Nekromanti Improviserad magi??

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag har en i min spelargrupp som har har Fv 12 i alstra nekrotropi från sin familjenäring men han har inga formaliserade besvärjelser...
Är det så att han kan kasta besvärjelser som är inproviserade eller måste han formalisera??
(har inte fattat hur improvisation fungerar)

Kan han tex: säja att han vill kasta trauma på någon med effekt 3 och sedan slå som Nanõrgonas krossande hand fast med E3 eller hur gör han?
Finns det någon tabell som avser om det blir fel lr. ej?

Verkar helskumt det där med improviserad magi..
Kan någon seriös förklara hur det fungerar så skulle jag bli till freds..
MVH..Ockermans...
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Improviserad magi: Helt underbart =)

Kan någon seriös förklara hur det fungerar så skulle jag bli till freds..
Kan göra ett försök då Magi i allmänhet och improviserad magi i synnerhet är det bästa jag vet =P

För att använda improviserad magi bör man kunna någon eller några effekter, effekterna finns i appendixet till M&M.

När man använder magin så gör man helt enkelt så att man tar dom effekter man vill använda och bestämmer hur starka de ska vara och slår sedan de Ob-slag som är nödvändiga och sedan är det klart. I korthet då. Ibland måste man också lägga på längre varaktighet/avstånd och då är det möjligt att man måste använda ännu fler effekter för att inte de första man väver ska släppas lösa.

Lät jobbigt, så här:
Vi tar en valfri effekt som ger skada, trauma/smärta/blodförlust (har inte magiboken hemma så jag har inte namnen i huvet), vi tänker oss också att effekten har räckvidden: Personlig. Det innebär att magin påverkar magikern vilket inte är önskvärt om han/hon inte vill ta livet av sig. =P

då finns det effekter som ändrar räckvidden (finns också att läsa om i M&M), men eftersom effekter i Improviserad magi släpps iväg så fort effektern är färdigvävd så måste man hålla kvar den första effekten vilket det också finns effekter för (dock inte i M&M utan på internet, kommer inte ihåg vilken sida heller).

Vet inte om det blev klarare, när jag började skriva visste jag typ hur jag skulle säga men det känns som om det körde ihop sig. Säg gärna till om det är nått som blev oklart/ för oklart. =P

Sedan till din spelare:
Om han inte har några besvärjelser formaliserade eller några effekter som han kan så är det ändå möjligt att kasta magi. Då med den frivilliga regeln (har för mig att den är frivillig) fri improvisation. Den innebär att han kan tänka ut hur effekten borde funka men det tar längre tid, tiden det tar står också i M&M på sista sidan som behandlar improviserad magi. =)

Finns det någon tabell som avser om det blir fel lr. ej?
Fummel så blir det fel (dissipation m.m.), misslyckande så funkar det inte och annars funkar det. =)

/Berfa
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

Nice!
Det här var ju glasklart, men, är det inte fruktansvärt svårt att lära sig besvärjelser alt. effekter? Hade för mig det i alla fall...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Utan Mystik & Magi kommer du inte långt när det gäller improviserad magi. Har du den inte rekommenderar jag dig att skaka fram den å det snaraste.

Alla formaliserade besvärjelser är uppbyggda kring en eller flera effekter. T ex består ’Nanorganas krossande hand’ av effekten Trauma. Effekter kan för det mesta varieras i magnitud, dvs att du kan alstra 1, 3 eller 55 (osv) filament för att få effekten att fungera. Vissa effekter har dock en fast kostnad och gör alltså alltid samma sak/skada/wahatever när du använder dem.

När du använder improviserad magi använder du dig direkt av effekterna istället för att baka in dem i en besvärjelse. Du måste dock kunna effekten du vill använda för att göra en improviserad besvärjelse! Effekter köper man för samma enheterna som man köper besvärjelser för. Detta innebär att du i dagsläget inte kan köpa några effekter innan spelets början om du inte tillhör ett magiyrke . En husregel kan alltså vara på sin plats (tycker det är skumt att man kan mkt om magi men inga besvärjelser om man kommer från en magikerfamilj). Effekten Trauma kostar då t ex 1 poäng, eftersom det är en variabel effekt (skrivs 1+). Observera att om du istället köper besvärjelsen ’Nanorganas krossande hand’, lär du dig effekten Trauma på köpet, eftersom den ingår i den formaliserade besvärjelsen.

Därefter kan du lägga effekten Trauma till vilken magnitud du vill, så länge du har alstrat tillräckligt med filament.

I korthet gör du så här när du kastar en improviserad besvärjelse:

1) Alstra så många filament du behöver. Kräver ett vanligt alstra-slag med lika många tärningar som du alstrar filament (3 filament = Ob3T6).

2) Använd färdigheten Besvärjelse för att få din improviserade besvärjelse att funka (’väva’ effekten).

Nackdelarna är följande:

1) Du kan inte transformera! Du måste alstra rätt filament för din effekt från början. Till effekten Trauma alstrar du alltså nekrotropiska filament.

2) Varje moment tar dubbelt så lång tid att färdigställa som i en formaliserad besvärjelse. Alltså tar det minst två rundor att väva en improvserad besvärjelse.

3) Det är möjligt att väva ihop flera effekter till en besvärjelse, men du måste alltså alstra och väva varje effekt för sig. Du kan inte kombinera en effekt med momentan varaktighet med andra effekter! Inga Blixtar med extra Trauma alltså. :gremfrown:

4) Improviserade besvärjelser kan kräva en hel del tolkning från SL om man ska göra dem komplicerade. Exakt vilka effekter som går att kombinera är alltså i slutändan upp till SL.

Så ser det alltså ut. Det finns också massor med trådar som behandlar ämnet på forumet, så SÖK! (och skaffa M&M).


/Rax, ovanligt seriös :gremsmirk:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Improviserad magi är en väldigt kraftig om man vet hur man ska använda den. Det första man ska ha klart för sig är att en effekt lagd genom improviserad magi sker direkt.

Lägger man effekten "DÖ"( (dödsslag) som har räckvidd personlig och varighet momentan så får man slå ett dödsslag själv. Det går inte att lägga på någon annan. Samma sak med teleportations effekten. Permanenta effekter kan också vara svåra att göra något åt.

Man lägger alltså effekter som besvärjelser med improviserad magi men de kommer att ha sin grundräckvidd och varaktighet, något som senare läggs till.

Stegen i improviserad magi som måste till för att du ska kunna lägga "DÖ" E3 på någon på håll är (använder inte Trauma som exempel då jag inte kan den untantill):

Alstra 3 filament nektrotropi Ob3T6 1runda
Lägg effekten "DÖ" med Besvärjelse Ob3T6 1runda
Alstra 3 Filament Ataxatropi Ob3T6 1runda
Lägg effekten "Beröring" med besvärjelse Ob3T6 1runda
Alstra 6 filament Ataxatropi Ob3T6 1runda
Lägga effekten "Avstånd" med besvärjelse Ob6T6 1runda

(Har jag glömt av hur det fungerar, kan man lägga "Avstånd" direkt?)

Det taskiga är förstås att du får slå ett dödsslag efter andra rundan när du lagt effekten. För att komma runt detta måste du formalisera besvärjelsen. Det ger förstås andra problem som ett förjävligt svårt alstra Nektrotropi slag.

Så med improviserad magi bygger man på besvärjelser med andra effekter, där varje effekt händer direkt och varje effekt förändrar alla de tidigare.

Ex:
Magikern lägger en effekt som gör att han kan andas under vatten, som en konsekvens fylls hans lungor av vatten. Han skyndar sig att snabbt lägga "beröring", tyst eftersom han inte kan tala. Han rör sin kompis var lungor vattenfylls och magikern kan andas igen.

Vad är då improviserad magi bra för? Jo, man kan "bygga" ihop kraftiga kvarvarande effekter genom att provisorisera temporära effekter. Eftersom alstra slagen görs efter varandra är det lättare att få ihop de nödvändiga antalet filament.

På Foxtails hemsida finns en frivillig regel som ändrar förutsättnignarna för improiviserad magi men jag tycker inte om dem. Improviserad magi ska vara speciellt.


-A
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

okokok...
lät lite skumt med effekter på effekter på effekter men nu tror jag att jag förstår..
föresten skrev jag fel...
Det är inte min spelare eller min rp utan en medspelares rp jag försöker hjälpa då han inte är "kungen själv" på magi...

tack iaf... nu ska det nog gå an..
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

Inte så jävla svårt men det tar tid..
Tar 160 timmar/förbätringsslag (1magnitud=1 förbättringsslag)
Slaget modifieras beroende på hur många elever läraren..
Jag brukar ta reglerna för inlärning av stridstekniker när jag ska kolla fast nästan dubbla svårigheten..

Peace kiko/ :gremtongue:
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

Magi är skumt, och mystiskt, och magiskt =)

men som sagt om det är nått mer så försöker jag gärna svara. =)


MvH
/Berfa
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Utan Mystik & Magi kommer du inte långt när det gäller improviserad magi. Har du den inte rekommenderar jag dig att skaka fram den å det snaraste.
I min spelargrupp har vi alla moduler som kommit ut till eon..
Jag kopplade bara inte när jag läste första gången..

tycker det är skumt att man kan mkt om magi men inga besvärjelser om man kommer från en magikerfamilj
En av dibukslönmördare som har alstra och besvärjelse pga.
föräldrarna men har inga formaliserade besvärjelser då han inte är magiker och således inte fick magnituder att köpa för...
enkelt, värdelöst men sant...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nödvändigheter!

För att kunna lära sig besvärjelse måste personen också lära sig en effekt. Vad skulle han annars besvärja?

Familjens yrke kan alltså ge en orimlig situation. I dessa fall brukar jag ge rollpersonen en effekt för att undvika den orimliga situationen. Denna effekt måste givetvis vara något som går att använda direkt utan transformeringar och så. Inte till exempel döda (personlig räckvidd).
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

nu när du säger det så...
Om man tex: alstrar helande handen E3 vilket är biotropi så får man 3 i långtidsutmattning eftersom tre filament alstras..
Det står också i grundreglerna att om man alstrar nekrotropi måste man ha något dött i närheten..ex:en vandöd..
Du kan också alstra från dig själv vilket ger Ob1T6 trauma/filament tror jag..

Frågan är....
OM man alstrar från en vandöd så får tar man ingen skada eller nått men man måste ju få lite utmattning av det..
Det är ju jobbigt att stå och kasta magier hela tiden..
Åtminstine 1 stridsutmattning/filament lr?
(annars blir det som när vi spelade igår och en av i gruppen som är nekromatiker kastade Ob2T6 trauma/runda på en jättespindel i typ 10-15 runder utan att påverkas något av det..
Han hade ju vandöda att dra från...
Stå och skestikulera i en minut måste ju vara lite påfrestande)
Tack på för- och efterhand i framtiden...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Nödvändigheter!

Ja..
Nu när man blivit proffs på improviserad magi Å så kommer
vi troligtvis ge honom en effekt eller två..
Hade varit en omöjlighet utan er här på forumet!

Tack och Adjö!! ---> :zeppelinare: nu flyger jag iväg...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Nödvändigheter!

Nu när man blivit proffs på improviserad magi Å så kommer vi troligtvis ge honom en effekt eller två..
Han kan inte improvisera utan att ha en effekt. Ingen effekt ingen magi. För att hitta på egna effekter behövs en mycket skicklig magiker. Effekter köps för magnituder precis som besvärjelser och ritualer. Jag tycker då du gör helt rätt i att ge honom en effekt även om jag tycker nekrotropi var ett rysligt val att få från föräldrarna. Är hans föreäldrar "onda"?

/Ceram, försöker hjälpa till.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Nödvändigheter!

Är hans föreäldrar "onda"?
Tja.. de flesta i vår grupp har spelat goda rp:s så länge jag kan minnas så nu provar vi att spela onda..
Jag tror inte hans föräldrar anser sig själva som onda men andra gör nog det..
De är trots allt medlemmar i Dibuks Nekrokult och han själv
har valt att bli en av kultens lönnmördare som efter lång och trogen tjänst hoppas på att kunna bli upphöjd till Dödsgast..
(vi har också en i gruppen som kommer försöka göra sig själv till "lich" om inte allt för länge..)

Så ja vi är ganska onda...
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Improviserad magi: Helt underbart =)

OM man alstrar från en vandöd så får tar man ingen skada eller nått men man måste ju få lite utmattning av det..
Här vet jag inte hur det officiellt är, men jag tycker inte att man borde kunna alstra hur mycket som helst ur en vandöd om den inte har en speciell nekrotropisk förmåga (kommer inte heller ihåg vad den heter men den innebär att man kan alstra hur många nekrotropiska filament som helst ur den vandöde). Om man inte har den så ser jag det som om man då drar den kraft som bygger upp den vandöde.

T.ex. en vandöd av rang 5 kan man först dra 5 filament ur. sedan faller den ihop (om inte tidigare) eftersom dess energier är slut.

om liket sedan väger mer än 50 kg kan man nog använda regeln för allstring ur lik och kadaver som säger att du kan alstra ett nekrotropiskt filament ur 50 kg död materia.

Stå och skestikulera i en minut måste ju vara lite påfrestande
Japp antagligen, =) men frågan är hur mycket. Ansträningen av att använda magi borde ju vara mest psykisk IMHO men jag har inte sett någon regel om att man får utmattning av det. Men man kan ibland jämföra magi med att räkna matte om det är svåra tal så är det jobbigt att räkna men när man lärt sig hur man ska göra så blir det inte speciellt jobbigt alls. Frågan är bara hur man ska formulera det regelteknisktsett.

Jag tror det svåraste med magi om man skulle sätta sig in i en magikers psyke borde vara att behålla koncentrationen under dom där 10-15 rundorna. Att tänka på en sak i 4 sekunder funkar, 8 också men att tänka på nått utan att låta tankarna fladdra iväg i 40-60 sekunder känns jobbigt, speciellt om men har en jättespindel framför sig. Om jag hade varit spelledare och någon kastat magi under en längre tid hade jag nog bett han/hon slå mot Psyke någon/några gånger beroende på hur länge dom håller på. Börjat med Ob1T6 och sedan höjt svårigheten efterhand. =)

/Berfa, som gärna hjälper till så gott han kan. =)
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Nödvändigheter!

Han kan inte improvisera utan att ha en effekt. Ingen effekt ingen magi. För att hitta på egna effekter behövs en mycket skicklig magiker.
Det finns en frivillig regel som heter Fri improvisation som innebär att man kan försöka lista ut hur en effekt fungerar men det tar lite längre tid (sista sidan i stycket om Improviserad magi i M&M). =)
Iof är det en redan befintlig effekt som man listar ut hur den funkar men man behöver altså inte köpta effekter, iaf inte som jag tolkar det, andra kanske tolkar det som att man kan komma på helt nya så därför så gömmer jag mig bakom detta: IMHO. =))


/Berfa
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Du skriver att man kan väva effekten beröring på döda.
När man har alstrat filament och vävt effekten så är filamenten använda och effekten använd. Då kan man väl lägga på effekten beröring.

Tesfforp, rekäso etil.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Du skriver att man kan väva effekten beröring på döda.
När man har alstrat filament och vävt effekten så är filamenten använda och effekten använd. Då kan man väl lägga på effekten beröring.

Tesfforp, rekäso etil.
Nej, det tror jag inte man kan. Effekten döda är momentan (har jag för mig), det betyder att den fungerar som ett blixtnedslag. När den väl hänt t.ex. ett blixtnedslag så kan du ju inte göra något åt det?

När jag säger blixtnedslag så menar jag ett naturligt riktigt blixtnedlsag, inte effekten blixt.

För att riktigt visa vad jag menar så tar vi ett exempel med just effekten blixt; om den skulle ha räckvidden personligt och du lade den med improviserad magi så skulle du få en blixt i skallen. Då blixten redan skett kan du ju inte överföra den mha beröring. I så fall skulle du få två blixtar för priset av en (visserligen skulle du inte gilla den första men ändå).

-A
 
Top