Implikationer av corona-viruset

Status
Not open for further replies.

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tillhör den grupp som är lite mer oroliga för virusets spridning, än vad andra är. Och det är helt ok, man är olika, och sannolikheten för olika scenario och sådant är nog inget vi ska diskutera här. Men en sak jag funderar på är vad det kommer innebära för rollspels-Sverige om det verkligen blir en okontrollerad smitt-spridning i Sverige—kanske i hela världen. Troligtvis är vår hobby inte den som kommer drabbas värst.

Men jag har vänner som är aktiva inom andra områden där man redan börjat ställa in evenemang, eller märka att det dyker upp mycket färre betalande gäster. Och där har man börjat göra så att folk som inte kommer, betalar ändå, för att se till att de som lever på att arrangera dessa evenemang överlever den här perioden. Jag tycker det är en fiffig grej. Kanske finns det liknande saker man kan göra, om nu läget blir värre, snarare än bättre?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Att det inte blir något GothCon är väll den närmaste aktuella stora saken i hobbyn. Vidare är ju rollspel mest något man gör hemma med folk man känner så det lär ju vara perfekt karantän-underhållning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jocke;n344159 said:
Att det inte blir något GothCon är väll den närmaste aktuella stora saken i hobbyn.
Wait, what? Blir det inget konvent? Har den nyheten gått ut någonstans?


Eller menar ni bara att det inte blir något Gothcon för er?


//Krank, som definitivt fortfarande har planer på att åka. Om det fortfarande finns ett konvent.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nässe;n344147 said:
Och där har man börjat göra så att folk som inte kommer, betalar ändå, för att se till att de som lever på att arrangera dessa evenemang överlever den här perioden.
Vad är det för sammanhang, av ren nyfikenhet?

Rollspelande lär ju inte drabbas i första taget, däremot kan nog produktionen av nytt material få problem när distributionskedjor pressas och prioriterar annat, precis som massa andra former av tillverkning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
krank;n344173 said:
Wait, what? Blir det inget konvent? Har den nyheten gått ut någonstans?


Eller menar ni bara att det inte blir något Gothcon för er?


//Krank, som definitivt fortfarande har planer på att åka. Om det fortfarande finns ett konvent.
Jag har inte sett något uttalande, men det är tyvärr vid det här laget ett rimligt antagande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tänker väl också på konvent. Nu eller om ett år eller så, eller när och om det blir. Vad jag vet är det inget i Sverige som stängts ner, varken i vår bransch eller något annat—men det ligger ju i luften. Och Göterborg är ju förutom Stockholm det område där man misstänker smittspridning. Min tanke är att det skulle kunna uppstå en situation där till exempel ett konvent kan behöva ekonomiskt stöd för att hantera läget. Och det skulle vara fint om de får det då.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det ser ju ut som att lokal spridning kommer att bekräftas nu i dagarna. Det är nog rimligt att vänta sig skärpta åtgärder.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bor själv i Karlstad som också drabbats rätt hårt av smittspridning och det ser inte ut att bli bättre. Jag är själv inte vidare rädd att dö i viruset(även om det självklart är möjligt) men är på min vakt då min dotter inte har världens bästa luftvägar. Hon är nio år och när hon är frisk så är allt väl så länge hon tar sin astma medicin och en hög med mediciner för alla allergier hon har, en enkel förkylning eller lite kalla temperaturer ger henne dock svåra problem med andningen. Detta gör att hon endast klarar av och orkar vara väldigt passiv när hon är förkyld, när hon haft Influensa så har det hänt att vi behövt åka till akuten. Så jag är grymt nojig över Covid-19 och har själv övervägt att snart sätta mig och min familj i karantän av egen fri vilja och med andra ord helt skippa rollspel för en tid framöver.

Jag gissar nu, men jag skulle inte bli jätteförvånad om vi i Sverige snart får liknande karantänregler som de som nu gäller i tex Italien. Och då blir konvent och liknande inte bara svårt utan helt omöjligt att genomföra.

Jag hoppas iallafall att ni alla rollspelare därute är försiktiga och att ingen av er blir svårt sjuk av Covid-19! Var försiktiga, sen hoppas jag självklart att allt så fort som möjligt kan återgå till en normal vardag igen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n344180 said:
Vad är det för sammanhang, av ren nyfikenhet?

Rollspelande lär ju inte drabbas i första taget, däremot kan nog produktionen av nytt material få problem när distributionskedjor pressas och prioriterar annat, precis som massa andra former av tillverkning.
Dans
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Om vi säger såhär, när jag bokade mina tågbiljetter till Gothcon så bokade jag avbokningsbara speciellt i tanke på Corona.
Jag tror fortfarande att det kommer gå att åka, men om situationen förvärras måste jag ta en funderare. För även om Konventet inte blir inställt kan situationen vara sådan att jag kommer tycka det är oetisk att resa.
Inte för jag är orolig för min hälsa inte skulle klara det utan för att jag inte vill hjälpa till att spridda dem till de som inte kommer klara av den.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,151
Blir GothCon av hoppas jag verkligen att alla tänker på sina medmänniskor, håller sig borta om de har symptom eller kan bära smittan och är noga med handhygienen. Att inte nysa eller hosta rakt ut är självklart. Kanske undviker att skaka hand med varandra. Varken jag eller familjen ligger i riskzonen men vill för allt i världen inte sprida varken corona eller något annat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Folk har liksom inte förstått hur allvarligt Corona är.
Vem bryr sig om Gothcon?
Vänta tills OS blir inställt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Börjar ju bli många idrottsevent som ställs in eller körs utan publik samt konserter som ställs in så känns väl som det är stor risk att även ett rollspelskonvent blir drabbat. Har väl rätt lite med rollspel att göra men jag som brukar åka till ScifiWorld i Malmö varje år kommer hoppa över det även om det skulle bli av. Tänk er inflygna gäster som får sitta och hälsa, skriva autografer, ta selfies och prata med hundratals gäster. Känns ju väldigt lustigt om inte den delen av arrangemanget blir inställt iaf.

I övrigt så tillverkas mycket brädspelsrelaterat och terräng till rollspel i Kina så många sådana projekt på Kickstarter har eller kommer troligen få dras med mer förseningar än vanligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Smittskyddsinstitutet vill att regeringen inför förbud mot stora sociala sammankomster i Sverige. I dag kom nyheten att regeringen har avfärdat detta tills vidare, men poängterade att det mycket väl kan bli aktuellt om smittoläget förvärras ytterligare.

Mina föräldrar är mycket gamla och känsliga, och själv blir jag sjuk ganska lätt, så jag börjar bli en smula skeptisk till att åka på Gothcon även om det blir av. Men vi får se hur smittoläget utvecklas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
På jobbet ställs betydligt viktigare (sorry GothCon) och mindre (så mindre smittrisk) möten in på löpande band.

?Titta på vad Italien har tvingats göra. Det här är på allvar, tyvärr.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Här i Japan så är det mesta inställt tills vidare och till och med OS hänger i värsta fall löst, även om kostnaderna för att ställa in det skulle bli astronomiska.

Just nu rapporteras det också att E3 i juni ställts in (inte bekräftat av ESA ännu), vilket väl kanske kommer sätta en trend för spelrelaterade events https://arstechnica.com/gaming/2020/03/e3-2020-has-been-canceled/

Får hoppas på det bästa och ta det lugnt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496
Jag är ganska orolig. Mina lungor är absolut skit.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Hemskt med spridningen och för alla drabbade.

Kommer det hr betyda att spel över Skype, Roll20 mm ökar? Kommer vi kanske få se hur Covid-19 leder till mer varulvsspel på WRNU?
 
Status
Not open for further replies.
Top