Nekromanti Improvisation

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hade en kul diskussion om extemporering/improvisation med en kompis.

"När man improviserar färdigställs effekterna så fort som de vävs, vilket kan få besvärjelsen att radikalt ändra karaktär allteftersom extemporatören väver."

Något sånt står det.

Det finns som sagt en effekt, den tomma effekten, som är till för att man ska kunna lägga metaeffekterna på effekter som annars skulle vara omöjliga att improvisera kring (personliga och momentana effekter).

Men om vi funderar vidare kring detta, betyder det att icke-personliga och icke-momentana effekter inte behöver den tomma effekten? Kan jag improvisera fram temporära effekter och sedan väva metaeffekter på dem? Hur tolkar vi improvisationsreglerna?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Telephalsion said:
Men om vi funderar vidare kring detta, betyder det att icke-personliga och icke-momentana effekter inte behöver den tomma effekten? Kan jag improvisera fram temporära effekter och sedan väva metaeffekter på dem? Hur tolkar vi improvisationsreglerna?
Som jag har tolkat det så: Ja.

Även effekter med räckvidden personlig kan vidareutvecklas med metaeffekter, även om det kanske är mindre lämpligt beroende på vad själva effekten åstadkommer.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kan man "flytta" på improviserade effekter?

Om jag väver, säg, pansar, på en bit rustning, kan jag väva avstånd på det och på så vis flytta pansaret någon annanstans?

Med färdigställs, innebär det att effekten är slutgiltig? Går det att improvisera fram Golems utan den tomma effekten?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Telephalsion said:
Kan man "flytta" på improviserade effekter?

Om jag väver, säg, pansar, på en bit rustning, kan jag väva avstånd på det och på så vis flytta pansaret någon annanstans?
Som jag tolkar reglerna så kan du flytta en effekt om det är din intention när du börjar väva. M&M säger tydligt att en improviserad besvärjelse kan ha flera effekter men att de färdigställs var och en för sig.

Så om du vill väva en improviserad besvärjelse som ökar pansarvärdet på en rustning du av någon anledning inte kan röra borde du kunna lägga effekten på något du kan röra och sedan med metaeffekter flytta den.

Observera att det här är min tolkning av reglerna. Jag hittar inget i reglerna som antyder att det bör vara på något annat sätt.

Telephalsion said:
Med färdigställs, innebär det att effekten är slutgiltig?
Effekterna färdigställs direkt när de är vävda. Dock så uppfattar jag det som att de fortfarande är påverkbara tills det att hela den improviserade besvärjelsen är klar.

Telephalsion said:
Går det att improvisera fram Golems utan den tomma effekten?
Ja, en provisorisk Golem tar då 6 rundor att frambesvärja.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Hepp hepp, jag verkade ha fel..

Lite eftertanke och lite informationssökning ger tyvärr ett nytt svar.

M&M säger, under 'Varaktighet' i Improvisations kapitlet: "Observera att man inte kan öka effekternas varaktighet med effekterna Temporalisera, Provisorisera och Permanenta."

Detta är inget som sägs i 'Speciella egenskaper vid Improvisation' men det verkar vara författarens/-nas avsikt.
Inget liknande sägs så tydligt om räckvidden men jag antar att samma gäller för dessa meta-effekter.


Mitt tidigare svammel om att man kan lägga meta-effekter på effekter i improviserad magi utan den tomma effekten stämmer alltså inte med officiellt material.
Ursäkta om jag råkade vilseleda dig/er.




Personligen tycker jag att det räcker att
- inte kunna transformera.
- det tar dubbelt så lång tid som formaliserade besvärjelser.
- elaka effekter med personlig räckvidd inte kan kastas.
..för att begränsa improviserad magis kraft.
 
Top