Nekromanti Improvisationsförmåga och rollspelsturneringar

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Nu vet inte jag hur du brukar tillbringa dina dagar men jag brukar inte göra det i form av en gentleman i 1950-talets London. Jag ser inga större paralleller mellan att spela en sådan herre sittandes drickandes the och diskuterandes och att gå ut på krogen och supa sig full.

Angående att spela "filmiska" scenarion kan de vara kul ibland också. Som jag skrev i något inlägg tidigare handlar det bara om att se till att alla har kul. Dvs det ska finnas (i konventsscenarion) något för de olika spelstilarna. Självklart blir det inte kul för folk som gillar att springa runt och lösa gåtor att spela ett scenario där huvuddelen av tiden går åt till att spela sina karaktärer.

Alla de där olika skälen till att man spelar kan upplevas precis lika bra om man spelar sina karaktärer. I många fall bättre, speciellt skrämmande, chockande och komiska då man ofta kan skrämma upp varandra mer genom att verkligen sina karaktärer och blir rädda för de saker man anser att karaktären skulle bli rädd för.

För att avsluta denna tråd tycker jag att vi kan fastslå att det finns många olika sätt att spela rollspel på och de som gillar lite mer karaktärsspel/skådespel gör det och de som gillar att bara gillar att åka rälsbuss och svara på gåtor gör det. De flesta ligger nog någonstans mitt emellan (det är därför vi spelar rollspel och inte pysslar med teater alternativt Trivial Persuit eller liknande).

Så länge alla har kul på sitt vis är väl allt frid och fröjd.
Men som sagt till nästa konvents scenarioskrivare kan vi väl fastställa att de borde ge mer utrymme för båda spelstilarna så att spelledaren tillsammans med gruppen har mer uttrymme att bestämma hur scenariot ska spelas?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Man kan inte tävla i rollspel över huvud taget.
Och jag tycker inte man har tappat fokus när man rollspelar i en rollspelsturnering...Det heter ju "rollspel" och inte "problemlösarspel".

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Hallski skrev:
Det bästa är när de båda går hand i hand, MEN jag anser att man inte ska
tappa karaktärspelet till fördel för att "lösa äventyret".

Amen för det. Jag hatar äventyr där man inte _kan_ spela rollspel, för då kan man inte lösa äventyret...visst, så länge alla har roligt är det väl bra - men jag hör till dem som inte tycker det är roligt att få en karaktär utan någon som helst motivation att vara med i äventyret, så att man bara måste slänga allt vad rollspel heter för att lösa problem. I sådana fall slänger jag hellre problemlösandet överbord och har roligt med karaktärerna istället.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

Krille:
Vilket för mig till en annan sak: hur gör man en objektiv bedömning av en rollspelares rollspelsinsats på turnering?

Det gör man inte. Därför går det inte att tävla i rollspel. Man kan gärna lura sig själv och andra att det går, för publiken vill uppenbarligen ha ett tävlingsmoment, men det går inte ändå.
Däremot kan man tävla i problemlösning. Men jag föredrar då helt klart att “spela rollspel” framför att “tävla i problemlösning”.

mvh
Örnie
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det var jag det...
Givetvis överdrev jag med lappen, men det jag menade är att, främst på konvent, skall spelledaren kunna improvisera. Scenarioförfattaren bör endast tillhandahålla rätt faktainformation (som t.ex. SLPs, kartor etc.), eventuell regelrelaterad information (värden etc.) och en ram. Ramen behöver inte alls vara omfattande, utan kan faktiskt skrivas som en mening på ett papper.
Sedan improviserar spelledaren innanför denna ram, och utanför om det behövs.
Med detta menar jag inte att scenarierna skall vara vardagliga, händelselösa, tunna eller alldeles för simpla. Det är klart, om man skriver endast en mening så är det svårt att inte få det att bli någon av dessa, men man behöver inte mycket för att klargöra för spelledaren en liten story, som fungerar som ram... sedan är det improvisation som gäller, för det är flexibelt, gör att alla får så kul som möjligt (om improvisationen utförs bra) eftersom man lätt anpassar hela scenariot till spelgruppen. Det finns antagligen fler fördelar...
Jag att det är onödigt att hänga upp sig för mycket på den här tråden. Det kommer för det första alltid finnas dåliga och bra scenarier på ett konvent, det får man acceptera. För det andra finns det flera spelstilar, med lika stor rätt att existera. Sist tror jag faktiskt att de flesta håller sig någonstans mellan de två extremerna att improvisera allt och köra IMO menlösa scenarier alternativt vara helt fastbunden vid ett problemlösningsscenario, som oftast innehåller löjligt mycket regler.
Sist anser jag att det inte går att tväla _rättvist_ i rollspel, men är någon beredd att dela ut priser, så varför inte. Däremot tycker jag inte att det är så lyckat att ta ut mer pengar för arrangemangen för att fixa priser.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

"Jag tycker det är bra om det finns lite variation - det är ju bra om de som gillar problemlösning kan vara med i en turnering som passar dem, medan de som vill friforma kan få göra det - men att diktera att alla rollspelsturneringar ska vara på ett visst sätt verkar onödigt."

Det är precis det jag menar med att låta kunden diktera villkoren. Under åtskilliga år kände jag mig kraftigt åsidosatt på konvent - det var friform, friform, friform samt friform, men "regelspelen" lyste med sin frånvaro eller sköttes nästan enbart av rollspelsförlagen. De friformsscenarier jag trots allt ställde upp på krävde för mycket av spelledaren i form av berättarteknik och improvisationsförmåga för att funka med en helt normal spelledare.

Många jag pratat med kände likadant, och det kändes verkligen som att scenariekonstruktörerna satt på en egen piedestal och ansåg att friform var bäst och att alla skulle spela friform. Ett tag gick det så långt att det var aktuellt med bojkott från ett par personer.

Såvisst, jag håller med dig. Mer variation! Jag skulle till och med vilja ha det så att varje scenario ska kunna köras både som regelspel och friform.

Mitt mål är inte att göra vissa kunder nöjda med vissa scenarier, utan att kunna göra alla kunder nöjda med alla scenarier. Och för att det ska kunna genomföras krävs en slags "kvalitetsstämpel" från rollspelsansvarige (vilket i sin tur innebär en deadline ett bra tag före konventet och ett välskrivet scenario), en rejäl pipeline med feedback från spelarna, en arrangörskår som faktiskt lyssnar på vad spelarna tycker och en kår av scenarieförfattare som rättar sig efter de riktlinjer som arrangörerna sätter upp för att kunna tillfredsställa samtliga "kunder".

Och om scenarieförfattaren inte orkar knåpa ihop ett scenarie som fyller dessa krav... tja, då slipper jag gärna spela det scenariet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och jag tycker inte man har tappat fokus när man rollspelar i en rollspelsturnering...Det heter ju "rollspel" och inte "problemlösarspel"."

Rollspel består av två moment, roll samt spel. Så omvänt kan man lika gärna säga att man inte tappar fokus när man problemlösar i en turnering.

Drömmen är förstås något som innehåller båda två. Först då kan man lämna rollspel och rollspel bakom sig, och verkligen spela rollspel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hear, hear...

Mer äventyr - mindre trams!!

Håller med. Om folk ser det som en lyckad spelsession att i realtid spela karaktärer som småpratar i fem timmar så är det ju bra att de har roligt men personligen föredrar jag något som innehåller mer action än lillasyrrans låtsastebjudning utdragen bortom all rim och reson.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kvalitetsmärkning

Jag skulle till och med vilja ha det så att varje scenario ska kunna köras både som regelspel och friform.

Det är en bra idé och rätt enkelt att genomföra... det är bara att designa alla scenarion för regelspel och låta friformare slänga den del av beskrivningen som referar till regler :)

Mitt mål är inte att göra vissa kunder nöjda med vissa scenarier, utan att kunna göra alla kunder nöjda med alla scenarier. Och för att det ska kunna genomföras krävs en slags "kvalitetsstämpel" från rollspelsansvarige

Detta tycker jag är en lysande idé! Jag föreslår namnet "Svanmön" för denna märkning.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

>>Många jag pratat med kände likadant, och det kändes verkligen som att scenariekonstruktörerna satt på en egen piedestal och ansåg att friform var bäst och att alla skulle spela friform.<<

Tja, nu är det ju så att det är de som konstruerar scenariet/sköter turneringen som bestämmer hur det ska gå till. Om de som beställer scenariet vill ställa krav så har de ju naturligtvis möjlighet att göra det, och då ska ju konstruktörerna hålla sig till de riktlinjer de har accepterat, men om inga sådana krav finns så kan man ju inte lasta konstruktörerna för att de skriver scenarier på ett sätt som de gillar, och som de får spelare till.

>>Såvisst, jag håller med dig. Mer variation! Jag skulle till och med vilja ha det så att varje scenario ska kunna köras både som regelspel och friform.

Mitt mål är inte att göra vissa kunder nöjda med vissa scenarier, utan att kunna göra alla kunder nöjda med alla scenarier.<<

Under tiden, i den verkliga världen... ;)

Allvarligt talat, alla spelare kommer inte att gilla alla scenarier, precis som alla inte gillar alla filmer eller alla böcker o.s.v. Smaken är ju som bekant som baken.

Jag tycker snarare att det är viktigt med ordentlig och sanningsenlig varudeklaration. Man ska veta när man anmäler sig om det är ett friformsscenario, ett problemlösarscenario, ett tärningsrullarscenario (eller vad det nu kan vara för något) som man anmäler sig till.

>>Och för att det ska kunna genomföras krävs en slags "kvalitetsstämpel" från rollspelsansvarige (vilket i sin tur innebär en deadline ett bra tag före konventet och ett välskrivet scenario), en rejäl pipeline med feedback från spelarna, en arrangörskår som faktiskt lyssnar på vad spelarna tycker och en kår av scenarieförfattare som rättar sig efter de riktlinjer som arrangörerna sätter upp för att kunna tillfredsställa samtliga "kunder".<<

Bra idéer, som jag tror att många arrangörer försöker efterleva. Tyvärr är det ett väldigt otacksamt jobb att arrangera konvent, eftersom folk inte gör vad de lovat göra utan att man jagar dem med blåslampa, och ibland inte ens då.

Jag tror dock inte att det är möjligt att skriva scenarier som passar alla, åtminstone inte utan att lägga ner lika mycket jobb som på tre "nischade" scenarier, och då verkar det bättre att göra tre scenarier som passar några perfekt än att göra ett som passar alla lite sådär.

A discordian is anyone willing to look at the windmills and concede that they might be giants.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

"Jag tycker snarare att det är viktigt med ordentlig och sanningsenlig varudeklaration. Man ska veta när man anmäler sig om det är ett friformsscenario, ett problemlösarscenario, ett tärningsrullarscenario (eller vad det nu kan vara för något) som man anmäler sig till."

Nja, jag är tämligen övertygad om att samma scenario borde kunna spelas som friform eller tärningsrullande, om bara det är väl förberett. Jag är tämligen övertygad om att det äventyr jag kommer att köra på SydCon kan köras friform med lika god behållning (om man bara har en tillräckligt bra spelledare). Däremot är det naturligtvis omöjligt att tillfredsställa alla genre-smaker med ett och samma scenario.

Jag håller dock med dig om en sanningsenlig varudeklaration. En sådan varudeklaration borde skrivas av någon utomstående, till exempel rollspelsansvarige på konventet, och definitivt inte av scenarioförfattaren.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

Såvisst, jag håller med dig. Mer variation! Jag skulle till och med vilja ha det så att varje scenario ska kunna köras både som regelspel och friform.

Precis det jag menade. Att äventyren skall vara skrivna så att de kan anpassas efter vad som passar spelgruppen (och spelledaren i den mån han/hon inte behärskar det ena eller det andra).

Och om scenarieförfattaren inte orkar knåpa ihop ett scenarie som fyller dessa krav... tja, då slipper jag gärna spela det scenariet.

Det kan ju vara lite farligt om man sätter alltför hårda gränser. Det är inte så lyckat om man står där utan några scenarion.
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Hur ska en rollspelsturnering skötas?

det är viktigt med ordentlig och sanningsenlig varudeklaration.

Kunde inte hålla med mer!
Det är oerhört viktigt, som jag såg att Krille skrivit i ett annat inlägg är det nog bra om någon annan skrev den varudeklaration (inte scenarioförfattaren, eller i samråd med denne).

Men som sagt. i den bästa av världar...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Visst, ett scenario ska ge SL tillräcklig info för att denna ska kunna agera utifrån detta. Att dränka scenariot i info kan göra det trögspelat; att utelämna nödvändig info gör det svårspelat och, i turneringssammanhang, orättvist.

"Det kommer för det första alltid finnas dåliga och bra scenarier på ett konvent, det får man acceptera."

Nej, jag accepterar det inte. Förhoppningen med den här tråden är att kvalitetstänkande och hänsyn ska prägla fler rollspelsturneringar. Om man inte strävar mot att bli bättre, utan nöjer sig med det mediokra, resulterar det i stagnation och till sist förfall.

http://www.algonet.se/~enda
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Instämmer med föregående talare

"Förhoppningen med den här tråden är att kvalitetstänkande och hänsyn ska prägla fler rollspelsturneringar. Om man inte strävar mot att bli bättre, utan nöjer sig med det mediokra, resulterar det i stagnation och till sist förfall."

Så då kommer den stora frågan, hur ska vi nå detta mål? Sitta och klaga offentligt såhär efter varje konvent? Införa någon kvalitetsmärkning? Skyddsjakt på urusla scenarioförfattare?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Utvärdering?

Någon form av utvärdering från både spelarnas och spelledarens sida borde vara ganska enkel att utforma. Har iofs för mig att det ha figurerat tidigare, men minnet sviker...

Det skulle ju bara vara för sl att dela ut efter passet, och för spelarna att fylla i och lämna i receptionen.



Den Evigt Trötte
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Re: Utvärdering?

Men nu pratar du om enkäten som spelledaren brukar fylla i, och lämna in...
En enkät för spelarna vore väl också att föredra?
För, trots allt, är det ju för dom som scenariot i första hand är skrivet...



Den Evigt Trötte
 
Top