Nekromanti I'm not gonna do what everyone thinks I'm gonna do

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
...and FREAK OUT!

Så där säger Tom Cruise i filmen Jerry Maguire, men nu tänker jag istället prata om en annan film, nämligen Truman Show:

Truman har allt man kan önska sig, alla hans behov tillfredsställs och hela hans omvärld ser hela tiden till att han hålls sysselsatt. På många sätt påminner vanligt äventyrsrollspelande lite om Truman Show, för det finns alltid någon Gud där uppe som skickar fram en gubbe med en karta så fort som rollpersonerna får det lite tråkigt. Om någon häxmästare håller på att frammana en demon som kan förgöra världen? Jamen då ordnar det sig lyckligtvis så att någon alltid uppmärksammar rollpersonerna på det så att de kan hindra häxmästaren i tid. Inget uppdrag är från början omöjligt.

För ett tag sedan gick Truman Show på TV, och trots att jag tycker det mesta i den filmen suger, så gillar jag hela känslan när han does what noone thinks he's gonna do, nämligen att freaka ut. Det här med att helt plötsligt få för sig att han ska gå in i ett hus han inte har någon anledning att gå in i, bara för att se om det verkligen är "på riktigt".

Spel som Kult, där ens omvärld verkligen är en illusion, ser tyvärr ofta till att det är omöjligt att se igenom dessa illusioner på egen hand. Man måste liksom använda spelledaren hela tiden; det är han som bestämmer vad man ser bortom illusionerna och hur det ska gå till att bryta sig igenom slöjorna.

Tjusningen med dessa illusioner framstår nästan som ruskigare om det är riktigt enkelt att se igenom dem. Trettonde våningen är ett bra exempel; allt man behöver göra är att köra på i en och samma riktning tillräckligt länge. En illusion för hela mänskligheten är inte lika otäck som en illusion för bara en själv eller ett fåtal av oss.

Så: sedan Truman Show gick på TV så kom jag på att jag skulle testa detta i ett rollspel. Jag har länge klurat på att lura mina spelare att vi ska börja lira något nytt standardfjantasyrollspel, men alltså där hela världen i spelet bara ska vara en enda stor tevestudio. I själva verket är det framtidsmänniskor som har riggat alltihop och överallt finns det dolda kameror som kollar in vad befolkningen (bland annat rollpersonerna) har för sig. Hela tiden ser producenterna till att äventyrarna har något att göra. Äventyren är inte ofarliga, monsterna kommer att vara riktiga monster som slåss för sina liv, det finns nämligen delar av publiken som följer goblinfamiljerna och hejar på dem istället för på äventyrarna. Allt är som ett vanligt standardfjantasyrollspel så länge som man går med på att ta uppdrag, resa ut i världen, jaga skatter osv.

MEN, någonstans i första äventyret tänker jag låta något gå snett. Inte en nedfallande kamera från himlen; även om jag beskriver den såsom en medeltidsmänniska skulle ha upplevt det så skulle det bli för uppenbart. Min gissning just nu är att jag ska låta någon köpman (en skådespelare) få spilla soppa på sin bröstkorg och att det ska kortsluta en personlig sändare (med larm och lite andra funktoner) som han bär på kroppen så att det börjar ryka och att han till slut måste kasta den ifrån sig och lämna mötesplatsen (och sedan kunna fly genom att en massa andra skådespelare ställer sig i rollpersonernas väg om de skulle jaga efter honom). En gubbe som plötsligt börjar ryka kan ju vara allt från en magiker till en älva som kommit i kontakt med järn.

Har ni andra idéer på små missöden som skulle kunna ske? Och idéer på illusioner som kan aktivt kan brytas om spelarna skulle vilja få för sig att freaka ut? Till en början vill jag att spelarna bara skall känna det såsom att jag rälsar spelet för dem: Att det kommer way för många vakter som har osannolikt bra koll på var rollpersonerna är när de försöker göra inbrott hos kungen, "nästan som om det fanns kameror på slottet"... Sedan vill jag att de ska få sådana här små glimtar av illusionen bortom kulisserna. Inte ett för stort avslöjande på en gång, utan små konstigheter som de kan få pussla ihop med tiden.

Och så framförallt vill jag att det bara ska brista för dem till slut och att de provar att göra något helnipprigt bara för att se vad som händer. Har ni några idéer så ge mig allt spån ni kan komma på!

Förresten, jag hade en putslustig idé också: Om jag skulle säga att rollspelet heter "Enter the eight manes' knights", och förklarar att det klyschiga namnet beror på att det är en ironisk fjantasytravesti som driver med både "enter the dragon"-typen av turneringsaction, och samtidigt klassisk nummerfantasy (=hitta de sju kristallerna, döda de tre drakarna, fånga de tretton spökena, de nio ringvålnaderna, de åtta gastriddarna), skulle någon gå på det då? Eller syns det på en gång att jag bara skojar, och att det i själva verket är teveprogrammet som heter "entertainment nights", och att de två liksom låter lika?

Så att spelarnas vetskap om att de spelar "enter the eight manes' knights" är att jämföra med att rollpersonerna en gång visste att de ställde upp på att få sina minnen raderade och editerade för att få bli stjärnor i programmet "entertainment nights"?

Det känns som att det bara skulle bli larvigt. Eller?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Jag fick två tankar när jag läste det här. Du kanske redan har tänkt på dom men jag drar dom ändå. Om inte annat kan du ju berätta hur du har löst dem.

För det första: om rollpersonerna nu har levt hela sina liv i den här fantasyvärlden, blir det inte lite svårt för dem att greppa konceptet med ett teveprogram? Är syftet främst att överraska spelarna, eller att göra rollpersonerna helt nippriga?

För det andra: om showen är sådan att huvudpersonerna är "förbrukningsvara" som det inte gör något om de dör så kan ju TV-bolaget ta kål på dom när som helst när de börjar bete sig underligt. Är det meningen att rollpersonerna ska behöva frukta för sina liv?
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Jag tycker det låter gött, om inte annat för att jag kört en liknande grej själv. Skillnaden var att det rörde sig om VR-research, och att världen var full med modern teknik bland fantasygrejset. Jag var inte heller ute efter att få spelarna att inse sanningen.


Det jag slås av när jag läst din post är att det kräver tålamod från dig som spelledare, tålamod av ett slag som jag inte besitter. Med mina spelares slutledningsförmåga skulle jag vara tvungen att antingen göra allt uppenbart, eller väldigt frekvent för att de skulle inse att nåt var fel. Och jag skulle aldrig orka vänta länge på förståelsen.


Okej, lite förslag:

Klassiker är ju att komma på två fiender i glatt umgänge för att de inte varnats för rollpersonernas ankomst.

Magi som inte fungerar pga programmerings/elfel.

Nån skådis som rollar ur vid fel tillfälle. (Och kanske måste försvinna/ersättas.)

Om det finns nån yttre gräns som rp råkar snubbla över så måste det ju plötsligt förklaras.

En skådis som känns igen trots smink när de är på en annan plats. (Omg, varför är han/hon här förklädd?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spindelkonung också! mitt svar försvann.

För det första: om rollpersonerna nu har levt hela sina liv i den här fantasyvärlden, blir det inte lite svårt för dem att greppa konceptet med ett teveprogram?
Jo, men när de väl kommit så långt så tror jag att jag bara kommer låta handlingen rulla på tills något roligt händer och jag kan avsluta spelet (typ, om en programledare skulle hoppa fram och erbjuda dem prinsessan och halva kungariket om de bara skulle gå tillbaka och låtsas som att ingenting hänt, och att de skulle slå honom på käften), då vore det ett perfekt klimax och jag kunde låta ridan gå ner.

För det andra: om showen är sådan att huvudpersonerna är "förbrukningsvara" som det inte gör något om de dör så kan ju TV-bolaget ta kål på dom när som helst när de börjar bete sig underligt.
Ah, yes. Bra observation. Programledarna måste absolut försöka se till att rollpersonerna överlever, och att de inte toppstyr för mycket. Om värdarna skulle styra för mycket, då skulle tittarsiffrorna sjunka som en sten på en gång ("då kan man ju lika gärna titta på en äventyrsfilm med manus!").
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Klassiker är ju att komma på två fiender i glatt umgänge för att de inte varnats för rollpersonernas ankomst.
Ooh! Ja, klockrent! Det måste vara den allra smartaste formen av ledtråd, om spelarna är in denial så kan de ju försöka bortförklara en sådan uppenbarelse på tusen olika sätt. Strålande!

Magi som inte fungerar pga programmerings/elfel.
Ha ha! Ja, magi hade jag inte tänkt på alls, fakiskt.

Extremt balla förslag överhuvudtaget. Det är särskilt ballt att blanda in den där första formen av ledtrådar (arrangeringsmissar) bland de tekniska haverierna, eftersom de första är enklare att förstå sig på om man ändå inte kan förväntas begripa något om avancerad teknik. Hmm, mycket bra tankar. Nu har jag lite att klura på...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Så fort de skadat någon så ger den skadade upp och något händer som gör att de måste rusa vidare så att man kan skicka in läkarteamet.

Magiska knivar som är mycket vassare och inte rostar (dvs moderna knivar).

Möbler på värdshuset som misstänkt lätt går sönder i krogslagsmålet.

Oddsen är alltid massivt stackade mot dem men i sista ögonblicket så dyker det alltid upp en deus ex machina.

Supermodellsvackra kvinnor faller pladask för dem hela tiden, men vill aldrig ha sex och försvinner spårlöst efter ett tag.

Någon de aldrig sett tilltalar dem med namn. Sedan gör någon annan det. Och en till...

De hittar något som antagligen är en magisk scroll på papper gjort av vatten. Egentligen är det en OH-bild som någon tappat.

En person har blå ögon ena dagen, bruna nästa (glömt kontaktlinserna).
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vore det inte lite coolt att faktiskt ha raderat minnet på dem och ersatt det med modern teknik, men något kan ha gått fel. Att drömma om moderna företeelser, att faktiskt känna igen det där OH-bladet men inte kunna placera det.

Att faktiskt få vibbar om att det här har jag varit med om förr. Grundtanken kan ju varit att karaktärernas minnen som lades in misslyckades lite, meningen från dig som SL alltså... ge tekniken en chans att haverera och ge spelarna minnesblixtar. Kanske tror de att detta är vad som kommer att hända i framtiden och gör allt för att förhindra det? *flinar* mycket spelrum där ja...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,014
Location
Umeå
Kul idé.

Tips på små missöden:
Rekvisitaproblem t.ex. i form av en kvarglömd klocka på armen

Rekvisita som är kvar sedan tidigare, typ ett sprillans svärd som bara ligger på marken och bondfrun lite diskret städar bort det.

Områden som RP absolut inte får gå till... alla hjälper till och hindrar dem.

En stor skådis (spelar nån tuffing i en viktig roll) ramlar av sin häst, och alla runt omkring blir väldigt oroliga (fast det bara var ett fall från en häst), innan det visar sig att han var oskadd och alla blir överdrivet lugna igen.

Dåliga skådisar, spelar konstigt och överdrivet.

Råkar snappa upp ett "off" samtal mellan två skådisar.

Träffar på en grupp andra äventyrare som inte verkar riktigt kloka.. de frågar RP om de också ingår i "konspirationen" och är helt urfreakade. När de förstår att RP inte vet nått om sanningen ska de precis avslöja något, men de dödas i det ögonblicket av mystiska lönnmördare som undslipper eftersom folk inte vill gå ur vägen för RP, och ingen, inte ens stadsvakterna jagar efter mördarna.

Folk som gör tecken åt varandra när de tror att RP inte ser.

Skådespelare som glömmer bort manus.

Hittar föremål som inte borde kunna hittas, typ fickkniv, gem, modernt mynt.

Konstiga ljud: helikoptrar på långt håll, maskiner som används för att bygga upp kulisser..

- Zire
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så att spelarnas vetskap om att de spelar "enter the eight manes' knights" är att jämföra med att rollpersonerna en gång visste att de ställde upp på att få sina minnen raderade och editerade för att få bli stjärnor i programmet "entertainment nights"?
Som Warduke sa så är det en fråga om hur långt du tänkte dra ut på det.
Det är helt OK att det sker en "olycka" redan i första äventyret, men tänk på ALLA spelledarpersoner kommer göra allt som står i deras makt för att få rollpersonerna att tro att det är "normalt".

Även om det är viktigt att komma på små "olyckor" så skulle jag, som spelledare, försöka förhindra att rollpersonerna (och även SPELARNA) kommer sanningen på spåret.
Om rollpersonerna hittade en mobiltelefon så skulle de ALDRIG räkna ut vad det var för något, de skulle tro att det var en mystisk artefakt.
Men SPELARNA skulle känna igen en mobiltelefon så fort du beskrev den.
Då en sån här TV-show är ganska avancerad (med bl.a. radering av rollpersonernas tidigare minnen) så får man väl förutsätta att showen utspelas i framtiden.
Därför kan man tänka sig att när rollpersonerna hittar kvarglömd rekvisita så är det framtidssaker som inte ens spelarna känner igen.

Om världen nu är en medeltidsvärld UTAN magi så skulle jag lägga ut små ledtrådar om att det fanns ett hemligt sällskap som kunde använda magi - vilket skapar en naturlig förklaring till olyckorna.
Spelarna skulle låta sina rollpersoner dra iväg på en vild konspirationsjakt - men de skulle leta efter FEL konspiration.

Om allting egentligen är en gigantisk dokusåpa så skulle syftet med hela dokusåpan vara att se hur lång tid det tar innan rollpersonerna avslöjar allting.
Även om producenterna av TV-serien gör allt i sin makt för att förhindra att rollspersonerna kommer på vad det är frågan om så ingår det i TV-seriens idé att det i varje avsnitt (äventyr?) ska ske en regisserad "olycka" som ska ge rollpersonerna en ledtråd om att allting är fel.
Olyckorna är med andra ord inte olyckor, utan välregisserade händelser i varje avsnitt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,362
Location
Helsingborg
En liten idé

Det skulle ju faktiskt kunna vara ganska smart att det hela är faktiskt en futuristisk gameshow.

Gameshowen går ut på att spelarna får sina minnen raderade och omprogrammerade och uppgiften är att komma på att hela alltet är en bluff.
Det gäller att komma på det så snabbt som möjligt.

Så för det första så kan någon av äventyrarna ha smugglat med sig någon pryl som de hoppas ska kunna väcka deras minnen(fuska alltså, de vill ju trots allt vinna), dessutom så har programshowen själv ett par prylar inbyggda som ska provocera fram minnen.

Avslutningen är förstås en scen där de återfår sina minnen, kommer in i studion och har en chatt med programledaren(helst en slags Trebek/Gunde Svan hybrid) som gratulerar dem, säger hur lång tid det tog dem att komma på det hela, berättar vad de har vunnit och välkommnar alla tittare tillbaka nästa vecka till en ny runda av "Fantasy Bluff".
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: I'm not gonna do what everyone thinks I'm gonn

Tja, min kommentar till det här är väl snarast att om spelledaren sagt "Vill du vara med och spela standardfjantasy? Kom här och gör en standardfjantasyfigur så ska vill spela standardfjantasy!" utan att ens ge en hint som "OBS, det kommer att visa sig vara något annat sen" blir jag troligen rätt sen sen när det visar sig att det jag gett mig in i är något helt annat än det som "står på baksidan av boken" (så att säga) och som jag kanske inte alls är intressad av.

Men det är förstås en fråga om vilka spelare man har och vad de är "med på".

RGFA-tråden "big surprise campaigns" kan vara värd att läsa (och då menar jag inte nödvändigtvis för rising utan andra som har liknande idéer).

http://groups.google.se/groups?dq=&h...y%26start%3D175
och
http://groups.google.se/groups?dq=&h...y%26start%3D150
(om jag lyckats fixa rätt länkar)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Du har ju kollat på Red Dwarf.. Kommer du ihåg episoden "Back to reality" då karaktärerna i serien får reda på att de bara har spelat ett VR-tevespel och vaknade upp och upptäckte vilka avskyvärda personer de var på riktigt? Det var förvisso bara något gänget inbillat sig då de råkat ut för bläckfiskbläck som påverkade dem att få deprimerande hallucinationer.. Det kan ha varit i den fjärde säsongen det avsnittet gick.. Nå, i alla fall..

Min bror spelledde Shadowrun (cyberpunk + fantasy) för oss och baserade allting på just det avsnittet.. Eftersom vi bara skulle spela under en spelkväll så bräkte han på med jättemystiska saker ibland under kvällens gång.. Rollperonerna var resenärer ombord på Titanic vilket gjorde att vi alla trodde direkt att isbergsgrejen skulle hända.. En sak jag minns extra tydligt bland de konstigheter var hur alla på dansgolvet förvandlades till schackpjäser med tentakler som försökte snärja in rollpersonerna.. En person öppnade eld med sin pistol som denne hade förvärvat men när allting övergick till det normala (vilket det alltid gjorde efter en mystiskt händelse) så märktes inte rollpersonernas handlingar, som exempelvis att skotten avfyrats..

Det var en "glitch in the Matrix" som låg som förklaring för de konstiga händelserna (vilket vi inte fick reda på förrän i slutet).. Det slutade med att vi alla vaknade upp och vissa av oss var tvärtom i "verkligheten" än de karaktärer de spelat.. Någon som var en kvinna ombord på Titanic var man egentligen och sällskapets "smarting" var egentligen ett troll.. Vi spelare hade ingen som helst aning om hur slutet skulle bli.. Vi var ju på Titanic.. Hur kunde man gissa sig till att det bara var en VR-värld? Brorsan hade nämligen inte sagt att det var Shadowrun vi spelade och vi hade inga spelvärden som avslöjade det..

Det vore kanske bättre att ha en VR-värld istället och framförallt enklare? Dessutom så får man en logisk förklaring till varför en viss spelares rollpersoner hela tiden har samma personlighet (med smärre ändringar).. Det är ju endast en enda spelare (som spelar VR-spelet) som spelar dem alla, vilket det även är i rollspelet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte prata in-game i beskrivningen
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Back to reality

"Det kan ha varit i den fjärde säsongen det avsnittet gick"

Femte säsongens sjätte avsnitt :gremcool:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dina spelare känner inte till den här siten va?
Jo, ett par är registrerade användare, men det var många år sedan de gick in och tittade. Så jag bryr mig inte om att markera något med *spoiler* längre.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du har ju kollat på Red Dwarf.. Kommer du ihåg episoden "Back to reality" då karaktärerna i serien får reda på att de bara har spelat ett VR-tevespel och vaknade upp och upptäckte vilka avskyvärda personer de var på riktigt?
Jäpp.

Det vore kanske bättre att ha en VR-värld istället och framförallt enklare?
Kanske, men det jag framförallt vill åt är det här med att kunna gå bananas och utmana spelreglerna. Vad händer om man plötsligt gör något oväntat?

I en VR-värld så blir det för svårt att se igenom illusionen. I trettonde våningen är det exempelvis lite barnsligt att världen övergår till att bli någon sorts konstig datorrymd om man kör tillräckligt långt ut i världens periferi. Och varför skulle värdarna bry sig om du plötsligt dödade någon mitt på gatan? Det är ju bara en strukt; en datoriserad karaktär.

För att göra själva illusionsbrytandet mer påtagligt så tänkte jag att det skulle bli bäst om det var "på riktigt".
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Vilken BRA idé!

Först och främst: Vilken helt UNDERBAR idé! Jag har länge gått och klurat på vad jag ska hitta på härnäst för min spelgrupp, men den HÄR idén slår allt jag hade kommit på hittills! Wow!

OK, lite assisstans då, eftersom du bad om det.
Går fel:
- Monster utanför sin normala miljö. Ett snötroll rymmer och anfaller rollpersonerna i, säg, en skogsglänta under en varm sommardag.
- Missade repliker. Två vakter står och pratar då den ena tittar till på en av rollpersonerna och sedan (lite tyst) frågar sin kamrat vems tur det var.
- Insmugglade meddelanden. Någon försöker ge rollpersonerna råd genom att smuggla in lappar med varningar om olika saker som ska hända.
- Konstiga dofter från lokalbefolkningen. Förutsatt att rökverk inte finns i fantasysettingen, kan ju en miss vara att en av statisterna varit på rökpaus precis innan rollpersonerna möter denna.

Brott i illusionen:
- Detaljstudier av ett träd visar att det inte passar in i området. Kanske någon över en längre tid ägnar sig åt trädstudier och inser att de möter samma grupp av träd lite överallt.
- För få jordbrukare. Noggrann kartläggning visar efter ett tag att antalet gårdar och åkrar i området inte räcker till att föda alla som bor där. Var kommer maten ifrån?


Tack återigen för uppslaget!
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Vilken BRA idé!

Vet inte om någon sagt det innan, men det hade ju varit skumt om några skådisar kom vid fel tilfälle. Om det tillexempel kom en farmare när spelarna slogs mot en drake mitt i skogen eller något liknande. Eller också kan det komma turister och fråga om vägen, då de har kommit vilse.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
En komis nämnde en sak som gjorde att jag genast kom att tänka på denna tråd.

Han berättade det typ så här(omständig heterna kring händelsen är oviktiga):
SL: Ni går i skogen. Ni kommer fram till en glänta. I gläntan liger det en sten...
Spelare: Jag sparkar till stenen!
SL: Du sparkar till stenen och den landar upp och ner... På baksidan står det Sten nr 3632.

Allt i det han spelade då var just rekvisita som dessutom var numrerat.
Nu föreslår jag inte att just stenar ska vara numrerade men kanske något annat. Vad kan du hitta på själv men det var en ide ändå...

/Hartland - har nått att säga för en gångs skull...
 
Top