Nekromanti Imaytemplet - Selif sabins inkarnationer

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Hej, jag jobbar lite på en lista på Forions och Imaytemplets officiella härskare. Här är en snabb sammanfattning av deras regeringstider och några av de viktigaste händelserna under historien. Funkar den?



Selif sabins inkarnationer

Detta är den officiella listan på Selif sabins tjugoen inkarnationer enligt Imaytemplet.

I 841-926 efter Daak. (Frälsningens År - 85 efter Frälsningen)
Den förste Selif Sabin, föddes av tre mödrar (ilborna, "de välsignade") varav en bar hans kropp, en hans själ och en hans gudomliga fragment. Han valdes till härskare av Aroch, erövrade Hobinabraffa och grundade Forion och Imaytemplet. Han fick fem söner (sabinerna, "guruerna" el "lärarna") och befallde på sin dödsbädd dessa att ge sig ut att söka den andra inkarnationen.

II 926-1037 e.D. (85-196 e.F.)
Erövrade allt land söder om leopardbergen och Karakul. Konsoliderade riket och slog ned flera uppror.

III 1037-1131 e.D. (196-290 e.F.)
Under hans styre inleddes den stora missionen och tusentals missionärer började sändas utomlands för att sprida läran.

IV 1132-1244 e.D. (291-403 e.F.)

V 1245-1351 e.D. (404-510 e.F.)

VI 1351-1455 e.D. (510-614 e.F.)

VII 1458-1538 e.D. (617-697 e.F.)

Under hans styre nådde de första missionärerna Den stora Arkipelagen i öster och började framgångsrikt sprida läran där.

VIII 1540-1633 e.D. (699-792 e.F.)

IX 1634-1710 e.D. (793-869 e.F.)

X 1713-1830 e.D. (872-989 e.F.)

Under hans styre sändes härföraren Dhanjo-Zan till Asharien för att hjälpa folket mot den cirefaliska occupationen.

XI 1831-1934 e.D. (990-1093 e.F.)

XII 1934-1950 e.D. (1093-1109 e.F.)

När den tolfte Selif skulle väljas kunde de fem sabinerna inte komma överens om Hamud från Alay eller Saved från Aroch som var den nye Selif. Ett inbördeskrig bröt ut mellan de två sidorna. Hamuds faktion vann kriget, men han själv dödades av lönnmördare i slutet av detta.

XIII 1952-2078 e.D. (1111-1237 e.F.)
Under inbördeskriget tvingades man ge den mäktige generalen Sai-Duha Härföraren och hans anhängare ”De Vita Lejonen” extremt stora maktbefogenheter och titeln ”Uana” (Beskyddare) av Forion och efter konfliktens slut vägrade han släppa ifrån sig dem. I praktiken förde de kommande fem Selif en instängd, maktlös tillvaro under sträng kontroll från de olika krigarätter som kämpade om titeln Uana. Missionen uteblev och de närmaste femhundra åren präglades i hög grad av isolationism, stagnation och förtryck medan missionen till utlandet uteblev. Denna period kallas ”Uana-sini” eller ”De Mörka Åren”.

XIV 2080-2178 e.D. (1239-1337 e.F.)

XV 2179-2250 e.D. (1338-1409 e.F.)

XVI 2253-2359 e.D. (1412-1518 e.F.)

XVII 2360-2447 e.D. (1519-1606 e.F.)

XVIII 2447-2513 e.D. (1606-1672 e.F.)

År 2475 e.D. erövrade cirefalierna ön Tedon efter att ha kommit i konflikt med den sittande Uanan. Detta ledde till utbredda uppror över hela riket mot den allmänt avskydda regenten och den artonde Selif lyckades ta sig från Aroch och ta kontrollen över upproret och tvingade den sista Uanan att avgå. Därefter öppnades landets gränser, kontakterna med andra länder knöts igen och missionen återupptogs. För att motarbeta cirefaliernas ökade inflytande tilläts en stor grupp pyaralviska handelsmän slå sig ned i landet.

IXX 2514-2836 e.D. (1673-1995 e.F.)
Den nittonde Selif var en alv vars moder var pyar och fadern foriansk Imaypräst. Valet av honom var djupt kontroversiellt, men han blev snart populär och regerade i trehundratjugotvå år. Han intensifierade ytterligare missionen till omvärlden och återuppbyggnaden av Forions universitet och bibliotek, som fått förfalla under De Mörka Åren. Den största krisen under hans tid på tronen var när jargierna år 2809 e.D. erövrade Karakul och gjorde denna till en koloni.

XX 2836-2957 e.D. (1995-2116 e.F.)

XXI 2958 e.D. - (2117 e.F. -)

Den nuvarande Selif sabin är för tillfället nio år gammal.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sweet!

Jag tänker mig att erövringen av Tedon kom lite senare, eftersom jag (som du kanske sett i Demografica Mundana-texterna) gärna tänker mig att det är en konflikt som fortfarande är aktuell somehow, och det känns rimligare ju färskare den är (dock inte färskare än 2818, se Demografica-dokumentet).

Imay-missionärerna kom till Arkipelagen år 1600 kallt enligt mina uträkningar; jag har för mig att det finns exakta siffror på det i modulerna?

Min idé har varit att Imay-trons spridning i Stora Arkipelagen faktiskt började med att en inkarnat (en av mördarna kanske? eller Selif Sabin själv?) återföddes där, och att prästerna kom dit för att leta upp vederbörande. Sedan förklarade inkarnaten att spridningen till fornbröderna i Arkipelagen var Imays vilja, och då började man med intensiv mission. (Det här är inget vi berört i vårt Arkipelagen-material än, dock, vi har varit helt fokuserade på Daaktron, så jag är oerhört öppen för spännande tankar och idéer här). En spännande möjlighet är kanske att inkarnaten ifråga också var en prinsessa, säg av Menela-riket på Lohemo eller bara någon lokal stam, och därför kunde bidra med kraft och inflytande till missionärernas ansträngningar. Hon kan också ha fötts på öarna Tyla, Jarma eller Perdos; på Jarma är det sannolikt att Imaytron senare upplevt en decline eftersom Jarma på senare år styrts av Daaktroende despoter, men det vore kanske bara intressant? Jfr buddhismens decline i Indien, och alla buddhistiska vallfärdsorter som trots detta fortfarande finns kvar där? Jag kan tänka mig att Imaytron överlag upplevt en decline i Arkipelagen, iochmed Daakmissionärernas mer aggresivva efforts och historien av jargiska, sabriska, ebrhonitiska och faliska kolonier. Hursomhelst tror jag att Lohemo idag är i huvudsak Imaytroende, medan Oritons befolkning lutar mer åt Daak. Etablerat är dock att Imaytrons huvudtempel tronar i Garandor (men det behöver ju inte alltid ha gjort det).

Det enda som i övrigt etablerats om Imaytron i Arkipelagen när vi spelat (vi har verkligen berört den sorgligt lite, det är en av de få vettiga religionerna i Religionsmodulen), är att Imaytemplen länge upprätthöll de enda riktigt vettiga biblioteken och skolorna i Arkipelagen. Detta förändrades dock med grundadet av universiteten med start för tusen år sedan, vars lärde propagerade för sekulär bildning och tog avstånd från de religiösa tempelskolorna. Dessa är säkoert fortfarande en viktig institution på sina håll i utbildandet av barn, men universiteten (det finns tre; Bamdara Debre (Stora Universitetet), Dembale (på Lohemo), och ett sjöfartsuniversitet (på Rama)) har tagit över i stort sett all högre utbildning.

10052 arkipelagisk tid (alltså en bra bit efter Eons ordinarie startår) dödades Imaytemplets ledare (vem det nu kan ha varit) i Garandor, vilket blev den tändande gnistan i en konflikt mellan Fraktionen och ninjasekten Maharathaïm, som anklagades för dådet. Detta skulle komma att ha allvarliga konsekvenser för hela Arkipelagen.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag tänker mig att erövringen av Tedon kom lite senare, eftersom jag (som du kanske sett i Demografica Mundana-texterna) gärna tänker mig att det är en konflikt som fortfarande är aktuell somehow, och det känns rimligare ju färskare den är (dock inte färskare än 2818, se Demografica-dokumentet).
Det kan absolut göras. Skälet till att jag lade händelsen där jag gjorde var för att jag ville att det skulle ha gått ett tag sedan De Mörka Åren upphörde och att Forion skall ha haft en tid på sig att bygga upp sig sedan dess. Jag tänkte även att en cirefalisk erövring av forianskt territorium vore en bra förklaring till varför Uanan avsattes, då deras primära rättfärdigande av sitt styre var att de var de enda som kunde skydda rikets gränser.

Imay-missionärerna kom till Arkipelagen år 1600 kallt enligt mina uträkningar; jag har för mig att det finns exakta siffror på det i modulerna?
I Geografica Mundanas Forionkapitel står det att missionen mot Stora Arkipelagen inleddes "i början av det sextonde århundradet" och jag har inte kunnat hitta mer exakta siffror på det. Pinsamt nog har de flesta sidorna i Arkipelagkapitlet ramlat bort ur modulen, så jag vet inte om det står något där.

Min idé har varit att Imay-trons spridning i Stora Arkipelagen faktiskt började med att en inkarnat (en av mördarna kanske? eller Selif Sabin själv?) återföddes där, och att prästerna kom dit för att leta upp vederbörande.
Det är absolut en idé, även om enligt min tolkning av religionen så är det egentligen bara Selif som "återföds", då han egentligen är en inkarnation av Imay. I fallet med de tre ilborna eller fem sabinerna så går det till så att den sittande Selif utser en redan vuxen ersättare när den gamla dör. Detta har att göra med att Imaytemplet egentligen inte tror på reinkarnation. Fast det är naturligtvis öppet för modifikation. Fast det finns inget som hindrar att någon av Selifs inkarnater föddes i övärlden dock, kanske nummer åtta, nio eller tio. Faktum är att det bara är bra om templets sökare ibland måste göra som Mikael Wiehe och leta efter den nye Selif ganska långt från sitt hemland. Det ger bra äventyrsuppslag.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Faktum är att det bara är bra om templets sökare ibland måste göra som Mikael Wiehe och leta efter den nye Selif ganska långt från sitt hemland. Det ger bra äventyrsuppslag.
Haha, jo jag lyssnade en del på Hoola Bandoola under tiden då jag skrev om Forion.
 
Top