 2 i Agility och troligtvis misslyckas med merparten av sina Dodge-test. Och att en likaledes uppmaxad skytt gör 1t6+12 i skada, inte 1t6+8, och 1t6+13 om han siktar innan han skjuter. Två salvor på en uppmaxad tank, men en på de flesta.

Gillar du verkligen inte systemet, vill ha "rim och reson" när du spelar, och inte ids konvertera till något annat själv, köp GURPS In Nomine. Jag föredrar personligen d666 för stämning men utan att hålla alltför hårt på systemet. Jag är faktiskt generellt sett väldigt dålig på att hålla hårt på system...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
from said:
Tja...hur tänker du, 16? Människor har inte vessels, så ekvationen (vessel+corp)*str blir corp*str. En människa med 2corp/4str har alltså 2*4 = 8 kroppspoäng, inte 16. 1t6+8 är "rätt illa" då. Bär han inte kevlar så är han troligtvis död, även om han dodge:ar.
In Nomine grundboken (första utgåvan) s. 48:

"Human characters, of course, get a body for free [...]. The level of this "vessel" equals the human's Corporeal Forces."

Så med andra ord: Jo, 16.


from said:
En uppmaxad människa (icke-SoG) har 3/10, alltså 30, och kan förvisso ta ett par salvor innan han stupar. Men då har han också mer än tre gånger så mycket kroppspoäng som en snittmänniska, i ett system designat att skala uppåt för änglar och demoner. Som kan ha upp till 144 i rätt vessel.
Med tanke på att båda skydd och Dodgeslagets effekt subtraheras från M16-skadan så är 144 inte bara maxat, utan astöntigt. Det GÅR inte. Den enda effekten blir alldeles för långa strider.

from said:
Värt att nämna är att uppmaxade killen ovan då har 2 i Agility och troligtvis misslyckas med merparten av sina Dodge-test. Och att en likaledes uppmaxad skytt gör 1t6+12 i skada, inte 1t6+8, och 1t6+13 om han siktar innan han skjuter. Två salvor på en uppmaxad tank, men en på de flesta.
Var får du tolvan ifrån? Aim och träning ökar väl inte skadan - de ökar bara chansen att träffa? Vapnets power är +8, och enligt skadereglerna (s. 66) så gör man såhär för skador:

Add: the chech digit of the attacker's roll
And: the Power of the attack.

Subtract: the defender's check digit
And: the proetection of his armor


Det vill säga, som mest får du check digit + 8.


I [/i]närstrid[/i] får du +1 i Power om du har bra i Fighting och om du har högt i styrka, men i avståndsstrid hittar jag inget sådant. Varken i första eller andra utgåvan av grundboken.

from said:
Gillar du verkligen inte systemet, vill ha "rim och reson" när du spelar, och inte ids konvertera till något annat själv, köp GURPS In Nomine. Jag föredrar personligen d666 för stämning men utan att hålla alltför hårt på systemet. Jag är faktiskt generellt sett väldigt dålig på att hålla hårt på system...
Jag har spelat och spellett GURPS. Om jag ska vara diplomatisk så kan jag väl notera att det inte är systemet jag går till för att få "rim och reson".


Jag vill inte heller hålla hårt på system, men jag vill att systemen, när jag använder dem, iaf ska funka hyfsat. Jag gillar den enkla grunden och ansatsen i In Nomine, men på ett par ställen är systemet helt enkelt ogenomtänkt och trasigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Lite halvsnabbt om skador:

Om vi räknar med att en medelcelestial har 3 i corporeal forces, 6 i Agility, 6 i Strength, 3 i Dodge och 3 i Ranged weapons, och så låter vi den ene skjuta på den andre. (Det ger alltså Dodge och Ranged weapons 9, och 36 kroppspoäng)

Och så ett medelvapen, typ en .44 revolver (+3)

Jag fuskar lite och kollar upp sannolikheterna för 2d6, och räknar med att sannolikheterna följs exakt.

Så: Det blir träff 80% av gångerna, och lyckad dodge 80% av gångerna. Jag tänker vara snäll och räkna med att de inte sker samtidigt.

Om man då räknar medelvärden, så blir det typ...

Runda 1: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 4.
Runda 2: träff (med 3), dodge misslyckas, skadan är 7.
Runda 3: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 4.
Runda 4: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 4.
Runda 5: miss

På fem rundor gör med andra ord en .44 i medeltal 4+7+4+4 = 19. Dvs 3.8 per runda.

Det betyder att det med en .44 i genomsnitt kommer att behövas nio stridsrundor för att skjuta ner en celestial med en .44.

Men OK, vi kollar the best of the best också.

Skytten fortsätter vara medelmåttig, men ges en M16. Den som skjutes på har däremot 6 corporeal forces, en lvl 6-vessel och Strength 12. Det betyder att hen också har Agility 12, eftersom man får 4*corporeal forces att spendera på strength/agility, 6*4=24, 24/2=12. Hen behöver därmed inget dodge alls.

Runda 1: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 8.
Runda 2: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 8.
Runda 3: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 8.
Runda 4: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 8.
Runda 5: miss

Det betyder 32 i skada per fem rundor, eller 6.4 per runda. För att komma upp i 144 i skada behövs alltså 144/6.4 = 22.5 stridsrundor.

Räknar vi istället med maxskada, och mininumdodge, så får vi:

Runda 1: träff (med 6), dodge lyckas (med 1), skadan är 13.
Runda 2: träff (med 6), dodge lyckas (med 1), skadan är 13.
Runda 3: träff (med 6), dodge lyckas (med 1), skadan är 13.
Runda 4: träff (med 6), dodge lyckas (med 1), skadan är 13.
Runda 5: miss

Vilket ger 52 i skada per fem rundor, eller 10.4 per runda. Det betyder att man klarar sig med att fräsa på i 13.8 stridsrundor.


Hur ser det ut på sångsidan, då? Ungefär likadant. Celestial song of light ger Essence spent + check digit i skada, vilket då ger max 1t6+9. Numinus Corpus är generellt level plus check digit, vilket då som mest blir 1t6+6.




Såatte... Jag förstår inte alls, faktiskt, hur strider går till i det här spelet. Kör man, på riktigt, 8+ stridsrundor? 22?



EDIT: Har korrigerat siffrorna eftersom det, som genesis påpekar, blir fem och inte fyra stridsrundor per set... Man ska inte räkna när man är trött.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
krank said:
Så: Det blir träff 80% av gångerna, och lyckad dodge 80% av gångerna. Jag tänker vara snäll och räkna med att de inte sker samtidigt.

Om man då räknar medelvärden, så blir det typ...

Runda 1: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 4.
Runda 2: träff (med 3), dodge misslyckas, skadan är 7.
Runda 3: träff (med 3), dodge lyckas (med 3), skadan är 4.
Runda 4: miss
Om det är träff 80% av gångerna går det väl fyra träffar på varje miss, alltså träff fyra gånger av fem? Du har räknat på tre gånger av fyra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Genesis said:
Om det är träff 80% av gångerna går det väl fyra träffar på varje miss, alltså träff fyra gånger av fem? Du har räknat på tre gånger av fyra.
Blä, man ska inte räkna när man är nyvaken. Tack för att du påpekade det! Korrigerar.
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
krank said:
In Nomine grundboken (första utgåvan) s. 48:

"Human characters, of course, get a body for free [...]. The level of this "vessel" equals the human's Corporeal Forces."

Så med andra ord: Jo, 16.
Feltryck, fixat i Corporeal Player's Guide, s21:

"A mortal's Body hits are equal to (Corporeal Forces + Toughness) * Strength. An average person with 2 Corporeal Forces and a 4 Strength has 8 Body hits, while an incredible human, with 4 Corporeal Forces, 2 levels of Toughness and a Strength of 10, can have 60 Body hits!"

E.g., mänskliga Body hits går från 1 till 60, med ett snitt på 8. (Toughness är också nytt, bara människor, max 2 levels, kostar 4 char points per level, används as above)
krank said:
Var får du tolvan ifrån? Aim och träning ökar väl inte skadan - de ökar bara chansen att träffa?
Nope! Grundboken, s. 39:

"If the final target number is over 12, the roll cannot fail[.] The amount over 12 adds to the automatically-successful roll's check digit."

Så, 10 i Precision + 6 i Skill = 16 i target number (exklusive modifikationer), 16-12 = +4 till check digit. Upp till +6 om "easy", e.g. point-blank shot. Högre om man siktar.

+8 i power med check digit 1t6+4 är väl mer korrekt, men jag skrev opedagogiskt 1t6+12 i skada rakt av.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Kan det ha något med at göra att vi satt på en utdaterad upplaga igår? Någon som sitter på en nyare upplaga och har svar på hur Shedim förhåller sig till vessels/roles när spelet börjar?
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
Alltså, grejen med Shedim och Kyriotates är att bägge har klara bäst-före datum på sina kroppar, vilket är anledningen till att de inte kostar poäng. De måste byta lite "nu och då".

Kyriotates har den extremt kraftfulla möjligheten att utnyttja sina egna stats via multipla kroppar, vilket begränsas av att de måste "återlämna" kropparna i "skick som nya". E.g., strid undviks helst.

Shedim, å andra sidan, är lite grann av det stora spelets förlorare. De får gratis vessel-0's, som de måste ödsla tid och energi på att korrumpera, och medan de KAN låta sina kroppar ta skada (och definitivt inte FÅR återlämna dem i skick som nya) så får de heller inte låta dem dö.

Det bägge typerna har gemensamt är att de inte automagiskt tvingas in i Trauma när de slocknar fysiskt, utan kan till och med stanna kvar på jorden. Bägge får dock Dissonans när deras kroppar dör. Och de kan aldrig ha Vessels av högre level än 0.

Så - låt dem välja sina usla Vessel-0's bäst de vill, gratis. Det ingår "typ" i deras "paket". Vill du göra det speligt, låt dem slå 1t3 för att avgöra en slumpmässig värds Corporeal Forces, som är enda värdet som spelar någon roll.

Annars tenderar Kyrios att bygga upp kontaktnät med villiga värdar de känner, medan Shedim söker sig till lågmälda, intetsägande personer. Så är det inte "första gången på jorden", låt spelarna själva välja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
from said:
Nope! Grundboken, s. 39:

"If the final target number is over 12, the roll cannot fail[.] The amount over 12 adds to the automatically-successful roll's check digit."

Så, 10 i Precision + 6 i Skill = 16 i target number (exklusive modifikationer), 16-12 = +4 till check digit. Upp till +6 om "easy", e.g. point-blank shot. Högre om man siktar.

+8 i power med check digit 1t6+4 är väl mer korrekt, men jag skrev opedagogiskt 1t6+12 i skada rakt av.
Ah, det missade jag. Men det lär väl ändå bli en 10+ stridsrundor av det hela? Orkar inte göra om mina uträkningar just nu, kanske imorgon eller senare. Men det känns fortfarande rätt trasigt.
 
Top