Nekromanti Illustrationist sökes ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan jag och mina kompisar håller på med ett rollspel och ville ha lite bilder. Men ingen av oss har någon större erfarenhet av dataprogram (ritprogram) så vi tänkte att man kunde rita dem på ett papper och scanna in det med en scanner men det blir inte så värst passande till ett deckarrollspel så vi tänkte fråga om någon här är sugen på att sälja lite illustrationer för en summa från 0-25. Anledningen till att vi inte vill betala så mycket är att vi bara är 12 år och får förmodligen inte tillstånd av våra föräldrar att köpa för mer än det. Nyvinter vet jag är en bra illustrationist men jag vet inte om han säljer så billiga illustrationer. Om han ens säljer dem men om han gör det så hoppas jag att han tittar förbi min tråd.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Skicka ett PM med en mailadress så kan jag skicka lite exempel på tecknarstil, om det är intressant. Jag tar noll och inget, det enda jag vill ha är kommunikation, samarbete och input.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Du kan få två "artpacks" av mig.
http://www.rpgnow.com/product/27672/Image-Portfolio-126-Modern--Urban?it=1
http://www.rpgnow.com/product/57974/Image-Portfolio-129-Random-Violence

(tryck på quick preview för att se små bilder)

Det som ingår i ett sånt paket är några bilder (sex var, tror jag) och rätten att använda dem i sina egna rollspel.
Jag har gjort det, och har således en licens som jag kan föra över till dig under förutsättning att du lovar att följa reglerna som står på sista sidan (du får inte göra om bilderna och du får inte sälja dem till någon annan, men du får ha dem i ditt spel och sälja spelet om du skriver in copyrightinformation - till exempel: bild på sidan 2 och 17 (c) LPJ Design).

Då kommer jag skicka över filerna till dig och sluta använda dem själv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Tre solar;n117046 said:
Du kan få två "artpacks" av mig.
http://www.rpgnow.com/product/27672/Image-Portfolio-126-Modern--Urban?it=1
http://www.rpgnow.com/product/57974/Image-Portfolio-129-Random-Violence

(tryck på quick preview för att se små bilder)

Det som ingår i ett sånt paket är några bilder (sex var, tror jag) och rätten att använda dem i sina egna rollspel.
Jag har gjort det, och har således en licens som jag kan föra över till dig under förutsättning att du lovar att följa reglerna som står på sista sidan (du får inte göra om bilderna och du får inte sälja dem till någon annan, men du får ha dem i ditt spel och sälja spelet om du skriver in copyrightinformation - till exempel: bild på sidan 2 och 17 (c) LPJ Design).

Då kommer jag skicka över filerna till dig och sluta använda dem själv.
Wow. Bara åtta dollar för sex bilder (av bra kvalitet) om man bestämmer sig för att köpa direkt. Inte illa om man bara vill piffa upp nått litet småhobbyprojekt. Bra tips!
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Tre solar. Jag kommer nog inte få använda dina bilder för mina föräldrar 1. Dem tycker nog det är för dyrt. 2. Dem tycker nog ej att jag får ta någons annans bilder och göra om dem till mina. Men tack för svaret ????
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Kolla in spelen på Urverkspel. De krank har gjort (Null State, Evolutionens Barn, Rotsystem och More Than Human) har för det mesta illustrationer släppta under olika former av Creative Commons-licenser. Det betyder att du får använda dem i dina spel så länge du anger vem som illustrerat. Vissa såna licenser tillåter även att du gör modifikationer i bilderna (retuschering, större redigering och klippa/klistra eller mixa med andra bilder, till exempel), men inte alla. För er del lär det nog vara användning rakt av som gäller däremot, och det är alltid tillåtet när bilden har en Creative Commons-licens.

Jag tror att kranks spel, särskilt Null State i det här fallet, kan ha bilder som passar rätt bra för modernt deckarlir.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Trollkalle;n117085 said:
Tre solar. Jag kommer nog inte få använda dina bilder för mina föräldrar 1. Dem tycker nog det är för dyrt. 2. Dem tycker nog ej att jag får ta någons annans bilder och göra om dem till mina. Men tack för svaret ????
Jag förstår. Men jag vill förtydliga två saker
1. Du skulle få dem gratis. Jag har redan betalat för dem, men behöver dem inte. Licensavtalet ger mig rätt att ge licensen vidare, om jag tar bort filerna från min dator (vilket jag redan gjort) och inte tar betalt. Det är alltså lagligt och gratis.

2. Bilderna är gjorda för att folk som du o jag ska ha dem i sina spel, så det är inte att ta någon annans bilder. Dessutom måste man (som jag skrev ovan) skriva in copyright-informationen. Det är ett sätt att visa att man inte tar någons bilder utan använder dem med tillstånd. Dessutom gör man reklam för dem som gjort bilderna.

Jag kan kopiera in licensavtalet här när jag kommer hem, så kan du fråga dina föräldrar.

Men det är alltså helt lagligt och redan betalat, ifall du ångrar dig.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Trollkalle;n117085 said:
Tre solar. Jag kommer nog inte få använda dina bilder för mina föräldrar 1. Dem tycker nog det är för dyrt. 2. Dem tycker nog ej att jag får ta någons annans bilder och göra om dem till mina. Men tack för svaret ????
Det står så här under bilderna som Tre solar länkar till (översatt med Google Translate):

Bild Portfolio är online-PDF konst resurs som spel företag kan använda. Alla konstverk i denna konst resurs kan användas i någon av deras kommande RPG idéer eller projekt. När en person förvärvar Image Portfolio, kan någon av konst i PDF användas i någon av sina egna produkter som om de ägde det dem. Detta beror på att licensavtalet för Image Portfolio begränsad.
Utan att ha läst licensvillkoren i detalj så får ni alltså använda bilderna i era egna spel.

Ett förslag är att någon av era föräldrar att läsa igenom licensvillkoren så ni vet hur ni får använda bilderna.

Dessutom måste man (som jag skrev ovan) skriva in copyright-informationen.
Här föreslår jag att ni tar någon av föräldrarna till hjälp så att copyright-informationen blir rätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När det gäller jakten på en illustratör finns det tre vägar att gå:
- Illustrera själva (vilket ni inte ansåg er tillräckligt duktiga för).
- Köpa illustrationer (vilket normalt brukar kosta flera hundra kronor eller mer per illustration), vilket är utanför er budget.
- Använda gratis-illustrationer. Detta är INTE detsamma som att använda alla bilder man hittar när man bildgooglar. De flesta bilderna på nätet är INTE gratis att använda. Men nätet är så stort att det fortfarande finns miljontals gratis-bilder. Prova att googla "free illustrations" och eventuellt lägg till någon mer sökterm för att få mer relevanta bilder.

Även om ni använder er av gratisillustrationer så måste ni fortfarande ge credit för de bilder som ni har med. Ta hjälp av någon vuxen så att credit-texten blir korrekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n117098 said:
Jag tror att kranks spel, särskilt Null State i det här fallet, kan ha bilder som passar rätt bra för modernt deckarlir.
Dock: Null States stora illustrationer är de enda illustrationer jag någonsin köpt som INTE är släppta via Creative Commons. Det är tänkt att åtgärdas i nästa version av spelet.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
543
Location
Mörkmården (småland)
Helt rätt i att jag inte är riktigt så billig. Men vilken tidsperiod utspelar det sig i? Är det nutid eller är det en noir deckare? För jag kan möjligtvis ha en del äldre små-illustrationer som ni kan få använda.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Har ni tänkt offentliggöra ert rollspel (exempelvis dela det på en hemsida) eller är det för ert eget privata bruk? (Alltså en liten grupp med de närmaste vännerna)
För privatbruk säger lagen att ni får använda vilka bilder ni vill nämligen!

Jag ramlade över en liten instruktionsvideo med tips på vart ni kan söka efter bilder (om ni tänkt dela ert verk):
http://youtu.be/cqBgPy1l1sQ
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
nyvinter;n117223 said:
Helt rätt i att jag inte är riktigt så billig. Men vilken tidsperiod utspelar det sig i? Är det nutid eller är det en noir deckare? För jag kan möjligtvis ha en del äldre små-illustrationer som ni kan få använda.
Okej ???? men vad kostar du och spelet kommer utspela sig på andra världskriget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Hur långt har ni kommit med spelet? Mitt råd är att vänta med illustrationer tills spelet är nästan klart och ni är säkra på att ni vill publicera det. För mycket kan hända under den tiden. För mig blir bara kanske ett av tio spel som jag börjar jobba med klara, nedskrivna och publicerade.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Genesis;n117332 said:
Hur långt har ni kommit med spelet? Mitt råd är att vänta med illustrationer tills spelet är nästan klart och ni är säkra på att ni vill publicera det. För mycket kan hända under den tiden. För mig blir bara kanske ett av tio spel som jag börjar jobba med klara, nedskrivna och publicerade.
Det ska inte bli jätte långt regelsystem utan vi kommer nog satsa mer på "äventyren" och vi är snart klara med hur man gör sin rollperson.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Trollkalle;n117340 said:
Det ska inte bli jätte långt regelsystem utan vi kommer nog satsa mer på "äventyren" och vi är snart klara med hur man gör sin rollperson.
En kampanj med lite tillhörande regler snarare än regler med lite tillhörande äventyr? Det är en ypperlig väg att gå.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
När jag gjoprde mitt första egna rollspel In the Dark runt 2000 så var jag väldigt snabb med att vilja ha illustrationer. Det blev ett problem. Jag fick chansen att pitcha in det långt innan det var klart och tappade därmed en bunt trevliga illustratörer då eftersom de inte fick se det i rätt ljus. De tappade sugen att illustrera pga. det var ofärdigt (och har man inte pengar är inspiration och sug det bästa man kan ge en illustratör så de känner pepp för projektet).

Om man inte har stor rutin är det dessutom lätt att man inte orkar slutföra rollspelet - och har man då fått illustrationer kan illustratörer också känna sig lurad om man inte varit noga med att formulera sig. Mitt tips är därför att tänk inte på illustrationerna i ett tidigt skede, i alla fall inte för ens första rollspel. Vänta tills du är 90-95% färdig så du med säkerhet vet att du kommer att bli färdig. :)
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Robert Jonsson;n117486 said:
När jag gjoprde mitt första egna rollspel In the Dark runt 2000 så var jag väldigt snabb med att vilja ha illustrationer. Det blev ett problem. Jag fick chansen att pitcha in det långt innan det var klart och tappade därmed en bunt trevliga illustratörer då eftersom de inte fick se det i rätt ljus. De tappade sugen att illustrera pga. det var ofärdigt (och har man inte pengar är inspiration och sug det bästa man kan ge en illustratör så de känner pepp för projektet).

Om man inte har stor rutin är det dessutom lätt att man inte orkar slutföra rollspelet - och har man då fått illustrationer kan illustratörer också känna sig lurad om man inte varit noga med att formulera sig. Mitt tips är därför att tänk inte på illustrationerna i ett tidigt skede, i alla fall inte för ens första rollspel. Vänta tills du är 90-95% färdig så du med säkerhet vet att du kommer att bli färdig. :)
sant
 
Top