Nekromanti Improviserad magi

tamagami

Veteran
Joined
13 Aug 2009
Messages
13
Vi har en väldigt oböjlig sl, och jag vill spela improvisationsmagiker. Men det är stört omöjligt att få honom att godkänna några improvisationer som avviker det allra minsta från effektförklaringarna, vilket lämnar mig ganska försvarslös både som bio-ataxa och bio-geotropiker, Kan någon ge mig några tips på "attack" improvisationer som ni tror han skulle godkänna? Då jag fortfarande är i karaktärsbyggarstadiet så har jag fått lov att välja om vilka effekter min magiker lärt mig, så det är inga problem där. tack på förhand :gremsmile:
 
Välkommen till forumet.

Jadu, jag om han är helt oresonlig att gå runt effektförklaringarna så tror jag inte han kommer ändra sig mycket av det vi skriver.
Det lättaste vi kan göra just nu, är ju att byta någon eller lägga till någon aspekt som du kan ge skada med, då du fortfarande skapar rollen. Men det kanske du varken vill eller får så.
Men om du har geo- kan du ju alltid lägga effekten "skärpa" på vapen, köp upp en vapen-färdighet lite gran.
Eller varför inte köpa upp just "stav" och sedan lägga effekten "krossa" när det börjar bli strid. Stavar som ger lika mycket skada som binderakhammare är ganska otrevligt.
Eller för den delen ett knogjärn...
Ataxatropi är ju improvisatörens högra hand enligt reglerna, lite tråkigt dock. Och man kan ju egentligen inte göra något "vettigt" med den alls. Teleportera är dock underbart(och väldigt konstig) och riva sönder väv är också väldigt trevligt.
Resten av alla effekter inom ataxa är ju metaeffekter och sjukt tråkiga/viktiga...
Biotropin är ju helning och sådant så där hittar man inte mycket som kan skada eller ens ha roligt med. Helare är dock ack så tacksamt i en grupp. Alltid lätt att handla till sig lite mat när man botar de sjuka och helar de skadade. Sålänge man inte är i typ jargien...



Eller helt enkelt om du verkligen vill ha en attackbesvärjelse.
Köp en fomaliserad besvärjelse som transformerar lite.


/poseur trött
 
Den absolut bästa "skade"-effekten enligt mig är Blixt.
Kör Foto/Geo, skaffa dig ett svärd, och skicka Area-blixtar innan du springer in med ditt Skärpta svärd. ;P
 
Om jag inte minns helt fel kan man improvisera på två sätt... antingen använder man etablerade effekter utan formalisering, vilket förutsätter att man kan effekten, och fri improvisering, vilket om jag inte minns fel tar en kvart och alltså är fullständigt oanvändbart i strid. Problemet borde alltså vara att det saknas rena attackeffekter med de aspekter som du har valt att använda.

För att lösa problemet bör du säga som det är: du vill ha rena attackmagier med de aspekter du har valt. Be SL hitta på några passande eller modda dina förslag tills de är godkända. Vill han inte (det finns goda anledningar att säga nej, se nedan), byt aspekt/er. Foto-, termo- och pyrotropi har alla farliga attackeffekter utan att vara krångliga att alstra.

Vill du inte byta får du bara använda din fantasi lite...

Kombinera Gräva + Rörelse och gör livet spännande för dina fiender när marken flyttar sig under dem... Jordbävning är inte heller att förakta om fienden är flera eller samlade en bit ifrån dig/er.

Eller lär dig hantera ett vapen, effekterna Skärpa/Krossa, Dödsförakt och Hela [skadetyp] och skaffa dig en rustning, så blir du riktigt farlig oavsett hur bra du faktiskt är på själva stridandet.

För att inte tala om den dolda tvåmetersteleporteringen som plötsligt placerar dig bakom din fiende utan att han förstår vad som händer, eller en halvmeter från bågskytten som just skulle drämma iväg en pil mot den plats där du stod för en halv sekund sedan.

Magiker behöver inte kunna kasta eldbollar för att vara farliga i Eon. Man behöver bara lite fantasi och ska kunna använda sina effekter rätt.

Lycka till, och säg till om du har fler frågor!
 
Gräva-Rörelse. Fy fan så bra, den ska jag komma ihåg. xD
Eller så ökar man ju bara motståndarens heder som fan med sin Heliotropi,
för att sedan släppa sitt vapen.
Att du sedan sticker en kniv i ryggen på honom behöver han inte få veta. :gremwink:

Sneakish.
 
Ouch, måste verkligen börja fundera mer på de där karaktärsdragspåverkande effekterna... antingen dra in dem oftare eller ta bort dem helt :gremwink:

Men höjd heder var klart den bästa hittills!
 
Du har inte ett problem med reglerna, du har ett problem med en oböjlig SL. Om det gör spelet sämre för dig, rösta med fötterna och sluta vara med. Erbjud dig att spelleda själv i stället. Livet är för kort för dåligt rollspelande.
 
Regmolar said:
Ouch, måste verkligen börja fundera mer på de där karaktärsdragspåverkande effekterna... antingen dra in dem oftare eller ta bort dem helt :gremwink:

Men höjd heder var klart den bästa hittills!

Tackar, tackar. :gremwink:
Bränna Metall skulle också kunna vara sjukt kul, om motståndaren har en metallhjälm.

Om man lär sig "Den Tomma Effekten", så skulle en improviserad Avstånds-explosion också vara skoj att leka med.

Oh du... Nomotropi-Frid. Försätta motståndaren i ett lullande hippie-tillstånd.

Animera Föremål på motståndarens kedjevapen, någon?

Fotfäste/Jordskalv är ju en kul grej att göra om man inte har fränder i närheten.

Levitera upp motståndaren i luften, så att han hänger hjälplöst dinglande med benen. :gremwink:
Sedan lägger du en Rörelse på honom, så han seglar iväg över slagfältet.

Kombinera effekterna Passion med Förföra för en YTTERST underhållande strid.


Yep. Jag hämtade boken.
//Kraetyz, ska spela Savage 2 nu
 
Jag ska såååå slänga en magiker på mina spelare så snart jag kan. Animera föremål/Levitera + Rörelse är ju helt underbara. Undrar om man kan rotera motståndarens hjälm med dem? :gremwink:
 
Avstånd + Förstena är ganska svår på fiender.. men jag tänkte... motståndarens rustning har bara tål 10 :gremwink: stenrustning = svårt att röra sig
 
Om ni möter ett läger med tiraker, improvisera en avstånds-potens på deras trukh, eller ännu bättre om det finns troll i deras led.
Påtvingade vårkänslor är ingen snäll sak.

Om du har lite kongelat kan du skapa en Area-förvandling och göra att fiendens kärngrupp helt plötsligt blir sengångare, dronter eller näbbdjur. Då är det bara att gå fram och sticka ner dem.

Avstånds-kondensera inuti någons metallrustning och sedan blixt, "smatter-fräs".

Area-skarp hörsel med extra magnitud för en Pneumotropiker och sedan åska. Gärna tillagd med area-rädsla. Se hur fienden viker sig i skräck för att åskan låter som ett godståg i deras huvud.

Area-skärpa/krossa på en hög med damm, och sedan städa.
hundratals dammkorn som gör ob1T6 skada.
 
Telephalsion said:
Om ni möter ett läger med tiraker, improvisera en avstånds-potens på deras trukh, eller ännu bättre om det finns troll i deras led.
Påtvingade vårkänslor är ingen snäll sak.

Om du har lite kongelat kan du skapa en Area-förvandling och göra att fiendens kärngrupp helt plötsligt blir sengångare, dronter eller näbbdjur. Då är det bara att gå fram och sticka ner dem.

Avstånds-kondensera inuti någons metallrustning och sedan blixt, "smatter-fräs".

Area-skarp hörsel med extra magnitud för en Pneumotropiker och sedan åska. Gärna tillagd med area-rädsla. Se hur fienden viker sig i skräck för att åskan låter som ett godståg i deras huvud.

Area-skärpa/krossa på en hög med damm, och sedan städa.
hundratals dammkorn som gör ob1T6 skada.

Du, min gode herre, är ett GENI!
 
Genialiskt!.. speciellt eftersom min geotropiker fick den övernaturliga egenskapen att han alltid är dammig!
 
Back
Top