Nekromanti Improviserad magi?!

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har ett litet problem med improviserad magi!

I fredags så skapade jag och en spelare i min grupp en improvisatör som kan alstra Pneumotropi(Luft), han kan ett par effekter t ex Levitation, Vind, Dimma med flera.

Nu kommer problemet...

När man improviserar ska man inte kunna göra egna magier utav de effekter man har(inte bara höja styrkan och vidare)...kan man inte t ex använda levitation och sedan försöka kasta iväg det man håller upp?
eller att slå luften ur någon med ett slag med magin(pneumotropi är ju luft och den borde man ju kunna forma till en knytnäve eller liknande).

Jag har inte riktigt greppat allt som står i Mystik&Magi riktigt bra.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
När man improviserar ska man inte kunna göra egna magier utav de effekter man har(inte bara höja styrkan och vidare)...kan man inte t ex använda levitation och sedan försöka kasta iväg det man håller upp?
eller att slå luften ur någon med ett slag med magin(pneumotropi är ju luft och den borde man ju kunna forma till en knytnäve eller liknande).
Nix. Improviserad magi så som den beskrivs i M&M ger dig speltekniskt endast möjligheten att göra oformaliserade besvärjelser som funkar på samma sätt som formaliserade dylika.

Improvisationsbiten består mkt riktigt i att du kan variera resultatet i fråga om styrka, räckvidd, varaktighet, mm (dock inte utan att även kunna de ataxatropiska metaeffekterna) - det innebär inte att man kan hitta på egna effekter på studs. Det finns dock frivilliga regler för att komma på en existerande effekt som man inte redan kan genom att slå ett slag mot Teoretisk Magi (har jag för mig).

Vill din spelare dock göra "nya" saker med sin magi, får du och han helt enkelt hitta på lite nya effekter som gör det ni vill, och låta spelarens RP kunna dessa effekter från start.

Fördelen rent allmänt med improviserad magi ligger annars främst i att du bara behöver kunna en effekt till sin lägsta nivå för att bygga en besvärjelse av den. Därmed bör den genomsnittlige improviserande magikern också kunna fler effekter från start än en med formaliserade besvärjelser.


Rax - rekommenderar en sökning på ämnet (improviserad magi har varit på tapeten förrut) :gremwink:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
tackar för svaret. nu har jag fått det jag ville ha bekräftat.

Jag har sökt på forumet efter detta men fick inte reda på det jag ville.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Ingen varaktighet...

Enligt M&M går det som ej att använda sig av varaktighetsförändrande "metaeffekter" när man improviserar.
Kommer inte ihåg exakt vilken sida detta står på men är 200% säker på att jag har rätt.

Detta gör improvisation rejält mycket sämre, men gör å andra sidan "formaliserade" besvärjelser användbara (de är onödiga annars). Om man bortser från den något längre tidsaspekten.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Ingen varaktighet...

Enligt M&M går det som ej att använda sig av varaktighetsförändrande "metaeffekter" när man improviserar.
Och jag tror du har fel, men jag ska kolla upp det. En sak är säker - man kan inte ändra varaktigheten på effekter med varaktighet "momentan", helt enkelt därför att effekten börjar verka så fort den vävs. Det kanske är där skon klämmer? :gremwink:


/Rax
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Ingen varaktighet...

Skriv gärna svaret när du hittat det...saken har diskuterats här tidigare, tror det står på samma sida som varaktighetsmodifieringar......nånting i stil med
"observera att varaktighetsförändrande effekterna temporalisera...blah blah...inte går att använda när man improviserar"

Har inte M&M i handen för tillfället =)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Ingen varaktighet...

Det står på s 47 i M&M att man inte kan öka varaktigheten med effekterna Temporalisera, Provisoriera och Permanenta. Däremot går det ju att förstärka en temporär effekt så att den varar längre utan att bli provisorisk eller permanent, genom att Besvärjelseslaget blir svårare.

DÄREMOT skulle jag säga att man faktiskt kan applicera Temporalisera, Provisoriera och Permanenta om man använder sig av den Tomma effekten, för då börjar ju inte saker hända innan allt är vävt. (Den Tomma effekten var inte officielll då M&M skrevs.)

Mvh / Phelan
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Ingen varaktighet...

Ah..just så...

I min spelvärld är olika effekter ovanligare än andra...har i mångt å mycket kopierat systemet med cybernetik från Neotech....
vissa effekter har åtkomlighet X så att säga (inte riktigt samma men liknande).
Den tomma effekten tillsammans med blixt och teleportering tillhör dessa "ovanligare" effekter.

Jag liknar dessa vid ovanliga och unika stridskonster och tekniker........

Och JA...vi lirar ofta på grisodlarnivå...eller nära därtill.....fastän storyn kan bli episk såsmåningom...men RP står sällan i centrum för de stora händelsernas utveckling...
Feta magiker tenderar att ändra på den spelstilen, speciellt med tillgång till de mer "häftiga" effekterna...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Ingen varaktighet...

Det står på s 47 i M&M att man inte kan öka varaktigheten med effekterna Temporalisera, Provisoriera och Permanenta.
Där ser man. Minnet sviker visst.


/Rax
 
Top