Nekromanti Improv Everywhere

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ville bara tipsa om något av det bästa jag läst på sistone, något roligt, tankeväckande, konstnärligt och inspirerande. New York-baserade improvisationsgruppen Improv Everywhere har "missions" där de går ut i det dagliga live i NYC och gör helt bisarra saker. Inte bisarra som i Jack Ass, utan bisarra som i att hundratals människor i tunnelbanan tar av sig byxorna, som att skicka 50 personer i blå skjortor till Best Buy (vars personal bär blå skjortor), som att fejka ett självmordsförsök från en meter hög avsats, etc. Börja med att läsa:
The Moebius
och fortsätt sedan med resten av deras missions .

Eller är det bara jag som tycker det här är fenomenalt? Hade vi en liknande grupp i Sverige eller Hong Kong hade jag gått med direkt...

/RipperDoc - något för konvent?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eller är det bara jag som tycker det här är fenomenalt?
Skulle nog hellre säga udda men förbaskat kul grej !
Skule var kul att se dessa lajv faktsitk.

Dock skulle jag nog inte vilja var med. =/
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det liknar lite saker som jag har funderat på att engagera folk till här i villhelmina, men tyvärr är det få personer som är på.

Jag har haft starka funderingar på att gå in på statoil klockan 2 (Vi har nattöppet statoil) vara en hög personer som kommer in, inte samtidigt. Alla tar en banan, ställer sig i kö och betalar med en 500lapp :gremlaugh:

/Madon - Woho!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
So go for it :gremsmile: Det är ju helt i Improv Everywhere's anda. Lite banalt. Deras motto är typ att överraska i folks vardag, framkalla reaktioner, etc. Vi rollspelare borde inte vara så främmande för sånt här? Eller är vi rädda för vanligt folk och sitter helst på vår kammare? :gremlaugh:

/RipperDoc - som tycker det vore kul om alla GothCons besökare gick ut i ngn bisarr demonstration på påskafton :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Jag har just läst första agentrapporten (dvs. ca hälften av The Moebius) och... fy faaaan vad bra. Jag har också funderat kort på hur kul det vore med nåt performance-grejs, gärna spontant och improv... och det här bekräftar ju bara hur jäkla häftigt det kan vara. Att de höll på i en timme dessutom... wooo...! Grymt helt enkelt.
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Har just läst igenom Moebius-rapporten och, ja, detta är ju på snudd till genialt. Übertufft. :gremsmile:

- Dan, som bannemej ska fundera på att chockera Karlstad...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Snobbism?

Sånt här är helskönt! Fram för mer knasighet i samhället. Särskilt sådant som utmanar sinnet.

Det tål att sägas att sådana här hyss är väldigt vanliga bland studenter på tekniska högskolor. Då kallas det "nolleuppdrag" och brukar inte betraktas som vare sig konstnärligt eller nydanande, snarare töntigt. Men det är fortfarande kul.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nolluppdrag

Fast som student på teknisk högskola (Chalmers) vågar jag påstå att nolluppdrag sällan är så raffinerade. Det finns ett par anekdoter, de där nolluppdragen från 70-talet som alla jämför med (som kringflyttningen av parkbänkar*), men de flesta är nuförtiden klart banala och utan någon form av skådespeleri, typ som att klä Poseidonstaty i kläder, lägga upp saker på tak, snatta prylar från andra sektioner och supa.

Kanske bara är Chalmers som saknar finess? :gremsmile:

/RipperDoc

* Nolluppdraget var som följer (om jag har korrekta källor):
Ett antal chalmerister köpte en parkbänk från Parkförvaltningen. Sedan traskade de runt med den en dag i centrala Göteborg. Många gånger stoppades de av polis och andra som undrade vad i helskotta de gjorde med stadens parkbänkar - varje gång visade studenterna stolt sitt köpebevis. De blev stoppade så många gånger att polisen sände ut ett allmänt anrop, att inte stoppa några chalmerister i overaller som kånkade omkring på parkbänk, eftersom de hade köpt den och bara jäklades.
När natten så föll gick hela sektionen ut och turades om att flytta runt alla parkbänkar i centrala GBG. Polisen ingrep förstås inte, enligt order. På morgonen rådde milt sagt parkbänkskaos.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Nolluppdrag

Att de flesta nolleuppdragen idag inte är så vidare sofisitikerade kan jag hålla med om. Fast själva grejen, att göra "crazy grejer på stan" är ungefär samma tänk, tycker jag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hade vi en liknande grupp i Sverige eller Hong Kong hade jag gått med direkt...
Vi har en sådan grupp i Sverige. Jag har läst om att de valde att samlas i ett stort gäng för att allihopa köpa en banan (inget annat) på någon pressbyråbutik. Vilket iofs inte var ett särskilt kul trick, men de har säkert kommit på roligare saker sedan dess.

Vet inte vad de har för hemsida eller något, dock.

Tyvärr är mycket av sådana här grupper gör stenhårt studentikost. Liksom, det börjar ofta bra; en massa idioter kör igång en mp3-låt (som de laddat ner i förväg) samtidigt, och när en speaker instruerar dem att ställa sig upp och vinka i luften så börjar alla andra som ser dem självklart att skratta och undra vad som pågår. Kul. Men sedan så blir det bullshit av allting och man ska dela in sig i grupper med sjömän, humlor och astronauter; sätta ut små flaggor i gräsmattan och liknande. Och då känns det bara väldigt, väldigt pinsamt. Liksom "hej, vi har samlats här för att vi är för fula för att ha sex och för kristna för att runka. Vi är dessutom för lökiga för att kunna skaffa riktiga kompisar så den här sortens ytliga gemenskaper via internet är det bästa vi kan hoppas på. Låtom oss fira det genom att göra töntiga saker!"

Fuck sånt. Då är till och med bananer på pressbyrån roligare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Till skillnad från "hej, vi har samlats här på detta rollspelskonvent / WRNU-samling för att vi är för fula för att ha sex och för kristna för att runka. Vi är dessutom för lökiga för att kunna skaffa riktiga kompisar så den här sortens ytliga gemenskaper via internet är det bästa vi kan hoppas på. Låtom oss fira det genom att göra töntiga saker!"?

Jag skulle inte vara så kvick att döma ut det hela med tanke på vad vi sysslar med på detta forum, på fritiden och på konvent. Dessa improv-jeppar vågar ju åtminstone vara bland vanligt folk och prata med dem. :gremwink:

Töntigt, javisst, inte alltid roligt, visst, men fortfarande beundransvärt att arrangera och delta i. Kreativt om inte annat.

/RipperDoc
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle inte vara så kvick att döma ut det hela med tanke på vad vi sysslar med på detta forum
Jag dömer iofs ut oss också.

Fast vi klarar oss ganska bra på att vi saknar den här spexiga, studentikosa distansen till vad vi håller på med. Vi försöker liksom inte lura varandra att vi är vanliga människor under våra maskeradkostymer. På så vis är det naknare, ärligare och lite sorgligare att vara rollspelare än att vara spexare.

Fast jag tycker att det vore rätt skojigt att infiltrera ett sådant här spexgäng. Alltså, att låtsas vara med på noterna och följa deras angivelser, men i själva verket vara ett stort nätverk med en helt egen agenda att skapa förvirring bland de övriga deltagarna. Det vore skitkul.

Jag har nog mest problem med den här masshypnosen; att en massa människor skall göra en och samma sak. Jag avskyr ju sånt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
hej, vi har samlats här för att vi är för fula för att ha sex och för kristna för att runka.
Det var antagligen det roligaste någon skrivit på forumet nånsin! Den ska jag spara och vårda ömt och endast använda vid speciella tillfällen (som t.ex. vid begravningar).

Vi är dessutom för lökiga för att kunna skaffa riktiga kompisar så den här sortens ytliga gemenskaper via internet är det bästa vi kan hoppas på.
Intressant dock att notera är att den som raljerar över detta har gjort mer än 8000 inlägg på bara detta forum.

/Anders
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Geek Performance

Det intressanta med sådana här grejer är att gränsen är rätt smal mellan vad som är intressant och vad som bara är lite allmänt skoj. Det kan bli tankeväckande performancekonst, eller så blir det bara Dolda Kameran eller Chalmers-revy av det. Jag är själv lite kluven till sådana här upptåg.

Möbius-grejen på Starbucks, till exempel: läser man deras egna rapporter så verkar det som om de flesta runt omkring hajade grejen direkt och mest tyckte att det var fånigt. Ingen Matrix-känsla direkt. Andra grejer är lite mer tänkvärda, tex spontanteatern i tunnelbanan där man funderar lite kring vad som är sant och om det spelar någon roll. MP3-experimentet kunde ha blivit mer intressant om man hade vågat ta ut svängarna lite: vad händer om ljudfilen uppmanar folk att skrika "sieg heil" eller slå till varandra? Hur mycket kan man styra folk med instruktioner?

Trädgårdstomtarnas befrielsefront är också en rätt skön grej. Kanske mest för att den blivit så känd, men också för att trädgårdstomtar är en så uppenbar symbol för medelklass-stagnation. Vill man vara pretto kan man säkert börja göra kopplingar mellan trädgårdstomtarnas resor och villaägarnas längtan ut i världen, etc, etc. Men det är nog över min nivå.

Alltså, sådana här hyss är ibland tänkvärda, men oftast bara lite kul. Och ibland känns det mest fånigt (även om jag inte delar Risings svårartade allergi mot töntigheter :gremwink:).

En grej jag drömmer om är f.ö att arrangera en "Big Brother"-inspelning, komplett med utröstningar och allt utanpåverk. När sedan segraren kommer ut meddelar man att ingenting har filmats eller sänts i TV. Nada berömmelse, inget kändisskap, ingen Brinkenstjärna-turne, inget kändisbartenderskap i Ödeshög. Ridå. Fast det vore kanske alltför elakt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Geek Performance

"En grej jag drömmer om är f.ö att arrangera en "Big Brother"-inspelning, komplett med utröstningar och allt utanpåverk. När sedan segraren kommer ut meddelar man att ingenting har filmats eller sänts i TV. Nada berömmelse, inget kändisskap, ingen Brinkenstjärna-turne, inget kändisbartenderskap i Ödeshög. Ridå. Fast det vore kanske alltför elakt..."
Hahahahaha!

/Han som kom å tänka på videoupptagningarna som han såg igår där folk fick falska jättepottvinstlotter
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Geek Performance

En grej jag drömmer om är f.ö att arrangera en "Big Brother"-inspelning, komplett med utröstningar och allt utanpåverk. När sedan segraren kommer ut meddelar man att ingenting har filmats eller sänts i TV. Nada berömmelse, inget kändisskap, ingen Brinkenstjärna-turne, inget kändisbartenderskap i Ödeshög. Ridå. Fast det vore kanske alltför elakt...
Inte alls! Dessutom kunde man filma mupparna medans de försöker dra nytta av sitt icke existerande kändisskap, och visa det i stället. ("Men kom igen, släpp in mejrå! Jag är ju för 17 Byggbaracks-Henke!") Fast då blev det ju en dokusåpa i alla fall... hm... glöm det... :gremcrazy:

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Geek Performance

en "Big Brother"-inspelning, komplett med utröstningar och allt utanpåverk. När sedan segraren kommer ut meddelar man att ingenting har filmats eller sänts i TV.

Berglin har kört nåt liknande; man låser in ett gäng wannabees i 300 dar eller nåt för en dokusåpa, utan att slå på kamerorna. När man sen släpper ut dem så berättar man inte att de inte har blivit filmade.
Men SEN plockar man fram de dolda kamerorna, när de ska försöka gå före kön på Spy Bar o dyl i tron att de är superkändisar. (-:

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Geek Performance

Andra grejer är lite mer tänkvärda, tex spontanteatern i tunnelbanan där man funderar lite kring vad som är sant och om det spelar någon roll. MP3-experimentet kunde ha blivit mer intressant om man hade vågat ta ut svängarna lite: vad händer om ljudfilen uppmanar folk att skrika "sieg heil" eller slå till varandra?
Det låter iofs lite farligt...

I inledningen till Guilty-guilty's bok "Det kan inte vara sant!" (ni vet; "Rikspucko filmade lyxbåt under svenska rallyt") menade någon att dessa aktioner blir bäst när de inte har något uttalat ändamål. Där nämndes ett exempel med en man som utklädd till präst gick upp i predikstolen och förkunnade att "Gud är död", vilket är lite för enkelt och tydligt för att verkligen få någon att stanna till och tänka till. Eller snarare; man förstår för snabbt att man fått uppleva en aktion och vad denna försöker säga.

Mycket riktigt så var mina egna favoriter i Guilty Guilty's produktion sådana som var lite småsvåra att tolka eller analysera. Såsom "Carola erkänner: Jag har fel på min väckarklocka" och "Svennis Svennis svennis Svennis SVENNIS Svennis svennis Svennis".

Sååå... Det är mest sånt jag själv hade velat deltaga i. Något som bara är konstigt och inte spexigt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Geek Performance

Japanerna har en elakare tvist på det hela: de låser in en snubbe i en lägenhet, utan att tala om att det är dokusåpa... i ett år. Han måste överleva på att delta i vykortstävlingar och försöka vinna saker. Läs mer om detta bisarra brott mot mänskligheten: här.

Hur sant detta är i slutändan vet jag dock inte :gremsmile: Men jag har sett det nämnas på många ställen.

/RipperDoc - TV in Japan
 

Landhajen

Veteran
Joined
10 May 2006
Messages
3
Re: Geek Performance

Jag tycker det är roligt med studentikosa sammankomster. Jag är med i en studendikos orkester, vi spelar storbandsmusik och hittar på olika spex. Alla har olik rangordning, jag är näst-överste-kapellmästar-hornblåsare! Det är roligt att saker tillsammans. Jag träffade min flickvän på Kårtegen i Göteborg, vi kapsade ihop och bytte byxben på overallen. Jag tror många som håller på med spex också skulle gilla rollspel. ( Å så är det roligt när man byter ut f mot ph. Phniss. )
 
Top