Nekromanti Im back Im back...

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Hej kära forumister!
Hoppas ni har saknat mig för jag har saknat er hela sommaren. Visst är det hemskt med varmt vatten och molnfri himmel? Jaja jag hade tänkt ställa lite frågor till er angående både Vildhjarta och en del annat. Jag börjar med "en del annat" för att ni som ännu inte har spelat Vildhjarta ska kunna läsa de första frågorna.

Diverse:
1. Finns det någon tecknare där ute som har lust att teckna bilder till min och Sitors hemsida? Jag vet att en del redan har visat sitt intresse men eftersom sommaren försvagar mitt minne skulle jag bli glad ifall ni kontaktade mig igen. PS. Att heta Peter Bergting är ett plus/images/icons/wink.gif

2. Är det någon som har någon aning om DraCons ungefärliga tidpunkt?

3. Har D&D filmen kommit till Sverige? Jag kan inte hitta den. (Jag vet att det här inte är en DoD fråga men det här kan bli undantaget som bekräftar regeln)

Nu till Vildhjarta frågorna. Ni spelare som ännu inte spelat det bör absolut inte läsa det här. Jag vet också att jag redan har ställt en hel del av frågorna förut men eftersom jag inte fick särskillt mycket svar då och eftersom det säkert är en hel del som har hunnit spelat äventyret nu så kanske jag får veta mer nu. Jag är också medveten om att de flesta av frågorna är sådanna som jag kan lösa själv men det är alltid bra att veta hur andra har gjort/tänkt göra.

1. Det är ju möjligt att få Dvärgföljet att slå följe med gruppen men detta leder till vissa problem. För det första så undrar jag hur dvärgarna reagerar ifall de föjler med äventyrarna till Timils kåta, det är ju trots allt honom de letar efter. Sen vill jag veta hur de reagerar ifall de följer äventyrarna till Dvärgkumlet. Iof är chansen inte så stor att dvärgarna verkligen slår följe med gruppen men jag tror nog att det skulle vara en bra lösning i min grupp där vi igentligen är för få för äventyret.

2. Mitt andra problem är att få spelarna att fly när de ser Blodughaddas skugga i Isgrottan. Är hela gruppen med plus, förhoppningsvis, dvärgarna så är jag inte helt säker på att de faktiskt flyr. Iof kan jag ju göra så att dvärgarna vägrar gå in i grottan eller nått men jag vill inte styra för mycket.

3. Vid Jätteträdet som blöder så anfaller ju den gamle Nidendomskrigaren. Eftersom hans yxa har vuxit fast i trädet så anfaller han då alltså obeväpnad, eller?

4. I halvtrollets drakgrotta, har glömt vad det heter, så kan man ju en besvärjelse som tvingar något att återgå till sin riktiga skepnad. Vad händer ifall den magi används på korpen som håller magikern kvar i skogen?

Tack till Hasse som svarade så bra förra gången jag frågade. Dinna svar var bra men jag vill se vad andra tycker.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
vildhjarta *spoiler*

S
p
o
i
l
e
r
------









1. Det är ju möjligt att få Dvärgföljet att slå följe med gruppen men detta leder till vissa problem. För det första så undrar jag hur dvärgarna reagerar ifall de föjler med äventyrarna till Timils kåta, det är ju trots allt honom de letar efter. Sen vill jag veta hur de reagerar ifall de följer äventyrarna till Dvärgkumlet. Iof är chansen inte så stor att dvärgarna verkligen slår följe med gruppen men jag tror nog att det skulle vara en bra lösning i min grupp där vi igentligen är för få för äventyret.

Stötte aldrig på det problemet, men de skulle säkert stannat kvar hos Timil och sedan hämtas upp utav äventyrarna. De vill ju inte bli av med Timil en gång till och Timil vill ju inte äventyra...
Läs sidan 20 om dvärgföljet så kanske det kan hjälpa dig hur det kommer gå ifall om de hamnar vid kumlen.



2. Mitt andra problem är att få spelarna att fly när de ser Blodughaddas skugga i Isgrottan. Är hela gruppen med plus, förhoppningsvis, dvärgarna så är jag inte helt säker på att de faktiskt flyr. Iof kan jag ju göra så att dvärgarna vägrar gå in i grottan eller nått men jag vill inte styra för mycket.


Då säger du så här när de tänker springa på Bluddughadda och du bara inte vill att de skall möta honom.
-"Bredvid denna jätteskugga ser ni gigantiska vargskepnader" om de fortsätter triskas så säg -"Bakom springer det miljontals andra skepnader av olika former och storlekar" jaja kanske lite överdrivet, men endå....

3. Vid Jätteträdet som blöder så anfaller ju den gamle Nidendomskrigaren. Eftersom hans yxa har vuxit fast i trädet så anfaller han då alltså obeväpnad, eller?

Ja, så vitt jag kommer ihåg var det inte den riktiga stridyxan som satt i trädet. Vad är det för krigare som bara har EN stridyxa? =)

4. I halvtrollets drakgrotta, har glömt vad det heter, så kan man ju en besvärjelse som tvingar något att återgå till sin riktiga skepnad. Vad händer ifall den magi används på korpen som håller magikern kvar i skogen?


Har en annan fråga med ungefär samma innehåll, vad händer ifall om man bryter förbannelsen som Basilisken skickat på de stackare som finns runt hålan?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-08-14 17:37.</EM></FONT></P>
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Visste att det var nått jag hade glömt...

SPOILER

Tack för dina svar dom låter ju bra som alltid....

Jag har också funderat på det där med basilisken och jag tror nog att de förstenade äventyrarna kommer att vara förvirarde, ja nästan galna efter sin långa tid i fångenskap. En del av dem kanske är berreda att följa med rollpersonerna medans andra ger sig av på egen hand. Men om de inte är helt galna och tror att rollpersonerna är de som förstenade dom(vilket inte är helt omöjligt) så lär de ju vara väldigt tacksamma.



<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Visste att det var nått jag hade glömt...

Fetspoiler, läs inte!(spelare, asså.)


detta är delvis till jonix (som jag haft massa diskussioner med om de förstenade)
Har du tänkt på att försteningsbesvärjelsen försätter folk i en koma? de kasnke inte vet något alls om skogen, utan det första de stötte på var basi-slisken.
Andra problemet med dvärgarna:
Timil: här stannar de. de vet (om rollpersonerna sagt det, eller det var timil) att man inte kommer därifrån.
Kumlet: Stolta dvärgar som de är kommer de antingen ta in RP för att sktyra, men då dv'ärgar i regel inte är särsklit skrytsamma kommer de vägra alla som inte är dvärgar att gå in i kumlet. här delar man gruppen, en del får stanna utanför.
Angående korpen: Visst skulle det röra om i grytan ifall han blev en alv! trollkarlen skulle bli helt galen för att han väntat att en odödlig alv ska dö av ålder. Godness! skulle vara kul att se hur det blir...

Och Nidendomskrigaren har en stridsyxa som beväpning till strid (de använder inte svärd pga att Gave blev skadad av ett demonsvärd.) och en Demonyxa (förmodligen förtrollad eller likn.) att döda demoner med. han har alltså en yxa att slåss med och en yxa som växt fast i trädet.

Lycka till!

Jag vet att jag har rätt!
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
enligt reglerboken *spoiler*

Har du tänkt på att försteningsbesvärjelsen försätter folk i en koma? de kasnke inte vet något alls om skogen, utan det första de stötte på var basi-slisken.



"När besvärjelsens varaktighet löper ut återgår varelsen till sitt vanliga skick."
De som förstenas minns allt fram till dess de förstenas och återfår sitt minne när de förvandlas tillbaka, tycker jag låter "logiskt" och så jag tolkar den texten.

MEN

Varför skulle nu basilusken just ha denna besvärjelse? Och inte en egen variant på det hela? Hur länge har statyerna stått där?
OM spelare som jag spelleder kommer på detta någon gång, så kommer jag göra så att statyerna blir vanligt folk igen (om de har magin häva förstening eller formeln från ormen) och de vet en del om skogen och dess invånare och annat grejs.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-08-14 19:56.</EM></FONT></P>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Oh no! ;-)

Skoja bara./images/icons/wink.gif däremot är det trevligt att ha dig tillbaka.

"2. Är det någon som har någon aning om DraCons ungefärliga tidpunkt?"

Nä inte mere än vad som stått på riotminds hemsida tidigare, jag skulle dock bli förvånad om det blev innan JB släppts.

"4. I halvtrollets drakgrotta, har glömt vad det heter, så kan man ju en besvärjelse som tvingar något att återgå till sin riktiga skepnad. Vad händer ifall den magi används på korpen som håller magikern kvar i skogen? "

Denna fråga svarade jag inte på förra gången vad jag minns. Jag antar att du syftar till den magiska skriften med Sannform och i regelboken under Sannform på s.112 så står det att för att besvärjelsen skall lyckas så måste den trollkarl som lägger besvärjelsen ha högre SPI-värde än det "föremål" man lägger besvärjelsen på eller högre SPI-värde än den trollkarl som lagt den magi man vill övervinna. I detta fall innebär detta att RP måste ha högre SPI-värde än alven, korpen, för att han skall bli alv igen. DEt skulle dock bli en mycket intressant scen i gläntan om detta skedde, Kvaler skulle troligen bli mycket arg men han skulle inte ta till våld för att därefter försvinna från gläntan mendans alven kommer att försöka dunsta så fort det går, så ser jag på det hela i alla fall.

Vad gäller de förstenade äventyrarna hos Basilisken så har jag uppfattat det som så att tiden som går när man är förstenad upplevs som ett ögonblick. Det kommer medföra att de äventyrare som blir normala igen först inte fattar att de varit förstenade, sedan inte hur länge, för att sedan tillslut förstå vad som hänt, under förutsätningen att någon tala om det för dem. Jag skulle inte gör dem mer fientliga mor RP än vad de är mot andra äventyrare. Skulle Basilisken fortfarande vara levenade då frösteningen hävs så kan jag tänka mig att de samarbetar med RP.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
DoD filmen har inte kommit till sverige än, men jag har den ändå, hur jä**a bra som helst. Trode dock att den skulle vara bättre. Jag ska nog se den igen nu. jätte kul. Hoppas att jag inte frestar er eller nått. Men kolla på den och börja spela rollsepl efter så går det nog bra. Se ya in the movies

-Jagy
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Im back Im back...* spoilervarning*

Välkommen tebaks...

Jo jag tänkte svara det lilla jag vet om vildhjärta då vi spelat.
1.Vi fick aldrig med oss dvärgföljet trots våra försök,då de tyckte att vi såg skuma och opålitliga ut( inte vårt fel att en av spelarna spelar ett smutsigt och tjuvaktigt halvtroll :gremsmile:
2. Eftersom min rollperson är en Helig riddare ur Pilgrimsorden så ansåg jag att det var min plikt att nedgöra och besegra Blodughadga, men mina hedniska och ogudaktiga följeslagare tog mig med när de la benen på ryggen. Så man skrämmer dom med "svaga och bräckliga" rps så skrämmer dom upp de stridslystna och helt sonika la hela gruppen benen på ryggen.

Hoppas det här hjälpt lite....
- The crest of the Black lion -
 
Top