Impro-anekdoter

Man Mountainman

Spanska flugan
I en annan tråd efterlyste jag tips på improvisationsövningar för nybörjarspelledare.

I den här tråden tänkte jag be er att delge anekdoter från SL-skyttegravarna, där er improvisationsförmåga prövats till sitt yttersta. Spelare som gjort något riktigt konstigt/dumt/oväntat, hur ni hanterade eller misslyckades med att hantera situationen, och vad ni hade gjort annorlunda om ni kunnat göra det igen.

Edit: Eller för all del situationer där spelarna agerat helt rimligt, men du själv misslyckats med att tänka igenom saken ordentligt på förhand, oförhappandes introducerat någon inkonsekvens eller dylikt, och tvingats improvisera.

Last edited:
Tycker alltid improvisation funkar som bäst när den är kollaborativ snarare än sker på endast spelledarens ansvar. Spelade Münchhausen med @Frippe och @Khan en gång när jag var väldigt trött och inte alls lika "snabb" i huvudet som jag önskat, och därför tappade tråden ett par gånger. Men då hjälpte de till att få skutan på rätt köl igen genom att dra lagom mycket eller påminna. Mycket fint, mycket bra.

Annars är en klassiker när jag helt enkelt sa fel. En sur kvinna lutar sig ut genom ett fönster på övervåningen och ber de högljudda musketörerna hålla klaffen, i någon sorts 1600-talssituation, för annars "ringer" hon gendarmerna... Spelgruppen hade väldigt roligt åt det här, tills jag gestikulerade att hon tog fram en klocka som hon ringde i.

Back