Nekromanti Improvisation

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
min SL har fått för sig att alla slag mot besvärjelse slås till sammans när man improviserar. detta gör att det blir mycket svårt att klara av att lägga olära på avståndet 30m
2 för olära 2 för avstånd och 1 för 30m tror jag?

jag hittar inte något som säger att det är så men inte heller nåt som tydligt säger att det inte är så..
det står nåt om att varje effekt vävs för sig men detta gör ju inte det omöjligt att det skulle kunna vara ett slag i slutet...

hur ska det vara!?=)

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
det där tycker jag också är konstigt. Nån har lagt fram ett förslag om en tom effekt där man kan lagra alla effekter och sedan släppa dom när alla effekter är färdig vävda.
Så gör vi fast vi använder oss inte av någon tom effekt utan låtsas helt enkelt som om att effekterna inte börjar verka förän allt är klart.
Ska man däremot gå efter magireglerna så tror jag din kompis har rätt, man måste lägga ihop allt till ett slag. För i reglerna står det att en effekt börjar verka så fort den är vävd och då skulle ju tex avstånd och dom andra bara försvinna ut i luften och gå förlorad medans man väver dom andra effekterna.

Usch vad det känns som jag yrar. Nån får gärna säga till om jag helt och hållet har missuppfattat magireglerna, för så känns det för mig varje gång jag läser dom. Jag gillar inte magireglerna, men så gör jag heller inga magiker utan endast stora farliga piratkaptener, JAG VILL HA SJÖFARARE, NUUU!!! men den e uppskjuten till nästa millenium blä blä blä, jag tycker Neogames ska kasta det eländiga offenisv ner i Helveteshålet och ge ut vettiga moduler istället.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
nån som fattar magi reglerna plz..=)

vill ha ett snygg motiverat svar helst=) så där som bara bävrar kan

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Tittar på Xerxes ...

Har en extemporatör i minspelgrupp, dock så lägger jag mig inte i så mycket vad han gör. Han säger vad han vill göra och så brukar han veta vad som gäller - bra när spelarna kan reglerna.
;]

I vilket fall som - i ditt fall är det följande som gäller (låt oss utgåt ifrån att du vill lägga Olära 3 Magnituder).

Först alstra 3 Filament Ataxatropi.
Väva ihop Avstånd med dessa 3 Filament (eller så kan man först väva ihop Olära och sedan Avstånd - reglerna gör en logisk kullerbytta där. Vi kör iallafall så att man först lägger avstånd. Sen inträffar resten av effekterna man vill ha med i improvisationen på avståndet). Tänk dock på att Avstånd måste vävas med minst lika många Magnituder som besvärjelsen som den ska "bära".

Sen Alstrar man 3 filament Ataxatropi.
Och sist så väver vi ihop 3 de tre filemanten till Olära.
Och den stackars saten som misslyckas med ett Vil-slag med Ob3T6 får det jobbigt.



Problemet här är just att reglerna inte förklarar att Avstånd "håller" tills dess att nästa effekt är vävd. Men om man tänker på det så skulle det bli ganska fånigt annars. Bl.a effekten Döda skulle bli ganska pinsam om just Avstånd inte funkar på just detta vis.

Men jag är inte allsvetande, men vi har iaf spelat EON sen det släpptes och dessa regler funakr bra.


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
extremt (OT)

Jag tror inte att bävrar skriver inlägg i forumet.

(Ignorera detta inlägg, det finns bara med för att djävlas med Ollo)
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Vad virrar Xerxes om...

"Och sist så väver vi ihop 3 de tre filemanten till Olära."

Seriöst, 3 filament till effekten Olära? Olära tar 2 filament. Punkt.

"Och den stackars saten som misslyckas med ett Vil-slag med Ob3T6 får det jobbigt."

Vil-slag? Olära får målet att glömma valfri fullständigt under varaktigheten. Var kommer Vil-slagen in?

"eller så kan man först väva ihop Olära och sedan Avstånd - reglerna gör en logisk kullerbytta där. Vi kör iallafall så att man först lägger avstånd. Sen inträffar resten av effekterna man vill ha med i improvisationen på avståndet"

Olära är i grundutförandet personlig, alltså blir du tvungen att kasta beröring också. Men Xerxes har i alla fall rätt i att reglerna gör en typ av logisk kullerbytta. Jag har dock inte riktigt tolkat reglerna som han gör, jag anser snarare att effekterna bör läggas i ordningen olära, beröring och sedan avstånd eftersom beröring har målet "en effekt med räckvidden personlig". Om inte olära kastas först finns det inget legitimt mål för beröring och avstånd.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Spelledaren säger:

Ska utveckla min tolkning lite:
Man vill lägga olära på en person som är inom en 30 meters radie.

Alstra Ataxatropi för olära (Ob2T6)
Alstra Ataxatropi för beröring (Ob2T6)
Alstra Ataxatropi för avstånd (Ob2T6)
Besvärjelse Ob6T6

Kommentarer? (Jag har säkert missuppfattat allt igen)


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Spelledaren säger:

men jag läste här på forumet att improviserad magi var mäktig men går juh knappt att klara av en vanlig besvärjelse dessutom tar det juh mkt längre tid.. men men.. ja vet int

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
humm.. svar?

känns inte som jag fått nåt helt tydligt svar jag menar kullenvad han nu hette jag e senil.. verkade juh köra med ett helt gäng husregler... slår man separata slag mot besvärjelse för varje effekt eller inte?

tacksamm för alla svar...

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Ett regelrätt svar

Du både alstrar och väver till varje effekt var för sig, en i taget. Din spelledare har alltså fel. Vi tar det där exemplet med olära för att förtydliga saker.

Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva olära (ob2T6)
Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva beröring (ob2T6)
Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva avstånd (ob2T6)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lilla problemet

"Du både alstrar och väver till varje effekt var för sig, en i taget. Din spelledare har alltså fel. Vi tar det där exemplet med olära för att förtydliga saker."

Lilla problemet: effekterna tar effekt så fort de har vävts. Effekten Olära har räckvidd Personlig. Således drabbas besvärjaren själv av effekten. Det vill säga:

"Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva olära (ob2T6)"


Här glömde besvärjaren bort vad målet skulle glömma.

"Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva beröring (ob2T6)"


Nu kan han peta på någon annan så att denne glömmer bort vad målet ska glömma. Frågan är om magikern fortfarande har glömt det som skulle glömmas bort. Själv tror jag att magikern plötsligt återfick minnet.

"Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva avstånd (ob2T6)"


Och först nu glömde målet bort vad han skulle glömma bort. Problematiken avstår dock.

Lösning på problemet: Inför regeln att en effekts utlösning kan fördröjas (kanske med +Ob1T6 i svårighet och ett extra filament?), eller inför Den Tomma Effekten, vilket modifierar besvärjelsen enligt nedan:

Alstra nomotropi (ob2T6)
Väva den tomma effekten (ob2T6)
Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva beröring (ob2T6)
Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva avstånd (ob2T6)
Alstra ataxatropi (ob2T6)
Väva olära (ob2T6)

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Lilla problemet

Den tomma effekten löser visserligen problemet men samtidigt gör den improvisation väldigt mycket bättre och därmed magiker mycket bättre. Eftersom de flesta magier inte är strids orienterade så kan man ofta ta tid på sig (de extra 10 sekunder det tar) och improvisera. Och skall man lägga en "stridsmagi" skall man inte ha besvärjelser, effekterna är bra nog som de är och man kan anpassa dem mycket mer när man improviserar. Som improvisatör behöver man inte lära sig några besvärjelser som tar upp en massa minne utan lär sig bara effekterna. Man får fler effekter från början och det går snabbare att lära sig. Samt att alstra slagen blir fler men lättare och man behöver inte köpa i Tranformera färdigheten.


Jag gillade problemet som improvisatörer hade, de kunde inte (kan inte) göra allt. Försöker man improvisera en besvärjelse som skall teleportera den kidnappade ungmön tillbaka till sitt hem 10 mil bort och utom räckhåll för banditerna som försöker bryta ner dörrn så kommer man bara få en otrevlig överraskning när man finner sig själv 10 mil bort eftersom effekten verkar innan nästa är vävd.

Gör inte improvisatörerna ännu mäktigare, strunta i den "tomma effekten", och om du då kännar att din improvistör är dålig så lär dig Heliotropi, effekten Makt och Provisorisera en tredje gradens sådan.

_öRn, som tycker att über-effekten Makt skall läggas in på listan över rollspelstabbar.

P.S. Kom just på att Makt-effekten inte bara gör det möjligt för magikern att prata omkull vem som helst, som fätlslagsmagi är den ultimat. En duktig magiker kan ge fältherren två nivår enklare på alla Ledarskapsslag, han skulle kunna föra befäl som om han hade radio-kontakt med trupperna. (Makt 2, Provisorisera 2, Beröring 4) D.S.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Jake Steele on 2001-06-12 23:27.</EM></FONT></P>
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Hur uppkom det lilla problemet

Var det en medveten åtgärd för att göra det improviserade magin mindre överlägsen, eller var det ett tankefel hos kunstruktören? Jag vore väldigt glad om Krille eller någon annan som verkligen vet hur det ligger till kunde berätta varför det lilla problemet uppkom över huvud taget.
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Provisovisera improviserad magi inte möjligt

"om du då kännar att din improvistör är dålig så lär dig Heliotropi, effekten Makt och Provisorisera en tredje gradens sådan."

Ett litet problem bara, det går inte att provisovisera eller permanenta improviserad magi. Antagligen en åtgärd för att göra den lite mer balanserad. Men förtvivla inte bara för det, ritualvarianten är ju faktiskt ännu bättre.

Alstra sex filament heliotropi på fyra timmar (ob3T6).
Alstra sex filament ataxatropi på fyra timmar (ob3T6).
Väv effekten makt förstärkt till sex filament på fyra timmar (ob3T6).
Väv effekten provisovisera förstärkt till sex filament på fyra timmar (ob3T6).

Nu blir alla slag mot per och per baserade färdigheter ob6T6 lättare! Om man skulle ta och övertala sin vän kraggbarbaren om att hugga av sig båda benen och ta anställning som korgflätare (för övrigt ett yrke som finns med i Eon).

"_öRn, som tycker att über-effekten Makt skall läggas in på listan över rollspelstabbar."

Logos, som fullständigt håller med _öRn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur uppkom det lilla problemet

"Var det en medveten åtgärd för att göra det improviserade magin mindre överlägsen, eller var det ett tankefel hos kunstruktören? Jag vore väldigt glad om Krille eller någon annan som verkligen vet hur det ligger till kunde berätta varför det lilla problemet uppkom över huvud taget."

Jag tror att det var ett tankefel. Det är i alla fall så jag tolkar de signaler som jag har fått från Calle när det har varit på tal. Men jag är inte helt säker, faktiskt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Lilla problemet

kan man inte vända på det dåh? azzå väva beröring först och sen teleportera?

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lilla problemet

"kan man inte vända på det dåh? azzå väva beröring först och sen teleportera?"

Nepp. "Beröring" är en effekt som gör om räckvidden på en annan effekt från Personlig till Beröring. Eftersom det inte finns någon annan effekt då "Beröring" läggs, och eftersom effekter aktiveras när de vävs, så är det meningslöst att lägga "Beröring" först. Således måste man lägga Teleportera först, vilken också aktiveras direkt, vilken också gör Beröring meningslös.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top