Nekromanti in media res..

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Nu har jag jobbat med mitt rollspel i ett par veckor bara, men det flyter på bra iallafall. Hursomhelst, jag tänkte bara presentera konceptet för att se om det är något som intresserar någon..

Spelet utspelar sig i mycket snar framtid, imorgon är nog en passande tidsålder. Så inga högteknologiska vapen eller farkoster finns. Inga sci-fi grejjer alls. Ett framtids-nutids rollspel.. (kan man säga så?). Helt plötsligt beskådar människan hur stora, svarta saker med full fart dånar ned från skyn. Med ett brak skakas världen om! <-- och här slungas man in som spelare! Man spelar en vanlig, rädd människa som befinner sig i den här mycket exceptionella situationen...

Man kommer som spelare inte få reda på vad som hänt eller varför (om man inte lyckas ta reda på det under något äventyr förstås..). Detta för att skapa en spänning, nyfikenhet och mystik.

1. Är detta ett intressant koncept?
2. Finns det liknande rollspel som utspelar sig mitt i "katastrofens" början?

Och här börjar tiden rinna ut eftersom jag måste sticka iväg.. :gremfrown:
Men om jag fattat mig för kort, skriv gärna ett inlägg så ska jag försöka förklara mig mer utförligt.

//Secce
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1) jo, det kan det vara !! Varför inte...

2) tjaaa, vad jag kan tänka mig är ju SW-filmerna & rollseplen. De är ju mitt i katstrofen. Dart Wader & Kjesaren är ju elaka som få. Så mindre katastrof kan det väll knappt bli.... :gremgrin:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
"1. Är detta ett intressant koncept?"

"Nej" skulle vara mitt subjektiva svar på den här frågan. Din idé verkar bara hålla möjlighet till en meta-plot, och det känns som att varje äventyr skulle handla om ungefär samma sak. Jag är övertygad om att det kan vara skoj för stunden, dock, så ta inte det här som ett försök att stoppa dig.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Exakt.

Skriv en kampanj, inte ett rollspel. Fast det var kanske det du menade också? :gremwink: Antingen det, eller en spelvärldslös modul: "Katastrofer i rollspel: Vad som krävs för att välta en skyskrapa och hur snabbt skogar övertänder.." eller nåt.. :gremwink: Eller kanske en sorts sjuk värld som består av parallela universum som ständigt utplånas och återuppstår i någon evighetsloop..

Men visst: Konceptet funkar att spela i, om så bara för en gång! Skulle vara kul att tvingas släppa alla värderingar och arrangera räddningsinsatser.. Men det kan nog vara en bra idé att rollspela lite "vardag" i mötet före, så att spelarna verkligen BLIR överraskade, så att det känns som det finns någon värld som faktiskt går under.
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Synes ideen høres bra ut jeg ( kan være for jeg er norsk..)
Kan bli moro å være SL i siden man må tenke kampanjer på en ny måte....så ikke kampajene blir like for vær gang.
Jeg tenker meg kampanjer som:

"kom dere ut av en fallende byggning"som leder til "unngå folke mengde i panikk" er det en innvasjon så har man etter hvert en fiende, er det en middlertidig katastrofe så kan man sammle en gjeng og starte regjering eller opposisjon.Er det helvete som kommer, er det best å begynne og be.Er det slutten på "alt" om 15min,så er spillet dårlig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
1. Är detta ett intressant koncept?

Intressant och intressant... först och främst är det en smula *tunt*. Du är rädd för att du fattat dig för kort, och det kan jag nog instämma i. Man får inte veta vad de stora sakerna är, right, men man måste väl i alla fall kunna observera deras yttre egenskaper. Är de materiella eller bara ljusfenomen? hur stora är de? Landar de på jordytan (och var på jordytan), eller svävar de omkring i luften? Anfaller de, eller står de bara och väntar? Vilka yttre kännetecken har de?

Så långt som du beskrivit konceptet verkar det sakna ordentliga äventyrsmöjligheter. Det är klart: om de stora sakerna *anfaller* så kan man köra både stridskampanjer i själva försvaret mot de svarta sakerna, postapokalyptiska kampanjer i efterdyningarna av deras attacker och undersökningskampanjer där det gäller att ta reda deras ursprung och natur. Om de inte anfaller återstår bara undersökningsmöljigheten, som är *direkt* relaterad till de svarta sakerna. Det finns förstås fortfarande en lång rad uppslag att få från resten av spelvärlden, som inte är direkt relaterad till men ändå (som du själv säger) fullständigt omskakad av de stora svarta sakernas ankomst (och då måste du fortfarande beskriva *hur* världen blivit förändrad).

Ditt koncept har solklara metaplotmöjligheter. Det känns till och med som att det riskerar att bli lite *väl* metaplotstyrt. Om de stora sakerna har något syfte eller någon avsikt som de börjar genomföra ett inte allt för långt tag efter ankomsten (vare sig det sker direkt efter deras ankomst i form av ett anfall eller lite senare i form av något annat listigt) så kommer varje kampanj obönhörligen att tvingas anpassas efter metaploten eftersom de svarta sakerna, och därmed deras framtida handlingar, kommer att vara centrala för hela kampanjvärlden. huruvida det är en fördel eller en nackdel kan man förstås diskutera, men det är helt klart en nackdel i det avseende att den begränsar äventyrsmöjligheterna din kampanjvärld erbjuder.Å andra sidan finns det redan gott om kampanjvärldar som helt eller nästan helt saknar metaplot, och omväxling förnöjer ju!

2. Finns det liknande rollspel som utspelar sig mitt i "katastrofens" början?

Inte så vitt jag vet, kanske just på grund av att de per definition är så pass metaplottunga. jag har dock själv haft planer på att göra ett rollspel som skulle heta "Rötmånad" och utspela sig under den bibliska apokalypsen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kan funka skitbra, jag har testat

Låt inte de negativa kommentarerna bromsa dig, jag har själv kört "samhälle i upplösning sett ur vanliga människors förvirrade perspektiv"-gimmicken flera gånger med bra till mycket bra resultat.

Kolla följande inlägg för mer kommentarer om några av dessa: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...p;o=&fpart=

Det framgår inte riktigt av vad du skrivit exakt vad du vill åstadkomma, så det är svårt att ge råd. Är det undergång (Day of the triffids, Pestens tid, kärnvapenkrig), utomjordisk invasion (Chtorr, Independence day, V) eller något annat? Det här är något av ett favorittema för mig, så jag är mycket nyfiken på din vinkling!

Fråga gärna om du har något du undrar över.

Att placera karaktärerna utanför "huvudrollerna" i vad som händer är ett bra sätt att ge en mer desperat känsla till en kampanj. Karaktärerna vet inte vad som händer, paniken griper samhället och spelarna måste välja om de ska ryckas med eller inte. Det är speciellt viktigt om du vill få katastrofkänsla. Får spelarna en känsla av att de kan påverka alltför mycket försvinner känslan. Glöm inte heller att utnyttja hur tunt påmålad vår civilisation är. Jag hörde någon säga att vilket samhälle som helst är bara tre måltider från revolution.

En annan bra sak med en sådan här kampanj är att den inte behöver speciellt mycket förberedelser från spelledaren. Bara man kommer igång så brukar spelarna ta initiativet själve och det är bara att flyta med och moderera deras förehavanden.

Go for it!
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Nuså

Okej, nu har jag lite mer tid att skriva.. :gremsmile: På något vis känns det svårt att förklara hur jag har tänkt mig. Men jag ska försöka så gott det går. Jag bifogar lite av en skiss jag skrev för ett par dagar sedan. Observera att texten inte är till fullo genomarbetad eller klar på något vis, endas en skiss alltså..

[Citerar]

”Jag kommer ihåg att det var en varm dag. Ovanligt hett var det och alldeles molnfritt. Jag satt på mitt kontor uppe på nionde våningen i DN skrapan och tittade ut över Stockholm. Det var inte så mycket att göra, de flesta rapporter var färdigskrivna och ingen deadline hotade mig. Det var helt enkelt en skön, varm sommardag. Det var när jag skulle slå numret hem på telefonen som jag först såg de där stora, svarta klumparna sakta falla ner från skyn, där borta i horisonten. De såg ut att efterlämnade sig stora kaskader av eld. Sedan, efter kanske två minuter hade de försvunnit ner någonstans därborta. Strax därefter hördes ett dovt muller och hela byggnaden skakade till som vid ett lätt jordskalv. Jag minns att jag blev alldeles mållös, nästan paralyserad. Jag tror inte jag riktigt förstod vad det var jag beskådat. Sedan när himlen började mörkna blev jag riktigt rädd! Det första jag tänkte på var att jag själv skulle befinna mig under ett regn av sådana där stora, svarta klumpar. Kanske var det atombomber eller meteoriter. Jag har ingen aning! Det hade hunnit bryta ut till panik i huset och folk började strömma ut. Själv sprang jag så fort jag förmådde ner till garaget och bilen för att åka till dagis och hämta ungarna. På vägen ner möttes jag av folkmassor som skrek och var alldeles hysteriska. Arbetskamrater, kunder och allt möjligt folk sprang åt alla möjliga håll! Innerst inne kände jag att den här dagen var början på något nytt. En ny tid av inte allt för goda avsikter..”

Det här är vad Johnny Sigvardsson, förtiårig kontorschef på avdelning 19 på Dagens Nyheter, berättade när han bevittnade katastrofen. De var de första ”svarta klumparna” som kom nerfarandes. Kort därefter, ungefär tjugo minuter senare bröts all kontakt med hela södra Sverige. Himlen blev mörkare än vad den redan var och ett kaos utan dess like bröt ut. På flera håll runtom i världen hände samma sak. Hela länder och till och med delar av kontinenter slogs ut och ingen visste vad som hade hänt. Många trodde att ett nytt världskrig startat. Ett krig där atombomber och kärnvapenmissiler höll på att utplåna hela jorden. Andra trodde på ett meteoritnedslag, precis som det där under dinosauriernas tid. Gigantiska meteoriter som tog död på alla levande varelser. Kanske var det så, kanske var det domedagen som kommit..

Storstäder hamnar i total kaos. Butiker plundras, byggnader stormas och barrikeras, folk mördas och våldtas. Ingen kan få hejd på masstumultet, inte ens den militära makten. Däremot sätts vägspärrar ut vid landsgränserna och vissa städer och landsområden tas i kontroll av försvarsmakten. Man uppför sig mystiskt mot de civila, det verkar som om de vet något men vill inte berätta det.

I stort sett är det här du vet som spelare. Du har ingen aning om vad som hänt eller varför det hänt. Du slungas direkt in i handlingen, in media res. Din karaktär är en skräckslagen jordbo som plötsligt tvingas möta något riktigt hemskt. Att ta reda på vad som hänt världen är något som verkligen gnager i mångas nyfikenhet, men många vågar inte möta ödet. Man vågar helt enkelt inte ta reda på något som kanske är alldeles helvetiskt, förödande, farligt. Hursomhelst, ditt enda mål som människa i den här plötsligt nya världen är att överleva...

[Slut citerat]

Utöver den här texten har jag skrivit en hel drös med info om vad som verkligen hände, varför det hände och hur världen ser ut i "nuläget". Och de texterna är enbart skrivna till SL.

Har jag gett er mer kött på benen? Dock känns det fortfarande inte som om jag lyckats beskriva mitt koncept eller värld så att utomstående verkligen fattar vad jag egentligen menar... men men,..
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Ja, det tycker jag att det gör.
Det jag tror att man måste göra för att det skall vara riktigt intressant är dock att se till att det finns goda möjligheter till utveckling.
Jag håller inte med de kritiska röster som tycker att det räcker att skriva en kampanj.
Jag tror däremot inte att det är nog, det måste hända mer:
Är det utomjordingar? Är de här i fredligt syfte eller vill de bråka? Om det är en ockupation av jorden så kanske man hjälper frihetskämparna eller går med dem?
Är det amerikanesiska supervapen? Hur reagerar Ryssland och Kina?
Försvinner de bara? Tar kanske en religiös sekt tillfället i akt och samlar anhängare genom att spela på folks rädsla?

Det jag tror kan vara intressant att spela är inte själva ögonblicket när det händer utan efterdyningarna till det och ja, jag tror att det räcker till ett rollspel.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Re: Nuså

Verkar rikigt bra i grund och botten. Får lite mixade visioner av "Armageddon" och intron till Warcraft III i actionfylld och panikartad symbios.

Några små, men ändå avgörande, detaljer. Nog för att världen med sin gemensamma resurser (bortsett från det att länderma inte jobbar gemensamt med få undantag) inte kan ha stenkoll på vad som händer i rymden, men nog borde någonting hintat om vad som komma skulle? Dök dessa utomjordingar eller vad det nu var bara upp från klar himmel (åh, vad jag är dålig) eller höll de sig dplda på något vis? Antingen så har de fetbra kamouflage/osynlighet eller så luktar det mycket "Independence Day" / "Armageddon" om överraskningen.

Och hur långt efter nedslagen har du tänkt dig att det skulle vara om du får bestämma (vilket du får, typ)? Till trots för spekulationer om inaktiva försvarsmakter, främst här hemma, så finns det två saker jag tror skulle hända.
1: Högsta beredskap överallt. Något har hänt som ställt till mer oreda än en Microsoft produkt i kombination med en COMPAQ-dator. Undantagstillstånd infört både här och där. Kaos har utbrutit. Männsikorasen är på väg att utplåna sig själv genom att inte lyckas frambringa ett organiserat motstånd/lösning på problem.
2: Ignorera alternativ 1. Det har förutom svarta klumpar dessutom regnat kärnvapen på alla möjliga tänkbara ställen på grund av panikartade ledare i kärnkraftsländer, och allt som heter infrastruktur är grus. Människorasen är en massa högar ben som trampas på av svarta klumpar och kackerlackor.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag håller inte med de kritiska röster som tycker att det räcker att skriva en kampanj.

Vad jag menar är att det går inte att skriva ett rollspel om jordens pågående undergång om den ska vara såhär snabb och katastrofbetonad.

Iallafall inte om man vill kunna spela det mer än en gång, utan att spela samma sak om och om igen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vad jag menar är att det går inte att skriva ett rollspel om jordens pågående undergång om den ska vara såhär snabb och katastrofbetonad.

Iallafall inte om man vill kunna spela det mer än en gång, utan att spela samma sak om och om igen.

Du har en poäng i att omspelningsvärdet är litet, vilket talar för att det ska betraktas som en kampanj snarare än ett eget spel.

Jag har själv kört det som kampanjer, men med mer eller mindre justerade standardregler (oftast GURPS), men även med helt eget regelsystem (fast då mest för att jag gillar det bäst, inte för att det hör till kampanjen).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Nuså

Låter spelbart, jag har bara en synpunkt. Människor tenderar att hjälpas åt när de möts av ett yttre hot. Du behöver någon ytterligare twist för att bryta ner civilisationen och sätta igång plundring och sånt.

Exempel som kan funka:

-Bacill som slår ut spannmåls- och risskördarna över hela världen, dvs knappa resurser redan då det börjar.
-Domedagssekt som snabbt vinner anhängare, alternativt en domedagsvändning för någon av världsreligionerna.
-Rykten om rymdvarelser som ser ut som människor.
-Hallucinogena effekter av stoftet från klumparna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Nuså

Några små, men ändå avgörande, detaljer. Nog för att världen med sin gemensamma resurser (bortsett från det att länderma inte jobbar gemensamt med få undantag) inte kan ha stenkoll på vad som händer i rymden, men nog borde någonting hintat om vad som komma skulle? Dök dessa utomjordingar eller vad det nu var bara upp från klar himmel (åh, vad jag är dålig) eller höll de sig dplda på något vis? Antingen så har de fetbra kamouflage/osynlighet eller så luktar det mycket "Independence Day" / "Armageddon" om överraskningen.
Ärligt talat har man inte så bra koll. I vilket fall som helst så kanske man visste men valde att hålla tyst av säkerhetsskäl. I vilket fall så spelar det inte så stor roll när man ser det ur spelarnas perspektiv i en sån här kampanj.

Något har hänt som ställt till mer oreda än en Microsoft produkt i kombination med en COMPAQ-dator.
Nog för att rollspel ger möjlighet att tänja på realismen, men någon måtta får det vara! Mer problem än en MS-produkt i en Compaq? Det är bara inte trovärdigt!

Och hur långt efter nedslagen har du tänkt dig att det skulle vara om du får bestämma (vilket du får, typ)?
Mitt förslag är att börja vid nedslaget, men min erfarenhet säger också att man måste bromsa spelarna lite, annars får de ett orealistiskt försprång (eftersom det första de gör oftast är att horda resurser). Lås in dem i ett skyddsrum eller en inrasad källare ett par dagar innan de kommer ut så är det problemet löst. Då har andra redan länsat affärer och plockat på sig vapen och annat användbart.

Jag såg en OK psykologisk thriller på temat instängd i skyddsrum för ett tag sedan, men kommer inte ihåg vad den heter. Ska kolla VCDn när jag kommer hem om någon är intresserad. Den innehåller många bra uppslag på hur man kan göra det spännande att sitta i ett skyddsrum.
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Re: Nuså

En del av insperationen fick jag faktiskt från Independence day. Och det här meteoritregnet/rymdinvasionen/kärnvapenkriget kom väldigt överraskande. Själva mystiken ligger ju i att man som spelare inte vet vad som hänt. Istället kommer fler och fler frågor få sina svar ju mer äventyr man spelar.. det är iaf tanken så som den ser ut nu. :gremsmile:


Och hur långt efter nedslagen har du tänkt dig att det skulle vara om du får bestämma (vilket du får, typ)?

Jag hade tänkt mig några dagar alternativt någon vecka in i katastrofen.
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Re: Nuså

mycket riktigt. Har faktiskt tänkt på det men inte hunnit skriva något.. doh! Men det kommer.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Tips om inspiration

är Harry Turltedoves "World war" serien, där en utom jordisk ras invaderar jorden under andra världskriget...

kolla in den så kanske du kan få lite ideer där...
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Re: Nuså

Filmen låter intressant, så jag får väl säga att jag räknar mig själv som intresserad.

Ärligt talat har man inte så bra koll. I vilket fall som helst så kanske man visste men valde att hålla tyst av säkerhetsskäl. I vilket fall så spelar det inte så stor roll när man ser det ur spelarnas perspektiv i en sån här kampanj.
Sant, men spelarna lär ju få reda på det någon gång, även om det ligger långt in i framtiden, och om inte annat är ju metaploten ganska viktig i en sådan här historia. Dessutom ger det ju kul upplägg för lite "Deep Impact" intriger vad det gäller internationell mörkläggning, även om det hela tar fart först efter katastrofen. Vilket får mig att tänka på en sak. Har all världens statsskick lyckats göra något för att lugna ner/lösa situationen, eller har det kaos som enligt mig uppstått tvingat dem att lägga de resurser de har kvar på att föröska hålla ordningen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Nuså

Har all världens statsskick lyckats göra något för att lugna ner/lösa situationen, eller har det kaos som enligt mig uppstått tvingat dem att lägga de resurser de har kvar på att föröska hålla ordningen?
Det beror på hur pass effektiv "civilisationsavskalargimmicken" (TM) varit och vad som egentligen hände. Var det en medveten attack kan det vara rimligt att anta att statlig verksamhet var primärmål och det därför kommer att dröja ett tag innan man återhämtat sig.

Filmen låter intressant, så jag får väl säga att jag räknar mig själv som intresserad.
Har fortfarande inte kollat, återkommer...
 
Top