Nekromanti Improvisation och spelarnas medverkan

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Snarare, de skapade trådarna och ryckte i dem själva. Fredrik the Hutt fanns inte ens innan dess."

Gosse,det framgick ju inte alls ur det du skrev innan:

"Nä, men man kan väl fråga en hutt? Den där Fredrik the Hutt eller vad han hette, till exempel?" sade spelaren. "Huttarna samlar ju på sig en massa kontraband och kejserliga sopor, och det borde finnas reservdelar att mickla ihop ett par TIEs där."

"Fredrik the Hutt, eller vad han nu hette"? Då trodde jag ju självklart att det fanns en Hutt som SLP från ett tidigare äventyr som spelaren plötsligt refererade till. Är du säker på att du inte ändrar dina exempel i efterhand för att de ska passa in i diskussionen? :^)

Annars tycker jag det här låter som Bill och Ted när de har åkt omkring med sin tidsmaskin. De kommer fram till en låst dörr.

"Oj, Bill, det är låst, hur skall vi nu kunna komma in och rädda universum?"
"Ted, det är lugnt. När vi räddat universum måste vi bara komma ihåg att åka tillbaka i tiden och lägga nyckeln till dörren under den här krukan."
Sedan lyfter Bill på krukan och tar upp nyckeln, låser upp och de kan komma vidare.

Det är ganska ospännande att klara utmaningar när det är en själv som bestämmer förutsättningarna...

Det är iaf min åsikt, jag tänker som troberg och lägger bara fram förutsättningarna för rollpersonerna. Sedan får de klara sig bäst de vill, men de måste på något vis spela med den giv de har fått, det är ju det som gör det så infernaliskt spännande!

/Riz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
""Fredrik the Hutt, eller vad han nu hette"? Då trodde jag ju självklart att det fanns en Hutt som SLP från ett tidigare äventyr som spelaren plötsligt refererade till. Är du säker på att du inte ändrar dina exempel i efterhand för att de ska passa in i diskussionen?"

Hade det funnits en hutt så hade han inte hetat Fredrik, om man säger så. "Eller vad han hette" var helt enkelt spelarens sätt att tycka att han borde ha hört talas om hutten Fredrik, även om han aldrig nämnts tidigare. Det är ganska vanligt här omkring.

"Det är iaf min åsikt, jag tänker som troberg och lägger bara fram förutsättningarna för rollpersonerna. Sedan får de klara sig bäst de vill, men de måste på något vis spela med den giv de har fått, det är ju det som gör det så infernaliskt spännande!"

Förutsättningar muterar. Kan spelarna lägga fram och ändra förutsättningar så kan spelledaren.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Snarare, de skapade trådarna och ryckte i dem själva. Fredrik the Hutt fanns inte ens innan dess.
Nja, det är väl rimligt att det är ett visst svinn i en stor organisation som imperiet. Detta svinn hamnar någonstans. Det är därför en rimlig gissning från spelarnas sida att en karaktär med rätt kontakter skulle kunna fixa det.

Om spelledaren sedan köper Fredrik the hutt eller om han hittar på något annat är en bisak. Det spelarna egentligen gjorde var att de letade runt i undre världen efter några bättre begagnade TIEs.

Off topic sidofråga: Är det bara jag som tycket att George Lucas rört ihop namnen på Jabba the Hutt och Boba Fett?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Dags för en ny rubrik!

"Re: Improvisation och spelarnas medverkan" ser lite tråkigt ut i längden.

En äventyrslusten spelgrupp skulle kunna säga "några skurkar!" medan mina spelare förmodligen skulle välja "värdshusvärdens fru och svärmor!" eller liknande. Alla skulle få det de önskade sig. Frågan är om den här typen av spelarmedverkan funkar, i så fall när, och vad man ska tänka på.

Ärligt talat, vad är det för nytta med att säga vad frågan är och sedan inte ens ställa den? Så här ska det se ut:

[color:\\"red\\"]Funkar den här typen av spelarmedverkan, i så fall när och vad ska man tänka på?[/color]

Se så, sätt igång och svara!

-JPS-
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Rollspel, rita, böcker, fotboll, datorer [OT]

"Måste säga att jag är facinerad av din hemort? Ligger det i närheten av någon känd stad?"
Inte direkt.. Fast min hemort numera kan göra det..

~Det där var ett halvbra skämt och som [color:\\"green\\"]Han[/color] antar fungerade bäst i det gamla forumversionen
 
Top