Nekromanti In a wicked age

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
IN A WICKED AGE

Jag och några vänner provade i går att spela fantasyrollspelet In a wicked age. I korthet funkar spelet så här: I spelet finns fyra orakel (återfinns här på nätet). I spelets början väljer man ett av dem (god-kings of war, blood & sex, the unquiet past och a nest of vipers) och slumpar fram fyra svar.

Vi valde the unquiet past och fick följande:
* A wandering intelligence, intent on driving mortals mad
* A market on the crossroads, full of sound and colour
* A camp physician, her pockets full of salves and drugs
* An ambitious petty-wizard, quick to take offense

Utifrån dessa skapade vi karaktärer och gav dem målsättningar som satte dem i konflikt med varandra. Vi bestämde också att marknaden var en liten oasstad, "Ebel", där öknens nomader mötte handelsresande. Sedan satte vi igång att spela. Som spelledare skötte jag om några slps i staden och började och avslutade scener där rollpersonerna kunde mötas och försöka uppnå sina respektive målsättningar.

Den rollperson som kom att bli central i berättelsen var det kringstrykande medvetandet som försökte driva människor till vansinne. Spelaren bestämde att det rörde sig om spöket från en svunnen förmänsklig kultur som levt på platsen där Ebel nu stod och som krossats när människor flyttade in i området. Anden försökte besätta människor för att tömma dem på deras själar och fylla dem med minnen från sitt folk. Mot slutet av kvällen var två av rollpersonerna drabbade och tillsammans med dem så många av de boende i Ebel att staden evakuerades och marknaden avbröts tidigare än vanligt. Ryktet om galenskapen i Ebel spreds snart i landet.

In a wicked age är ett roligt spel, framför allt är själva grundidén med oraklen genial. Spelet gick relativt bra, men var bitvis ganska trevande och osäkert - vi skulle ha behövt mycket tydligare målsättningar för att få bättre konflikter i berättelsen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Superballt!

Vi har varit inne på liknande spår när vi spelade vår Haragada-kampanj och jag är mycket nyfiken. Men samtidigt så är spelet inte på mer än 36 sidor och man kommer rätt långt enbart på de framslumpade orakelsvaren. Vad finns det mer i själva spelet? Finns det regler kring konfliktresolution och berättande? Hur mycket utvecklas egentligen grundidén?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Superballt!

Utöver oraklen innehåller spelet råd om hur man skapar karaktärer som inkluderar målsättningar som sätter dem i konflikt med varandra, regler för särskilda förmågor, regler för konflikter, instruktioner om kampanjspel, samt lite råd och tipps om scener och konflikter.

Reglerna bygger faktiskt inte riktigt på konfliktresolution med stakes och sånt. Istället sker en konflikt i två steg, först en slags task resolution och sedan en förhandling. Först slår konfliktens parter tärningar för att se hur det går med deras respektive handlingar. Sedan förhandlar de om förloraren bara tar en mekanisk skada på karaktären eller om de istället kommer överens om en händelse i fiktionen.

Kampanjspel i IAWA handlar om att spela flera kapitel med återkommande karaktärer och som med tiden formar en värld.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Låter som ett bra första försök. Det är ju alltid lite klurigt att komma igång med ett nytt spel. Tänkte främst på dina kommentarer om att det bitvis kändes "trevande och osäkert". (Lite "off topic" så tror jag Play Unsafe kan hjälpa er på den fronten.)

Köpte du både bok och PDF? Ifall det stämmer, har du fått din bok ännu?

Jag ser själv fram emot att testa spelet, men skulle vilja ha boken först.

Mors,

Jocke
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Coolt! Jag älskar IAWA och har spelat det en hel drös gånger, dock alldrig som sl.
Det viktigaste är att alla PCs har mål som är direkt motsatta varandras. Det är ett spel där det egentligen bara finns konflikter mellan spelarpersoner, samt även NPCs men det är inte riktigt lika roligt. Så därför måste man ha mål som är riktigtade mot en annan karaktär, t ex att man vill ha något som den har eller så, efter det kommer konflikterna av sig själva. En annan sak som vi har upptäckt är att det är viktigt att inte ha allt för många NPCs, det tar bara fokus från de intressanta karaktärerna. Tre stycken plus/minus några få räcker gott.

Det blev rätt ihopraffsat det här, men det får duga.

Edit: En sak till bara, använd "we owe list". Sjukt viktigt, särskilt om man ska fortsätta.

/Jonas, tror förresten jag har spelat med dig flera gånger på SnöKon
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Köpte du både bok och PDF? Ifall det stämmer, har du fått din bok ännu?
Ja precis, det var en förhandsbeställning och i väntan på boken fick jag en pdf. Någon bok har jag inte sett till ännu, men den skulle ju å andra sidan komma under februari så jag antar att det är gott om tid än.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det viktigaste är att alla PCs har mål som är direkt motsatta varandras. Det är ett spel där det egentligen bara finns konflikter mellan spelarpersoner, samt även NPCs men det är inte riktigt lika roligt. Så därför måste man ha mål som är riktigtade mot en annan karaktär, t ex att man vill ha något som den har eller så, efter det kommer konflikterna av sig själva.
Ja verkligen, det är en sak vi måste ta fasta på nästa gång vi spelar. Flera av våra konflikter var ganska diffusa och det var inte alltid klart vem de var riktade mot.

Har ni prövat att spela utan sl? Vi funderade på att pröva att spela som i Shab al Hiri så att man turas om att inleda scener.

tror förresten jag har spelat med dig flera gånger på SnöKon
Ja, det är inte omöjligt. Jag har funderat på att lägga av att spelleda på konvent, men samtidigt skulle det kanske vara kul att arrangera ett pass med IAWA.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Har ni prövat att spela utan sl? Vi funderade på att pröva att spela som i Shab al Hiri så att man turas om att inleda scener.
Nej, det har vi inte gjort. Men ett liknande upplägg som i Roach är nog inte helt omöjligt, testar ni får du gärna skriva en rapport om det här, vore intressant att ta del av. Däremot så spelar ju spelledaren NPCs också har intressen precis som alla andra, så de är i högsta grad med i situationen. Det är därför man inte ska ha för många NPCs. Dessutom så bör man hålla antalet personer som inte har en direkt del av storyn (alltså NPCs som inte har intressen eller stats) till ett absolut minimum. Här räknar jag dock inte in grupper som kan ha intressen, där man kanske dock bara har tagit ut ledaren som ren NPC.

Vi har också fått endel diffusa konflikter och det måste man sträva efter att undvika. Ett bra tipps är att sätta så höga stakes som möjligt, det är onödigt att gå halvvägs mot vad man vill.

Ja, det är inte omöjligt. Jag har funderat på att lägga av att spelleda på konvent, men samtidigt skulle det kanske vara kul att arrangera ett pass med IAWA.
Okej. Dina grejer har i alla fall alltid uppskattats av oss. Vi har dock mer eller mindre lagt ner SnöKon då det förra året inte fanns tillräckligt med intressanta spel och nu i år blev det ju inget, men vi hade ingen större pepp på det ändå. Till exempel spelade vi Over The Edge med dig (Tulpanstölden eller något sådant) Samt Strindbergs Inferno (visst hette det så?) och så en grej till som handlade om ett företag som köpte och sålde själar eller något i den stilen, kommer inte ihåg vad det hette bara.

/Jonas
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Terje said:
Ja precis, det var en förhandsbeställning och i väntan på boken fick jag en pdf. Någon bok har jag inte sett till ännu, men den skulle ju å andra sidan komma under februari så jag antar att det är gott om tid än.
Jo, jag är bara så sugen på att få mina händer på boken. Jag har också PDF:en. Jag hade nog liksom hoppats att på något magiskt sätt få den redan första februari. :gremlaugh:
 
Top