Nekromanti improvisera tidsinställd eld..

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Miono, om du har skaffat en inloggning här och läser detta vill jag be dig att trycka på tillbaka-knappen..
(Alla andra kan skita i den första raden..)



Skriver ett äventyr, som handlar om en liga som tänder eld på alla småbyar runt Camard, Ashariens huvudstad, Får det dock inte att gå ihop om jag inte kan använda någon sorts tidsinställd eldbesvärelse (kan fungera med någon sorts mekanism också..)
dvs en besvärjelse som man kan göra på några sekunder, som gör att föremålet man gör besvärjelsen på antänds efter en viss tid (låt oss säga en timme, ifall det är väsentligt..)

det handlar alltså om en improviserad magi, som jag inte har en chans att bygga, då jag inte har mystik och magi..
vill ni inte göra det så avancerat kan ni ju iaf säga vilka aspekter man använder (pyrotropi kan ju tex vara nödvändigt..)
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
En möjlighet som jag ser det är att lägga magin i ett stasisfält (en enkel typ av artefakt, beskrivs i M&M som du tyvärr inte har :gremfrown:), och ha som aktiveringsvillkor att den aktiveras X antal minuter efter att man t.ex. placerat den på marken och sagt "Något-klatschigt-som-låter-coolt", typ...

Om du inte behöver ha med någon regelteknisk beskrivning av detta så är överstående förslag perfekt (tycker jag iaf), men om du måste ha med en förklaring i regler och siffror så får du nog snällt gå och köpa M&M (eller låna av någon kompis).

T.ex. så har en av mina spelare skapat en typ av magisk "granat", som egentligen bara är ett föremål med ett stasisfält på/i med nån skadande magi inlagd i (med förstärkning av areaeffekt såklart) och aktiveringsvillkor att den aktiveras om han uttalar de magiska orden som är specifika för just den (eller hur man nu vill aktivera den).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Regeltekniskt...

Ska man hårdra enligt M&Ms regler så kan du på din höjd fördröja elden några få futtiga sekunder med vanlig besvärjelsekonst.

En magisk artefakt skulle dock kunna ha som aktiveringsvillkor att det ska ligga och vänta innan den utlöser sig själv.


Men annars kan du bara hitta på något slags effekt eller besvärjelse. Det du vill bygga låter ju inte särskilt osannolikt och verkar ju knappast förstöra någon slags balans i Eons magisystem.

För att fördröja besvärjelser eller effekter så rekommenderar jag varmt kronotropi - tidsmagi.


/Naug
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Måste det vara magi? Det är ju inte så svårt att gömma en stump tänt stearinljus på en plats med lättantändligt material runtomkring. T ex.

Mvh / Phelan
 
Top