Nekromanti [Impro] Att spela dynamiskt

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
solvebring said:
Kan även tillägga det att jag strävar efter en sådan spelstil numera. Eller ja, de senaste åren har riktat sig mot en sådan spelstil. Inte för att jag kan säga vad jag haft för spelstil innan men jag har upptäckt mig med att vara noga med samberättandet och rollerna på senare tid. Jag vill lägga krutet på rollpersonen och berättelsen man berättar tillsammans. Så det jag tycker är bäst med hela texten är just bejakande och blockande. Samtidigt som det är sorgligt att man ska behöva ta upp och presentera sådana saker. Nå, och biten med att räcka ut sin rollperson och bjuda in alla andra, som just är lika viktigt för intresset i rollerna likväl som i berättelsen är ypperligt bra.
Åh, sorgligt är det väl inte. Jag ser det som att rollspelsvetenskap fortfarande är ett fält som håller på att grundläggas. I början måste man famla.

Naturligt att se spelledaren som en domare och spelet som något man kan vinna när rollspel härstammar ur spel, och som ung spelledare så får man ta de medel man kan komma på för att få bukt med en bunt tolvåriga spelare som alla vill vara bäst.

Jag tror att det beror helt på vilken ingång rollspelet har. På senaste GothCon så spelade jag, som jag skrivit här på forumet, Nya Berättelser från Staden med fem kids och två medelålders gubbar, och de fattade med en gång vilken attityd som gällde. Med spel som inte ger dig en tydlig ingång så tar man var man har istället - Makt.

Det är jättekul att läsa att BFS väcker en utveckling i dig. Samtidigt är det trist att du ska behöva utforska det med ett spel som gamla BFS, som har mycket vision men som också är ett så kasst spel! :gremwink: Nå, jag har lovat att skriva klart nya Berättelser från Staden i sommar, och det ska jag göra. Det nya spelet kan jag stå för helhjärtat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Makt och hänsyn

NilsH said:
min poäng är nog mer att det ofrånkomilgt blir en maktfråga om någon väljer att säga "nu ska vi prata om de här sakerna"- jag går in och bestämmer att detta ämne bör diskuteras. Sen har jag inget problem med att det blir en maktfråga- det är ofrånkomligt. Tvärtemot upplever jag att dessa diskussioner blivit bäst då det funnits ett tydligt uttalat maktförhållande. Du kommer till oss för att spela som vi gör.
Åh gud, ja! Tell me about it! Jag vet precis på vilka grunder jag vill spela rollspel, hur det ska gå till, men det betyder inte att jag kan gå ut och argumenta hur mycket som helst för detta i en spelgrupp.

Tänk er, "bla bla bla johnstone kreativ agenda bla bla bejaka och blocka..." Det kommer till en gräns, där jag slutar förklara mig och börjar utöva makt över de andra spelarna. Makt eftersom jag har tillgång till snygga ord, teorier och argument för min smak. De andra kanske inte vill sitta och snacka rollspelsteori utan bara spela, men vad kan de göra om jag börjar argumentera mot dem? De måste ju svara på något sätt, och då styr jag vad vi gör, och vi gör något där jag har ett övertag.

Tydligt nu också när jag vill starta en grupp. Jag är med i olika spelgrupper och har kul, men jag vill också ha en grupp som är precis som min spelstil, där jag inte behöver kompromissa utan kan få blomma ut min spelstil så mycket jag vill. Okej, jag har liksom fyra personer här i stan som jag känner alltid höjer min kreativitet och inte går emot den. Utmanar ibland, men inte krockar. Två av dessa har inte tid med en grupp till. Så jag måste kompromissa om jag vill ha en grupp på mig och tre till.

Och man måste ju kompromissa, eller hur? Jag skulle vilja gå in på det ämnet också:

Ännu värre är det ju när andra spelare vill spela med mig, men jag inte känner mig tänd av dem. Vad fan säger jag då?

Ska jag undervisa mina spelare tills de gör rätt enligt mina kriterier? Precis som du säger så kommer en del spelare nicka och le för att det jag snackar om låter bra, eller för att de tycker om att umgås med mig, men sedan så spelar de på samma sätt ändå, (Det händer jämt) och då skulle jag sitta där som någon gestapo och säga "fel, fel, fel" till allt de gjorde, hälla neggosås på vår träff, och inget skulle ändå förändras.

Allt blir inte lustfyllt med kommunikation och vänlighet. Det finns vissa saker man gör av ansvar och lojalitet också. Jag har vänner som inte tänder mig och skapar energi i mig, men jag umgås med dem ändå, för att jag bryr sig om dem, de är hyggligt folk och förtjänar lite common decency av en som medmänniska.

Man kan inte slänga bort människor som inte passar en. Det är livet, att leva med andra människor.

Men vafan, jag ska göra ett försök att bygga min drömgrupp från början. Det har jag nog faktiskt rätt till.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Hur lever vi?

Bobby Magikern said:
Här kommer väl också i någon mån vår hobbys mångfacetterade natur in i bilden. För många, däribland mig, är idén om vad som gör rollspelande roligt knuten till en mängd olika faktorer, där alla inte understödjer samma agenda. Jag väljer till exempel inte bort impro-rollspel; jag nedprioriterar det, eftersom det inte är kompatibelt med många andra saker jag vill få ut ur mitt spelande.

Därtill har jag kanske en annan syn på kulturyttringar i allmänhet. Jag ser det som mycket mer intressant när en film, en pjäs eller en bok får mig att tänka än när de får mig att känna, så att samma princip följer mig i rollspelandet känns då inte märkligt. Jag tror knappast det handlar om en motvilja mot att "utmana sig själv", utan bara om en preferensskillnad.
Ja.

Äh, jag kan inte säga vad som är utmanande för någon annan än för mig själv, eller ifall spel ska vara utmanande eller inte, ifall rollspelare utmanar sig själva...

Jag ska ändå förklara mig lite bättre:

Jag tänkte inte i uppdelning känslor-tankar när jag skrev mitt inlägg. När man börjar öva improteater så får man börja öva sig på att fungera på ett annat sätt.

Man får öva bort rösten som säger "Det där är inte tillräckligt bra, jag måste tänka igenom det först, planera för säkerhets skull så jag inte gör bort mig" och släppa impulsen som säger "Nu vet jag precis hur det ska bli, det här är perfekt!" och istället bara lyssna på sig själv och de andra, i nuet.

Det är att utmana de scheman man fungerar efter, vilket är både känslor och tankar. Det är ens jag.

Men då har vi definitivt lämnat impro/rollspel och gått in på renodlad improteater och impro/psykologi. Då pratar vi inte om rollspelare längre, utan om den västerländska civilizationen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Hur lever vi?

Arvidos said:
Bobby Magikern said:
Här kommer väl också i någon mån vår hobbys mångfacetterade natur in i bilden. För många, däribland mig, är idén om vad som gör rollspelande roligt knuten till en mängd olika faktorer, där alla inte understödjer samma agenda. Jag väljer till exempel inte bort impro-rollspel; jag nedprioriterar det, eftersom det inte är kompatibelt med många andra saker jag vill få ut ur mitt spelande.

Därtill har jag kanske en annan syn på kulturyttringar i allmänhet. Jag ser det som mycket mer intressant när en film, en pjäs eller en bok får mig att tänka än när de får mig att känna, så att samma princip följer mig i rollspelandet känns då inte märkligt. Jag tror knappast det handlar om en motvilja mot att "utmana sig själv", utan bara om en preferensskillnad.
Ja.

Äh, jag kan inte säga vad som är utmanande för någon annan än för mig själv, eller ifall spel ska vara utmanande eller inte, ifall rollspelare utmanar sig själva...

Jag ska ändå förklara mig lite bättre:

Jag tänkte inte i uppdelning känslor-tankar när jag skrev mitt inlägg. När man börjar öva improteater så får man börja öva sig på att fungera på ett annat sätt.

Man får öva bort rösten som säger "Det där är inte tillräckligt bra, jag måste tänka igenom det först, planera för säkerhets skull så jag inte gör bort mig" och släppa impulsen som säger "Nu vet jag precis hur det ska bli, det här är perfekt!" och istället bara lyssna på sig själv och de andra, i nuet.

Det är att utmana de scheman man fungerar efter, vilket är både känslor och tankar. Det är ens jag.

Men då har vi definitivt lämnat impro/rollspel och gått in på renodlad improteater och impro/psykologi. Då pratar vi inte om rollspelare längre, utan om den västerländska civilizationen.
Förlåt, jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt. Jag har redigerat mitt svar nu.
Det här med att rollspel kan väcka nya tankar istället för känslor är något jag inte tror jag sett mycket av på forumet. Fiktionslek tänkte mycket utifrån det, eller har jag fel?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Makt och hänsyn

Tydligt nu också när jag vill starta en grupp. Jag är med i olika spelgrupper och har kul, men jag vill också ha en grupp som är precis som min spelstil, där jag inte behöver kompromissa utan kan få blomma ut min spelstil så mycket jag vill. Okej, jag har liksom fyra personer här i stan som jag känner alltid höjer min kreativitet och inte går emot den. Utmanar ibland, men inte krockar. Två av dessa har inte tid med en grupp till. Så jag måste kompromissa om jag vill ha en grupp på mig och tre till.
Samtidigt, för att försöka ge lite positiv energi, så är det betydligt lättare att styra gruppen om man är två som vill åt samma håll, än om man är ensam... Så länge man inte har andra spelare som är direkt emot så tror jag man kan ge och ta rätt mycket om man är två, och man blir också två personer som i spel visar upp hur ballt man kan ha det....

Vi körde länge med att vi bara var två i gruppen som brydde sig om att läsa indiespelen och spelledartipsen. Sen efter typ 1-2 år körde vi en kampanj där man turades om att spelleda, och vi som var vana började med varsitt pass- kampanjen kunde kicka igång och de andra skulle göra sin del- och de undrade så klart, hur fan gör man, och vi kunde sticka några texter i deras händer, de kunde få knacka sig fram och misslyckas och lyckas om vart annat precis som vi gjorde våra första SL-pass- men det väckte liksom en massa frågor- varför funkar det inte???

En annan bra grej tror jag att vi i början för flera år sedan när vi körde typ TSoY så "utvärderade" vi varje pass- vad var kul, vad var inte ukl. Jag var spelledare och jävligt inne på forg-grejer. Självklart får man som SL i en sådan diskussion direkt eller indirekt ta en massa "kritik" (jag vet- det bör inte vara så, men så blir det, och det var faktiskt inte ett dugg destruktivt) som jag kunde ta eftersom jag ville utvecklas och jag visste vad jag gillade osv- men vi fick en disukssion kring spel där vi var två personer som kunde dra hårt åt ett håll. Maktutövande helt klart- och det var grymt bra.

Så, vad vill jag säga... Förstår ditt dilemma- men shit hugg tag i det bara! Uttala makten, "vi vill spela såhär- är ni med?", visa dem i spel vad ni menar, samarbeta för att få dem att fatta, prata rollspel lite varje pass- tvinga dem att spelleda efter ett tag. Tycker de inte att det är kul så ska ni ju ändå inte spela ihop.

Men vafan, jag ska göra ett försök att bygga min drömgrupp från början. Det har jag nog faktiskt rätt till.
Jaa!!! och berätta sen hur det gick :gremsmile:

By the way, är det här
neggosås
en felskrivning eller bara världens bästa ord som jag missat? negativ sås liksom, det säger ju allt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Makt och hänsyn

NilsH said:
Men vafan, jag ska göra ett försök att bygga min drömgrupp från början. Det har jag nog faktiskt rätt till.
Jaa!!! och berätta sen hur det gick :gremsmile:
Okej!

By the way, är det här
neggosås
en felskrivning eller bara världens bästa ord som jag missat? negativ sås liksom, det säger ju allt!
Ja, det är precis vad det står. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Att göra det uppenbara!

Arvidos said:
Aaaah, så du undrar om jag menar det bra eller det dåliga sätt? Jag väljer nog det bra!

:gremwink: Skämt åsido, det är ju precis utmana jag menar. Att vara nyfiken, skriva frågor och inte svar, lämna frågorna öppna för spelet, inte planera.
Well, det är lite svårt att veta, vet du... Det är svårt att veta om det menas "du skall förändras av detta, men du får bestämma hur", "om detta händer, förändras du då?" eller *ryyys* "när det här händer så förändras du så här".

Men nu vet jag (mer eller mindre). :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Makt och hänsyn

Att hitta en grupp där alla vill samma sak är hart när omöjligt, och ju mer jag tänker på saken, ju mer tvivlar jag på att det ens är önskvärt. Idén om att en gemensam kreativ agenda är rollspelandets räddning känns mer och mer ofräsch. Kanske blir det mer dynamiskt om folk drar åt lite olika håll?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Makt och hänsyn

Bobby Magikern said:
Att hitta en grupp där alla vill samma sak är hart när omöjligt, och ju mer jag tänker på saken, ju mer tvivlar jag på att det ens är önskvärt. Idén om att en gemensam kreativ agenda är rollspelandets räddning känns mer och mer ofräsch. Kanske blir det mer dynamiskt om folk drar åt lite olika håll?
Jag vill blanda in min eviga käpphäst med tidsperspektiv här. Jag tror att det är mycket enkelt att hitta/skapa en grupp som vill samma sak om man spelar korta kampanjer. De flesta med lite erfarenhet och ett korn samarbetsvilja kan sätta sig och spela efter givna premisser under ett par tre spelmöten vare sig det är ens favorit-tekopp eller ej. Om man däremot skall spela längre sammanhängande kampanjer så får man ta andra typer av förhandlingar. :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Makt och hänsyn

Att hitta en grupp där alla vill samma sak är hart när omöjligt, och ju mer jag tänker på saken, ju mer tvivlar jag på att det ens är önskvärt. Idén om att en gemensam kreativ agenda är rollspelandets räddning känns mer och mer ofräsch. Kanske blir det mer dynamiskt om folk drar åt lite olika håll?
Spännande!

Kan du inte utveckla med typ ett praktiskt exempel?

För mig finns det något självklart dåligt i att jag försöker ragga upp min medrollpersons fru och den andra spelaren bara: ”suck, kan vi inte bara förhöra den där kultisten så vi kan komma vidare och lösa mordgåtan och se vad som händer?”
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Makt och hänsyn

NilsH said:
Att hitta en grupp där alla vill samma sak är hart när omöjligt, och ju mer jag tänker på saken, ju mer tvivlar jag på att det ens är önskvärt. Idén om att en gemensam kreativ agenda är rollspelandets räddning känns mer och mer ofräsch. Kanske blir det mer dynamiskt om folk drar åt lite olika håll?
Spännande!

Kan du inte utveckla med typ ett praktiskt exempel?

För mig finns det något självklart dåligt i att jag försöker ragga upp min medrollpersons fru och den andra spelaren bara: ”suck, kan vi inte bara förhöra den där kultisten så vi kan komma vidare och lösa mordgåtan och se vad som händer?”
Jag anser att det i någon mån är berikande att spela med folk som har andra prioriteter. Det finns, tycker jag, en tendens att vilja renodla upplevelser som jag inte riktigt håller med om -- jag vill inte spela rollspel med ambitionen "nu ska jag uppleva det här, det här och det här" och sedan få exakt den upplevelsen till livs. Man mår bra av att få sig lite obekanta upplevelser serverade också, och kanske innebär det att man själv breddas som rollspelare. Priset blir, förstås, att man sätter mer av sin behovstillfredsställelse på spel -- tar man in andra perspektiv än ens eget är det inte säkert att man blir lika omedelbart tillfredsställd som om man bara hade rört sig inom parametrarna för vad man själv tycker är intressant.

Allt detta förutsätter, förstås, att man får det man vet att man gillar åtminstone en hyfsad del av tiden. Men det här att man ska få det hela tiden känns lite, jag vet inte, otåligt. Som om det vore världens hemskaste att få vänta lite medan någon annan gör sin grej. Kanske knyter det an lite till det Arvid säger i början: sluta bry dig om att spelet ska vara så intensivt för alla hela tiden, det är lugnt om deltagarna tycker om olika bitar olika mycket.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Re: Makt och hänsyn

NilsH said:
Att hitta en grupp där alla vill samma sak är hart när omöjligt, och ju mer jag tänker på saken, ju mer tvivlar jag på att det ens är önskvärt. Idén om att en gemensam kreativ agenda är rollspelandets räddning känns mer och mer ofräsch. Kanske blir det mer dynamiskt om folk drar åt lite olika håll?
Spännande!

Kan du inte utveckla med typ ett praktiskt exempel?

För mig finns det något självklart dåligt i att jag försöker ragga upp min medrollpersons fru och den andra spelaren bara: ”suck, kan vi inte bara förhöra den där kultisten så vi kan komma vidare och lösa mordgåtan och se vad som händer?”

Jag skulle faktiskt säga att den andra spelaren vid det tillfället inte spelar rollspel, han spelar tärning.. eller cluedo. Inte rollspel i alla fall.

Eller om han gör det kanske han skulle ta och reflektera över varför han är gift..

Själv anser jag att scenen är viktigare än progressionen. Annars kan man lika gärna spela monopol.
Tyvärr har jag ingen som jag spelar med som känner likadant :gremsmirk:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Makt och hänsyn

Ja, kan ju hålla med dig i mycket- jag känner också mer och mer att orden "kreativ agenda" är rätt högtravande, jag vill fan ha kul, skjuta lite bad guys och vara allmät cool under några timmar...

men jag tycker det finns tillfällen då det är värt att tänka kring kreativ agenda, när det faktiskt inte är kul med rollspel- och då fråga sig- "varför?"

Men absolut- det är bra att påminna sig om att alla inte behöver tycka lika om allt, eller att allt är lika skoj- är helt med dig i det!


Jag kan nog lätt bli lite sektig (indie-sektig alltså) i mitt snack medan jag i spel senaste tiden har suktat som fan efter trad-spel och spelat en massa traddiga skräckäventyr och haft absolut askul. Det har varit fett berikande att köra med en SL som tycker stämningsmusik är en viktig del av upplevelsen, eller att, hör och häpna, skickas ut från rummet och inte få vara med under tjugo minuter!!! Tossiga människor!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Makt och hänsyn

Tänkte vara så där dryg och petitessig och säga emot, bara för att mitt jobb är så löjligt slappt den här veckan :gremsmile:

Jag skulle faktiskt säga att den andra spelaren vid det tillfället inte spelar rollspel, han spelar tärning.. eller cluedo. Inte rollspel i alla fall.

Eller om han gör det kanske han skulle ta och reflektera över varför han är gift..
jag håller inte med- men det är en större och ganska ointressant diskussion om vad rollspel är.

Själv anser jag att scenen är viktigare än progressionen. Annars kan man lika gärna spela monopol.
Tyvärr har jag ingen som jag spelar med som känner likadant
handlar det inte snarare progression i olika riktningar styrda av olika kreativa agendor? Jag vill dra åt det hållet och du vill åt det andra? Om jag raggar på hans fru kommer vi bli ovänner, jag säger upp mig från polisen och dras med frun in i sekten som vi skulle motarbeta etc etc- progression

medan han vill ha en fet stämningsscen där vi "aha" upptäcker ledtråden, lever oss in i våra rollpersoner som poliser "på väg mot sanningen" medan vi tar nästa steg mot fulländandet av den asballa (färdigskrivna) berättelsen? Progression. Eller missuppfattar jag hur du använder ordet progression?

(MAKT, MAKT, MAKT)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Makt och hänsyn

NilsH said:
Ja, kan ju hålla med dig i mycket- jag känner också mer och mer att orden "kreativ agenda" är rätt högtravande, jag vill fan ha kul, skjuta lite bad guys och vara allmät cool under några timmar...

men jag tycker det finns tillfällen då det är värt att tänka kring kreativ agenda, när det faktiskt inte är kul med rollspel- och då fråga sig- "varför?"

Men absolut- det är bra att påminna sig om att alla inte behöver tycka lika om allt, eller att allt är lika skoj- är helt med dig i det!


Jag kan nog lätt bli lite sektig (indie-sektig alltså) i mitt snack medan jag i spel senaste tiden har suktat som fan efter trad-spel och spelat en massa traddiga skräckäventyr och haft absolut askul. Det har varit fett berikande att köra med en SL som tycker stämningsmusik är en viktig del av upplevelsen, eller att, hör och häpna, skickas ut från rummet och inte få vara med under tjugo minuter!!! Tossiga människor!
Det jag framför allt vill komma till, och nu må jag låta sådär surdegs-långsamhetens-lov-aktig, är att allting inte måste vara sådär häftigt hela tiden. Det är okej att låta spelandet handla om någon annans intressen snarare än ens egna ett tag, det är okej att inte ha kul nu, det är okej att vara lågintensiv. Ibland när jag lyssnar på indietyper tycker jag mig skönja någon slags stressad vinstmaximerarattityd: "Det ska vara awesome hela tiden! Ingen dödtid!". Det där är någonting jag gärna vill slippa i rollspelssammanhang. Saker får ta den tid de tar, helt enkelt, spel som försöker koka ner allting för att skapa en så fokuserad upplevelse som möjligt är inte riktigt för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Makt och hänsyn

Bobby Magikern said:
Det jag framför allt vill komma till, och nu må jag låta sådär surdegs-långsamhetens-lov-aktig, är att allting inte måste vara sådär häftigt hela tiden. Det är okej att låta spelandet handla om någon annans intressen snarare än ens egna ett tag, det är okej att inte ha kul nu, det är okej att vara lågintensiv. Ibland när jag lyssnar på indietyper tycker jag mig skönja någon slags stressad vinstmaximerarattityd: "Det ska vara awesome hela tiden! Ingen dödtid!". Det där är någonting jag gärna vill slippa i rollspelssammanhang. Saker får ta den tid de tar, helt enkelt, spel som försöker koka ner allting för att skapa en så fokuserad upplevelse som möjligt är inte riktigt för mig.
du har nog en poäng där... några av de bästa rollspelsessionerna jag har haft har varit helt awesome-fria... folk har bara skrotat runt och softat i typ Middenheim, gått på Snotball, hängt på nåt värdshus, slöspelat i största allmänhet...

...och det tillförde massor till hela spelupplevelsen. Speciellt när det sedan börjar hända saker längre fram i kampanjen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Makt och hänsyn

Arfert said:
Bobby Magikern said:
Det jag framför allt vill komma till, och nu må jag låta sådär surdegs-långsamhetens-lov-aktig, är att allting inte måste vara sådär häftigt hela tiden. Det är okej att låta spelandet handla om någon annans intressen snarare än ens egna ett tag, det är okej att inte ha kul nu, det är okej att vara lågintensiv. Ibland när jag lyssnar på indietyper tycker jag mig skönja någon slags stressad vinstmaximerarattityd: "Det ska vara awesome hela tiden! Ingen dödtid!". Det där är någonting jag gärna vill slippa i rollspelssammanhang. Saker får ta den tid de tar, helt enkelt, spel som försöker koka ner allting för att skapa en så fokuserad upplevelse som möjligt är inte riktigt för mig.
du har nog en poäng där... några av de bästa rollspelsessionerna jag har haft har varit helt awesome-fria... folk har bara skrotat runt och softat i typ Middenheim, gått på Snotball, hängt på nåt värdshus, slöspelat i största allmänhet...

...och det tillförde massor till hela spelupplevelsen. Speciellt när det sedan börjar hända saker längre fram i kampanjen.
Jag håller också med. Det likhetstecken som ibland försöks sättas mellan lågintensivt och tråkigt håller jag inte alls med om.
 
Top